شور و شیرین

یکی از مشهورترین انواع خرماهای تولیدی در کشورمان خرما خاصویی می‌باشد که در استان بوشهر با کیفیت‌ترین نوع آن کشت می‌شود. از آنجا که این محصول اندازه بسیار کوچکی دارد، دارای قیمت بسیار مناسبی نیز می‌باشد و هر خانواده‌ای با هر میزان درآمدی می‌تواند این نوع خرما را خریداری کند.

علاوه‌براین چون این رقم خرما شیرین است بهترین جایگزین برای قند و شکر محسوب می‌شود و یک گزینه مناسب برای افراد دیابتی می‌باشد. بنابراین اگر شما نیز یکی از خریداران انواع محصولات شور و شیرین هستید و قصد دارید خرما خاصویی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را خریداری نمایید، محتوای این مقاله را که به بیان مشخصات، ویژگی‌ها، خواص و فواید مصرف آن می‌پردازد تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید بهترین نوع خرما را خریداری کنید.


قیمت خرما خشک خاصویی


مشخصات خرما آلویی (خاصویی)

این نوع خرما یکی از ریزترین انواع خرماهایی است که در بین مردم محلی به نام خرمای خاصه معروف است اما در دیگر مناطق خرما خیز خرمای آلویی نامیده می‌شود.

این نوع خرما سایز کوچک، قد و قامت ریز و شکلی شبیه به شیرینی بامیه دارد. از نظر طعم و مزه نیز شبیه به خرمای پیارم می‌باشد که نسبت به دیگر خرماها طعم دلنشین و مناسب‌تری دارد. به هنگام خرید خرما خاصویی به رنگ آن دقت کنید، نوع رسیده این خرما دارای رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد. طبع خرمای خاصویی گرم و خشک بوده و از این نظر به افراد سودایی و دارای مزاج سرد توصیه می‌شود که از آن استفاده کنند. این نکته را درمورد خرما خاصویی باید بیان کرد که پوست آن نازک بوده و کاملا به گوشت خرما چسبیده است.

باید گفت که خرما خاصویی یکی از خرماهای تر و مرطوب است، به همین دلیل شیره زیادی دارد. این نوع خرمای صادراتی در کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای اروپایی دارای طرفداران بسیار زیادی می‌باشد اما به دلیل اینکه در کشور خودمان خرماهای تولیدی تنوع بالایی دارند، گمنام مانده است. این خرمای بسیار شیرین اخیرا با تبلیغات و معرفی مناسب به‌عنوان خرمای قندی، جایگاه مناسبی در بین مصرف کنندگان به‌دست آورده است.

انواع خرما خاصویی

خرما آلویی به دلیل تر بودن، دارای قند بیشتری می‌باشد و اغلب در دو نوع شهددار و نیمه شهددار (نیمه خشک) برداشت و روانه  بازار می‌گردد. شهد خرمای خاصه برای تولید انواع خوراکی‌ها با طعم شیرین و حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا کاربرد دارد. به دلیل اینکه شهد و شیرینی موجود در خرمای خاصویی تاثیرات منفی قند و شکر را ندارد، برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند گزینه مناسبی به جای قند و شکر می‌باشد. علاوه‌براین چون خاصیت انرژی‌زایی بالایی دارد یک میان‌وعده مناسب برای استفاده توسط ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی روزانه زیادی دارند، می‌باشد.

دقت کنید که چون بافت این نوع خرما بسیار نرم است باید بعد از خرید  آن را در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید تا ازخراب شدن آن جلوگیری شود.


خرمای مجول : گران ترین خرمای جهان!


خاستگاه اصلی خرما خاصویی

خاستگاه اصلی خرما خاصویی مربوط به شهرستان جم از توابع استان بوشهر می‌باشد. در بین انواع شرکت‌های تامین‌کننده و خرید و فروش عمده انواع خرما، این نوع به خرمای جم نیز شناخته می‌شود. هر چند شهرستان جم قطب تولید مرغوبت‌ترین نوع خرمای خاصویی می‌باشد اما در شهرستان‌های زاگرس‌نشین دیگر مانند عسلویه، کنگان، فیروزآباد و فراشبند نیز این نوع خرما کشت شده است. البته خرمای آلویی در استان‌های فارس، خوزستان و هرمزگان نیز به بار می‌نشیند.

مناطق کشت خرما خاصویی

علاوه‌براینکه خرما خاصویی در استان بوشهر کشت می‌شود این نوع خرما در دیگر شهرستان‌ها نیز کاشته شده و به تولید می‌رسد اما شهرت خرما خاصه‌ بوشهر از دیگر شهرهای تولیدکننده آن بیشتر است.

همان‌طور که می‌دانید هر محصول برای به بار نشستن به شرایط آب و هوایی ویژه‌ای نیاز دارد. این خرما نیز شرایط آب و هوایی خاصی برای رشد کردن می‌خواهد. خرمای خاصه در مناطقی رشد می‌کند که در دامنه‌ رشته ‌کوه ‌زاگرس قرار گرفته باشند؛ شهرهای فراشبند، فیروزآباد، کنگان، عسلویه و شهرجم شهرهایی هستند که این شرایط رشد را به‌خوبی دارا می‌باشند. خرما خاصه در اکثر مناطق ایران ناشناخته است و از شهرت زیادی برخوردار نیست اما در کشورهای حوزه خلیج فارس و بعضی کشورهای اروپایی دارای جایگاه خوبی برای فروش در بازار می‌باشد.

رطب چیست؟

خواص خرما خاصویی

  • خرما منبعی از مواد معدنی مفید مانند مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز می‌باشد که با مصرف روزانه آن قادر به حفظ سلامت استخوان‌های خود هستید و به جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان کمک می‌کنید.
  • پتاسیمی که در خرمای خاصویی وجود دارد باعث کاهش فشار خون می‌شود و در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر عمل می‌کند.
  • خرما خاصویی فیبر بسیار زیادی دارد و در تثبیت سطح قند خون کمک کننده است.
  • در این نوع خرما، مقادیر فراوانی ویتامین K وجود دارد که به‌عنوان یک انعقاد کننده خون در بدن می‌باشد.
  • خرمای خاصویی برای کاهش استرس بدن و تقویت حافظه بسیار موثر عمل می‌کند.
  • این میوه گرمسیری دارای تاثیرات مثبتی برای جوان‌سازی و زیبایی پوست می‌باشد که این تاثیر به اثبات رسیده است بنابراین اگر قصد خرید خرما را دارید، خرما خاصویی را در اولویت قرار دهید.
  •  میزان فیبری که در خرما خاصویی وجود دارد حتی در مقایسه با موز نیز بیشتر است بنابراین سلامت دستگاه گوارش را به خوبی تامین می‌کند.

آشنایی با خرما کلوته


راهنمای خرید خرما خاصویی

به دلیل اینکه این نوع خرما تر و مرطوب است، بنابراین به هنگام خرید  توجه داشته باشید که اغلب به‌صورت فشرده بسته‌بندی می‌شود اما باید گفت گاهی نیز به‌صورت نیمه خشک، بدون شیره و بدون فشرده شدن در بازار وجود دارد.

کیفیت خرما خاصویی درجه یک

در سال‌های اخیر خرمای خاصویی به دلیل استقبال فراوانی که در بین مصرف‌کنندگان داشته است، ازکیفیت بسیار خوبی برخوردار شده است. این نوع خرما دارای میوه‌هایی در سایز 1 تا 1.5 سانتی‌متر می‌باشد و شیره زیادی نیز دارند. هر چه رنگ این نوع خرما به رنگ زرد و قهوه‌ای روشن نزدیک‌تر باشد کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. از آنجا که خرمای خاصویی از طعم فوق‌العاده و بسیار متفاوتی برخوردار است و همچنین خواص درمانی فراوان آن، خرید این نوع خرما در بازار داخلی رو به افزایش می‌باشد.

کاربرد‌های خرمای خاصویی

یکی از خواص خرما خاصویی این است که شیرینی فوق‌العاده بالایی دارد، به همین دلیل از خودش و شیره‌اش در شیرینی‌پزی‌ها استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به کمک این خرما،  کیک و انواع شیرینی‌های خوشمزه را بدون استفاده از شکر و شیرینی صنعتی درست کنید. برخی از خوراکی‌ها و میان‌وعده‌هایی که به کمک این خرما می‌توان تهیه کرد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کیک خرمایی
  • کلوچه خرمایی
  • آبنبات
  • بیسکوییت
  • شربت
  • لواشک‌خرما
  • سایر خوشمزه‌جات

شرایط نگهداری خرمای خاصه

خرمای خاصه از نظر میزان ماندگاری مقاومت بالایی دارد و در دمای محیط منزل می‌توان  تا حدود 18 ماه از آن نگهداری کرد، در دمای سردخانه نیز می‌توان تا 2 سال آن را سالم نگه داشت. البته باید گفت که برای نگهداری این محصول در منزل، باید از رطوبت و دسترسی حشرات به دور باشند. باید این نکته را نیز بیان کرد که نوع نیمه خشک خرمای خاصه دارای  ماندگاری و طول عمر کمتری نسبت به خشک آن می‌باشد. برای نگهداری طولانی مدت این محصول باید حتما آن رادر سردخانه قرار داد.


خرما مضافتی و خواص آن


قیمت خرمای خاصویی

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بر روی قیمت خرما خاصویی موثر هستند. یکی از این موارد کیفیت محصول می‌باشد که باتوجه به مواردی مانند طعم، اندازه، رنگ و … تعیین می‌گردد. هر چه کیفیت محصول بالاتر باشد به همان میزان نیز قیمت آن گران‌تر می‌شود. از دیگر مواردی که باعث افزایش قیمت خرما خاصویی می‌شود هزینه حمل و نقل کالا، نوع بسته‌بندی، نرخ تورم، هزینه تولید، میزان عرضه و تقاضا و … می‌باشند. برای خرید خرما خاصویی می‌توانید از مرکز فروش خشکبار شور و شیرین کمک بگیرید.

نحوه بسته‌بندی خرمای آلویی

به دلیل اینکه خرمای آلویی ماندگاری بالایی دارد، اغلب به‌صورت فشرده در کارتن‌های 1، 2 و 3 کیلویی چیده شده و بسته‌بندی می‌شود. بسته‌بندی‌های صادراتی این نوع خرما با وزن 5 و 10 کیلویی به کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه و صادر می‌شود. البته در برخی بسته‌بندی‌ها نیز برای افزایش ماندگاری بیشتر این نوع خرما را به‌صورت نیمه فشرده در سطل‌های گرد می‌چینند. بنابراین می‌توانید بدون اینکه درمورد میزان ماندگاری خرما خاصویی نگرانی داشته باشید، نسبت به خرید آن با بسته‌بندی‌های متنوع اقدام کنید.

بازار صادرات خرمای آلویی (لولو)

خرما خاصویی یکی از انواع خرماهای کمیاب در جهان می‌باشد که حتی در مناطق خرما خیز ایران نیز کمیاب است، میزان تولید این نوع خرما نسبت به سایر ارقام تجاری و صادراتی در کشورمان بسیار کمتر می‌باشد. زیرا شرایط رشد برای این خرما بیشتر در مناطق کوهپایه‌ای و شرایط اقلیمی خاص می‌باشد. به همین دلیل در پی محدودیت میزان تولید در مناطق خرما خیز جنوب ایران و افزایش تقاضای مصرف در بازارهای داخلی و خارجی، افزایش قیمت خرمای خاصویی را شاهد هستیم. ارزش افزوده صادرات خرمای خاصویی برای صادرکنندگان بسیار بالا می‌باشد.

آشنایی با خرما و انواع آن

قیمت خرمای آلویی (لولو)

  • یکی از مواردی که بر قیمت خرمای آلویی نقش دارد، عرضه و تقاضا در بازار خرید و فروش این محصول می‌باشد. اگر میزان عرضه خرما خاصویی (آلویی) نسبت به تقاضای آن کمتر باشد، قیمت خرمای خاصویی بالا می‌رود.
  • از دیگر مواردی که بر قیمت خرمای خاصویی تاثیر دارد، حجم تولید سالانه این محصول می‌باشد و اگر حجم تولید سالانه در یک مقطع زمانی به دلایل مختلف مانند خشکسالی یا کم آبی کم شود قیمت خرمای خاصویی نیز بالاتر می‌رود.
  • همچنین به دلیل اینکه نرخ تورم در کشور بالا رفته است، قیمت بسیاری از اقلام موجود در بازار نیز گران‌تر شده و این تورم بر روی قیمت خرمای خاصویی نیز نقش داشته است.

اگر می‌خواهید درمورد قیمت خرمای خاصویی به طور دقیق‌تری اطلاع کسب کنید این کار را می‌توانید از طریق بازارها و فروشگاه‌های آنلاین انجام دهید. شور و شیرین یکی از فروشگاه‌های معتبر در زمینه فروش انواع خشکبار می‌باشد که می‌توانید در صفحه محصولات این سایت از آخرین قیمت خرمای خاصویی اطلاع پیدا کنید.

بهترین زمان خرید خرمای خاصویی

نخل خرما آلویی (خاصه) در اوایل فروردین ماه با ایجاد یک غلاف قهوه‌ای رنگ گل دادن خود را شروع می‌کند تا در در نهایت در اواخر شهریور ماه به‌طور کامل رسیده و آماده برداشت می‌شود. در مرداد ماه رنگ خرمای خاصویی زرد یا قرمز شده که بها نام خارک شناخته می‌گردد. خارک با گذشت زمان با نرم شدن و تغییر رنگ به قهوه‌ای روشن یا تیره تبدیل به رطب می‌شود.

خرمای خاصویی، این میوه گرمسیری در شهریور ماه بعد از طی کردن مراحل رشد خود شیرین و آبدار می‌شود و در بازار با نام خرما آماده عرضه می‌شود. پس می‌توان گفت بهترین زمان برای خرید خرمای خاصویی، اواخر شهریور ماه می‌باشد که در بازار به‌صورت تازه وجود دارد.

بازار خرید و فروش عمده خرمای خاصویی

خرما خاصه به دلیل داشتن مزه بی‌نظیر در بین دیگر ارقام خرما و همچنین سطح قند مناسب برای استفاده توسط افراد دیابتی پتانسیل بالایی برای صادرات به بازارهای اروپایی دارد و این خود باعث بالا رفتن ارزش افزوده این محصول و ارزآوری برای تولیدکنندگان آن شده است. به همین دلیل است که بازار خرید و فروش خرما آلویی (خاصویی) بسیار پر رونق است. یکی از ویژگی‌های خوب این خرما، شیره فراوان و خاص بودن مکان رویش آن در استان‌های فارس و بوشهر می‌باشد و به همین دلیل بازار خرید و فروش عمده خرما خاصویی در این مناطق نسبت به جاهای دیگر داغ‌تر است. شاید برایتان جالب باشد که بازار خرید و فروش عمده خرما خاصویی (آلویی) به این موارد محدود نمی‌باشد، مثلا از خرمای ضایعاتی خاصویی می‌توان به‌عنوان پیش ماده به سوخت زیستی بیواتانول تبدیل کرد و حتی در صنایع غذایی مانند قند نوشابه خرما، چیپس خرما  کالاهای بسیار ارزشمندی از آن تولید کرد. به دلیل اینکه خرما خاصویی  شیره بسیار زیادی دارد در بسته‌بندی‌های مختلف در شیره خود غرق می‌شود.

این نوع خرما مانند دیگر انواع خرما شهرت زیادی ندارد، به همین دلیل بیشترین حجم خرید و فروش عمده خرمای خاصویی در مناطق تولیدی و در بازارهای صادراتی خلیج فارس و اروپا انجام می‌شود. یکی از عوامل مهمی که باعث ناشناخته ماندن این خرما در نزد عموم شده است، عدم تبلیغات مناسب برای بازار خرید و فروش عمده خرمای خاصویی می‌باشد که نتوانسته است جای خود را آنچنان که باید در سفره غذایی مردم پیدا کند. از بیشترین علاقه‌مندان به این نوع خرما می‌توان مردم استان‌های فارس، بوشهر و اصفهان را به شمار آورد. در این استان‌ها به دلیل استقبال مصرف کنندگان، بازار بسیار خوبی برای فروش خرما خاصویی وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم که شما را با مشخصات ظاهری، خواص و فواید مصرف خرما خاصویی آشنا کنیم. همان‌طور که بیان کردیم، خرما خاصویی شیرینی بسیار زیادی دارد بنابراین بهترین جایگزین برای قند و شکر به شمار می‌رود. همچنین چون ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، مصرف این رقم خرما به ورزشکاران و افرادی که  فعالیت بدنی زیادی دارند، توصیه می‌گردد.

از عوامل موثر بر قیمت خرما آلویی (خاصه) می‌توان به کیفیت، منطقه تولید، نوع بسته‌بندی، حجم تولید سالانه و … اشاره کرد. برای خرید این نوع خرما با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه و بسته‌بندی مناسب باید به بهترین و معتبرترین فروشگاه‌ها مانند شور و شیرین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.