شور و شیرین

خربزه خشک شده: دانستنی‌هایی درباره خواص و مزایای آن برای سلامتی

یکی از خوراکی‌های بسیار مورد پسند انواع میوه می‌باشند که سرشار از املاح معدنی و مواد مغذی هستند. یکی از میوه‌های آبدار و شیرین خربزه می‌باشد که فصل تابستان به بازار می‌آید اما این میوه در دیگر فصل‌ها موجود نیست. به همین دلیل افراد زیادی هستند که خربزه را به‌صورت اسلاید‌هایی خشک می‌کنند تا در دیگر فصل‌ها نیز بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. خربزه خشک به‌صورت حبه خربزه و یا اسلایس خربزه خشک موجود می‌باشد و به دو روش خانگی و صنعتی می‌توان آن را تهیه کرد. از آنجا که خربزه دارای طعم بی‌نظیر و خاصیت‌های درمانی فوق العاده‌ای دارد، طرفداران فراوانی در بین افراد پیدا کرده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد خواص خربزه خشک صحبت کنیم.


قیمت انواع میوه خشک


ارزش غذایی خربزه خشک

ارزش غذایی یک فنجان یا ۱۰۰ گرم خربزه خشک شامل موارد زیر می‌باشد:

انرژی: 35 کیلوکالری
چربی: 0.15 چربی
پروتئین: 0.55 گرم
کربوهیدرات: 9.2 گرم
فیبر غذایی: 0.8 گرم
قند:8.15 گرم
منگنز: 0.03 میلی‌گرم
منیزیم: 10 میلی‌گرم
مس: 0.03 میلی‌گرم
کلسیم: 6 میلی‌گرم
پتاسیم: 231 میلی‌گرم
سدیم: 18 میلی‌گرم

خواص خربزه خشک چیست؟

  • خربزه خشک سرشار از ویتامین‌های A و C می‌باشد که باعث تحریک فعالیت گلبول‌های سفید خون شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند تا از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. گلبول‌های سفید خون در نقش سربازان مدافع بدن عمل می‌کنند که از فعالیت عوامل بیماری زا جلوگیری می‌کنند.
  • ویتامین‌های سی موجود در خربزه خشک نوعی آنتی اکسیدان قوی هستند که از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. این ویتامین نوعی ضد سرطان قوی می‌باشد، همچنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و به ترمیم و بازسازی سلول‌های بدن به‌خصوص سلول‌های پوستی می‌پردازد.
  • یکی از مواد موجود در خربزه خشک آدنوزین می‌باشد که باعث رقیق شدن خون می‌شود و برای قلب بسیار مفید می‌باشد. رقیق شدن خون از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگیری کرده و همین باعث جلوگیری از سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.
  • می‌توانید مقداری خربزه خشک را در یک ظرف آب قرار دهید و آب آن را به‌صورت ناشتا بنوشید. این کار باعث می‌شود تا از استرس‌های روزانه به دور بمانید‌ پتاسیمی که در خربزه خشک وجود دارد، باعث تنظیم ضربان قلب شده و اکسیژن ذخیره شده برای رسیدن به مغز را افزایش می‌دهد. همچنین خربزه خشکی که در آب خیس خورده است ماده‌ای به نام اکسیکین دارد که از تخریب سلول‌های کلیه جلوگیری می‌کند.
  • اگر سیگار می‌کشید و یا در معرض دود سیگار قرار می‌گیرید، احتمالا ریه‌هایتان آسیب دیده است. با مصرف منظم خربزه خشک می‌توانید سلول‌های آسیب دیده و پیر ریه خود را بازیابی کنید.
  • ویتامین C موجود در خربزه خشک برای تنظیم خون قاعدگی و کاهش درد آن مفید می‌باشد.
  • خربزه خشک یک منبع سرشار از اسید فولیک است که می‌تواند نیاز به این ماده در دوران بارداری را برطرف سازد و از بروز اختلال در سیستم عصبی جنین نیز جلوگیری به عمل آورد.

از میوه جانان خشک چه می‌دانید؟


  • برای رفع دردهای آرترویتی، عضلانی و مفصلی در فصل سرد سال که این میوه در دسترس نیست می‌توانید از خربزه خشک استفاده کنید تا این دردها را کاهش دهید.
  • عصاره چیپس خربزه خشک شده را می‌توانید برای ترمیم اولیه سوختگی‌ها و خراش‌های پوستی استفاده کنید. این آب یک لوسیون مناسب برای درمان اگزما می‌باشد.
  • خربزه خشک سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم و فیبر خوراکی می‌باشد، همچنین ویتامین A موجود در این میوه باعث تقویت بینایی می‌شود. پتاسیم موجود در این میوه خشک برای کنترل فشار خون مفید است و سلامت قلب را تضمین می‌کند. پتاسیم موجود در خربزه خشک باعث دفع سریع سدیم می‌شود تا بدن آسیب کمتری ببیند.
  • بتاکاروتن موجود در خربزه خشک برای بهبود بینایی چشم مفید است و از بیماری‌هایی مانند آب مروارید جلوگیری می‌کند. اگر این میوه خشکی را به‌صورت منظم مصرف کنید، می‌توانید خطر مبتلا شدن به آب مروارید را کاهش دهید.
  • خربزه خشک شاخص گلیسیمی پایینی دارد، به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی و چاق مضر نیست.
  • این میوه خشک برای آرام کردن اعصاب و داشتن یک خواب آرام مفید است. بنابراین افرادی که دچار اختلالات خواب و کم خوابی هستند، می‌توانند از این میوه خشک به صورت منظم استفاده کنند.
  • خربزه خشک منبعی سرشار از فیبر خوراکی می‌باشد که کالری بسیار پایینی نیز دارد. این ماده باعث سیری کاذب می‌شود و برای افرادی که نیاز به کاهش وزن و لاغری دارند می‌تواند کمک کننده باشد. فیبر غذایی برای مدت زیادی در سیستم گوارش می‌ماند به همین دلیل فرد احساس سیری می‌کند.
  • خربزه را به همراه پوست آن خشک می‌کنند، زیرا پوست خربزه می‌تواند برای بهبود درد دندان مفید باشد.

نحوه مصرف میوه خشک خربزه

میوه خشک خربزه را می‌توان به همراه دیگر خشکبار مصرف کرد، اما خوردن تنهایی آن به دلیل طعم شیرین و دلچسبی که دارد بسیار جذاب‌تر می‌باشد. این میوه خشک را می‌توان در شیر ریخت و با آن شیک درست کرد. همچنین می‌توان آن را خرد کرد و برای تزیین یا ایجاد طعم جدید به سالاد میوه اضافه کرد.


آشنایی با طالبی خشک و خواص آن


چند توصیه در مورد مصرف خربزه خشک

  • اگر از خربزه خشک را بیش از حد مصرف کنید می‌تواند باعث ایجاد نفخ و ناراحتی گوارشی در روده شود.
  • افرادی که به دیابت دچار هستند و یا اضافه وزن دارند لازم است که در مورد مصرف این میوه خشک تعادل را رعایت کنند.
  • چیپس خربزه به همراه عسل، باعث ورم روده می‌گردد.
  • مصرف زیاد خربزه برای طحال مضر است.
  • خربزه یکی از میوه‌هایی است که افراد زیادی به آن حساسیت دارند و باعث گلو درد می‌شود. خربزه خشک نیز همین خاصیت را دارد و افرادی که به آن حساسیت دارند لازم است که در مصرف آن احتیاط کنند.

خرید خربزه خشک شده

اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که به خرید خربزه خشک شده مرغوب و با طعم عالی مایل هستید، لازم است که نکاتی را در نظر بگیرید. برخی از نکات خرید خربزه خشک شده شامل موارد زیر می‌باشند:

  • برای خرید خربزه خشک ابتدا باید به ظاهر آن توجه کنید. شکل ظاهری آن معمولا به صورت خلال می‌باشد.
  • بافت خربزه خشک شده باید گوشتی و نرم باشد، بنابراین نباید بافت خشک و یا سفت داشته باشند.
  • طعم خربزه خشک شده باید حتما شیرین باشد.
  • خربزه خشک شده باید در بسته‌بندی‌های بهداشتی قرار داشته باشد تا فارغ از هرگونه آلودگی باشد.

قیمت خربزه خشک اسلایس

قیمت خربزه خشک اسلایس به فاکتورهای متعددی وابسته است. برخی از این فاکتورها شامل نوع، بسته‌بندی، حجم محصول، کیفیت، وزن محصول و نوسانات بازار وابسته است. برای خرید خربزه خشک اعلا و درجه یک در وزن‌های مختلف مثلا خربزه خشک اسلایس ۵۰۰ گرمی می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید، همچنین قیمت این محصول را نیز مشاهده نمایید. در این مورد اگر مشکل و یا سوالی داشتید می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت شور و شیرین با ما تماس حاصل فرمایید. هدف ما خشنودی شما با ارائه بهترین محصولات در قیمت مناسب می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.