شور و شیرین

گوجی بری چیست؟ چه فوایدی دارد؟

گوجی بری چیست و دارای چه خواصی است؟ گوجـی‌ بری نام نوعی میوه از دو گونه نزدیک به‌نام‌های  دیوخار Lycium barbarum  و لیسیوم چینی Lycium chinense می‌باشد. میوه گوجی بری با نام  ولف بری نیز مشهور است. گوجی بری که نوعی توت محسوب می‌شود، از پرخاصیت‌ترین میوه‌های بومی آسیا است. ظاهر آن کوچک و به رنگ قرمز یا نارنجی است و مانند کرنبری مزه ترش و شیرینی دارد. وقتی گوجی بری خشک می‌شود ظاهر شبیه به کشمش پیدا می‌کند.

میوه‌های گوجی بری‌ در آفتاب خشک می‌شوند و با کمک تجهیزات درجه یک فرآوری شده تا مواد مغذی که از دست می‌دهند به حداقل برسد. گوجی بری خشک باکیفیت باید  کاملا ارگانیک باشد و  هیچ نوع مواد آلاینده خطرناک مانند آفت‌کش‌ها، نیترات‌ها و حشره‌کش‌ها نیز در تهیه آن‌ها استفاده نشده باشد. همچنین از هیچ نوع شیرین کننده مصنوعی در گوجی بری خشک نباید استفاده شده باشد، هرچند که طعم‌دهنده مصنوعی می‌تواند طعم این میوه خشک را بسیار دلپذیر کند اما ارزش غذایی محصول را کاهش می‌دهد، از طرف دیگر شکر برای سلامتی بدن بسیار مضر است.

از گوجی بری خشک شده به‌عنوان میان وعده استفاده می‌شود. گوجی بری خشک شده باکیفیت برای مدت‌ها قابل نگهداری است و می‌توان از آن استفاده نمود.  از گوجی بری خشک می‌توان در سالاد سبزی‌ها و در کنار گوجه فرنگی مصرف نمود. همچنین می‌توانید از این میوه خشک در تهیه  پیتزا، کاری، فلفل قرمز و حتی املت نیز استفاده کرد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد گوجی بری خشک در اختیارتان قرار دهیم.


قیمت میوه خشک


ارزش غذایی 20 گرم گوجی بری خشک

  • کالری : 100
  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 3 گرم
  • قند : 13 گرم

مواد مغذی گوجی بری

گوجی‌بری خشک شده دارای مواد مغذی مانند  کربوهیدرات، چربی، فیبر‌های خوراکی، قند و پروتئین است. مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در گوجی‌بری وجود دارند شامل: سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، سلنیوم، ویتامین C، کاروتین، تیامین، ریبوفلاوین، لوتئین، لیکوپن، زیکسانتین، پلی‌ساکاریدها، بتااین و پپتدوگلیسین‌ها می‌باشد. انواع گوجي بري منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر هستند:

  • ویتامین ث
  • فلز روی
  • آنتی اکسیدان ها
  • آهن
  • فیبر
  • ویتامین A

مواد مغذی گوجی بری

فواید سلامتی میوه خشک گوجی بری برای سلامتی

خواص کرن بری خشک همانند میوه تازه است که با برخی از آن‌ها در این بخش  آشنا می‌شویم:

پیشگیری از دیابت

یکی از بزرگ‌ترین بیماری‌هیی که امروزه اکثر افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند دیابت است. بنابراین پیشگیری و درمان دیابت برای همه ما مهم است، زیر اگر نتوانیم در مقابل پیشروی این بیماری بایستیم به بیماری‌های خطرناک دیگری مانند چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی، سکته و بیماری‌های چشم نیز مبتلا خواهیم شد. یکی از مهم‌ترین فوایدی که گوجی‌بری دارد، قابلیت آن در کنترل و مدیریت دیابت می‌باشد. طبق نتایج بررسی‌هایی که اخیرا انجام شده است مشتقات این میوه، مقادیر فراوانی از مواد کاهنده‌ قند خون در ترکیبات خود دارند که برای کنترل دیابت مفید هستند.


میوه درمانی: خرمالوخشک


کنترل سطح کلسترول خون

یکی از عوامل اصلی که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود، کلسترول است. کلسترول با ایجاد ساختار‌های پلاک مانندی در عروق و رگ‌های خونی، از حرکت آزادانه خون در رگ جلوگیری می‌کند. در نتیجه این فرآیند قلب مجبور است عملیات پمپاژ را با شدت بیشتری انجام دهد و همین باعث می‌شود قلب ضعیف ‌شود، در نهایت نیز ممکن است  منجر به حمله‌ قلبی شود. در کل دو نوع کلسترول  در بدن هست؛ یکی HDL یا کلسترول چربی پرتراکم که نوع و دیگری LDL  یا کلسترول کم تراکم که نوع بد محسوب می‌شود. کلسترول بد یا  LDL  باعث تشکیل پلاک و تضعیف قلب می‌شود. مطالعت نشان داده‌اند که مصرف گوجی‌بری در کاهش میزان کلسترول بد خون  کمک کننده است.

کنترل سطح کلسترول خون

از بین برنده‌ی رادیکال‌های آزاد

همان‌طور که از نام آنتی‌اکسیدان‌ها مشخص است، این مواد  طیف وسیعی از مواد شیمیایی محسوب می‌شوند که باعث خنثی کردن آثار رادیکال‌های آزاد تولیدشده در بدن می‌شوند. با رها شدن رادیکال‌های آزاد در بدن، به بافت‌ها، سلول‌ها، غشا‌های سلولی و DNA در طول زمان آسیب وارد می‌شود و برای بروز انواع بیماری‌ها در بدن زمینه را فراهم می‌کنند. تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است، نشان دهنده این هستند که مصرف گوجی‌بری باعث کاهش عوارض مربوط به رادیکال‌های آزاد می‌شود. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌هایی که در ترکیبات گوجی بری وجود دارند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

خواص ضد سرطانی

در زمان‌های گذشته، گوجی‌بری تنها استفاده غذایی نداشته است بلکه چینی‌ها برای درمان سرطان در طب سنتی‌ از آن استفاده می‌کردند. امروزه نیز تحقیقات نشان داده‌اند که گوجی بری ترکیباتی دارد که خواص ضد سرطانی بودن را به آن بخشیده‌اند. محققان از مواد ضد سرطانی گوجی‌بری بر روی سلول‌های سرطانی انسان تست کرده‌اند که  نتایج آن اثرات کنترلی قابل‌توجهی بر رشد این سلول‌ها داشته است. با استفاده از ترکیبات مشتق شده از گوجی بری بر روی سلول‌های سرطانی، این سلول‌ها به آپوپتوسیس یا مرگ ناگهانی سلولی دچار شدند.


میوه خشک پاملو


بهبود کیفیت خواب

از میوه گوجی در طب سنتی به‌عنوان داروی خواب‌آور و کاهنده‌ استرس استفاده می‌شود. انسان با مصرف گوجی بری می‌تواند بدون ایجاد هیچ نوع عارضه‌ جانبی بدی، کیفیت خواب خود را بهبود ببخشد.

بهبود کیفیت خواب

حفاظت از سلول‌های مغزی

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های عصبی و مغزی حمله کنند و در دستگاه مغز و اعصاب بیماری‌های مختلفی را به‌وجود آورند. اگر گوجی بری به‌طور مداوم مصرف شود از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. طبق مطالعات انجام شده در این زمینه مواد موجود در گوجی‌بری دارای اثرات محافظتی قابل‌توجهی روی دستگاه مغز و اعصاب هستند. برخی پژوهشگران بر این باورند که  گوجی‌بری اثرات ضد پیری دارد و برای پیشگیری از پیری آن را به‌عنوان یک دارو معرفی کرده‌اند.

افزایش کمیت و کیفیت اسپرم

در طب سنتی چین گوجی بری یک داروی موثر برای تقویت قوای جنسی است. همچنین دانشمندان امروزی نیز بر این باورند که گوجی‌بری باعث کاهش آسیب‌های بیضه‌ها و افزایش تعداد اسپرم و کیفیت تحرک آن‌ها می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌های کبدی

یکی از مقاوم‌ترین اعضای بدن ما انسان‌ها کبد است که خود می‌تواند در مقابل مواد شیمیایی، رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های فیزیکی از خود محافظت کند. در زمان‌های گذشته در طب سنتی چین از این میوه برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده می‌شد. به علت تاثیرات ضد رادیکال‌های آزاد که گوجی بری دارد می‌تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند.

بهبود قدرت بینایی

از آنجا که گوجی‌بری دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است باعث بهبود قدرت بینایی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها در برابر رادیکال‌های آزادی که ممکن است به چشم‌ها آسیب برسانند یا باعث ایجاد آب مروارید و دیگر اختلالات بینایی شوند محافظت می‌کنند.

مراقبت از پوست

از آنجا لایه‌ی ازن در چندین نقطه‌ جهان آسیب دیده است، تمامی ما در معرض اشعه‌ مضر خورشید می‌باشیم. اگر پوست ما بدون محافظت در برابر اشعه‌ ماورابنفش باشد دچار آسیب و حتی سرطان پوست خواهد شد. با مصرف گوجی بری می‌توانیم این آسیب‌ها را کاهش دهیم. به دلیل اینکه گوجی‌بری دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است از التهابات و آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند.


آشنایی با زغال اخته و خواص آن


چند نکته درمورد گوجی بری

  • طعم گوجی بری چیزی بین قیسی و عناب است، به همین دلیل است که ذائقه اکثر ایرانی‌ها با آن سازگار است.
  •  شاید وقتی این میوه خشک را در دهان بگذارید، ته مزه تلخی از آن احساس کنید که به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان در آن ست.
  • میزان چربی سوزی که در بدنتان اتفاق می‌افتد با متابولیسم بدن ارتباط مستقیمی دارد. طبق تحقیقاتی که درمورد چربی سوزی این میوه خشک انجام گرفته است، گوجی بری مقدار چربی سوزی متفاوتی را در بدن هر فرد ایجاد می‌کند. طبق نتایجی که از بررسی‌های انجام شده به‌دست آمده است؛ ۶۰ درصد افراد به سرعت و بدون هیچ علائمی لاغر شده‌اند  اما برای برخی افراد تنها مصرف گوجی بری کفایت نکرده است.
  •  وزارت کشاورزی آمریکا معتقد است که خصوصیات این محصول به نوع، تازگی و طریقه نگهداری آن بستگی دارد.
  • گوجی بری‌ها درجات مختلفی از مواد مغذی دارند.
  • از گوجی بری خشک می‌توان در میان وعده با پروتئین بالا، فیبر بسیار زیاد و بیش از ۲۰ نوع ویتامین مختلف و مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها استفاده نمود.

چند نکته درمورد گوجی بری

مقایسه طعم گوجی بری تازه و خشک شده

گوجی بری دارای طعم طبیعی ناخوشایندی می‌باشد به همی دلیل است که  بیشتر افراد نمی‌توانند آن را همان‌طور که هست مصرف کنند. میوه‌های تازه گوجی طعم تلخ‌تری نسبت به گوجی بری خشک دارند زیرا در هر گرم از آن قند کمتری وجود دارد. به همین دلیل است که گوجی بری یکی از معدود میوه‌هایی است که طعم خشک شده دل‌پذیرتری دارد. می‌توان گوجی بری خشک را همان‌طور که هست میل نمود. اگر این میوه خشک با دیگر میوه‌های خشک و آجیل  مخلوط شود و به‌عنوان میان وعده خام ظهر مصرف شود، تا حد زیادی لذت بخش است.


میوه خشک به


چه مقدار گوجی بری باید در روز بخورید؟

برای حداکثر میزان مصرف گوجی بری محدودیت خاصی وجود ندارد، زیرا هیچ نوع عنصر سمی خطرناکی در ترکیبات آن وجود ندارد. اما نباید فراموش کنید که میوه‌ خشک نسبت به تازه آن کالری بیشتری دارند؛ بنابراین اگر برای کنترل وزن خود رژیم غذایی دارید، باید میزان مصرف این میان وعده‌ را تنظیم کنید.

چه مقدار گوجی بری باید در روز بخورید؟

راهنمای خرید گوجی بری خشک

برای خريد گوجي بري باید به اندازه کافی دقت داشته باشید. برای خرید گوجی بری خشک، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • توصیه شور و شیرین این است که گوجی بری را از فروشگاه معتبر و دارای تضمین اصالت و کیفیت کالا تهیه کنید.
  • در هنگام خرید گوجی بری خشک به تازگی، سالم بودن، نداشتن آفت و زدگی، طعم و عطر مطلوب و بدون ماندگی و بهداشتی بودن آن دقت کنید.
  • توصیه اکید شور و شیرین این است که خرید اینترنتی گوجی بری را حتما از فروشگاه‌های معتبر و دارای ضمانت بازگشت وجه انجام دهید. گوجی بری باکیفیت نباید بوی ماندگی و کهنگی، زدگی و یا کرم خوردگی باشد.
  • گوجی بری خشک باید تازه، خیلی خشک یا آبدار نباشد و شرایط نگهداری آن نیز در یک مکان مناسب بوده باشد.

قیمت گوجی بری خشک

از آنجا که گوجی بری یک میوه وارداتی است معمولا قیمت بالایی دارد. چین بزرگترین صادرکننده گوجی بری در جهان است و بیشتر گوجی بری که در ایران وجود دارد از این کشور تهیه می‌شوند. مقدار کمی از گوجری موجود در بازار نیز از کشور ترکیه وارد ایران شده است.

قیمت گوجی بری با توجه به وزن آن تعیین می‎شود. فروش گوجی بری خشک در بسته‌بندی‌های متفاوت و وزن‌های مختلف انجام می‌شود، هر یک از این بسته‌بندی‌ها با توجه به وزن خود قیمت متفاوتی را در بر می‌گیرند. برای تعیین قیمت گوجی بری خشک شده باید کیفیت آن نیز در نظر گرفته شود.  همان‌طور که برای هر محصولی کیفیت آن را در نظر می‌گیرید، برای خرید گوجی بری خشک نیز نباید کیفیت محصول را فدای قیمت آن کنید.

با سفارش گوجی بری به‌صورت اینترنتی با حذف هزینه‌های اضافی می‌توانید محصول باکیفیت و سالم را با قیمت مناسبی تهیه نمایید.

قیمت گوجی بری خشک

گوجی بری را از کجا بخریم؟

اگر قصد دارید گوجی بری خشک را تهیه کنید حتما با فروش اینترنتی گوجی بری خشک نیز آشنا شده‌اید. برای خرید گوجی بری خشک می‌توانید از فروشگاه اینترنتی شور و شیرین کمک بگیرید. در این فروشگاه اینترنتی انواع میوه خشک به‌صورت اورگانیک وجود دارد. فروش گوجی بری خشک در این فروشگاه در بسته‌بندی‌هایی با وزن‌های مختلف انجام می‌گیرد. گوجی بری خشک باید از یک  فروشگاه معتبر خریداری نمایید و پیش از آنکه برای خرید محصول اقدام کنید از اصالت محصولات اطمینان پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.