شور و شیرین

ذغال اخته را با نام زغال نیز می‌شناسند که یک میوه کوچک است که مزه ترش و رنگ قرمز تیره‌ای دارد و در خانواده زغال اخته‌ها قرار می‌گیرد‌.

زغال اخته خشک یک ترکیب گسترده و منحصر به فرد از مواد مغذی گیاهی می‌باشد که برای حفظ سلامتی، خاصیت‌های فراوانی دارد.  این توت‌های کوچک ترش و شیرین یک افزودنی مناسب برای رژیم غذایی می‌باشند، زیرا دارای کالری پایین و ویتامین K بالایی هستند، این مواد برای رشد استخوان و لخته شدن خون بسیار مهم هستند.

نتایج تحقیقات علمی نشان داده‌اند که زغال اخته با بهبود سلامت قلب و همچنین بهبود سلامت مغز در ارتباط است. حتی در برخی تحقیقات ثابت شده است که خوردن زغال اخته خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش می‌دهد.

زغال اخته فواید زیادی برای بدن به همراه  دارد و ما در این مقاله از سایت شور و شیرین به طور کامل خواص زغال اخته خشک و تازه را شرح داده‌ایم.


قیمت انواع میوه خشک


 

زغال اخته چه میوه‌ای است؟

میوه زغال اخته با نام علمی Cornelian cherry دارای یک درختچه‌ بلند از خانواده‌ گیاهان گل‌دار دولپه‌ای و تیره‌ زغال اخته‌یان می‌باشد. بلندی این درختچه به اندازه دو تا سه متر و قطر آن نیز چیزی بین 15 تا 19 سانتی‌متر و همچنین بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا است. رنگ پوست تنه این درخت قهوه‌ای رنگ بوده و برگ‌های آن نیز تخم‌ مرغ شکلی می‌باشد. میوه آن کوچک، زردرنگ و زودرس است و در پایان زمستان نیز رشد می‌کند. زغال اخته‌ها این میوه‌های خوشمزه از درخت آویزان هستند و رنگ آن‌ها سرخ تیره است و طول آن‌ها به‌طور تقریبی 15 تا 20 میلی‌متر می‌باشد. این درختچه‌ها در ایران بیشتر در مناطقی مانند الموت غربی (قزوین)، روستای هیر، دربند، روح آباد و… قابل رشد هستند.

تنها مناطق مناسب برای رشد این میوه، مناطق کوهستانی هستند. هویت این ماده غذایی در برخی روستاها مانند هیر بیشتر از یک میوه می‌باشد. در این روستا هرساله جشن شکرگزاری به همراه آئین‌های محلی و سنتی با آغاز فصل زغال اخته برگزار می‌شود. بیش ‌از 85 درصد زغال اخته کشور در باغ‌های الموت استان قزوین به تولید می‌رسد و بیشترین تعداد این درختان در روستای هیر وجود دارند. زغال اخته‌ای که در‌ روستای هیر به تولید می‌رسد از مرغوب‌ترین انواع این محصول می‌باشد. علاوه‌براین در روستای کلیبر نیز جشنواره زغال اخته هر ساله با هدف افزایش تولید تجاری و بازاریابی برگزار می‌گردد.

ارزش غذایی زغال اخته (۱۰۰ گرم)

ارزش غذایی زغال اخته در هر ۱۰۰ گرم در این بخش بیان شده است.

  • کالری ۴۶
  • آب ۸۷٪
  • پروتئن ۰/۴ گرم
  • کربوهیدرات ۱۲/۲ گرم
  • قند ۴ گرم
  • فیبر ۴/۶ گرم
  • چربی کل ۰/۱ گرم
  • اسید چرب اشباع ۰/۰۱ گرم
  • اسید چرب تک غیر اشباع ۰/۰۲ گرم
  • امگا۳ ۰/۰۲ گرم

مقایسه زغال اخته تازه با زغال اخته خشک

زغال اخته تازه منبعی از ویتامین ث، کربوهیدرات‌ها، آب و پتاسیم است. اما زغال اخته خشک این مواد را در ترکیبات خود ندارد، اما سطح شکر و کربوهیدرات در آن بسیار بالا است. زغال اخته خشک نسبت به تازه آن شیرین‌‌تر است، اما به‌خاطر مقادیر فراوان قندی در آن باید به مقدار کم استفاده شود. اگر یک میان وعده مغذی می‌خواهید، بهترین انتخاب زغال اخته می‌باشد. از این میوه خشک می‌توان برای طعم دهی سالاد، سس، کلوچه‌ها، استفاده کرد. علاوه‌براین می‌توان از نوع منجمد آن نیز برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. بیشترین مواد مغذی در این نوع، پروتئین‌ها هستند، اما حاوی شکر، فیبر و افزودنی‌های اضافی مانند نوع خشک آن نیستند.

خواص زغال اخته

  1. کلسترول بد پایین (LDL)

اگر زغال اخته را در مقادیر مناسبی استفاده کنید می‌تواند تولید کلسترول خوب را تحریک کند. همچنین وجود ترکیبات پلی فنولیک در آن باعث تنظیم سطوح تری گلیسرید در خون می‌شوند. این به نوبه خود از احتمال ابتلا به حمله قلبی، دیابت و چاقی محافظت می‌کند.

2. خواص زغال اخته برای بهبود سلامت روده

رنگدانه‌ها باعث ایجاد رنگ خاص در زغال اخته هستند و مسئولیت این ویژگی را بر عهده دارند. با توجه به نتایج یکی از مطالعات، این ترکیبات از تاثیر میکروب‌های مضر بر شکم جلوگیری می‌کنند. همچنین این مواد غشا سلولی داخلی شکم را بازسازی کرده و زخم معده را درمان می‌کنند.

3. زغال اخته برای حفاظت از سیستم قلبی و عروقی

زغال اخته با کاهش کلسترول بد و سطوح تری گلیسرید در خون می‌تواند از حملات قلبی و ایست قلبی پیشگیری کند. ترکیبات ضد التهابی که در این میوه وجود دارد فشار خون را تنظیم کرده و برای آرامش رگ‌های خونی مفید هستند.


آشنایی با طالبی خشک و خواص آن


4. زغال اخته برای درمان عفونت ادراری (UTIs)

تمام نام و شهرتی که زغال اخته به‌دست آورده است به دلیل توانایی التیام و جلوگیری از عفونت ادراری می‌باشد. فلائونید یکی از ترکیباتی است که از چسبیدن باکتری‌ها به غشا سلول داخلی مجاری ادراری جلوگیری می‌کند و به دلیل اینکه باکتری‌ها برای رشد نیاز به اتصال به سطحی در بدن دارند، از بین می‌روند.

5. زغال اخته برای محافظت کلیه ها در برابر عفونت

اگر عفونت درمان نشود احتمال دارد که به کلیه‌ها سرایت کند. شاید برای درمان این عفونت، مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف کرده باشید. اگر این آسیب به کلیه‌ها وارد شود شاید کارتان به بستری شدن در بیمارستان برسد. در برخی موارد که نادر است اگر باکتری بیماری سختی باشد، ممکن است بازگشت بیماری رخ دهد و باعث درگیری دیگر اندام‌های حیاتی شود. زغال اخته در زمینه محاظت از کلیه‌ها در برابر التهاب بسیار موثر عمل می‌کند.

6. مصرف زغال اخته برای درخشندگی پوست

از آنجا که زغال‌ اخته حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان قوی است باعث افزایش تولید کلاژن در پوست می‌گردد، همچنین برای کاهش چین و چروک پوست و جوان‌سازی آن نیز مفید است.

بنابراین یکی از مزایای برجسته خوردن زغال اخته رسیدن به پوستی درخشان می‌باشد، زیرا با داشتن حدود 98 درصد آب، 24 درصد ویتامین ث و مقدار فراوانی آنتی اکسیدان‌ برای درخشان شدن پوست مفید است.


گوجی بری چیست؟ چه فوایدی دارد؟


7. جلوگیری از سرطان سینه با بالابردن ایمنی

طبق نتایج یکی از تحقیقات که در سال 2016 انجام شده است، اگر زغال اخته به رژیم غذایی افزوده شود می‌توانید بدن خود را در برابر 17 سرطان مختلف حفاظت کنید. مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهاب، تکثیر سلول‌های سرطانی و رشد تومور را مهار می‌کنند.

این آنتی اکسیدان‌ها باعث افزایش فعالیت و تعداد خاصی از سلول‌های سیستم ایمنی همراه با آنزیم‌های خاص درگیر در مکانیزم‌های دفاعی می‌شوند.

8. زغال اخته برای کاهش عفونت در دوران بارداری

همان‌طور که مواد موثر موجود در زغال اخته در مبارزه با عفونت ادراری شرکت می‌کنند، احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی در دوران بارداری را نیز کاهش می‌دهند. برخلاف شایعاتی که وجود دارد این میوه در تحریک هیچ نوع نقص مادرزادی در جنین یا مشکلات پس از زایمان در زنان دخالتی ندارد.

9. زغال اخته برای درمان عفونت‌های قارچی

زغال اخته می‌تواند به نفع دندان‌هاعمل کند. تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبات ضد التهاب، باعث کاهش ایجاد بیوفیلم‌ها روی دندان‌ها و زبان شده که همین مورد برای کاهش عفونت دندانی و پوسیدگی مفید است.

10. ممکن است اختلالات پروستات را درمان کند

با توجه به عملکرد این میوه در مجاری ادراری و درمان عفونت ادراری، عصاره آن برای کمک به مقابله با اختلالات پوستی خوش خیم و اختلالات مربوط به آن مفید می‌باشد. هرچند مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است اما برخی معتقدند که زغال اخته به درمان سرطان‌های پروستات کمک می‌کند .

11. تسکین سرماخوردگی

زغال‌ اخته خشک‌ شده و تازه منبعی غنی از ویتامین C می‌باشد که این ویتامین خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ویروسی دارد و باعث جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود. علاوه‌براین خوب است بدانید که زغال‌اخته نوعی داروی ضد تب طبیعی است که برای از بین بردن تب کاربرد دارد.

 

12.  تنظیم‌ کننده قند خون

طبق نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های انجام شده در این زمینه، در زغال‌ اخته مقادیر زیادی آنتوسیانین وجود دارد که برای بهبود کارایی پانکراس مفید است، بنابراین قند خون را در بدن کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که به افراد دیابتی توصیه شده است که از زغال‌ اخته خشک‌ شده یا حتی تازه مصرف کنند. از معتبرترین فروشگاه‌های فروش این میوه خشک، شور و شیرین است که می‌توانید خرید خود را از آن انجام دهید.

13.  بهبود ریزش مو

یکی از مواد معدنی موجود در زغال‌ اخته روی است که برای تقویت فولیکول مو و در نتیجه درمان و بهبود ریزش مو بسیار مفید است. یکی دیگر از مواد معدنی فراوان در زغال‌ اخته خشک، آهن فراوان است که باعث بهبود گردش خون در پوست شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

14.  درمان یبوست و اسهال

زغال‌ اخته دارای فیبر فراوانی است که برای جلوگیری و درمان بیماری‌هایی مانند یبوست و اسهال یا بواسیر بسیار مفید می‌باشد. علاوه‌براین اگر به اسهال خونی مبتلا شده باشید می‌توانید از میوه و گل آن برای درمان استفاده کنید. باید این نکته را بیان کرد که آب زغال‌ اخته برای درمان اسهال‌های شدید مفید است.

15.  تنظیم فشار خون

همان‌طور که بیان کردیم، زغال‌اخته دارای آنتی‌اکسیدان و پتاسیم می‌باشد که مواد مفیدی برای درمان فشار خون بالا به‌شمار می‌روند. این میوه نوعی دیورتیک طبیعی محسوب می‌شود که برای بهبود و درمان تعادل الکترولیت‌ها در بدن مناسب است همچنین برای کاهش فشار خون نیز مفید است.


گیلاس خشک چیست


16.  کاهش وزن

زغال‌ اخته نوعی چربی سوز به شمار می‌رود که با مصرف آن می‌توان به تنظیم انسولین بدن پرداخت، این کار باعث جلوگیری از تجمع چربی‌ها در بدن و افزایش سوخت‌وساز می‌شود که در نهایت به لاغری و کاهش وزن ختم می‌شود.

از آنجا که زغال‌ اخته فیبر فراوانی در مواد تشکیل دهنده خود دارد، اشتها را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین یک داروی طبیعی و مؤثر در پاک‌سازی روده‌هاست که با جلوگیری از تجمع سموم و چربی‌ها در بدن در نهایت باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

17. مفید برای جنین و مادران باردار

یک خاصیت زغال اخته این است که به دلیل اینکه پتاسیم بالایی دارد، باعث کاهش فشار خون در زنان باردار می‌شود. همچنین ویتامین‌ها،  مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن برای رشد و سلامت جنین بسیار مفید واقع می‌شوند.

با توجه به نتایج به‌دست آمده از تحقیقات، این میوه  مقادیر فراوانی املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان را شامل می‌شود که برای مادران شیرده در دوان شیردهی بسیار خوب است.

18. درمان کبد چرب

با مصرف زغال‌ اخته خشک می‌توانید کبد را که آزمایشگاه بدن می‌باشد، سم‌زدایی و پاکسازی نمایید. این میوه یک ماده مغذی کمک کننده برای درمان بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب محسوب می‌شود.

19. سلامت قلب

زغال‌ اخته حاوی مقادیر بالایی فلاونوئید است که برای سلامت و تقویت قلب بسیار مؤثر عمل می‌کند. متخصصان بر این باورند که مصرف زغال‌اخته خشک یا تازه باعث کاهش کلسترول خون شده و از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

 

20. تقویت‌ کننده معده و دستگاه گوارش

زغال‌ اخته به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی خود باعث از بین بردن هلیکوباکترپیلوری، بهبود زخم معده و تقویت دستگاه گوارش می‌شود. فیبر موجود در زغال‌ اخته برای هضم غذا بسیار مؤثر است و از دردهای معده نیز جلوگیری می‌کند.

 

موارد مصرف زغال اخته خشک

1. از زغال‌ اخته خشک‌ شده می‌توان برای تزیین بستنی، کیک و دسرها استفاده کرد.

2. زغال‌ اخته توسط برخی افراد برای تهیه مربا کاربرد دارد.

3. زغال‌ اخته یکی از نوشیدنی‌های خنک است  که در فصل تابستان در کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان و آلبانی استفاده می‌شود.

نحوه تهیه چای زغال اخته خشک

استفاده از چای زغال اخته برای بدن مفید است. برای تهیه آن ابتدا تعدادی میوه خشک زغال اخته را در مقداری آب جوش بریزید و چند دقیقه بگذارید دم بکشد. اگر روزانه یک تا دو فنجان از این چای مصرف شود، برای لاغری مفید است.

امروزه در بازار بسته‌های آماده زغال اخته فروخته می‌شود. البته باید دقت کنید که تنها مصرف زغال اخته و سایر گیاهان دارویی که خاصیت چربی سوزی دارند برای لاغری و داشتن اندام مناسب کافی نیست. بهترین کار این است که این گیاهان را در چهارچوب یک رژیم غذایی متعادل و متنوع جای دهید، در کنار آن باید تحرک بدنی نیز داشته باشید تا به ‌سرعت بتوانید به نتیجه مطلوب خود یعنی یک وزن ایده‌آل برسید.

در يک روز چقدر زغال اخته بخوريم؟

بهترین مقدار مصرف روزانه زغال اخته، نصف فنجان می‌باشد. این مقدار زغال‌اخته را می‌‌توانید به تنهایی، با میوه‌های دیگر‌‌ یا ماست مخلوط کرده و میل کنید و‌‌ یا در کنار صبحانه بخورید.

عوارض و مضرات زغال اخته

  1. مصرف زغال اخته در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد تهوع و استفراغ گردد.
  2. میوه کال زغال اخته دارای مقادیر بالایی اسید می‌باشد بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی کنید‌.
  3. به دلیل اینکه زغال اخته حاوی مقادیر بالایی از اگزالات است، در افراد حساس ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
  4. این میوه دارای خاصیت رقیق کنندگی خون است و با داروهای ضد انعقاد خون تداخل دارویی دارد.
  5. هرگز زغال اخته را به‌صورت فله و به‌خصوص از دست فروشان دوره گرد خریداری نکنید.

خرید زغال اخته

با توجه به خواصی که درمورد مصرف میوه زغال اخته بیان کردیم، می‌توانید برای خرید اینترنتی زغال اخته، به صفحه محصولات ما در شور و شیرین  مراجعه کنید. در شور و شیرین می‌توانید با مشاهده کیفیت و قیمت زغال اخته، بهترین و باکیفیت‌ترین محصول موردنظر خود را انتخاب کنید و در سریع‌ترین زمان درب منزل خود دریافت کنید.

مزیت خرید اینترنتی زغال اخته شور و شیرین

فروشگاه اینترنتی شور و شیرین همواره این اطمینان را به شما خریدار محترم می‌دهد که در تمامی مراحل تهیه و بسته‌بندی محصولات خود از فرآوری کاملا بهداشتی و استاندارد عالی استفاده شده است. بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که هم اکنون برای خرید اینترنتی زغال اخته از شور و شیرین اقدام کنید تا بتوانید از یک محصول غذایی مقوی و طبیعی و در عین حال بهداشتی در میان‌وعده‌های غذایی و پذیرایی  خود بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.