شور و شیرین

پکان، برادر گردو با خواص متفاوت+اینفوگرافیک جذاب

پکان چیست؟ پکان، نوعی آجیل درختی می‌باشد که دارای بافت ترد و طعم شیرینی می‌باشد. پکان نسبت به دیگر آجیل‌ها غنی‌تر است و ارزش زیادی نیز در دنیای آشپزی دارد. در ترکیبات آجیل لوکس اغلب از این آجیل استفاده می‌شود و به‌عنوان یک میان وعده یا دسر می‌توان آن را با شکر و انواع ادویه‌ها ترکیب نمود.


قیمت انواع گردو و مغز گردو


مغز گردوی پکان چیست؟

پکان نوعی آجیل از درخت شاهین، بومی آمریکای شمالی می‌باشد. بزرگ‌ترین تولیدکننده پکان در دنیا کشور مکزیک است و در رتبه دوم نیز ایالات متحده قرار دارد. منبع اصلی غذایی برای مردم بومی در منطقه‌ای که امروزه آمریکای شمالی نام دارد، پکان وحشی بوده است و از دهه 1880 نیز به‌صورت تجاری آن را کشت کردند. به همین دلیل است که این آجیل با نام گردو پکان یا گردوی آمریکایی شناخته می‌شود. پکان در برخی نقاط گرم‌ کشورمان مانند جنوب کرمان و دزفول کشت می‌شود.

مغز گردوی پکان چیست؟

تفاوت بین گردو و پکان

  • اولین تفاوت این دو نوع گردو مربوط به منشا آن‌ها می‌باشد. گردو پکان از جنوب مرکزی آمریکا و مکزیک پیدا شده است و قدمت آن نیز به قرن شانزدهم برمی‌گردد، اما منشا گردو از آسیا و اروپا است و قدمت آن نیز مربوط به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌باشد.
  • گردو پکان دارایی پوسته‌ای به شکل بیضی یا دراز است و رنگ آن نیز قهوه‌ای تیره می‌باشد. اما پوست گردو به آسانی حتی با دست نیز شکسته یا باز می‌شود. همچنین ظاهر گردو نیزگرد و به رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد.
  • گردو درمقایسه به گردو پکان خشک‌تر و شیرین‌تر است. ازآنجاکه گردو حاوی روغن غنی است ممکن است کمی تلخ باشد، به همین دلیل گاهی اوقات به صورت بو داده استفاده می‌شود.
  • هر دو این گردوها هم به‌شکل خام و هم به‌صورت یک ماده تشکیل دهنده در شیرینی‌ها، سالادها، کلوچه‌ها، آب‌نبات‌ها، پاستاها و همچنین در تولید کره و روغن گردو بسیار کاربرد دارند.
  • این دو آجیل هر دو به‌صورت گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شوند اما گردو پکان بیشتر در آمریکا استفاده دارد.
  • قیمت‌ این دو نوع آجیل به منطقه بستگی دارد. قیمت گردو پکان در آمریکا پایین‌تر است اما گردو در اروپا و آسیا قیمت ارزان‌تری دارد.

برای خرید آجیل کلیک نمایید


تفاوت بین گردو و پکان

ارزش غذایی مغز گردو پکان چیست؟

گردو پکان بیش از ۱۹ ویتامین و ماده معدنی در ترکیبات خود دارد. ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، ویتامین E ، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر، پتاسیم و چند نوع ویتامین B در این آجی وجود دارند. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم مغز گردو پکان در جدول زیر آورده شده است:

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن  مقدار
کالری ۶۹۱ کیلو کالری
کربوهیدرات ۸۶ گرم
پروتئین ۱۷ گرم
چربی ۹ گرم
فیبر ۶ گرم
ویتامین B9 ۲۲ میلی‌گرم
ویتامین B3 ۱۶۷ میلی‌گرم
ویتایمن B5 ۸۶۳ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۲۱ میلی‌گرم
ویتامین B2 ۱۳ میلی‌گرم
ویتامین B1 ۶۶ میلی‌گرم
ویتامین A ۵۶ واحد
ویتامین C ۱ میلی‌گرم
ویتامین E ۴۴ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۱۰ میلی‌گرم
کلسیم ۷۰ میلی‌گرم
مس ۲ میلی‌گرم
آهن ۵۳ میلی‌گرم
منیزیم ۱۲۱ میلی‌گرم
منگنز ۵ میلی‌گرم
فسفر ۲۷۷ میلی‌گرم
سلنیوم ۵ میلی‌گرم
روی ۵۳ میلی‌گرم

خواص گردوپکان چیست؟

در این بخش فواید مغز گردوپکان را به‌صورت مختصر بیان می‌کنیم:

  1. سلامت قلب و عروق

گردو پکان سرشار از فیبر است به همین دلیل استفاده از آن می‌تواند سلامت قلب را بهبود دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

آشنایی با دانه چیا و خواص آن

خواص گردوپکان چیست؟

2. سلامت گوارش

فیبر موجود در گردو پکان بسیار کمک کننده به  سلامت روده بزرگ است و باعث تسهیل حرکات منظم آن می‌شود.

3. کاهش وزن با مغز گردو پکان

مطالعت اخیر نشان داده‌اند که اگر از رژیم غذایی استفاده شود که حاوی آجیل باشد به کاهش وزن کمک ‌می‌کند. این مورد نیز به دلیل این است که مصرف آجیل در ایجاد احساس سیری و افزایش متابولیسم موثر است.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

گردو پکان سردسیری و گرمسیری در ترکیبات خود اسید اولئیک یا اسید‌ چرب دارند که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شوند. به بیان دیگر پکان از تکثیر سلول‌های سرطانی در پستان جلوگیری می‌کند.

کرانبری، میوه‌ای با خواص دارویی فراوان

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

5. سلامت استخوان و دندان

یکی از غنی‌ترین مواد معدنی در بدن بعد از کلسیم، فسفر می‌باشد. تقریبا 85 درصد فسفر بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و باقیط‌مانده آن نیز که 15 درصد می‌باشد در سلول‌ها و بافت‌های بدن قرار دارند.


آجیل ماکادمیا چیست و چه خواصی دارد؟


6. مزایای ضد التهابی و غیر باروکردنی گردو پکان

گردوی پکان آمریکایی یکی از منابع منیزم است، بنابراین دارای خواص ضد التهابی بسیاری برای پوست می‌باشد. بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که افزایش مصرف منیزیم در کاهش شاخص‌های التهابی در بدن موثرند.

7. کاهش فشار خون

منیزیم موجود در گردو پکان کمک کننده به کاهش فشار خون می‌باشد. هر چند این آجیل نمی‌تواند فشار خون بالا را درمان کند اما در کاهش آن نقش مهمی دارد.

8. خواص ضد سرطانی

پکان سرشار از ترکیبات گیاهی مانند اسید الاژیک ، آنتی اکسیدان پلی فنولیک، ویتامین E، بتا کاروتن، لوتئین و زئاکسانتین می‌باشد. این ترکیبات در مبارزه با رادیکال‌های آزاد نقش مهمی دارند و باعث حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها، سرطان‌ها و عفونت‌ها می‌شوند.

9. کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که اگر به‌طور روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم مصرف کنیم،  خطر سکته مغزی را تا ۹ درصد در بدن خود کاهش خواهیم داد. گردو پکان یکی از منابع خوب منیزیم می‌باشد که می‌تواند بخش مهمی از منیزیم مورد نیاز بدن ما را تامین کند.

10. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مواد معدنی موجود در گردو پکان، منگنز است. منگنز نوعی آنتی اکسیدان قوی است که در افزایش ایمنی بدن موثر عمل می‌کند و باعث حفاظت از سلول‌های عصبی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.