شور و شیرین

درمورد حقایق تغذیه فندق چه میدانید؟

ارزش غذایی فندق: فندق یک ماده مغذی است که توصیه پزشکان این است که حتما آن را به وعده‌های غذایی خود برای حفظ سلامت بدنتان بیفزایید. شاید فکر کنید که این خوراکی پرچرب با کالری بالا یک انتخاب مناسب برای رژیم غذایی شما نیست، به همین دلیل ما در این مطلب در مورد خواص فندق و مقدار کالری و مواد مغذی موجود در آن صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا با خواص فندق آشنایی بیشتری پیدا کنید.

فندق چیست؟

فندق یک میوه به رنگ قهوه‌ای از درخت فندق می‌باشد. نوعی آجیل بوده که می‌توان آن را به صورت خام، بو داده یا بلانچ شده استفاده کرد. در کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال فندق تجاری در مقادیر زیادی کشت می‌شود. این نوع آجیل خواص بسیار فراوانی از سلامت مغز گرفته تا هورمون‌های شادی، کاهش احتمال مبتلا شدن به دیابت و محافظت در برابر سرطان دارد. مواد مغذی مانند انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در این ماده باعث شده‌اند که این خوراکی برای سلامتی ما بی‌نظیر باشد.


مغز فندق ایرانی


ارزش غذایی فندق

ارزش غذایی فندق در هر ۱۰۰ گرم شامل موارد بیان شده در جدول زیر می‌باشد:

 

تشکیل دهنده اصلی مقدار در 100 گرم
کربوهیدرات 17.60 گرم
پروتئین 15.03 گرم
چربی 62.40 گرم
آب 2.52 گرم
فیبر 9.40 گرم
قند 4.89 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

 

۱۲ مورد از فواید فندق

درمان کم خونی

یکی از خواص شگفت انگیز فندق این است که سرشار از  آهن می‌باشد. گلبول‌های قرمز برای جذب اکسیژن نیاز به آهن دارند، بنابراین مصرف فندق باعث رفع کمبود آهن و کم خونی می‌شود.

درمان جوش صورت و آکنه

می‌توانید با کمک فندق یک اسکراب برای پوست‌های مستعد آکنه تهیه کنید. برای این کار یک قاشق چای‌خوری مغز فندق خرد شده، به همراه نصف قاشق چای‌خوری قهوه و نصف قاشق چای‌خوری شکر به همراه مقداری روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید. این یک اسکراب عالی برای رفع جوش صورت می‌باشد.

ماندگاری بیشتر موی رنگ شده

از فندق می‌توان به عنوان یک ماده طبیعی در رنگ موهای مختلف استفاده کرد. ترکیباتی که در مغز فندق خام وجود دارد، باعث می‌شود که رنگ مو ماندگاری بیشتری پیدا کند. همچنین فندق باعث نرمی موی رنگ شده و محافظت از آن می‌شود.


مغز فندق خام ترک


کاهش فشار خون

این مغز سرشار از پتاسیم می‌باشد و پتاسیم یک ماده مفید برای کاهش فشار خون می‌باشد و خطر بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی را کاهش می‌دهد. البته باید مصرف فندق را زیر نظر پزشک انجام دهید.

ضد آفتاب طبیعی

روغن فندق دارای خاصیت ضد آفتاب بودن می‌باشد. می‌توانید چند قطره روغن فندق را به همراه روغن‌های دیگر مانند روغن آووکادو، گردو یا کنجد ترکیب کنید و یک ماده ضد اشعه خورشید را تهیه نمایید.

سلامتی قلب

فندق سرشار از چربی‌های غیر اشباع بوده و کلسترول آن صفر است. چربی‌های غیراشباع باعث می‌شوند که کلسترول خوب بدن افزایش پیدا کند. یک مشت آجیل فندق می تواند که ۵۰ درصد منیزیم بدن را تامین کند. منیزیم باعث تنظیم میزان کلسیم بدن شده و کنترل شدن کلسیم نیز برای سلامت قلب مفید است.

تقویت عضلات

مغز فندق ایرانی حاوی ویتامین‌های فولات و ویتامین e می‌باشد که این ویتامین‌ها برای تقویت عضلات و بهبود عملکرد آن‌ها مفید هستند.

پیشگیری از پیری زودرس

مغز فندق دارای آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C، E و A می‌باشد. این آنتی اکسیدان‌ها برای از بین بردن چین و چروک پوست و کاهش روند پیری پوست مفید هستند.

پیشگیری از سرطان

فندق منبعی سرشار از ماده‌ای به نام آلفاتوکوفرول می‌باشد. این ماده برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان مثانه بسیار مفید است. همچنین منگنز موجود در این ماده برای جلوگیری از سرطان‌های مختلف نقش مفیدی دارد.

ارزش غذایی فندق و نقش آن در کاهش وزن

یک لیوان مغز فندق حاوی پروتئین بسیار زیادی می‌باشد. فیبری که در این آجیل وجود دارد یک گزینه مناسب برای سوزاندن چربی می‌باشد، زیرا فیبر باعث سیر نگه داشتن طولانی مدت شما می‌شود.

درخشان‌تر شدن پوست صورت

همانطور که گفتیم فندق سرشار از ویتامین E می‌باشد، که این ویتامینی که از ویتامین‌های مفید برای مرطوب‌سازی و آبرسانی پوست است. اگر از چربی پوست خود خسته شده‌اید و می‌خواهید پوست درخشانی داشته باشید فندق بخورید.

مناسب برای بیماران تلاسمی

افرادی که بیماری تلاسمی دارند با مشکل شکنندگی استخوان و کمبود کلسیم روبرو هستند. مصرف فندق سیستم اسکلتی بدن را تقویت می‌کند، زیرا سرشار از کلسیم می‌باشد.

چگونه فندق را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

برای افزودن فندق به رژیم غذایی خود، راه‌های مختلفی وجود دارد. اما دقت داشته باشید که فندق با پوست خواص بیشتری نسبت به فندق بدون پوست دارد. بنابراین سعی کنید برای استفاده از فندق از نوع با پوست آن استفاده کنید.

  • می‌توانید فندق را مانند سایر مغزها به صورت خام بخورید. اما اگر می‌خواهید که طعم دیگری داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را تفت دهید. فندق خام را به سالاد میوه یا سبزیجات اضافه نمایید.
  • یک راه دیگر برای مصرف فندق این است که فندق را تفت دهید و سپس آن را پودر کنید. پودر فندق را به هر غذایی که دوست دارید اضافه کنید.
  • اگر نمی‌خواهید فندق خام استفاده کنید می‌توانید آن را به همراه شکلات بخورید. اما لازم است که توجه کنید شکلات قند بالایی دارد، بنابراین باید به حد متعادل آن را مصرف کنید.

راهنمای خرید بهترین آجیل شب عید


 

مضرات فندق

فندق نوعی آجیل است که سرشار از مواد مغذی فراوان می‌باشد. اما باید توجه کنید که مانند هر ماده غذایی دیگر اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند مشکلاتی مثل حالت تهوع، استفراغ، نفخ و افزایش گاز معده را ایجاد کند.

خرید فندق ایرانی و خارجی

برای خرید مغز فندق سالم و ارگانیک لازم است که از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید. فروشگاه شور و شیرین، آجیل و خشکبار دستچین شده با کیفیت بالا را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. اگر شما نیز یک بار طعم فندق شور و شیرین را امتحان کنید، حتما مشتری همیشگی ما خواهید شد. برای تهیه بهترین فندق درجه یک درشت به محصولات ما سری بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.