شور و شیرین

خواص گیلاس خشک چیست و این خوراکی خوشمزه چه فوایدی برای بدن دارد؟

گیلاس خشک چیست و این خوراکی خوشمزه چه فوایدی برای بدن دارد؟ همان‌طور که می‌دانید امروز درمورد خواص میوه خشک گیلاس  می‌خواهیم صحبت کنیم اما قبل از آن باید با این میوه آشنایی پیدا کنیم. سالیان سال است که افراد برای اینکه بتوانند میوه‌ها را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنند آن‌ها را خشک می‌کنند.

باید این نکته را یادآوری کرد که در طی فرآیند خشک کردن میوه آب آن از بین می‌رود  اما مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد مغذی و املاح در میوه خشک شده به‌جای می‌ماند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که از میوه‌های خشک می‌توان به‌عنوان دارو استفاده کرد و به کنترل بیماری‌های خود تا مقدار قابل توجهی کمک کرد و یا آن‌ها را درمان نمود‌. اگر می‌خواهید از میوه خشک گیلاس استفاده کنید دربخش‌های بعد با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر با یکدیگر صحبت کنیم.


قیمت گیلاس خشک شده


گیلاس خشک چیست؟

گیلاس خشک نوعی میوه‌ خشک شده کوچک، گرد و قرمز روشن با ترشی لذیذ است که با چیدن و خشک کردن گیلاس قرمز طبیعی که شیرین‌ و رسیده‌ باشد به دست می‌آید. گیلاس قرمز خشک نوعی میان‌وعده سالم و کاملا طبیعی می‌باشد. این میوه خشک باید به‌صورت فرآوری شده و بدون شکر خشک ‌گردد.

گیلاس قرمز خشک را با بلغور جو دوسر یا گرانولا مخلوط کنید و در وعده صبحانه از آن میل نمایید. این میوه‌های خشک را می‌توانید در نان شیرین، کیک و یا کلوچه بپزید. یا اینکه آن‌ها را در سالاد در کنار زغال اخته، تکه‌های پرتقال، پنیر بز و گردو مصرف کنید.

گیلاس قرمز خشک نیز مانند تمامی میوه‌های خشک  اگر در جای تاریک و خنک و در یک ظرف در بسته نگهداری شوند، ماندگاری طولانی مدتی دارند. برای اینکه بتوان این میوه‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کرد، می‌توان آن‌ها را در یخچال یا فریزر قرار داد.

انواع گیلاس

گیلاس شیرین دارای انواع مختلفی می‌باشد که به‌طور معمول تعداد انگشت شماری از آن‌ها در فروشگاه‌ها و بازارهای کشاورزان وجود دارد. برخی از دوستداران میوه، به گیلاس‌های قرمز یا سیاه مانند بینگ علاقه دارند اما برخی دیگر نیز طرفدار طعم انواع زرد و صورتی مانند رینیر هستند.

یک قاعده کلی که درمورد این میوه وجود دارد این است که هر چه گیلاس تیره‌تر باشد، طعم آن نیز تندتر می‌شود. در حالی که هر یک از انواع گیلاس در طعم شبیه به یکدیگر بوده و تفاوت‌های کمی در طعم دارند. همچنین انواع گیلاس فصول رشد متفاوتی دارند که به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهند که بتوانند گیلاس را در تمام تابستان برداشت نمایند.


قیمت انواع میوه خشک


مشخصات میوه خشک گیلاس

در این بخش مشخصات گیلاس خشک را برایتان بیان می‌کنیم تا به هنگام خریداری این میوه خوشمزه بیشتر درمورد آن آگاهی داشته باشید.

عنوان توضیحات
نوع خانگی و صنعتی
ارزش غذایی پروتئین، کلسترول، کلسیم، آهن، فیبر رژیمی، سدیم و پتاسیم
نوع ویتامین A و C
خواص بهبود دستگاه گوارش، تنظیم خواب و پیشگیری از لخته شدن خون

اگر تمایل دارید می‌توانید این میوه را در منزل تهیه کنید. در گیلاس قرمز خشک باکیفیت هیچ نوع آلودگی و کثیفی و کرم خوردگی و شکستگی نباید وجود داشته باشد و در بسته‌بندی استاندارد و اصولی به بازار عرضه شود.

میوه خشک گیلاس خواصی مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تنظیم خواب و جلوگیری از لخته شدن خون بوده، همچنین دارای ارزش غذایی پروتئین، کلسترول، کلسیم، آهن، فیبر رژیمی، سدیم، پتاسیم و ویتامین A C می‌باشد. در ادامه درمورد خواص این میوه خشک بیشتر بحث می‌کنیم.

نحوه خشک‌ کردن گیلاس

همان‌طور که می‌دانید تابستان میوه‌های رنگارنگ و خوشمزه‌ای دارد، یکی از این میوه‌های بی‌نظیر که طرفداران زیادی نیز دارد گیلاس می‌باشد. خیلی از علاقه‌مندان پر و پاقرص این میوه مجبورند یک سال صبر کنند تا تابستان بیاید و با خود سبدهای پر از گیلاس بیاورد. برخی از افراد وجود دارند که این میوه را فریز می‌کنند اما خدمت این عزیزان باید بگوییم که اگر این میوه را برای مدت زمان زیادی در فریزر قرار دهید خواص خود را از دست می‌دهد.

گیلاس تازه را تنها در یک مدت کوتاه می‌توان پیدا کرد، از طرف دیگر نیز فریز شده آن نیز خاصیت خود را از دست می‌دهد اما چاره چیست؟ تنها راه این است که آن را خشک کنیم. در ادامه روش خشک کردن گیلاس را برای شما بیان می‌کنیم.  برای خشک کردن گیلاس ابتدا باید آن‌ها را خوب بشویید و چوب آن ها را جدا کنید. سپس باید هسته آن‌ها را با دقت خارج نمایید. برای خارج کردن هسته گیلاس می‌توانید از نی استفاده کنید، اما اگر در منزل خود دستگاه هسته گیر دارید کارتان آسان‌تر است. وفتی هسته گیلاس را خارج نمودید با یکی از روش‌های زیر می‌توانید گیلاس‌ها را خشک نمایید.

  • در مقابل آفتاب
  • داخل فر
  • داخل میوه خشک کن

پرتقال خشک و همه خواص و فواید آن


ارزش غذایی گیلاس خشک شده

ارزش غذایی و کالری گیلاس  خشک شده را در ادامه برایتان بیان می‌کنیم.

میزان مواد مغذی و کالری گیلاس قرمز خشک شده (در هر ۱۰۰ گرم) به شرح زیر می‌باشد:

  • کالری: ۳۴۵
  • پروتئین: ۱٫۳ گرم
  • چربی کل: ۰٫۸ گرم
  • کلسترول: ۰ میلی‌گرم
  • سدیم: ۱۳٫۵ میلی‌گرم
  • پتاسیم:۳۹۰ میلی‌گرم
  • کربوهیدرات:۸۳٫۲ میلی‌گرم
  • فیبر رژیمی: ۲٫۶ گرم
  • شکر:۷۰٫۲ گرم
  • ویتامین A: 59.8 درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • ویتامین C: 33.8 درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • کلسیم: ۳٫۱ درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن
  • آهن: ۳٫۹ درصد از میزان روزانه مورد نیاز بدن

فواید و خواص گیلاس خشک

ازجمله خواص و فواید گیلاس قرمز خشک موارد زیر را می‌توان نام برد.

1. سرشار از ویتامین C

اگر سیستم ایمنی قوی برای بدن خود می‌خواهید، باید از مواد غذایی مصرف کنید که حاوی ویتامین C باشد. گیلاس قرمز خشک شده مقادیر قابل‌توجهی ویتامین C  دارد. به‌طوری‌که مصرف یک‌چهارم فنجان گیلاس خشک تا ۱۱ درصد از ویتامین C موردنیاز روزانه بدن خانم‌ها و نه درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه آقایان را فراهم می‌کند. می‌توان گفت این مقدار گیلاس خشک شده تقریبا هشت میلی‌گرم ویتامین C دارد.

ویتامین C باعث کمک به تولید کلاژن  و رشد بافت‌های بدن می‌شود، به همین دلیل افرادی که در مواد غذاییشان ویتامین C بیشتری وجود دارد زخم‌هایشان سریع‌تر خوب می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین خواصی که گیلاس قرمز خشک دارد غنی بودن آن از ویتامین C می‌باشد.

2. سرشار از آنتی‌اکسیدان

موادی که باعث ایجاد رنگ قرمز در گیلاس می‌شوند آنتوسیانین‌ها می‌باشند که رنگدانه‌های متنوع و فراوان فلاونوئید هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از نفوذ رادیکال‌های آزادی که از هوا به درون بدن وارد می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل می‌توان یکی از خواص گیلاس خشک را جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول‌های بدن و بروز سرطان‌های مختلف نام برد.

البته این آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر نیز مفیدند، باعث بهبود عملکردهای شناختی شده و از بروز چین‌وچروک‌ در پوست نیز ممانعت می‌کنند؛ بنابراین اگر گیلاس خشک مصرف کنید، همواره شاداب‌تر و سالم‌تر از هم سن و سال‌های خود خواهید بود.

3. سرشار از مس

یک خاصیت گیلاس  خشک این است که  سرشار از مس می‌باشد. وجود این ماده در گیلاس خشک شده باعث بالا بردن استقامت بافت‌های بدن می‌شود و برای ترمیم بافت‌های بدن مفید است. علاوه‌براین این خوراکی بدن را در برابر نفوذ رادیکال‌های آزاد ایمن نگه می‌دارد.

هر یک‌چهارم فنجان گیلاس قرمز خشک شده ۹۲ میکروگرم مس دارد که این مقدار می‌تواند حدود ۱۰ درصد از میزان مس روزانه مورد نیاز بدن را تامین کند.

4. سرشار از ویتامین A

ویتامین A برای کمک به رشد سلول‌های جدید بدن، بهبود زخم‌ها و آسیب‌دیدگی‌ها مفید است. این ویتامین برای پوست نیز مفید است و باعث افزایش قدرت بینایی می‌شود.

 

هر یک چهارم فنجان گیلاس خشک شده حدود ۷۵۹ میلی‌گرم ویتامین A  دارد. این مقدار برای تامین ۴۹ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن خانم‌ها و ۳۸ درصد از ویتامین A مورد نیاز بدن آقایان کافی است.

5. کاهش احتمال ابتلا به دیابت

گیلاس خشک شده شاخص گلیسمی پایین‌تری در مقایسه با دیگر میوه‌ها دارد؛ بنابراین با مصرف این خوراکی می‌توانید سطح انسولین خود را کاهش داده و میزان قند خونتان را پایین آورید. بنابراین مصرف گیلاس برای دیابتی ها نیز محدودیتی ندارد.

 

6. تسکین آرتریت و درد مفاصل

پیشنهاد ما برای کسانی که از درد مفاصل و آرتریت کلافه شده‌اند و دیگر توان تحمل آن را ندارند این است که از گیلاس خشک برای بهبود این دردها استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که مصرف گیلاس خشک دارای تاثیر قابل‌توجهی بر کاهش درد مفاصل می‌باشد.

7. کاهش کلسترول بد در بدن

این خوراکی خوشمزه سرشار از ماده‌ای به‌نام پکتین(Pectin)  می‌باشد. این ماده تاثیر زیادی بر کاهش سطح LDL یا کلسترول بد در بدن دارد. اگر سطح این کلسترول در بدن کاهش پیدا کند، باعث کاهش خطر انسداد عروق و احتمال بروز سکته قلبی خواهد شد. هر یک درصد کاهش کلسترول، خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را تا دو درصد کم می‌کند.

 

8. کاهش احتمال ابتلا به بیماری نقرس

بیماری نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل اسید اوریک اضافی در جریان خون به‌وجود می‌آید. طبق نتایجی که از بررسی‌ها به‌دست آمده است نشان می‌دهد افرادی که دو روز در هفته گیلاس خشک استفاده می‌کنند، ۳۵ درصد کمتر نسبت به افرادی که این خوراکی را مصرف نکرده‌اند درگیر بیماری نقرس می‌شوند.

برای اینکه تاثیر گیلاس خشک برای نقرس را بیشتر درک کنید تنها باید آن را امتحان کنید. بعد از اینکه از گیلاس به‌طور مداوم استفاده کردید، متوجه می‌شوید که بیماری‌تان تا حد قابل‌توجهی بهبود پیدا کرده و دردهایتان نیز کمتر شده است.

9. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

گیلاس خشک ملین است، به همین دلیل است که استفاده از این خوراکی باعث جلوگیری از بروز یبوست می‌شود. علاوه‌براین یکی از مزایای گیلاس خشک شده  بهبود هضم غذا می‌باشد. از خواص گیلاس خشک شده وجود آمیگدالین (amygdalin) در این خوراکی است که باعث کاهش دردهای قلب و معده می‌شود.

10. تسکین درد و التهاب‌ها

گیلاس چه خواص هایی برای سلامتی دارد ؟ یکی از ویژگی‌های گیلاس وجود سطح بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌باشد که روی کاهش دردها و التهابات بدن تاثیر قابل توجهی دارد. در بین خواص گیلاس خشک شده این مورد نیز وجود دارد که برای کاهش دردهای عضلانی بعد از تمرین‌های ورزشی نیز مفید است.

برای اینکه نتیجه این تاثیر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم با تهیه کمی گیلاس شور و شیرین، قبل از هر بار تمرین ورزشی آن را استفاده کنید. بعد از اینکه چند بار این خوراکی را مصرف کردید متوجه تاثیر معجزه‌آسای آن خواهید شد.

11. تنظیم خواب

یکی از خواص گیلاس خشک شده کمک به تنظیم خواب می‌باشد زیرا این خوراکی سرشار از ملاتونین (Melatonin) است که یک هورمون برای تنظیم شدن چرخه خواب می‌باشد. اگر شما نیز جز افرادی هستید که مشکل بی‌خوابی دارید و باری از اندوه با رسیدن شب روی قلبتان تلنبار می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که برای رفع این مشکل گیلاس خشک را امتحان کنید. این خوراکی خوشمزه می‌تواند شب‌بیداری‌های متوالی و بی‌خوابی را درمان ‌کند.

اگر باور این تاثیر گیلاس خشک برایتان سخت است، همین امشب قبل از خواب یک مشت گیلاس خشک شده را میل کنید. بعد ‌از آن خواهید دید که به خواب عمیق و لذت‌بخشی فرو می‌روید.

12. پیشگیری از لخته شدن خون و احتمال حمله قلبی

یکی از مواد تسکیل دهنده گیلاس خشک کومارین (Coumarin) است که در اغلب گیاهان نیز وجود دارد. کومارین نقش مهمی در جلوگیری از لخته شدن خون دارد. بنابراین می‌توان گفت یکی از خواص گیلاس خشک شده جلوگیری از بروز حمله قلبی و سکته قلبی می‌باشد.

13. کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و یک خواراکی خوشمزه برای کم کردن کل چربی‌های انباشته‌شده در بدن خود لازم دارید، گیلاس خشک انتخاب مناسبی می‌باشد. گیلاس سرشار از فیبر رژیمی است و می‌تواند اشتهای کاذب را به‌خوبی سرکوب کند. به همین دلیل است که با مصرف این خوراکی احساس سیری طولانی‌مدت دارید در نتیجه می‌توانید به تناسب ‌اندام برسید.

آیا گیلاس قند دارد ؟

همان‌طور که تا به اینجای این مقاله دریافتید، گیلاس یکی از خوراکی‌های مفید برای بدن می‌باشد، اما این مساله را نیز باید در نظر بگیرید که آن را به اندازه مصرف کنید. طبق نتایجی که انجمن دیابت بریتانیا به‌دست آورده است، میزان قند موجود در هر ۱۴ عدد گیلاس، تقریبا برابر با ۲ میوه کیوی، ۷ عدد میوه توت فرنگی یا ۳ عدد زردآلو می‌باشد. به دلیل اینکه بدن افراد مختلف، در برابر کربوهیدرات‌ تحمل متفاوتی دارد، قبل و بعد از اولین بار مصرف گیلاس بهتر است سطح گلوکز خون خود را آزمایش نمایید. با این کار درمی‌یابید که اگر مقدار معینی گیلاس میل کنید،  چه مقدار بر میزان قند خونتان تاثیر دارد.

مضرات گیلاس

مصرف گیلاس شیرین و ترش برای بزرگسالان و کودکان هیچ خطری ندارد. اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند با عوارض جانبی برای سلامتی همراه باشد. علاوه‌براین مصرف گیلاس خشک در برخی افراد، واکنش آلرژیک ایجاد می‌کند.

تحقیقات کافی برای اینکه نشان دهند آیا دوزهای بالای این میوه برای اهداف دارویی ایمن هستند، وجود ندارد. اگر از گیلاس خشک در دوزهای زیاد و یا از مکمل های گیلاس مصرف می‌کنید، توصیه می‌کنیم که با پزشک متخصص مشورت نمایید. مصرف گیلاس برای خانم‌های باردار یا شیرده خطری ندارد، اما توصیه ما این است که از مصرف بیش از حد این میوه در دوران بارداری خودداری کنید.

قیمت گیلاس قرمز خشک

قیمت گیلاس قرمز خشک با وزن آن رابطه مستقیمی دارد. گیلاس قرمز خشک در بسته‌بندی‌های متفاوتی با اوزان مختلف فروخته می‌شود.  قیمت گیلاس قرمز خشک در زمان‌های مختلف سال ممکن است تفاوت داشته باشد. برای آگاهی از قیمت گیلاس قرمز خشک می‌توانید به صفحه محصولات ما در همین سایت مراجعه کنید. فروش گیلاس قرمز خشک شده باکیفیت نیز در این سایت انجام می‌شود،  شور و شیرین تلاش کرده است که گیلاس قرمز خشک را با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب در دسترس خریداران قرار دهد.

خرید گیلاس خشک شور و شیرین

در این مقاله درمورد گیلاس خشک و خواص گیلاس خشک برایتان صحبت کردیم. اگر می‌خواهید ساعت خوابتان منظم باشد، بدن قوی و بدون دردی داشته باشید و احتمال ابتلایتان به بیماری‌های مختلف را کم کنید، مصرف این خوراکی را حتما در برنامه‌های روزانه‌تان قرار دهید.

تنها نکته‌ در این مورد که باید رعایت شود، عدم زیاده‌روی در مصرف گیلاس خشک می‌باشد زیرا اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید باعث بروز مشکلات گوارشی خواهد شد و احتمال افزایش وزن دارید.

اگر می‌خواهید گیلاس خشک تازه و خوشمزه‌ای داشته باشید، به صفحه محصولات ما در شور و شیرین سر بزنید. فروش گیلاس خشک  در فروشگاه ما با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد. شور و شیرین بهترین گیلاس خشک شده را در بسته‌بندی‌های بهداشتی برایتان ارسال می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت از این خوراکی خوشمزه استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.