شور و شیرین

میوه درمانی: پرتقال خشک و همه خواص و فواید آن

ازآنجاکه کشور ما آب و هوای چهار فصل دارد، انواع مرکبات در آن پرورش داده می‌شود. پرتقال نیز یکی از مرکبات و میوه‌های خوشمزه است که به‌جز مزه ترش و شیرینی خود، خواص دارویی بالایی نیز دارد. همان‌طور که می‌دانید پرتقال یک میوه پاییزی در فصل سرد سال می‌باشد، که دارای بوی مطبوع و عطر دل‌انگیزی است. کارشناسان آمریکایی اعتقاد دارند که در این کشور آمار سرطان معده به این دلیل پایین است که تثقریبا در تمام ماه‌های سال پرتقال و مرکبات در دسترس مردم وجود دارند که مدت ماندگاری آن را می‌توان با خشک کردن بالا برد و در دیگر ماه‌های سال از آن استفاده نمود.

برش‌های خشک شده‌ پرتقال، طعم بسیار عالی دارند و فاقد هر نوع شکر و مواد نگهدارنده هستند، بنابراین می‌توانند برای شما یک میان‌وعده عالی محسوب شوند. بوی بسیار مطبوع و لذت بخش این میوه خشک باعث شده است که بسیاری از افراد از آن به‌عنوان دکوراسیون استفاده کنند. شاید به ظاهر زنگ زده آن علاقه‌مند باشید، زیرا این میوه‌های خشک ساده و در عین حال بسیار زیبا می‌باشند، به دلیل اینکه انواع مختلفی پرتقال وجود دارد رنگ‌های مختلفی را نیز شاهد هستیم. با خرید این برش‌های پرتقال خشک حتی می‌توانید یک کاردستی ساده به اتاق خود اضافه کنید. آسان‌ترین راه برای تهیه پرتقال خشک سفارش آنلاین از فروشگاه اینتزنتی شور و شیرین است، با این کار هم یک تجربه‌‌ خرید اینترنتی داشته باشید و هم محصول خود را به راحتی دریافت کنید.


قیمت پرتقال خشک


پرتقال چیست؟

پرتقال یک درخت همیشه سبز به ارتفاع 6 تا 10 می‌باشد که تاج گردی دارد، برگ‌های گرد در قاعده و نوک تیز می‌باشند. گل‌های درخت به‌صورت منفرد، معطر و گاهی هم در خوشه‌های کوتاه هستند. میوه این درخت دارای طول 5 تا 10 سانتی‌متر است و در ظاهر به شکل گرد تا تخم مرغی می‌باشد و میوه رسیده آن به رنگ نارنجی می‌باشد.

پوست این میوه نازک  و روزنه‌دار است، گوشت میوه دارای پالپ، معطر و مزه شیرین است. بخش داخلی این میوه توسط 10 تا 13 حجره از هم جدا شده است. منشا اصلی رویش این گیاه، آسیا بوده اما امروزه در بیشتر نقاط جهان وجود دارد. اصلی‌ترین نقاط کشت این میوه در ایران استان‌های گیلان، خوزستان، مازندران، فارس، هرمزگان و کرمان می‌باشد.

پرتقال چیست؟

انواع پرتقال خشک

در کشور ما پرتقال انواع متفاوتی دارد اما دو نمونه از معروف‌ترین انواع پرتقال، تامسون و پرتقال خونی می‌باشد. پرتقال خونی به‌نام پرتقال سانگین و توسرخ نیز شناخته می‌شود که در شمال کشور به‌صورت خشک شده و در حجم عمده تولید می‌شود.

تاریخچه پرتقال خشک

طبق تحقیقات انجام شده که روی بیش از 60 نوع از درختان مرکبات انجام شده است، این میوه بر اثر تغییرات آب و هوایی و ژنتیکی در حدود 8 میلیون سال پیش از هیمالیا به نقاط دیگر دنیا وارد شد. میوه‌ای که به شکل امروزی پرتقال نام گرفته است از جنوب غربی هیمالیا، ناحیه شرقی ایالت آسام، شمال میانمار و غرب یونان یکی از استان‌های چین به دست ما رسیده است.

این میوه میلیون‌ها سال قبل از شرق و جنوب شرق آسیا به دلیل کاهش رطوبت هوا و خشکی و گسترش آن، کشت انواع مختلف آن انجام شده است و همین گسترش کشت باعث شد که گونه‌هایی مقاوم با آب و هوای دیگر نقاط جهان نیز پدید آید.

امروزه انواع متفاوتی از این میوه در دنیا تولید شده است، اما این میوه در کشور ما عموما میوه بومی شمال کشور و باغات استان‌هایی مانند مازندران، گیلان و گلستان می‌باشد. البته برخی از مناطق گرمسیری نیز یک نوع از پرتقال را پرورش می‌دهند که در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.


قیمت میوه خشک


ارزش غذایی برای 100 گرم پرتقال :

کالری 50 کیلو کالری
فیبر 4 گرم
کربوهیدرات 11 گرم
اسید سولفیک 55 میلی‌گرم
پتاسیم 34 میلی‌گرم
C ویتامین 98 میلی‌گرم
پروتين 1 گرم
ویتامین A  22 میلی‌گرم

کاربرد پرتقال در طب سنتی

در طب سنتی از پرتقال برای رفع بیماری‌های مختلفی مانند زیر استفاده می‌شود:

  • بیماری‌های عروقی
  • اسکوربوت
  • سرماخوردگی
  • آنفلوانزا
  • ضعف عمومی و بی‌اشتهایی

در علم پزشکی مدرن نیز رفع اختلالات گوارشی و رفع کم اشتهایی نیز جز خواص پرتقال در نظر گرفته شده است.

به‌طور کلی پرتقال و پوست آن در درمان سرماخوردگی، اختلالات کبدی، روماتيسم، شوک روحی، ناراحتی‌های گوارشی و لک‌های پوستی در طب سنتی کاربرد دارد. این میوه تقویت کننده معده و ادرارآور است و در کاهش کلسترول خون نقش دارد. از آب پرتقال در طب سنتی برای درمان مشکلات صفراوی استفاده می‌شود.

 

کاربرد پرتقال در طب سنتی

فواید و خواص پرتقال خشک

در این بخش درمورد مهم‌ترین خواص پرتقال خشک و فواید عالی آن صحبت می‌کنیم:

  • تمامی مردم، پرتقال را با ویتامین ث (ویتامین C) آن می‌شناسند اما این نوعی اجحاف در حق این میوه پرخاصیت می‌باشد. پرتقال میوه‌ای آبدار و خوشمزه است که پای ثابت عصرانه‌ها و شب‌نشینی‌های زمستانه ما می‌باشد و  در کنار لیموشیرین نمی‌توان از طعم خاص و خواص بی‌نظیرش گذشت.
  • پیشگیری از بیماری‌ها: ضدسرطان بودن این میوه به دلیل وجود فیتوکمیکال در آن می‌باشد. پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، کاهش کلسترول خون، افزایش سلامت قلب، افزایش ایمنی بدن، رفع یبوست، مقابله با عفونت‌های ویروسی، تنظیم فشارخون، حفاظت از پوست و ده‌ها ویژگی‌ دیگر، پرتقال را در عین اینکه به آسانی در دسترس عموم می‌باشد به میوه‌ای خاص و شگفت‌انگیز تبدیل کرده است.
  • علاوه‌براین، این میوه آبدار سرشار از ویتامین ب، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و مس می‌باشد  که می‌تواند بخش زیادی از نیاز بدن به این ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراهم کند.
  • در پرتقال تو سرخ نیز ماده‌ای به‌نام آنتوسیانین باعث سرخ بودن گوشت داخل آن شده است که عموما به‌عنوان رنگدانه در گل‌ها و میوه‌ها می‌باشد، که باعث شده است این میوه برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی توصیه شود.
  • دانشمندان معتقدند که وجود ترکیبات ارزشمند و نادر در پرتقال خونی، باعث شده است که آب آن برای درمان بیماری‌هایی مانند سندروم درد روده بزرگ، چاقی و بیماری‌های قلبی مفید واقع شود.
  • باید گفت که تفاوت چندانی بین ارزش غذایی پرتقال توسرخ و معمولی وجود ندارد. اما ازآنجاکه کالری پایین‌تری دارد و مقادیر بالای کربوهیدرات و فیبر موجود در این میوه، همچنین غنی‌بودن از ویتامین سی و اسیدفولیک، پرتقال توسرخ را به یک گزینه‌ خوب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.
  • آب پرتقال سرشار از ترکیباتی مانند آنتی‌اکسیدان، کلسیم، فیبر، ویتامین آ و… می‌باشد. این مواد ارزشمند برای استحکام استخوان‌ها، بهبود شرایط کبد، هضم آسان‌تر غذا و بهبود سریع‌تر زخم‌ها نقش مهمی دارند.

قیمت خشکبار


علت تلخی پرتقال خشک

علت تلخی پرتقال خشک، پوست آن است. این تلخی به هنگام پوست کندن از طریق آنزیم‌هایی به آن وارد می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان پرتقال‌ها را به صورت نازک برش زد. همچنین اگر تکه‌های پرتقال برای 15 دقیقه در محلول آب و شکر یا آب و عسل خوابانده شوند می‌تواند موثر باشد. همچنین می‌توان پوست پرتقال‌ خشک‌ها را جدا کرد و آن‌ها را بدون پوست میل کرد.

چرا پرتقال با پوست خشک می‌شود؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا برش‌های پرتقال را به همراه پوست آن خشک می‌کنند؟
لازم است این نکته را بیان کنیم که پوست پرتقال 3 برابر بیشتر از گوشت آن در خود ویتامین و مواد معدنی دارد، ترکیب عطر ملایم و مطبوع پوست با طعم ترش و ملس پرتقال خشک، یک مزه بسیار لذیذ ایجاد می‌کند. علاوه‌براین ، پیه یا بخش سفید رنگ این میوه که خواص زیادی نیز دارد، به همراه خود میوه خشک مصرف می‌شود.
خشک کردن پرتقال با این روش باعث می‌شود که امکان استفاده از آن به‌شکل دمنوش پرتقال  و چای پرتقال نیز فراهم شود.

چرا پرتقال با پوست خشک می‌شود؟

نگهداری پرتقال خشک شده

لازم است که، میوه خشک پرتقال در دمای تقریبی 7 درجه سانتی‌گراد، در جای خشک و دور از تابش مستقیم خورشید، نگهداری شود. برای نگهداری اصولی این میوه خشک بهتر است آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و درب ظرف را محکم ببندید تا از ورود هوا جلوگیری شود.

پرتقال خشک  یک میان وعده‌ مقوی

برش‌های پرتقال خشک را می‌توانید به‌راحتی برای میان وعده استفاده کنید و یا نوشیدنی‌هایی از قبیل چای با آن‌ها تهیه کنید. از این اسلایس‌های حلقه‌ای کم آب می‌توان استفاده‌های زیادی کرد، برای مثال بسیار مناسب برای افزودن به چای و نوشیدنی‌های ملایم می‌باشند. از آن‌ها به‌عنوان یک شی تزئینی نیز می‌توان استفاده کرد، هنگام قرار گرفتن در نور مانند یک شیشه رنگ‌آمیزی شده زیبا هستند. برای اینکه یک کیک یا شیرینی متفاوت را تهیه کنید، می‌توانید به آن‌ها پرتقال خشک اضافه کنید. علاوه ‌براین ترکیب تنقلات با شکلات نوتلا یکی از خوراکی‌های محبوب به عنوان میان وعده می‌باشد.

پرتقال خشک  یک میان وعده‌ مقوی

فروش پرتقال خشک

پرتقال علاوه بر اینکه حاوی ویتامین C است، مقادیر زیادی از مواد معدنی آهن، کلسیم، پتاسیم و … نیز دارد. ازآنجاکه پرتقال خشک مقادیر زیادی کلسیم دارد می‌توان از آن به‌عنوان جایگزین شیر استفاده کرد. پرتقال خشک از طریق دستگاه‌های خشک کن صنعتی و در دمای مناسب تولید می‌شود و بعد از آن نیز به بازار وارد می‌شود. به دلیل اینکه پرتقال خشک فواید زیادی برای بدن دارد این تنقلات در سال‌های اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و پرفروش شده است. فروش پرتقال خشک در بازارهای سنتی و آنلاین انجام می‌گیرد و افراد مختلف باب سلیقه خود از آن در شب عید یا دیگر مناسبت‌ها و مهمانی‌ها استفاده می‌کنند. در فروش پرتقال خشک، سلامت و کیفیت محصول بسیار حائز اهمیت است. افراد به دنبال این هستند که با هزینه کم بتوانند یک محصول مناسب و باکیفیت تهیه کنند.


فواید بلوبری خشک شده برای سلامتی


پرتقال خشک شور و شیرین

پرتقال خشک موجود در فروشگاه شور و شیرین یکی از میان وعده‌ها و تنقلات سالم است که مصرف آن بسیار آسان‌تر از پرتقال است. برای مصرف این تنقلات تنها کافی است آن را در کیف خود قرار دهید تا بتوانید از آن در مکان‌های موردنظر خود مانند محل کار، مسافرت، مترو، اتوبوس و … استفاده کنید. پرتقال خشک شور و شیرین یک خوراکی خوشمزه و موردعلاقه برای کودکان است.

پرتقال خشک شور و شیرین

قیمت پرتقال خشک

یکی از مهم‌ترین موضوعات به هنگام خرید پرتقال خشک  قیمت آن است. عوامل مختلفی وجود دارد که بر روی قیمت پرتقال خشک شده تاثیرگذارند. عواملی مانند میزان تازگی، گوشتی بودن، کیفیت، نحوه خشک کردن و … اهمیت دارند و قیمت پرتقال خشک نیز با توجه به آن‌ها تعیین می‌شود. علاوه‌براین فروش آن به شکل  پرتقال خشک بسته ای و فله انجام می‌شود که نحوه بسته‌بندی و کیفیت آن بر قیمت پرتقال خشک موثر است. ازآنجاکه قیمت پرتقال خشک نسبت به پرتقال مناسب‌تر است، بیشتر می‌توان از آن نگهداری کرد و افراد زیادی نیز تصمیم به خریداری آن می‌گیرند، در برخی موارد نیز به‌عنوان تغذیه مدرسه کودکان استفاده می‌شود. برای تهیه پرتقال خشک توسط واحدهای تولیدی تلاش بر این است که اسلایس‌ها با یک دمای مناسب تبدیل به چیپس شوند و با مناسب‌ترین قیمت به دست مشتریان برسد. قیمت پرتقال خشک در بازار سنتی و آنلاین بایکدیگر تفاوت دارد اما شما خریداران گرامی می‌توانید در صفحه محصولات شور و شیرین، این امکان را دارید که از قیمت‌ها اطلاع یابید و آن را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید.

پرتقال خشک با دو روش صنعتی و سنتی تولید می‌شود. واحدهای تولیدی پرتقال خشک را به‌صورت ارگانیک و در بسته‌بندی استاندارد در اختیار افراد قرار می‌دهند. ارگانیک بودن پرتقال، عدم استفاده از سم و بدون آفت بودن محصول از جمله عوامل مهمی هستند که باعث بالا و پایین بودن قیمت در فروشگاه‌های متفاوت است. پرتقال خشک شده با وزن و گرمی در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود که مقدار گرم موجود در بسته‌بندی و کیفیت آن بر قیمت پرتقال خشک موثر است. اما خرید به‌صورت اینترنتی می‌تواند برای خریداران مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.