شور و شیرین

یکی از قدیمی‌ترین محصولاتی که در جهان  وجود دارد و خواص بسیار زیادی نیز دارد خرما که دارای برندها و انواع مختلفی مانند پیارم، مضافتی، برحی، کبکاب و … می‌باشد. خرما مضافتی تقریبا پوست نازکی دارد که دارای طعم شیرینی می‌باشد که بر روی درختانی تنومند به نام نخل به شکل خوشه‌ای رشد می‌کنند.

خرما مضافتی که یکی از انواع خرما است، پوستی صاف و براق دارد و در بین انواع خرماها بهترین خرما محسوب می‌شود. پوست روی این خرما به آسانی جدا شده و به آن خرمای رطب نیز گفته می‌شود. برخی از خواص خرما مضافتی شامل این موارد می‌باشند: مناسب برای افرادی که دیابت و باردار هستند، انواع ویتامین‌ها را در ترکیبات خود دارد، مناسب کاهش وزن، تقویت رشد مو و انرژی‌زا می‌باشد، دارای خاصیت درمان یبوست، همچنین باعث رشد کودکان شده و برای کسانی که طبع سردی دارند مفید می‌باشد.

فراورده‌هایی که از خرما مضافتی به‌دست می‌آید شامل: سرکه خرما، شیره خرما، عسل خرما، چیبس خرما، خمیر خرما، مربا خرما، ترشی خرما، روغن خرما و … می‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این میوه مقوی آشنا شوید.


قیمت خرما کبکاب


 

آشنایی کلی با خرما مضافتی

 

 

خرمای مضافتی بم یا رطب مضافتی بم متعلق به شهرستان بم می‌باشد. با توجه به رطوبت بالایی ‌که این نوع خرما دارد، نمی‌توان آن را در رده خشکبار محسوب کرد. از جمله خصوصیات خرمای مضافتی بم می‌توان مواردی مانند پوست مشکی، براق و نازک آن را بیان کرد. پوست رطب مضافتی بم به آسانی قابل جدا شدن است. این نوع خرما دارای شیره زیادی است.

خرمای مضافتی به رطب مضافتی نیز معروف می‌باشد. بیشتر خرماها دارای نام مخصوص خود هستند. علاوه‌براین در بسیاری از نقاط کشور خرمای مضافتی را رطب می‌دانند که بسیار جالب است.
رنگ موردپسند این خرما مشکی است و بیشتر مردم آن را با این رنگ می‌شناسند حتی رنگ مشکی تیره نیز بر روی فروش این محصول تاثیر دارد. باید بدانید که این خرما در رنگ قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره نیز وجود دارد زیرا در مرحله اول رسیده شدن این خرما به رنگ قرمز است سپس با طی شدن مراحل رشد، رنگ این خرما به مشکی تبدیل می‌شود.

خرما طبع گرمی دارد و بیشتر افرادی که طبع سرد دارند، به‌خصوص افرادی که برای آن‌ها مشکل ایجاد شده است می‌توانند از خرما مضافتی بم به‌عنوان یک دارو استفاده کنند، زیرا علاوه بر خواصی که برای بدنشان دارد، به‌عنوان یک دارو برای سلامت جسمی از آن استفاده می‌کنند.

 

مشخصات خرما مضافتی درجه یک

هر نوع خرمایی که در ایران به تولید می‌رسد، دارای مشخصات منحصر به فرد خود می‌باشد که خرمای مضافتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که می‌دانید، گونه‌های مختلف این میوه دارای نام‌های متفاوتی است و یکی از روش‌های دسته‌بندی آن با استفاده از همین نام‌هاست. در این بخش مشخصات خرما مضافتی بم را بیان می‌کنیم.

اندازه خرمای مضافتی

انواع خرما سه سایز (اندازه) کوچک، متوسط و بزرگ دارند. خرما مضافتی از نظر سایز و اندازه دارای سایز متوسط می‌باشد. این خرما در موارد استثنا و معدود سایزهای کوچک و بزرگی نیز داشته است اما به‌طور عمده  سایز آن متوسط می‌باشد. نوع مرغوب این خرما دارای اندازه‌ای بین ۲٫۵ تا ۴٫۵ سانتی‌متر است.


خرما خشک خاصویی لوکس جیرفت


سایر مشخصات

 

  • میزان رطوبت:  انواع خرما دارای میزان رطوبت متفاوتی هستند. خرمای مضافتی بم در بین انواع خرما، بالاترین میزان رطوبت را دارد که همین باعث شده است این میوه لذیذتر باشد. با توجه به زمان برداشت این محصول رطوبت آن بین ۱۵ تا ۳۵ درصد است.
  • رنگ و شکل: رنگ خرمای مضافتی بم، قهوه‌ای تیره تا مشکی است و از نظر شکل نیز مانند دیگر همنوعان خود دارای شکلی بیضی است.
  • زمان برداشت:  محصول نخلستان‌های بم در اواخر تیرماه و اوایل مرداد ماه دست می‌دهد.
  • طعم و مزه: خرمای مضافتی دارای طعم شیرین و لذیذ و طبع گرمی می‌باشد.

 

خرمای مضافتی در کدام منطقه ایران تولید می‌شود؟

خرما مضافتی بم همان‌طور که از نامش پیداست، در نخلستان‌های

 

بم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شرقی استان کرمان به تولید می‌رسد. به دلیل اینکه این منطقه آب و هوای خشک و گرم دارد و با منطقه کویر در مجاورت است، شرایط اقلیمی مساعدی برای تولید این خرما ایجاد شده است.

بم دارای هزاران هکتار نخلستان در زمین‌های خود می‌باشد و به‌عنوان قطب تولید خرما، سالانه و با توجه به تغییرات جوی و اقلیمی به‌صورت میانگین، ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از این محصول را تولید می‌کند که با ایجاد اشتغال حدودا ۲۰ هزار نفری به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، ارز آوری مطلوبی در بخش کشاورزی را برای کشور دارد.

در بین انواع خرما،  خرما مضافتی صادراتی بم بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده است و محصول این منطقه به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

چگونه خرما مضافتی مرغوب را تشخیص دهیم؟

برای اینکه خرما مضافتی مرغوب را تشخیص دهید باید نکات زیر را درنظر بگیرید.

  • هرچه میزان شیره یک خرما بیشتر باشد، خرما کیفیت بالاتری دارد.
  • وزن هر جعبه خرماي مضافتي، به دلیل داشتن شیره زیاد، بیشتر از ۱۰ کیلوگرم می‌باشد.

به هنگام استفاده از خرما باید به این نکته توجه کنید که قبل از مصرف کردن حتما آن را با دقت بشویید. زیرا شیره‌ای که بر روی پوست خرما وجود دارد، چسبناک است و باعث جذب هر نوع آلودگی به خود می‌شود.

 خواص خرمای مضافتی

خرما دارای آهن بالا، قند طبیعی و مناسب برای بدن می‌باشد. شاید نمی‌دانید اما بیشترین فروش خرمای مضافتی سالانه در داخل کشور در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود، زیرا بیشتر مردم در این ماه طبق آداب و رسوم اسلامی روزه می‌گیرند و در طول روز دچار افت انرژی و افت قند خون می‌شوند. بنابراین یک ماده خوراکی مناسب برای لحظه افطار است که خیلی زود  انرژی از دست رفته را به بدن برمی‌گرداند. همچنین قند از دست رفته را نیز به خون برمی‌گرداند، به همین دلیل است که خرمای مضافتی بم در صدر لیست خوراکی‌های مفید و قنددار قرار گرفته است. دراین بخش خواص خرما مضافتی را بررسی می‌کنیم:

آشنایی با خرما کلوته

خواص پوست خرما

از خواص پوست خرما این است که در جهت تسکین یبوست و تقویت روده‌ها موثر عمل می‌کند‌. همچنین استخوان‌ها را تقویت کرداه و برای درمان کم خونی مفید است.

افرادی که اضافه ورزن دارند می‌توانند برای کاهش وزن و افرادی که قصد چاق شدن دارند می‌توانند برای افزایش وزن از آن استفاده کنند. این خوراکی درمان کننده آلرژی بوده و انرژی زیادی به بدن شما می‌بخشد. سیستم عصبی بدن را بهبود می‌دهد و تضمین کننده سلامت قلب می‌باشد.

فواید خرمای خیس شده

اگر از شب قبل خرما را خیس کنید و فردا صبح آن را میل کنید به تقویت قلب‌های ضعیف کمک فراوانی نموده‌اید. این کار را بهتر است دو بار در هفته انجام دهید.

خرما و گردو باهم

  • مصرف همزمان خرما و گردو با هم در کاهش خستگی و افزایش شادی موثر است.
  • برای جذب فسفر در بدن مفید واقع می‌شود.
  • این دو ماده خوراکی با هم باعث کاهش سردردهای ناشی از کم آبی می‌شوند.
  • این دو ماده عامل بسیار مفیدی در افزایش خونسازی بدن هستند.
  • مصرف همزمان خرما و گردو با هم در بهبود سلامت دستگاه گوارش و رفع یبوست مفید هستند.

درمان کم خونی

از آنجا که خرما حاوی مقادیر بالایی آهن است می‌تواند برای درمان کم خونی مفید باشد. بنابراین به‌عنوان یک مکمل طبیعی برای افرادی که کم خونی دارند،بسیار مناسب است. پس اگر می‌خواهید احساس خستگی و کمبود انرژی نداشته باشید بهتر است خرما استفاده کنید تا کم خونی شما رفته رفته درمان شود.

افزایش انرژی بدن

خرما یک منبع فوق‌العاده از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز می‌باشد. بنابراین می‌توانید از خرما به‌عنوان یک تنقلات عالی استفاده کنید زیرا باعث افزایش انرژی بدن می‌گردد. افراد زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که برای فرار از خستگی و سستی بعد از ظهرها خرما استفاده می‌کنند.

کاهش فشار خون

پتاسیم یکی از مواد معدنی موجود در خرما است که این ماده باعث کاهش فشار خون می‌شود. یک عدد خرمای متوسط ۱۶۷ میلی‌گرم پتاسیم دارد که در مقایسه با میوه‌های دیگر مقدار بالایی است و برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی مفید است.

علاوه‌براین خرما حاوی فیبر است که باعث کاهش اثرات سدیم در بدن می‌شود. اگر می‌خواهید فشار خون خود را کاهش دهید بهتر است در رژیم غذایی خود از خرما استفاده کنید. منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی است که در خرما وجود دارد و باعث کاهش فشار خون می‌شود.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی عروقی در امان بمانید می‌توانید روزانه تعدادی خرما میل کنید. آنتی اکسیدان‌هایی که در خرما وجود دارند باعث جلوگیری از آترواسکلروز می‌شوند و در کاهش کلسترول خون موثرند.

خرما حاوی ماده‌ای به‌نام ایزوفلاون است که باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. همچنین فیبر موجود در خرما برای کاهش وزن مفید است  خوب است بدانید که یکی از دلایل اصلی بیماری‌های قلبی چاقی می‌باشد.

سلامت دندان

از آنجا که خرما فلوئور دارد برای سلامت دندان‌ها مفید است، خرما باعث از بین رفتن پلاک و باعث تقویت مینای دندان می‌گردد.

جلوگیری از آلزایمر

مصرف منظم خرما باعث دفع استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید از بیماری‌های مغزی مانند بیماری‌های نوروژنیک به دور بمانید خوب است از خرما در رژیم غذایی استفاده کنید‌. ترکیباتی که در خرما وجود دارند برای جلوگیری از آلزایمر و التهاب‌های مغزی مفیدند.

خواص خرما برای پیشگیری از یبوست

اگر فیبر بدن کم باشد، در بدن بیماری‌های مختلفی مانند یبوست به‌وجود می‌آید. خرما یک منبع غنی از فیبر می‌باشد که برای درمان یبوست و مشکلات گوارشی موثر است. مصرف روزانه 25 گرم فیبر باعث پیشگیری از سرطان معده می‌شود.

شرایط نگهداری خرما مضافتی

بسیاری از خرماها را می‌توان در هوای آزاد و در محیط اتاق نگهداری نمود، اما این خرما شرایط نگهداری متفاوتی دارد. اگر می‌خواهید از این خرما برای مصرف روزانه استفاده کنید، توصیه می‌شود آن را در منزل و یخچال نگهداری کنید. هر وقت بخواهید از این خوراکی استفاده کنید، خرما را سه ساعت زودتر از یخچال خارج کنید، سپس از آن مصرف نمایید.

اگر خرما برای انبار باشد، در انبار باید شرایط مناسب و استاندارد‌های روز و دمایی مناسب برقرار باشد که خرما دچار پوسیدگی و ماندگی نشود. ارزش خرمای مضافتی وقتی برای بدن مشخص می‌شود که این خرما به دست مصرف کننده برسد. بازهم یادآوری می‌کنیم که اگر خرما در شرایط خاص خود نگهداری شود، تمامی خواص خود را حفظ می‌کنند و پوسیده نمی‌شود.

خرید خرما مضافتی شور و شیرین

به دلیل نواساناتی ‌که در نرخ ارز وجود دارد، از قرار دادن قیمت روز خرما مضافتی در سایت معذوریم. به همین دلیل خواهشمندیم که برای استعلام قیمت خرما مضافتی و خرید خرمای مضافتی  فقط به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

فروش خرما مضافتی با مناسب‌ترین قیمت و کیفیت بالا در شور و شیرین انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.