شور و شیرین

رطب چیست؟ + خرید و قیمت

رطب چیست؟ پاسخ به این سوال شاید برای بسیاری از ما آسان‌ باشد. اما باز هم افرادی وجود دارند که با رطب که یک دانه شیرین و خوشمزه است آشنا نیستند و قادر به تشخی آن از خرما نیستند. شما چه فکر می‌کنید؟ اطلاعاتتان درمورد رطب تا چه اندازه است؟ ما در این مطلب درمورد رطب و تفاوت آن با خرما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


قیمت خرما خشک خاصویی


رطب چیست؟

رطب میوه‌ای است که از همان نخل خرما گرفته می‌شود، اما با این تفاوت که زمان برداشت آن زودتر از خرما می‌باشد. رطب به رنگ روشن می‌باشد. اگر رطب‌ها چیده نشوند، به خرما تبدیل می‌شوند.

رطب چیست؟

ترکیبات و مواد معدنی رطب عسلی

مقدار ترکیبات و مواد معدنی رطب
کالری ۲۷۵
کربوهیدرات ۶۷
قند ۶۰
فیبر ۵
پروتئین ۲.۵
چربی ۱
آهن ۵۰
کلسترول ۱.۷۵
کلسیم ۲۵

مراحل تکامل رطب

اگر بخواهیم درمورد رطب با جزییات بیشتری صحبت کنیم باید ابتدا مراحل تکامل رطب را بیان کنیم. رطب بعد از طی کردن 4 مرحله به تکامل می‌رسد:

مرحله ۱: در مرحله اول درخت نخل نوعی میوه‌ دارد که اندازه آن از یک نخود نیز کوچک‌تر می‌باشد و به رنگ سفید و سبز کمرنگ می‌باشد. این میوه به عربی حبابوک نامیده می‌شود و در فارسی خلال یا خلیلوک نام دارد.

مرحله ۲: در این مرحله میوه کمی بزرگتر می‌شود و بافت آن سفت‌تر و به رنگ سبز درمی‌آید.طولانی ترین مرحله رشد همین مرحله است. این میوه که در زبان فارسی چاقالی نامیده می‌شود د در زبان عربی کیمری نام گرفته است.

مرحله ۳: این مرحله مربوط به برداشت خارک است که میوه‌ای زرد و قرمز می‌باشد. در عربی خارک خلال نام دارد.

مرحله ۴: در این مرحله نوک میوه نرم می‌شود و دچار تغییر رنگ می‌شود. رنگ میوه رفته رفته به سمت تیرگی می‌رود و رطب نامیده می‌شود.

آشنایی با خرما خاصویی (آلویی)

مراحل تکامل رطب


قیمت خرما خشک پیارم


خواص رطب

فواید استفاده از رطب بسیار زیاد است. در این بخش برخی از مهم‌ترین فواید این میوه را بیان می‌کنیم:

  • اولین مورد درباره فواید رطب، تقویت بینایی می‌باشد. مصرف رطب باعث کمک به سلامت چشم‌ها شده و در بهبود عملکرد اعصاب چشمی بسیار موثر است.
  • یکی دیگر از فواید رطب این است که استفاده از رطب باعث جلوگیری از سیاه شدن و برجستگی چشم می‌شود.
  • رطب یک میوه سرشار از آهن است که برای درمان کم خونی بسیار موثر واقع می‌شود.
  • این میوه حاوی کلسیم است که برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید می‌باشد.
  • استفاده از رطب باعث کمک به تقویت عضلات در بدن می‌شود.
  • از آنجا که رطب حاوی املاح و مواد معدنی است در تامین انرژی بدن بسیار کمک کننده است.
  • مصرف رطب باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان یبوست می‌شود.
  • این میوه برای تقویت قوای جنسی نیز بسیار موثر است. زیرا حاوی ویتامین‌های لازم برای بازسازی سلول‌های جنسی مردانه است.
  • از جمله فواید رطب، مفید بودن آن برای بانوان باردار است. مصرف رطب به بانوان کمک می‌کند تا زایمان راحت‌تری داشته باشند.
  • این میوه باعث می‌شود میزان تولید شیر در مادران افزایش پیدا کند.

تفاوت خرما و رطب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که رطب همان خرما است اما در حقیقت این دو با یکدیگر تفاوت دارند. اولین تفاوتی که خرما و رطب دارند مربوط به ظاهر آن‌ها است. شکوفه‌های سبز درخت نخل ابتدا به میوه‌ سبز و سفت تبدیل می‌شوند و البته در این شرایط هسته آن هم تشکیل شده است. سپس با گذشت زمان این میوه‌ها زرد یا قرمز می‌شوند و سپس در گرمای شدید جنوب رسیده و آبدار می‌شود. به این حالت از میوه رطب می‌گویند. با ماندن رطب بر روی درخت، این میوه بافت نیمه خشکی پیدا می‌کند. اگر رطب ۲۰ روزروی درخت و زیر تابش آفتاب باقی بماند تبدیل به خرما می‌شود. بنابراین تفاوت خرما و رطب در رنگ، بافت و زمان رسیدن آن‌ها می‌باشد.


قیمت خرما کبکاب درشت


مدت زمان ماندگاری رطب

ماندگاری رطب نسبت به خرما خیلی کمتر است. زیرا در مقایسه با رطب دارای رطوبت کمتری می‌باشد. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود خیلی از افراد بین خرما و رطب، خرما را انتخاب کنند ماندگاری و مقاومت بالای آن است.

رطب در صورت نگهداری در فریزر و یا سردخانه حدود  ۶ ماه می‌تواند سالم بماند.

مدت زمان ماندگاری رطب

نحوه نگهداری رطب

برای نگهداری رطب باید آن را در یک محیط خنک قرار داد. اگر می‌خواهید رطب را برای مدت طولانی نگهداری نمایید، آن را حتما در یک ظرف پلاستیکی و درون فریزر بگذارید.

آشنایی با خرما و انواع آن

قیمت رطب

قیمت رطب وابسته به عوامل مختلفی مانند منطقه تولید، حجم برداشت سالانه، کیفیت، اندازه رطب، رنگ و … می‌باشد. رطب دارای انواع مختلفی مانند رطب خاصویی، رطب مضافتی، رطب شاهانی و … است که هر کدام از آن‌ها مشتریان خاص خود را دارند و از مهم‌ترین مولفه‌های موثر برتعیین قیمت رطب محسوب می‌شوند. از آنجاکه عوامل مختلفی در تعیین قیمت رطب تازه نقش دارند، نمی‌توان قیمت رطب تازه را به‌طور دقیق اینجا بیان کرد. بهترین راه برای اطلاع از قیمت رطب، برقراری ارتباط با شور و شیرین است که در زمینه فروش رطب و انواع آجیل، خشکبار، شکلات و … فعالیت دارد.

سخن آخر

رطب نوعی میوه خوش‌خوراک، نرم، لطیف و شیرین است. در این مقاله بالا به معرفی میوه رطب و خواص آن و تفاوتش با خرما پرداختیم. اگر شما هم قصد خرید رطب را دارید و می‌خواهید آن  را در رژیم غذایی خود جای دهید، می‌توانید آن را از شور و شیرین تهیه نمایید اما فراموش نکنید که بیش از اندازه از آن مصرف نکنید زیرا این خوراکی شیرین باعث چاقی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.