شور و شیرین

آشنایی با خرما کلوته

همانطور که می‌دانید یکی از محصولات کشاورزی که در ایران کشت می‌شود خرما است. این محصول هم در داخل کشور استفاده فراوانی دارد هم برای صادرات مناسب است. یکی از انواع خرما نوع کلوته می‌باشد. خرما کلوته که با نام کلیته نیز شناخته می‌شود جز دسته خرماهای مرطوب و نیمه مرطوب است. این خرما، شیره نسبتا خوبی دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی که این خرما دارد، نرمی آن می‌باشد که باعث می‌شود به آسانی در دهان جویده شود و طعم بسیار عالی و دلپذیری دارد. این خرما در ابتدا قرمز رنگ است و در ظاهر بسیار شبیه به خرما مضافتی می‌باشد. خرما کلوته یکی از انواع خرما است که از آن برای صادرات استفاده می‌شود.

قیمت خرما و خشکبار

ظاهر خرما کلوته

این خرما در دسته خرماهای تر و گوشتی قرار می‌گیرد و با شهد و شیره زیادی که دارد از لذیذترین نوع خرماها محسوب می‌شود. اندازه این خرما تقریبا درشت است و بافت نرم و گوشتی آن به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. قد این خرما بین حدود ۲٫۵ تا ۳٫۵ سانتی‌متر متغیر است، قد خرماها باتوجه به محل برداشت با یکدیگر تفاوت دارند. به‌طور کلی رطوبت خرما کلیته بین ۲۲ تا ۱۴ درصد متغیر است که این موضوع به شرایط آب و هوایی محل کشت و زمان برداشت و کیفیت خرما کلیته بستگی دارد. این خرما در مرحله خارک قرمز رنگ بوده و وقتی رسیده می‌شود رو به قهوه‌ای سوخته می‌رود‌. خرما کلوته در ظاهر شبیه به خرما مضافتی بوده اما این تفاوت را دارد که بافت سفت‌تری دارد. نخل خرما کلوته یکی از انواع نخل‌های بلند می‌باشد که در استان کرمان علی‌الخصوص در منطقه جیرفت که نخلستان‌های زیادی دارد،  آن‌قدر با کیفیت هستند که توانسته‌اند به خوبی بین مردم درسطح بین‌المللی معرفی شوند و از پر فروش‌ترین گونه‌های خرمای ایران محسوب می‌شوند.

جدول مشخصات خرمای کلوته

خرما کلوته دارای طعم خوب و عالی می‌باشد به همین دلیل توانسته است به شهرت خوبی بین افراد برسد. بیشترین فروش این نوع خرما مربوط به ماه مبارک رمضان می‌باشد.

عنوان توضیحات
زمان برداشت شهریور
مناطق کشت جیرفت و عنبر آباد
اندازه 2 الی 4 سانتی متر
میزان رطوبت 13 تا 25 درصد

قیمت خرما کلوته در ماه رمضان نسبت به دیگر فصول سال مقداری بالاتر می‌رود. بافت خرما کلوته نرم و گوشت تردی دارد که همین ویژگی‌ها باعث شده است که بتوانید از آن به‌عنوان یک میان وعده استفاده کنید. علاوه بر اینکه این نوع خرما گوشتی است، دارای مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد معدنی در مواد تشکیل دهنده خود می‌باشد و توانسته است جز خرماهای غنی در بازارهای فروش شناخته گردد.

کشت خرمای کلوته در ایران

این خرما در بیشتر مناطق خرما خیز ایران کشت می‌شود اما این محصول را به‌طور عمده به منطقه جیرفت استان کرمان نسبت می‌دهند. در واقع می‌توان گفت خرما کلوته جیرفت کرمان بهترین نمونه خرما کلیته در ایران می‌باشد. به جز جیرفت، منطقه عنبر آباد نیز خرمای با کیفیت مناسبی را تولید می‌کند و از خرماهای کلیته درجه یک محسوب می‌شود. در شهرهای دیگر ایران نیز خرما کلیته قابل برداشت است و در شهرهای جنوبی این خرما با نام‌های دیگری مانند خرما کلوته و یا کریته شناخته می‌شود.

تنوع خرما کلیته به قدری زیاد است که در بیشتر مناطق خرما خیز ایران نخلستان‌های خرما کلیته وجود دارد و گونه‌های این خرما در هر منطقه‌ای با یکدیگر متفاوتند. نخل خرما کلوته از زمان کاشت تا زمان باردهی تقریبا ۷ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

ویژگی‌های نخل خرمای کلوته

نخل این خرما یکی از نمونه نخل‌های بلند در کشور ایران می‌باشد. از زمان کاشت تا وقتی این خرما به باردهی برسد تقریبا 7 تا 10 سال باید طی شود. خرمای کلوته کیفیت بسیار بالایی دارد به همین دلیل مشتریان فراوانی را به خود جذب کرده و برای صادرات نیز از این خرما استفاده می‌شود. خرمای کلوته در بسیاری از شهرهای ایران کشت شده و پرورش می‌یابد.

زمان برداشت خرما کلوته

برداشت خرما کلوته از نخلستان‌هایی که در استان‌های جنوب شرقی قرار دارند، از ابتدای شهریور ماه شروع شده و تا مهرماه طول می‌کشد. از آنجاکه این محصول کیفیت بالا و قیمت پایین‌تری در مقایسه با خرمای مضافتی بم دارد، به خوبی توانسته است در بازار داخلی و بین‌المللی مشتریان خود را به‌دست آورد، به‌گونه‌ای که یکی از مهم‌ترین انواع خرمای صادراتی ایران محسوب می‌شود.

این نوع خرما در بسته‌بندی‌های متنوع و یا به‌صورت فله به بازار عرضه شده که مهم‌ترین نکته در ارائه و عرضه این خرما، کیفیت مناسب این گونه می‌باشد.

خرمای کلوته در دیگر نقاط ایران

این خرما در دیگر استان‌های جنوبی ایران به‌خصوص استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان کشت می‌شود.

این رقم خرما در شهرهای مختلف با نام‌های متفاوتی مانند خرمای کلیته و خرمای کریته شهرت دارد.

شرایط نگهداری از خرما کلیته

به دلیل اینکه خرما کلوته نیمه مرطوب است، برای انبار شدن بعد از برداشت باید در دماهای خنک باشد. بهترین دما برای نگهداری خرما کلوته دمای پایین‌تر از ۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد و بهتر است این خرما در محیط‌های استرلیزه و کاملا بهداشتی نگهداری و بعد از شست‌وشو و خشک شدن بسته‌بندی گردد.

محیط نگهداری خرما کلوته نباید محیطی مرطوب باشد. این نوع خرما به‌صورت رطب و نیمه خشک خرید و فروش می‌شود. بعد از اینکه خرما کلوته شسته شد در بسته‌بندی‌های متفاوت به بازار عرضه و به فروش می‌رسد.

 خواص خرما کلوته

اگر بخواهیم درمورد ویژگی‌ها و خواصی که این خرما  دارد حرف بزنیم باید چندین مقاله در این مورد بنویسیم. بنابراین ما در اینجا به‌طور مختصر درمورد برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خرما صحبت می‌کنیم. این خرما دارای طبع گرمی است و به افرادی که طبع سرد دارند و به‌خاطر این مساله ناراحت هستند، توصیه می‌شود که حتما از آن مصرف کنند. هر یک عدد از خرما کلوته دارای وزنی حدود 10 گرم می‌باشد که 30 کیلوکالری انرژی دارد. اندازه هسته این خرما نسبت به خود خرما تقریبا 93 درصد است.

بنابراین باتوجه به نکاتی که بیان کردیم، این خرما ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و اگر می‌خواهید بیرون بروید، پیاده روی یا کوهنوردی کنید و می‌خواهید مدت زیادی را در بیرون از منزل بمانید بهتر است مقداری از این خرما همراه خود داشته باشد.

صادرات خرمای کلوته (کلیته)

این خرما  در بیشتر شهرهای ایران در بسته‌بندی‌های متفاوت به فروش می‌رسد و در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز طرفدار‌ان پروپاقرص خود را دارد. طبق آمارهای به‌دست آمده، در بین کشورهای خارجی کشور تاجیکستان بیشترین خرید خرما کلیته را به خود اختصاص داده است. خرما کلوته در بازارهای منطقه‌ای و داخلی در بسته‌بندی‌های ۲ و ۳ کیلویی قرار می‌گیرد سپس در کارتن‌های بزرگتر گذاشته می‌شوند اما صادرات خرما کلیته در بسته‌بندی‌های ۵ یا ۱۰ کیلویی انجام می‌شود. این خرما در بازارهای داخلی به‌صورت فله‌ای نیز به فروش می‌رسد. خرما کلوته یکی از ارزشمندترین خرماهای ایران از نظر اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود.

بیشترین خرید و فروش این محصول مربوط به زمان برداشت و در ماه مبارک رمضان می‌باشد. با توجه به نیاز به مصرف خرما از سوی بازار داخلی و همچنین بازار خارجی در این ماه، بازار خرید و فروش آن بسیار پر رونق می‌شود و هر ساله حجم بالایی از خرما کلوته به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

طریقه مصرف خرما کلوته

این خرما  را می‌توان به طرق مختلفی مصرف کرد.

  • می‌توانید بعد از شستشو آن را به‌صورت مستقیم و خام برای مصرف به‌عنوان میان وعده و پیش غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید با جدا کردن هسته خرما و قطعه‌قطعه کردن یا خمیر کردن آن در بسیاری از خوراکی‌ها مانند انواع دسر، کیک و کلوچه استفاده نمایید.
  • از شیره خرما کلوته نیز برای تولید انواع نوشیدنی و الکل صنعتی استفاده می‌گردد.
  • انواع خرما، به‌خصوص خرمای کلوته برای تهیه انواع کیک‌ها و کلمپه‌ها کاربرد دارند.

خرما مضافتی و خواص آن

خرید خرمای کلوته

فروشگاه شور و شیرین با توجه به نیازهای مشتریان خود در سراسر کشور دست به عرضه خرماهایی با کیفیت مطلوب در بسته‌بندی باکیفیت زده است. برای سفارش خرمای مورد نظر خود می‌توانید به صفحه محصولات ما در همین سایت مراجعه کنید و درخواست خود را به ثبت برسانید.

لازم است این نکته را بیان کنیم که این خرما از لحاظ کیفیت متفاوت است و بیشتر خرماهایی که در بازارهای فروش وجود دارند از لحاظ کیفیت عالی و درجه یک می‌باشند و به‌صورت بسته‌بندی یا کیلویی خرید و فروش می‌شود.

قیمت خرمای کلوته (کلیته)

به دلیل اینکه این خرما دارای کیفیت منحصر بفرد و قیمت خوبی است، توانسته به بازارهای بین المللی وارد شود و در ارقام متفاوت به دیگر کشورهای خاورمیانه صادر گردد. خرما کلوته با بسته‌بندی‌های مختلف به بازار ارسال می‌گردد اما برای خرید آن لازم است به کیفیت محصول توجه کنیم.

قیمت خرما کلوته به نوع محصول و نحوه خرید آن وابسته است. این نوع خرما یکی از محصولات با ارزش ایرانی می‌باشد که نقش مهمی در اقتصاد و صادرات دارد و همه ساله فروش خوبی را به خود اختصاص می‌دهد.

اگر می‌خواهید برای خرید اینترنتی خرما کلوته اقدام کنید، می‌توانید سایت ما را که برای یکی از معتبرترین فروشگاه‌های خشکبار می‌باشد انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.