شور و شیرین

آجیل ماکادمیا چیست و چه خواصی دارد؟

ماکادمیا (macadamia) یک تیره از چهار گونه درخت همیشه سبز متعلق به خانواده Proteaceae  با طعمی لذیذ می‌باشد. منشا اولیه پیدایش گیاه ماکادمیا؛ جنگل‌های بارانی ساحلی و بوته‌های کوئینزلند فعلی در شمال شرقی استرالیا می‌باشد که در تعدادی از مناطق نیمه گرمسیری به شکل تجاری پرورش پیدا می‌کنند. این دانه مغذی با نام آجیل ماکادمیا  نیز شناخته می‌شود، اغلب بو داده و با نمک طعم‌دار می‌شوند یا  شیرینی‌پزان و طراحان شکلات از آن در شیرینی‌ها و شکلات‌ها استفاده می‌کنند. ماکادمیا یک منبع خوب از  کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین B است و 73 درصد چربی در مواد تشکیل دهنده خود دارد.


قیمت آجیل


ماکادمیا چیست؟

دانه ماکادمیا  یا فندق استرالیایی که از درخت ماکادمیا به‌دست می‌آید، یکی از محبوب‌ترین آجیل‌های آمریکا و مغذی‌ترین و گران‌ترین آجیل جهان می‌باشد که در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است، باعث درمان آرتریت و بهبود بینایی موثر عمل می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با حقایقی درباره ی ماکادمیا آشنا شوید.

 

ماکادمیا چیست؟

ارزش غذایی ماکادمیا

آجیل ماکادامیا نوعی آجیل سرشار از کالری می‌باشد که سرشار از چربی سالم، ویتامین و مواد معدنی است. در جدول زیر مواد مغذی فندق سبز را بیان کرده‌ایم.

مشخصات مقدار
کالری ۲۰۴
چربی ۲۳ گرم
پروتئین ۲گرم
کربوهیدرات ۴ گرم
شکر ۱ گرم
فیبر ۳ گرم
منگنز ۵۸ درصد
تیامین ۲۲ درصد
مس ۱۱ درصد
منیزیم ۹ درصد
آهن ۶ درصد
ویتامین B6 ۵ درصد

این آجیل سرشار از چربی‌های غیراشباع تک می‌باشد، این نوعی چربی با کاهش سطح کلسترول کل و LDL (بد) باعث سلامت قلب می‌شود. همچنین این نوع آجیل کربوهیدرات و قند کمی دارد و دارای فیبر متوسطی است.  این ترکیب باعث می‌شود سطح قند خون افزایش پیدا نکند و این گونه است که برای افراد دیابتی مفید است.


قیمت انواع خشکبار


خواص بی نظیر ماکادمیا

  1. کلسترول خون و قلب

آجیل ماکادمیا چربی‌های سالمی (اسیدهای چرب غیر اشباع) دارد که کمک می‌کند سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش پیدا کند که باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کم شود.

  1. سرطان

ماکادمیا مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید دارد که کارشان کمک به محافظت از سلول‌ها است و با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

  1. لاغری و کاهش وزن

چربی‌های سالم موجود در ماکادمیا به کاهش اشتها کمک می‌کند و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. چربی خوب می‌تواند برای کاهش اشتها مفید باشد.

ماده‌ای به‌نام پالمیتولئیک اسید در میوه ماکادمیا باعث افزایش متابولیسم بدن شده و با افزایش چربی‌سوزی در کمک به لاغری و کاهش وزن موثر است. علاوه بر این وجود مقادیر بالایی از فیبر در ماکادمیا، به سم‌زدایی و پاکسازی روده‌ها کمک کرده که همین در کاهش وزن بسیار موثر است.

ماکادمیا به کاهش اشتها

  1. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در آجیل ماکادمیا باعث بهبود هضم غذا می‌شود، علاوه بر این وجود مس در این آجیل برای بهبود واکنش‌های آنزیمی در دستگاه گوارش مفید است.

  1. پوکی استخوان‌ها

وجود مواد معدنی مانند فسفر، منگنز و منیزیم موجود در ماکادمیا باعث کمک به تقویت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شوند.

کلسیم برای شکل‌گیری دندان‌ها و استخوان‌ها موثر است و منگنز نیز باعث تشکیل بافت استخوانی و تقویت استخوان‌ها می‌باشد.

  1. مغز و اعصاب

مس، ویتامین B1، منیزیم و منگنزی که در آجیل ماکادمیا وجود دارد باعث بهبود عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی است، علاوه بر این اولئیک اسید و پالمیتولئیک اسیدی که در آن وجود دارد در محافظت از سلول‌های عصبی در مغز موثر است و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری مغزی می‌شود.

مقادیر بالایی از امگا 9 در این ماده  وجود دارد که به بهبود خلق و خو، تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری‌های عصبی کمک می‌کند، همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر  میشود.

  1. کاهش التهاب بدن

اسیدهای چرب امگا 6 موجود در ماکادمیا، التهاب مزمن در بدن را کاهش داده و خطر مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند آرتریت، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت را کم می‌کند.

  1. آرتریت

ماکادمیا باعث می‌شود خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید کم شود و از  جمله بهترین آجیل‌ها برای درمان آتروز می‌باشد.

  1. دیابت و قند خون

ماکادمیا، خواص ضدالتهابی و شاخص گلیسمی پایینی دارد که باعث کاهش قند خون و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

  1. درمان کم خونی

در آجیل ماکادمیا مقادیر زیادی آهن و مس وجود دارد که باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز و بهبود گردش خون در بدن شده و در درمان کم خونی موثر است.

  1. بدنسازی

چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌هایی پیچیده‌ای در ماکادمیا وجود دارد که برای افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان کمک‌کننده است.

  1. چشم

وجود ویتامین B1 و اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 در آجیل ماکادمیا باعث سلامت چشم  و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید است.

خواص بی نظیر ماکادمیا

  1. سلیاک

ماکادمیا حاوی گلوتن نمی‌باشد بنابراین این آجیل از بهترین میان وعده‌ها برای افرادی است که به بیماری سلیاک مبتلا می‌باشند.

نحوه و موارد مصرف ماکادمیا

میوه ماکادمیا به صورت تازه و خشک شده وجود دارد؛ برای مصرف میوه آن باید پوست ماکادمیا تازه را با یک چاقو ببرید تا بتوانید مغز آن را بیرون بیاورید. مانند فندق می‌توان پوست سفت این آجیل را با یک چکش یا دستگاه آجیل‌شکن شکست و از مغز درون آن استفاده کرد.

از ماکادمیا می‌توان به‌عنوان یک میان‌وعده به‌صورت انواع مختلفی مانند ماکادمیا برشته ، ماکادمیا خام، بو داده و شور و نمکی استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای تهیه انواع اسموتی، معجون، شکلات، کیک، کلوچه و سالاد سبزیجات استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.