شور و شیرین

آشنایی با ملون خشک و خواص آن

ملون یکی از میوه‌های خانواده خربزه می‌باشد که ظاهر آن بسیار شبیه به طالبی است. از آنجا که ملون منبع غنی از فیبر می‌باشد، در کاهش کلسترول بدن نقش موثری دارد و در برابر تصلب شریان‌ها محافظت می‌کند. همچنین ملون خشک باعث بهبود بینایی می‌شود.

ظاهر ملون گرد و گوشتی می‌باشد و پوست آن کمی سبز رنگ است و از میوه آن برای تهیه دسر استفاده می‌شود. این میوه برای رشد به نور و گرمای زیادی احتیاج دارد و اگر در مناطق ابری و بارانی کشت شود طعم و مزه بدی پیدا می‌کند. ملون خشک خواص بسیار زیادی دارد، به طوری که ترکیبات مفید موجود در این میوه خشک برای درمان سرطان و حمله قلبی بسیار مفید می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد خواص ملون خشک صحبت کنیم.


قیمت انواع میوه خشک


ملون خشک چیست؟

ملون که از خانواده خربزه است، در ظاهر شبیه به طالبی می‌باشد. پوست آن صاف و یک دست است و رنگ گوشت آن زرد کمرنگ متمایل به سبز می‌باشد. این میوه بسیار آبدار است و برای تهیه انواع دسر از آن استفاده می‌شود. برای تهیه ملون خشک آن را به صورت اسلایس تهیه می‌کنند و با کمک نور خورشید و یا دستگاه‌های صنعتی آب آن را تبخیر می‌کنند تا ملون خشک به دست آید. از آنجا که ملون خشک آب ندارد سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی می‌باشد، بنابراین برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در ادامه می‌توانید از خواص فوق العاده ملون خشک آگاهی پیدا کنید.

۷ خاصیت فوق العاده ملون خشک

پیشگیری از مشکلات بینایی: در ملون خشک ویتامین A و کاروتنوئیدها به مقدار بسیار فراوانی وجود دارند. این‌ها موادی هستند که باعث حفاظت از چشم‌ها شده و از مشکلات بینایی جلوگیری می‌کنند. بتاکاروتن در این ماده باعث جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و حساسیت به اشعه UV می‌گردد.

سلامت قلب: ملون خشک سرشار از فیبر می‌باشد. فیبر موجود در این ماده مغذی باعث کاهش چشمگیر کلسترول بد بدن می‌شود و از تصلب شریان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در این خوراکی مغذی نقش موثری در گشاد کنندگی عروق دارد و باعث کاهش خطر حملات قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب و … می‌شود. علاوه بر این در کنترل سطح فشار خون نیز موثر است.

پیشگیری از دیابت: پکتین نوعی فیبر است که به همراه شکل‌های دیگر این ماده باعث تنظیم ترشح گلوکز در جریان خون از انواع قندها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند، به همین دلیل می‌توان گفت پکتین موجود در ملون خشک باعث جلوگیری از دیابت می‌شود. این به معنی این است که بیماران دیابتی می‌توانند از ملون خشک که کنترل کننده قند خون است استفاده کنند.


خربزه خشک شده


سلامت دستگاه گوارش: تمامی انواع فیبر به‌خصوص پکتین برای دفع مدفوع و از بین بردن مشکلات گوارشی کمک کننده هستند. هر نوع فیبری که قابل حل باشد باعث می‌شود که احساس سیری به شما دست دهد و از پرخوری شما جلوگیری می‌کند؛ بنابراین ملون خشک برای افرادی که یک رژیم غذایی لاغری دنبال می‌کنند، یک ماده مغذی و مناسب می‌باشد.

جلوگیری از سرطان: ترکیبات ارگانیک موجود در ملون خشک در کاهش احتمال مبتلا شدن به سرطان روده، ریه، سینه و دهان موثرند. این ترکیبات با رادیکال‌های آزاد که با سرطان در ارتباط هستند مبارزه می‌کنند.

بهبود ایمنی بدن: میوه خشک ملون حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A و C می‌باشد که باعث سالم نگه داشتن بدن شما و حفاظت از آن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌گردد، بنابراین ترکیبات موجود در ملون خشک قدرت ایمنی بدن شما را بالا می‌برد.

ادرارآور: یکی از ویژگی‌های ملون خشک، خاصیت ادرارآور بودن آن است که برای درمان مشکلات کلیه و اگزما و بیماری‌های حاد موثر است مصرف ملون خشک با لیمو تاثیر شگفت انگیزی در درمان نقرس دارد.

آلبالو خشک شده

عوارض خوردن ملون خشک

  • اگر در خوردن ملون خشک زیاده‌روی کنید، باعث نفخ روده و معده و اسهال می‌گردد.
  • استفاده بیش از حد از ملون خشک باعث بالا رفتن قند خون شده اما اگر افراد دیابتی آن را به حد متعادلی مصرف کنند بی‌خطر است.
  • ملون طبع گرمی دارد، پس افراد گرم مزاج نباید از آن به طور بیش از اندازه مصرف کنند.
  • برای استفاده از ملون خشک لازم است که میوه خشکی را انتخاب کنید که بدون پوست باشد، زیرا پوست میوه ملون منبع باکتری می‌باشد که مسمومیت را در پی دارد.
  • همانطور که می‌دانید اکثر افراد به خربزه حساسیت دارند. میوه ملون نیز مانند خربزه خاصیت آلرژی زایی دارد و بعد از مصرف این میوه ممکن است دچار عوارضی مانند سرفه، تبخال، گلودرد، تورم زبان، گرفتگی صدا، قرمزی لثه، آبریزش بینی و … شوید. اگر به این عوارض دچار شدید و شدت آن‌ها زیاد شد لازم است که به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر سرماخورده هستید بهتر است که از ملون خشک استفاده نکنید، زیرا ممکن است حساسیت به این میوه باعث بیشتر شدن علائم سرماخوردگیتان شود.

از میوه جانان خشک چه می‌دانید؟


نگهداری ملون خشک

آب میوه خشک مانند ملون خشک، تبخیر شده است، به همین دلیل می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید و از آن به عنوان جایگزین برای میوه‌های نو در فصل‌هایی که وجود ندارد، استفاده کنید. برای نگهداری ملون خشک نیازی به سردخانه و یا یخچال نیست و می‌توانید در یک ظرف دربسته که به آن هوا نفوذ نکند، آن‌ها را نگهداری کنید. میوه‌های خشک منبع غنی از املاحی مانند آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز و مس هستند که برای بدن نقش بسیار مهمی دارند. از میوه خشک ملون می‌توانید در فصلی که ملون تازه وجود ندارد استفاده کنید.

ملون تازه بخوریم یا خشک شده؟

متخصصان بر این باورند که مهم‌ترین تفاوتی که بین میوه ملون خشک و میوه تازه آن وجود دارد، تبخیر آب آن‌ها می‌باشد که این آب دربردارنده مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی بوده است. پیشنهاد متخصصان این است که روزانه دو استکان میوه خرد شده متنوع را مصرف کنید، اما اگر این امکان وجود نداشت هر نصف استکان میوه خشک برابر با یک استکان میوه تازه خرد شده می‌باشد.

از آنجا که میوه‌های خشک شده کالری بالاتری دارند و اگر شما رژیم لاغری غذایی را رعایت می‌کنید، لازم است که در مصرف این میوه خشک اعتدال را رعایت کنید.

خرید و قیمت میوه خشک ملون | چیپس میوه ملون

اگر قصد خرید میوه خشک ملون یا خربزه سبز را دارید، می‌توانید از طریق سایت شور و شیرین اقدام کنید. خربزه سبز یا ملون خشک بسته‌بندی در فروشگاه ما موجود است. بسته‌بندی این محصول باعث می‌شود که از هرگونه آلودگی به دور بماند، بنابراین نکات بهداشتی در مورد محصولات ما کاملا رعایت شده است. این میوه خشک را می‌توانید در هر نوع حجم و وزن مختلفی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید. قیمت میوه خشک ملون با توجه به مواردی مانند کیفیت، فصل مورد نظر، نوع بسته‌بندی و وزن محصول تعیین می‌شود. برای اطلاع از قیمت دقیق این محصول و ثبت سفارش خود می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.