شور و شیرین

خرمای مجول : گران ترین خرمای جهان !

خرما مجول یکی از انواع خرماهایی می‌باشد که به دلیل شیرینی طبیعی خود، کاربردهای فراوانی دارد. این خرما از نظر اندازه، بزرگ‌تر و تیره‌تر از خرماهای دیگر است و طعم آن نیز کاراملی‌تر می‌باشد. اما به جز اندازه و طعم ویژه آن، نمی‌توان خواص خرما مجول را نادیده گرفت. این نوع خرما برای بدن مفید بوده و فقط چند عدد از آن می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین ‌کند.

ما در این مقاله به شما می‌گوییم که با خرید آنلاین خرما مجول چگونه می‌توانید یک بدن سالم‌تر داشته باشید و همچنین چه مزایایی دارد. پس در ادامه با ما در شور و شیرین همراه باشید.

قیمت خرما و خشکبار

خرما مجول چیست؟

از آنجا که خرما مجول در دسترس تمام جهانیان قرار دارد، پادشاه خرماها نام گرفته است و همچنین در مقایسه با انواع نیمه خشک یا خشک، از انواع نرم خرما محسوب می‌شود. این خرما دارای اندازه بزرگی است، به طوری که طول آن گاهی به ۷ سانتی‌متر و عرض آن به ۳ سانتی‌متر می‌رسد. علاوه‌براین ظاهر آن اغلب چروکیده یا کم آب است.

هرچند این خرما بومی منطقه عراق و ایران می‌باشد اما امروزه در بخش‌های مختلفی از جهان از اسپانیا و شمال آفریقا گرفته تا مکزیک و ایالات متحده پرورش می‌یابد. اما در هر صورت بخش گسترده‌ای از این خرما هنوز در خاورمیانه تولید و به سراسر جهان صادر می‌شوند. خرما یک نوع میوه غنی از نظر تغذیه‌ است که در فرم خشک نیز ماندگاری طولانی و بالایی دارد.

ارزش غذایی خرمای مجول

مصرف خرما مدجول باعث ورود مواد بسیار مغذی به بدن می‌گردد؛ برای مثال تنها ۲ عدد از این خرما یعنی معادل تقریبی ۴۸ گرم، حاوی مواد زیر می‌باشد:

  • کالری: ۱۳۳
  • کربوهیدرات: ۳۶ گرم
  • فیبر: ۳/۲ گرم
  • پروتئین: ۰/۸ گرم
  • شکر:۳۲ گرم
  • چربی: ۰ گرم
  • کلسیم: ۲ درصد مقدار ماده مغذی مورد نیاز روزانه  (DV)
  • آهن: ۲ درصد DV
  • پتاسیم: ۷ درصد DV
  • مس: ۱۹ درصد DV
  • ویتامین ب۶: ۷ درصد DV
  • منیزیم: ۶ درصد DV

در کل انواع خرما حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر و انواع گوناگونی ویتامین و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، ویتامین‌های B، مس و منیزیم می‌باشند. اگر خرمای مجول را با دیگر انواع خرما مانند خرمای دگلت نور یا هر نوع دیگری از خرما مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که کلسیمی که در مجول وجود دارد بسیار بیشتر است. بنابراین خرید خرما مجول یک گزینه بسیار مناسب  می‌باشد.‌

خرما مضافتی و خواص آن

طبع خرمای مجول چیست؟

خرما مجول دارای طبیعت و مزاج گرم و خشک است. این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، کولین، روی، کلسیم، آهن، مس، پتاسیم، منیزیم و قند طبیعی می‌باشد.

اگر خرما مجول خشک شود باعث می‌شود طول عمر آن طولانی شود و از فاسد شدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

طریقه مصرف خرمای مجول

از خرمای مجول می‌توان به صورت تازه یا خشک شده به عنوان میان‌وعده یا جایگزین طبیعی شکر برای تهیه انواع اسموتی‌ها، سس‌ها، کیک و شیرینی، شکلات و انواع دسر استفاده کرد.

ظاهر خرمای مجول

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم خرمای مجول به دلیل طعم‌ فوق‌العاده و اندازه بزرگ خود توانسته است شهرت زیادی به‌دست آورد تا جایی که سلطان خرماها نام گرفته است. اندازه خرما مجول حتی به هفت سانتی‌متر نیز می‌رسد. این خرما جز خرماهای نرم  قرار می‌گیرد اما در مقایسه با دیگر خرما‌ها، این دسته سخت‌تر و ارتجاعی‌تر هستند و همین ویژگی است که باعث شده این خرما ارزش تجاری بالایی داشته باشد.

خرمای مجول، طبق استاندارهای بین‌المللی به سه گروه تقسیم می‌شوند و برای بسته‌بندی صادراتی آماده می‌شوند:

  • خرمای جامبو: وزن هر حبه آن بیش از ۲۳ گرم است.
  • خرمای بزرگ: وزن هر حبه این نوع ۱۸-۲۳ گرم است.
  • خرمای متوسط: وزن هر حبه ۱۵-۱۸ گرم می‌باشد.

آشنایی با خرما کلوته

مهم‌ترین خواص خرمای مجول

خرما مجول دارای خواص زیادی می‌باشد و ما در اینجا فقط برخی از مهم‌ترین مزایای آن را بیان می‌کنیم:

1. فیبر بالا

یکی از بهترین فوایدی که خرمای مجول دارد، فیبر غذایی بالای آن می‌باشد. یک وعده خرما بیش از ۶ گرم فیبر رژیمی دارد که تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد نیاز روزانه بدن شما را تامین می‌کند. فیبر نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه گوارش دارد. این ماده با تحریک حرکات پریستالتیک و تنظیم حرکات روده برای رفع یبوست کمک‌کننده است. خرما مجول برای تسکین هموروئید، نفخ، گرفتگی و ناراحتی عمومی معده نیز موثر است.

2. افزایش انرژی

همانطور که همگی ما می‌دانیم، خرما یک منبع مهم انرژی‌زا می‌باشد. بعضی وقت‌ها شما به‌قدری زمان کم دارید که وقت کافی برای خوردن یک وعده غذایی کامل را ندارید  در این مواقع به دنبال یک خوراکی هستید که به سرعت انرژیتان را برگرداند. یکی از بهترین خواصی که خرما مجول دارد، انرژی‌زا بودن آن می‌باشد و این دقیقا همان چیزی است که در این شرایط به آن نیاز دارید. خرمای مدجول قند بیشتری نسبت به اکثر میوه‌ها دارد. قندهای ساکارز، فروکتوز و گلوکز که در خرما مدجول وجود دارند به بدن انرژی داده و به سرعت خواب آلودگی یا خستگی را از بین می‌برند. می‌توانید در اسموتی از خرما مجول به‌جای قهوه استفاده کنید تا به سرعت شادابی خود را به سرعت به دست آورید.

3. کاهش کلسترول

خرمای مدجول در کاهش سطح بالای کلسترول موثر عمل می‌کند. با مصرف این نوع خرما، محتوای فیبر محلول و نامحلول شما افزایش پیدا می‌کند، در واقع این باعث می‌شود که سطح کلسترول بد پایین بیاید. همچنین لیپوپروتئینی که در این خرما وجود دارد باعث جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری قلبی می‌شود. خرمای مجول یک میان‌وعده‌ مفید برای سلامت قلب می‌باشد که می‌توانید از خوردن آن بدون احساس گناه لذت ببرید.

4. کمک به جذب آهن

هر خرمای مجول متوسط تقریبا ۱۸ درصد مس دارد که این ماده به دریافت آهن کافی در بدنتان کمک می‌کند. مس برای بدن انسان مفید می‌باشد، زیرا برای جذب آهن موثر عمل می‌کند و این مواد معدنی باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون در بدن می‌شوند.  علاوه‌براین مس به بدن‌ کمک می‌کند تا استخوان‌ها، رگ‌های خونی، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی سالم نگه داشته شوند.

5. دارای آنتی اکسیدان فراوان

شاید شنیده باشید که آنتی‌اکسیدان‌ها دارای فواید زیادی هستند و برای بدن بسیار ضروری می‌باشند.  آنتی اکسیدان‌ها به حذف رادیکال‌ها از سلول‌ها و DNA کمک کرده و در کاهش آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون موثر عمل می‌کنند. رژیم‌های غذایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را کم می‌کنند.

خرمای مجول سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و فنولیک اسید می‌باشد که باعث کاهش رادیکال‌های آزاد بدن شده و خطر مبتلا شدن به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مغزی می‌گردد.

6. منبع غنی ویتامین B

خرمای مجول دارای B6 بالایی است که دارای مزیت فراوانی برای سیستم عصبی مرکزی و متابولیسم می‌باشد. این ویتامین برای تبدیل غذا به انرژی و کمک به تولید سروتونین و دوپامین موثر عمل می‌کند. ویتامین B6 یکی از هشت ویتامین کلیدی B می‌باشد که یک ویتامین مهم در حمایت از عملکرد صحیح سلول‌ها محسوب می‌شود. وقتی سطح ویتامین B6 کم شود در بدن اثرات منفی مانند بثورات پوستی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و سطوح پایین انرژی رخ می‌دهد.

7. تنظیم فشار خون

از آنجا که مقدار قابل توجهی پتاسیم در خرمای مدجول وجود دارد، تاثیر مثبتی بر فشار خون می‌گذارد.  پتاسیم عروق را گشاد می‌کند، در نتیجه تنش رگ‌های خونی و شریان‌ها را پایین می‌آورد. این موضوع باعث کاهش فشار روی سیستم قلبی عروقی شده و خطر مبتلا شدن به تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته را کم می‌کند.

8. تنظیم هورمون‌ها

منگنز یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن می‌باشد اما گاهی نادیده گرفته می‌شود. خوب است باید بدانید که منگنز اثرات کلیدی زیادی بر تولید و تنظیم هورمون‌ها به‌خصوص برای تولید هورمون‌های جنسی دارد. خرمای مجول سرشار از منگنز می‌باشد بنابراین با خرید خرما مجول، به حفظ سطح هورمون‌های خود کمک کنید.

9. تقویت استخوان‌ها

خرما مدجول منبعی از مواد معدنی منیزیم، منگنز، مس و کلسیم است، تمامی این مواد مغذی حیاتی برای حفظ تراکم استخوان در بدن ضروری می‌باشند. بنابراین اگر این مواد معدنی را در رژیم غذایی خود ترکیب کنید، به تقویت و بهبود سلامت کلی استخوان‌هایتان کمک خواهید کرد.

در خرما مجول پروتئین زیادی وجود ندارد اما اگر با کلسیم، پتاسیم و منیزیم ترکیب شود، باعث افزایش و تضمین رشد مناسب به‌خصوص در کودکان می‌شود. علاوه‌براین به آسان‌تر شدن بهبودی بعد از آسیب یا بیماری طولانی مدت کمک می‌کند.

خرما مجول حاوی مقدار کمی کلسیم و منبع مناسبی از پتاسیم، منگنز و مس می‌باشد. تمامی این مواد معدنی برای سلامت استخوان‌ها مهم بوده و احتمال مبتلا شدن به بیماری پوکی استخوان را در بدن کاهش می‌دهند.

10. سلامت قلب

از آنجا که مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها در خرمای مجول وجود دارد باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند که برای سلامت قلب مفید هستند.

کلسترول خون: خرما مجول منبعی از فیبر است که در کاهش کلسترول بد خون یا LDL موثر عمل می‌کند، همچنین باعث می‌شود شریان‌ها تمیز نگه داشته شوند و خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی کاهش پیدا کند.

تری گلیسیرید خون: سطح بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در خرما مجول باعث کاهش تری گلیسیرید بالای خون شده که همین در پایین آوردن خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و حمله قلبی نقش مهمی دارد.

11.  سلامت دستگاه گوارش

در خرما مجول مقادیر زیادی فیبر وجود دارد که در بهبود هضم غذا موثر عمل می‌کنند، همچنین حرکات روده را افزایش می‌دهد؛ این حرکات برای پیشگیری و درمان یبوست مفید هستند.

فیبر موجود در خرمای مجول در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ نقش دارد.

12.  منبع انرژی بدن

خرما مجول مقادیر بالایی کربوهیدرات و قندهای طبیعی مانند فروکتوز، گلوکز و ساکارز دارد که سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهند.

13. سلامت مغز

طبق نتایج به‌دست آمده از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، آنتی اکسیدان‌های موجود در خرما مجول در کاهش نشانگرهای التهابی و کاهش پلاک‌های مغزی که در ارتباط با بیماری‌هایی مانند آلزایمر هستند، موثرند.

 

عوارض و مضرات خرمای مجول

آلرژی و حساسیت

خرما مجول در برخی از افراد ممکن است، آلرژی و حساسیت ایجاد کند. این آلرژی با علائمی مانند آبریزش بینی، تورم زبان، خارش و قرمزی چشم همراه است.

چاقی و افزایش وزن

خرما مجول دارای کالری بالایی است، بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

شرایط نگهداری خرما مجول

بهترین شرایط برای نگهداری خرما مجول نگهداری آن در سردخانه با دمای زیر ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. برای خرمای نیمه‌خشک نیز دمایی به اندازه ۴ درجه سانتی‌گراد مناسب است.

قیمت هر کیلو خرما مجول

  • برخی از فاکتورهای موثر بر قیمت هر کیلو خرما مجول شامل هزینه تولید، انبار و نگهداری، دستمزد نیروی انسانی و … می‌باشد که اگر هر کدام از این هزینه‌ها بالا رود، قیمت هر کیلو خرما مجول نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • از جمله موارد دیگری که بر روی قیمت هر کیلو خرما مجول موثر است، عرضه و تقاضا در بازار خرید و فروش خرمای مجول می‌باشد. اگر عرضه محصول به بازار نسبت به تقاضای آن کمتر باشد، قیمت هر کیلو خرما مجول نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • این محصول حجم و اندازه‌های مختلفی برای عرضه به بازار دارد، بنابراین با توجه به وزن محصول قیمت هر کیلو خرمای مجول متغیر می‌باشد؛ یعنی هرچه وزن محصول بیشتر شود قیمت هر کیلو خرمای مجول نیز بالاتر می‌رود.
  • از عوامل دیگری که بر قیمت هر کیلو خرما مجول نقش دارد اندازه خرما می‌باشد؛ یعنی هرچه خرمای درشت‌تر و گوشتی‌تری را انتخاب کنید قیمت آن و درنتیجه قیمت یک کیلو خرما مجول بیشتر می‌شود.
  • در کل این محصول درجه‌های کیفی متفاوتی برای ورود به بازار دارد. بنابراین یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین قیمت، کیفیت است که باعث تغییر در قیمت‌های این محصول می‌شود. هرچه این خرما کیفیت بهتری داشته باشد قیمت هر کیلو خرمای مجول نیز بالاتر می‌رود.
  • سالانه حجم زیادی از خرما مجول به خارج از کشور صادر می‌شود. حجم صادرات نیز از عوامل مهم بر روی قیمت هر کیلو خرمای مجول می‌باشد  بنابراین اگر حجم صادرات افزایش پیدا کند و در بازارهای داخلی کمبود این محصول رخ دهد، قیمت هر کیلو خرمای مجول بالاتر می‌رود.
  • از جمله فاکتورهای دیگر که بر روی قیمت هر کیلو خرمای مجول تاثیرگذار می‌باشد تازگی آن است. هرچه محصول تازه‌تر باشد قیمت هر کیلو خرمای مجول نیز افزایش پیدا می‌کند.

خرید خرمای مجول مرغوب شور و شیرین

با توجه به مزایا و معایبی که از مصرف خرمای مجول بیان کردیم، اگر به اندازه متعادل از آن مصرف شود، برای بدن شما مزایایی به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که به هنگام خرید این محصول باید در نظر گرفته شود تازه و باکیفیت بودن آن می‌باشد. می‌توانید برای سفارش انواع خرمای سالم و مرغوب، از طریق سایت شور و شیرین اقدام کنید.

خرید اینترنتی خرمای مجول

با توجه به کاربردی که این میوه در تهیه شیره خرما، حلوا، قهوه و … دارد، بازار خرید اینترنتی خرما مجول دارای رونق بالایی می‌باشد. به دلیل اینکه امروزه در بازار حضوری خرید، قیمت این نوع خرما افزایش پیدا کرده است، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که خرید خرما مجول را به‌صورت اینترنتی انجام دهند زیرا می‌توانند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. اگر شما نیز قصد خرید اینترنتی خرمای مجول را دارید می‌توانید در سایت شور و شیرین بدون دردسر با کمترین قیمت  و در کمترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

در آخر

خرما مجول کالری بسیار بالایی دارد؛ البته مواد مغذی موجود در آن مانند آنتی‌اکسیدان‌ها نیز بسیار چشمگیر می‌باشند که برای سلامتی بدن مزایای بسیاری به همراه دارند. فیبر موجود در خرما باعث سلامتی بدن شده و بیماری‌های رنگارنگ مرتبط با قلب  را نیز دور می‌کند. خوبی خرما این است که می‌توان آن را به گونه‌های متنوعی مصرف کرد برای مثال می‌توانید از آن در اسموتی، دسر و… استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.