شور و شیرین

آشنایی با طالبی خشک و خواص آن

یکی از محبوب‌ترین میوه‌‌هایی که در فصل گرم تابستان مهمان خانه‌های ماست، طالبی می‌باشد. این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A ،C  و کارتنوئید است و رنگدانه‌هایی که در آن وجود دارد نقش مهمی را برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌‌های تخریبی در بدن دارند. از آنجا که طالبی نیز مانند دیگر میوه‌ها در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان محدودیت رشد دارد؛ افراد این میوه را با به‌کارگیری شیوه‌های سنتی و نوین خشک می‌کنند.

قابل توجه افرادی که عقیده دارند خشک کردن میوه باعث می‌شود خواص و فواید آن از بین برود باید بگوییم که این مساله حتی برای میوه‌‌های آبداری مانند هندوانه، خربزه و طالبی که ۹۰ درصد آن‌ها از آب تشکیل شده است صدق نمی‌کند. درواقع با خشک کردن انواع میوه آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های موجود در این میوه‌ها، در حجم کمتری جمع می‌شوند پس به‌ هیچ‌ وجه خواص و فواید این میوه از بین نمی‌رود و یا کاسته نمی‌شود.

به دلیل اینکه در زمان‌‌های گذشته امکاناتی مانند امروز در اختیار افراد نبود، برای تهیه میوه خشک از شیوه‌ سنتی یعنی از نور آفتاب استفاده می‌کردند .اما این روزها با روی کار آمدن ابزار و دستگاه‌های نوین، افراد می‌توانند حجم بیشتری از میوه خشک را تولید کنند. در ادامه این مقاله شیوه‌های خشک کردن طالبی و مجموعه فواید طالبی خشک را بررسی می‌کنیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.


قیمت میوه خشک


طالبی خشک

طالبی خشک شده، یک میوه خشک شیرین و خوشمزه می‌باشد که هرکسی آن را بچشد به آن علاقه‌مند می‌شود. این خوراکی یک میان وعده‌ سالم، سرشار از فیبر، آنزیم و مواد مغذی می‌باشد. این میوه‌ خشک ‌شده را می‌توان به‌صورت ریز شده در وعده‌ صبحانه، تهیه کیک و شیرینی و برای تزئین انواع سالاد و دسر به‌کار برد.

طالبی خشک مقادیر فراوانی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین‌های B به‌خصوص نیاسین، پانوتنیک، پیریدوکسین و مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، فسفر، مس و منگنز در ترکیبات خود دارد. طالبی کالری پایینی دارد و هیچ نوع چربی یا کلسترولی در ترکیبات آن وجود ندارد. خواص این خشکبار مغذی به همین چند مورد محدود نمی‌شود. با ما همراه باشید تا با خواص بیشتر این میوه‌ گرمسیری آشنایی پیدا کنید.

ارزش غذایی طالبی خشک

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم طالبی خشک به‌صورت زیر می‌باشد:

  • انرژی ۳۵ کیلوکالری
  • سدیم ۱۸ میلی‌گرم
  • پتاسیم ۲۲۸ میلی‌گرم
  • قند ۸ گرم
  • کلسیم ۶ میلی‌گرم
  • ویتامین ث ۱۸ میلی‌گرم
  • آهن 2/0 میلی‌گرم
  • مس ۴۱ میلی‌گرم
  • منیزیم ۱۲ میلی‌گرم

طبع طالبی از نظر طب سنتی چیست؟

طالبی دارای طبع گرم و تر می‌باشد و برای سرد مزاجان بسیار عالی است و حال آن‌ها را جا می‌آورد. البته به دلیل اینکه طالبی عطش را رفع و متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند، اگر به‌صورت متعادل مصرف شود برای تمامی مزاج‌ها مناسب است و افرادی که دارای مزاج گرم و تر هستند با خوردن مصلح طالبی می‌توانند از این میوه‌ خوشمزه و آبدار استفاده کنند. اگر طالبی در صبحانه، کنار جوانه گندم میل شود می‌تواند اثرات مثبت بیشتری را داشته باشد.

 

گیلاس خشک چیست و این خوراکی خوشمزه چه فوایدی برای بدن دارد؟ 

خواص طالبی ورقه ای خشک برای سلامتی

۱. بهبود سلامت قلب

طالبی از دو طریق باعث بهبود سلامت قلب می‌شود. به دلیل اینکه این میوه مقدار زیادی فیبر خوراکی دارد باعث کمک به پایین آوردن کلسترول بد یا همان ال‌دی‌ال در بدن می‌شود که محافظی در برابر گرفتگی رگ‌ها محسوب می‌شود. همچنین پتاسیم که مثل رگ‌گشا عمل می‌کند به مقدار زیادی در این میوه وجود دارد که در کاهش فشار خون نقش دارد؛ درنتیجه احتمال به وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی یا حمله قلبی و سکته قلبی را به حداقل می‌رساند.

۲. استحکام استخوان‌ها

یکی از مشکلات عمده‌ای که با بالا رفتن سن افراد درگیر آن می‌شوند، پوکی استخوان می‌باشد. محققان ثابت کرده‌اند که مصرف این میوه خشک باعث جلوگیری از کاهش تراکم استخوان در بخش‌های مختلف بدن می‌شود؛ این خاصیت طالبی به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن می‌باشد.

 

۳. کاهش فشار خون

به دلیل اینکه مقادیر قابل توجهی از پتاسیم در طالبی وجود دارد، به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند و تنش در دیواره عروق خونی را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، این میوه دارای کلسیم بالایی می‌باشد و برخی مطالعات نشان داده‌اند که کلسیم در ترکیب با ویتامین D  به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

۴. جلوگیری از پیری زودرس

طالبی مقدار زیادی ویتامین‌ A و E به همراه برخی از ترکیبات کاروتنوئید مانند لوتئین و بتاکاروتن دارد. تمام این عناصر در نقش آنتی‌اکسیدان‌ عمل می‌کنند و روی پوست، بافت‌ها، مو و سایر نقاط بدن که در معرض حمله رادیکال‌های آزاد هستند، تأثیر مثبتی دارد. این خشکبار می‌تواند با جلوگیری از اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد باعث مراقبت از پوست شود، همچنین باعث کاهش ظهور لک‌هایی که با افزایش سن به‌وجود می‌آیند گردد و مو را سالم و درخشان نگه دارد.

۵. پیشگیری از سرطان

در طالبی خشک ویتامین C فراوانی وجود دارد که به همراه بتاکاروتن، احتمال بروز سرطان‌هایی مانند سرطان ریه، پستان، مثانه، روده بزرگ، معده و لوزالمعده را کاهش می‌دهد. این مواد مغذی یعنی ویتامین C و بتاکاروتن، با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از فعالیت تخریبی رادیکال‌های آزاد جلوگیری و از تشکیل غدد سرطانی ممانعت می‌کنند.

۶. کمک به هضم غذا

طالبی سرشار از فیبر خوراکی مانند پکتین می‌باشد که به دفع مواد زاید از روده و درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده کمک می‌کند. همچنین فیبر محلول کمک می‌کند که احساس سیری پیدا کنید. این ماده به پرخوری جلوگیری کرده و درنتیجه به رژیم کاهش وزن کمک می‌کند.

۷. تقویت بینایی

از آنجا که طالبی سطح بالایی از بتا کاروتن را در مواد تشکیل دهنده خود دارد برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است. بتاکاروتن در بدن تبدیل به ویتامین A شده و در پی آن نیز ویتامین A بر بهبود عملکرد چشم‌ها موثر عمل می‌کند.
علاوه‌براین موادی مانند لوتئین، زاکسانتین و ویتامین A که در طالبی وجود دارند باعث تقویت بینایی شده و باعث کاهش خطر دژنراسیون ماکولا و عفونت چشمی می‌شوند.

 

پرتقال خشک و همه خواص و فواید آن

۸. حفاظت از کلیه‌ها

طالبی به دلیل محتوای دیورتیک خود در به‌وجود آمدن ادرار موثر است. اگر در طول روز به‌طور مکرر ادرار کنید باعث فعال شدن کلیه‌های شما شده و مواد سمی را از بدن شما دفع می‌کنند. اگر شما نیز از مشکلات کلیه رنج می‌برید، طالبی و آب لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه از آن میل کنید.

۹. کمک به کاهش وزن

اینکه طالبی چربی و کالری پایینی دارد تنها علتی نیست که باعث شده طالبی یک مورد مناسب برای کنترل وزن باشد. طالبی در ترکیبات خود دارای مقدار قابل توجهی فیبر  است که یک ماده ضروری برای رژیم غذایی ما می‌باشد و با پاکسازی سیستم گوارشی باعث فعال نگه داشتن آن می‌شود. این مورد سوخت و ساز بدن را سریع‌تر و مؤثرتر می‌سازد. همچنین ماده‌ فیبر موجود در آن در سیر نگه داشتن شما برای مدت زمان بیشتر و در نتیجه کنترل اشتها کمک می‌کند، علاه‌‌براین برای کاهش کلسترول خون نیز کمک کننده است.

10. طالبی خشک، میان ‌وعده مناسب دیابتی‌ها

افراد دیابتی در مصرف مواد غذایی دارای محدودیت هستند. یکی از ترکیباتی که در کنترل بیماری دیابت کمک کننده است پکتین می‌باشد، این ماده از بروز دیابت جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین در متعادل کردن قند خون نیز موثر عمل می‌کند بنابراین مصرف آن برای افراد دیابتی مفید است. پکتین باعث تنظیم سطح قند خون شده و از افزایش ناگهانی آن جلوگیری می‌کند. طالبی خشک یکی از خوراکی‌هایی است که مناسب افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. این افراد می‌توانند با خیال راحت از طالبی خشک استفاده نمایند. اما در مورد میزان مصرف روزانه آن بهتر است با پرشک خود مشورت کنید.

11. فواید طالبی خشک برای کودک

کودکان برای رشد جسمانی و ذهنی خود نیاز به مصرف مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی دارند. برخی مزایای طالبی خشک برای کودکان شامل تقویت سیستم ایمنی ، جذب آهن و کلسیم، تأمین انرژی و… می‌باشد.

12. بهترین دارو برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب

اگر روی بروشور کرم‌های پوست اورجینال را نگاه کنید، حتما واژه رتینول تثبیت شده یعنی “Stabilized retinol” و ویتامین A را در بین ترکیبات سازنده آن خواهید دید. تحقیقات انجام شده درمورد ویتامین A رتینول نشان می‌دهد که این ماده یکی از مواد مفید برای بهبود پوست آسیب دیده از اثرات منفی آفتاب، ترمیم کننده غشای آسیب دیده پوست و تولید کننده کلاژن می‌باشد. هرچند استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای شادابی و سرحالی آن بسیار مفید می‌باشد، اماهیچ چیز نمی‌تواند نقش مواد مغذی ارگانیک را برای پوست و بدن بازی کند. یکی از کارهای ضروری و کمک کننده به تامین سلامتی پوست در فصلی که آفتاب با تمام قدرت بر زمین می‌تابد، مصرف طالبی است.

13. افزایش قدرت باروری در آقایان

آرژنین یکی از انواع آمینو اسیدهایی می‌باشد که در طالبی وجود دارد. این آمینو اسید باعث جلوگیری از ضخیم شدن دیواره‌ شریان‌ها می‌شود و یک محرک مناسب برای هورمن رشد می‌باشد. یکی دیگر از کارهای مفیدی که آمینو اسید آرژنین در بدن انجام می‌دهد، ممانعت از  التهاب و ورم در بدن است. این ویژگی طالبی، باعث افزایش قدرت باروری در آقایان می‌شود.

14. رفع التهاب و عفونت ریه – تقویت سیستم تنفسی بدن

به دلیال اینکه طالبی سرشار از ویتامین C می‌باشد در درمان عفونت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین C یک ماده ضروری برای بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن می‌باشد. به دلیل اینکه در فصل تابستان گرما بدن تعریق زیادی دارد، بدن املاح زیادی را از بدن دفع می‌کند و در این بین طالبی می‌تواند به سلامتی بدن کمک کند. از طرف دیگر، پتاسیم در انقباض عضلات و تقویت عملکرد سیستم تنفسی بدن بسیار ضروری عمل می‌کند.

15.  منبع کمیاب فولات برای خانم‌های باردار

در هر فنجان طالبی 21.7 میلی‌گرم فولات وجود دارد، هر چند این مقدار در برابر ۶۰۰ میلی‌گرم فولات روزانه بسیار کم است اما همین مقدار نیز برای تغذیه نوزاد بسیار چشمگیر است. فولات یک ماده حیاتی و مفید برای رشد سیستم عصبی کودک و جلوگیری از نقص لوله عصبی می‌باشد.

 

نحوه خشک کردن طالبی

برای خشک کردن طالبی می‌توانیم به دو طریق اقدام کنیم:

این نکته را باید در نظر داشته باشید که طالبی را تنها با این دو روش می‌توان خشک کرد زیرا خشک کردن ورقه طالبی در آفتاب، باعث سیاه شدن آن می‌شود.

روش اول: خشک کردن در فر

  1. چند عدد طالبی رسیده، بدون لک و آسیب‌دیدگی مناسب خشک کردن را انتخاب کنید.
  2. بعد از از اینکه پوست طالبی را گرفتید، با چاقو آن‌ها را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید. سعی کنید قطر برش‌ها هم اندازه باشند.
  3. . برای اینکه از سیاه شدن طالبی‌ها در زمان خشک شدن جلوگیری کنید، آن‌ها را به محلول آب و شکر آغشته نمایید.
  4. کاغذ روغنی را بر روی سینی فر قرار دهید، سپس حلقه‌های طالبی را با فاصله بر روی کاغذ بچینید. توجه داشته باشید که نباید حلقه‌ها را روی‌ یکدیگر انباشته کنید.
  5. درجه فر را روی ۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید سپس سینی حاوی طالبی را در فر بگذارید و برای اینکه از جمع شدگی ورقه‌ها در حین خشک شدن جلوگیری کنید، یک توری گرد مخصوص پیتزا را روی آن‌ها قرار دهید.

 

روش دوم: خشک کردن با دستگاه میوه خشک کن

  1. در این روش نیز همانند روش قبل، طالبی را پوست گرفته و سپس برش می‌زنیم.
  2. دمای دستگاه میوه خشک‌کن را روی 57 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و میوه‌ها را با فاصله‌ 1 سانتی‌متری در کنار هم بچینید.
  3. مدت ‌زمان موردنیاز برای خشک شدن طالبی‌ها در این روش 24_48 ساعت می‌باشد.
  4. برای اینکه از خشک شدن زیاد میوه‌ها جلوگیری کنید لازم است هر 4 ساعت یک‌بار آن‌ها را زیرورو می‌کنیم.

موارد منع مصرف طالبی خشک

  • طالبی قند دارد، این قند از نوع فروکتوز بوده و اگر در مصرف آن زیاده روی شود می‌تواند باعث افزایش قند خون افراد دیابتی گردد.
  • طالبی می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک مانند اسهال، خس خس سینه، خارش دهان ، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، کهیر یا اختلالات پوستی ایجاد کند.
  • طالبی یکی از انواع میوه‌ها می‌باشد که پوست آن مقدار زیادی سم و حشره‌کش دارد، بنابراین مطمئن شوید که طالبی ارگانیک بخرید.
  • افراد که به دیابت مبتلا هستند، لازم است در مورد مصرف نسبتا زیاد چیپس این میوه با پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که به تورم معده مبتلا هستند نیز باید حد اعتدال را در مصرف این خشکبار خوشمزه رعایت کنند.

نگهداری طالبی خشک

طالبی خشک نیز مانند دیگر خشکبار دارای قدرت بالایی در جذب آلودگی و رطوبت محیط می‌باشد؛ بنابراین برای اینکه از آن بهتر نگهداری کنید لازم است آن را در ظروف درب دار و در جای خنک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید. حتی اگر از طالبی خشک بسته بندی استفاده می‌کنید باید این شرایط نگهداری را رعایت کنید.

مزیت خرید اینترنتی طالبی خشک شور و شیرین

فروشگاه شور و شیرین ضمن اینکه کیفیت میوه‌های خشک خود را تضمین می‌کند، با پایبندی خود به تهیه خشکباری که با استفاده از میوه‌های تازه مرغوب، فرآوری کاملا بهداشتی و بی‌نظیر و تحت استاندارد کیفی و بهداشتی عالی، به شما بازدید کننده محترم توصیه می کند که اگر در خانه فرد سالمند، خانم باردار یا شیرده، کودک یا فرد مبتلا به کم خونی دارید، همین حالا خرید اینترنتی میوه خشک طالبی را انجام دهید و از خواص سرشار و مغذی این تنقلات لذیذ بهره‌مند شوید. از طالبی خشک می‌توانید به‌عنوان میان وعده کودکان، پذیرایی‌های دورهمی عصرانه، میز آجیل شب یلدا و عید نوروز استفاده کنید.

قیمت طالبی خشک

قیمت طالبی بسته به فاکتورهای مختلفی، متفاوت می‌باشد. مثلا طالبی خشک بسته ای نسبت به فله‌ای قیمت بالاتری دارد. زیرا هزینه‌های جانبی مانند بسته‌بندی کردن،  قیمت میوه خشک را افزایش می‌دهد. قیمت طالبی خشک نیز ممکن است متفاوت باشد برای مثال این میوه در فصلی که وجود ندارد ممکن است قیمت بالاتری را شامل گردد.

جمع بندی

در اینجا به پایان یکی دیگر از مطالب شور و شیرین رسیدیم. حتما بعد از مطالعه‌ این مطلب حسابی عطر میوه طالبی در روح و روان شما پیچیده شده است. ما در وبلاگ شور و شیرین تلاش داریم که موضوعات جذاب و به روز درباره‌ ویژگی‌ها و خواص انواع میوه‌های خشک، آجیل‌ها، شکلات و دیگر خشکبار را در اختیار مخاطبانمان قرار دهیم. اگر امروز از طریق این مطلب با نام شور و شیرین آشنایی پیدا کرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم که به بخش فروش اینترنتی محصولات ما سر بزنید. شور و شیرین امکان خرید انواع میوه، آجیل و شکلات را به‌صورت بسته‌بندی و یا فله برای مشتریان عزیز در سراسر کشور فراهم کرده و محصولات تازه با کیفیت‌های مختلف را فراهم می‌کند. اگر حوصله‌ خرید حضوری و بازارگردی را ندارید فروشگاه شور و شیرین به شما کمک می‌کند تا بهترین و باکیفیت‌ترین خرید خود را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.