شور و شیرین

آشنایی با دانه چیا و خواص آن

آیا با دانه چیا آشنایی دارید؟ می‌دانید خواص چیا چیست؟ “دانه چیا” یا “تخم چیا” (Chia Seeds)  یکی از مفیدترین خوراکی‌های روی زمین می‌باشد. این دانه‌های گیاهی دارای مواد مغذی فراوانی هستند که عملکرد بسیار مفید و ضروری برای مغز و بدن دارند.

دانه چیا یکی از محصولات نوظهور و جدید بازار خشکبار کشور است که یک جایگزین مناسب برای پروتئین گیاهی محسوب می‌شود و در رژیم غذایی ورزشکاران جایگاه ویژه‌ای دارد. باید گفت که مصرف دانه چیا باعث تنظیم سیستم ایمنی بدن و التهاب، رفع یبوست، پیشگیری از ابتلا به دیابت به دلیل پایدار نگه داشتن قند خون و سم‌زدایی بدن، جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی به دلیل افزایش کلسترول HDL  می‌شود؛ به همین دلیل است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

دانه یا تخم چیا یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین خوراکی‌ها بر روی کره خاکی می‌باشد. چیا یک کلمه باستانی است که معنای آن در زبان مایایی “قدرت” ترجمه می‌شود. در واقع این دانه یک شبه غلات است که دارای دانه‌های کوچک، صاف و به شکل بیضی است و با ترکیب رنگ سیاه، خاکستری و سفید دیده می‌شوند. دانه‌ چیا از گیاه “سالویاهیسپانیکا” به دست می‌آید که از خانواده نعنا می‌باشد.

اگر دوست دارید با خواص دانه چیا برای بدن چگونگی خرید آن آشنایی پیدا کنید، تا انتهای این مطلب با شور و شیرین همراه شوید.

دانه چیا چیست؟

دانه‌های کوچک سیاه و سفید چیا از نوعی گیاه با نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica)  حاصل می‌شوند، این گیاه از خانواده‌ نعناعیان می‌باشد. دانه‌ چیا در ظاهر شبیه به تخم شربتی است. در گذشته دانه چیا جز خوراکی‌های مهم برای تمدن‌های مایا و آزتک بوده است، زیرا از آن انرژی خوبی دریافت می‌کردند. در زبان مایاها، چیا به معنی قدرت بوده است.

دانه چیا

زادگاه دانه چیا

چیا یک دانه خوراکی می‌باشد و همانطور که بیان کردیم از گیاه Salvia hispanica  که از رسته نعناع است، حاصل می‌شود. این گیاه به‌صورت بومی در مناطق بیابانی مکزیک روییده می‌شود و تاریخچه استفاده از آن نیز به دوران مایاها و آزتک‌ها برمی‌گردد.

این قبایل بومی سرخپوست معتقد بودند که دانه چیا می‌تواند قدرت درونی و جسمی آن‌ها را افزایش دهد. کلمه چیا در زبان مایاها به معنای قدرت است به همین دلیل به این دانه، نام دانه قدرت بخش را نسبت می‌دهند.

برخلاف تاریخچه کهنی که این دارد، به تازگی توسط متخصصان در رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است به‌طوریکه می‌توان از آن به‌عنوان یک ماده‌ نو ظهور در صنعت غذا و دارو یاد کرد.


مغز گردوی پکان چیست؟


زادگاه دانه چیا

ارزش غذایی دانه چیا

شاید فکر کنید که دانه چیا اندازه کوچکی دارد، اما این دانه‌ها با اندازه کوچکشان سرشار از مواد مغذی و مفید هستند. در این بخش مواد مغذی موجود در ۲۸ گرم دانه چیا که حدود دو قاشق غذاخوری می‌باشد را بیان می‌کنیم.

  • فیبر: ۱۱ گرم
  • پروتئین: ۴ گرم
  • چربی: ۹ گرم
  • کلسیم: ۱۸٪ دوز مورد نیاز روزانه
  • منگنز: ۳۰٪ دوز مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۳۰٪ دوز مورد نیاز روزانه
  • فسفر: ۲۷٪ دوز مورد نیاز روزانه
  • همچنین دارای مقدار کمی روی (زینک)، ویتامین B3، پتاسیم، ویتامین B1 (تیامین) و ویتامین B2 نیز می‌باشد.

وجود این مقادیر از مواد مغذی در تنها ۲۸ گرم یا ۲ قاشق غذاخوری از یک خوراکی، بسیار قابل توجه می‌باشد. نکته جالب درمورد آن این است که این مقدار دانه چیا تنها دارای ۱۳۷ کالری انرژی و ۱ گرم کربوهیدرات قابل هضم است.

کاربرد دانه چیا

از این دانه شگفت‌انگیز می‌توان به‌صورت خشک یا پودرشده و یا خیسانده استفاده کرد.

  • از چیا خشک می‌توان در داخل سالاد، ماست و … استفاده نمود.
  • علاوه بر این می‌توان تخم آن را در آب یا اسموتی و شربت ریخت تا حسابی خیسانده شود و حجیم شود سپس از آن میل نمود.
  • همچنین دم‌کرده دانه چیا نیز بسیار مفید است.
  • از پودر این دانه نیز می‌توان برای پخت نان، کیک و پودینگ استفاده کرد.

کرانبری، میوه‌ای با خواص دارویی فراوان

کاربرد دانه چیا

خواص دانه چیا

کنترل قند خون و فشار خون

یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون و کمک به بهبود دیابت نوع دو می‌باشد. وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم در دانه چیا این خواص را در دانه چیا به‌وجود آورده است. همچنین از دیگر فواید دانه چیا این است که اگر به‌صورت منظم و روزانه مصرف شود، فشار خون را کنترل می‌کند.

 

کنترل قند خون و فشار خون

بهبود سلامت اعصاب

از دیگر خواص دانه چیا، سلامت اعصاب است که به دلیل وجود منیزیم و مس در آن است. علاوه بر این در کنار کمک به سلامت سیستم عصبی، در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر می‌باشد.

دانه چیا برای فواید دانه چیا برای قلب

اهمیت دانه چیا برای لاغری و همچنین لاغری شکم و پهلو از دیگر فواید این ماده مغذی می‌باشد. در این ماده امگا۳ وجود دارد که بیشتر به‌صورت آلفا لینولنیک اسید هستند و از این جهت برای سلامت قلب بسیار اهمیت دارند. این دانه‌های مغذی عملکرد موثری برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وساز دارند. البته باید گفت اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید نیاز به مطالعات بیشتری  دارند.

خواص دانه چیا برای سلامت استخوان‌ ها

یکی دیگر از خوا ص این دانه مغذی این است که حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است. به همین دلیل است که برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌تواند مفید باشد و همچنین در سوخت‌ و ‌ساز بدن نیز تاثیر دارد.

دانه چیا و لاغری

ازجمله مزایای دانه چیا برای لاغری است. دانه‌ چیا به دلیل داشتن مقدار بالایی فیبر محلول و نامحلول، همچنین آنتی اکسیدان شهرت خاصی دارد. این دانه‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 و آمینو اسیدهای ضروری نیز می‌باشند که جذب منظم این مواد به مبارزه با هضم کند و یبوست کمک می‌کند و در کمک به کاهش چربی شکمی موثرند.

پیشگیری از سرطان

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان نیز از دیگر فواید دانه چیا است که در جلوگیری از سرطان و تومورزایی در بدن بسیار موثر هستند.

خواص دانه چیا برای رفع بی‌‌خوابی

تولید و ترشح هورمون‌هایی مانند سروتونین و ملاتونین از خواص این دانه برای کودکان و بزرگسالان است. این هورمون‌ها به هورمون‌های شادی‌بخش معروف می‌باشند که در درمان و رفع بی‌خوابی کمک کننده هستند.

دانه چیا مناسب رژیم فاقد گلوتن

یکی از مشکلات افراد مبتلا به بیماری سلیاک این است که نباید مواد غذایی که در آن گلوتن وجود دارد را مصرف کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف دانه چیا برای این افراد مفید است، زیرا این دانه‌ها فاقد گلوتن هستند و برای بهبود بیماری سلیاک  موثر عمل می‌کنند.

افزایش انرژی

در دانه چیا مواد مغذی فراوانی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان ویتامین‌هایی مانند ویتامین B3، نیاسین و همچنین تیامین را نام برد. این مواد مغذی برای افزایش انرژی و همچنین برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثرند.

خواص دانه چیا برای سلامت پوست و مو

در کنار وجود آنتی‌اکسیدان در دانه چیا، پروتئین‌هایی نیز در آن وجود دارد که باعث تقویت  کلاژن سازی پوست می‌شوند. همچنین این کلاژن‌ها در سلامت پوست و جوان‌سازی آن، افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب موثر هستند.

خواص دانه چیا برای سلامت پوست و مو

عوارض مصرف دانه چیا

مانند هر ماده غذایی دیگر، مصرفبیش از اندازه دانه چیا ممکن است معایب خاصی داشته باشد، بنابراین باید مصرف این ماده نیز متعادل باشد. از عوارض مصرف دانه چیا شامل موارد زیر می‌باشد.

  • کهیر.
  • افزایش وزن.
  • تغییر در سطح قند خون.
  • بالا رفتن احتمال خون‌ریزی.
  • احتمال ایجاد عوارض منفی برای جنین مادران باردار.
  • آلرژی. از جمله بزرگ‌ترین عوارض مصرف دانه‌ چیا، ایجاد حساسیت‌های خاص در برخی افراد می‌باشد.
  • دانه چیا ممکن است باعث نفخ در برخی افراد شود. به دلیل اینکه دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند برای سیستم گوارش بسیار مفیدند؛ اما احتمال اینکه در افراد زیادی باعث ایجاد نفخ شوند وجود دارد.

نحوه و موارد مصرف دانه‌ی چیا

دانه چیا را می‌توانید با معده خالی و در هر زمانی از روز مصرف کنید و یا اینکه آن را به غذاهای موردعلاقه خود نیز اضافه کنید. دانه چیا را  می‌توانید با مواد غذایی زیر ترکیب کنید:

  • ماست
  • شیر
  • دسرها
  • سالادها
  • غلات
  • محصولات پخته‌شده

لازم است در اینجا این نکته را بیان کنیم که نباید این دانه‌ها را به مقدار زیادی مصرف کرد. حداکثر دو قاشق سوپ‌خوری به طور روزانه کافی است.

اگر طبع سردی دارید و نمی‌توانید از دانه چیا در برنامه غذایی‌ خود استفاده کنید، بهتر است آن را با عسل استفاده کنید. خواص دانه چیا با عسل دو برابراست و در تقویت حافظه موثر می‌باشد.

پیش بینی تغییرات قیمت دانه چیا

قیمت دانه چیا که یک محصول وارداتی است با توجه به عوامل گوناگونی مانند میزان عرضه و تقاضا، قیمت محصول در کشور مبدا، هزینه‌های حمل و بسته‌بندی، هزینه‌های تولید، میزان کیفیت خود محصول، نوسانات ارز و … متغییر می‌باشد زیرا تغییر در هر یک از این عوامل می‌تواند باعث تغییر در قیمت نهایی در بازار ایران شود و نوسانات دوره‌ای آن در جهان نیز باعث تغییرات می‌شود. در سال‌هایی که دانه چیا به وفور وارد کشور می‌شود، در آن سال‌ها قیمت بسیار مناسبی دارد.

پیش‌بینی کارشناسان این است که با توجه به مصرف بیشتر چیاسید در فصل گرما، به احتمال زیاد در نیمه اول سال جدید یعنی در فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ دچار افزایش قیمت خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد ما به متقاضیان و خریداران این محصول این است که هم اکنون خرید عمده خود را با توجه به قیمت مناسب این دانه در همین فصل انجام دهند. فروشگاه شور و شیرین، فروش دانه چیا را  به منظور تامین نیاز شما متقاضیان عزیز به صورت آنلاین و حضوری انجام می‌دهد. در خرید آنلاین پس از ثبت سفارش قطعی خود، می‌توانید در سریع‌ترین زمان با کمترین هزینه خرید خود را تحویل بگیرید.

قیمت دانه چیا در شور و شیرین

برای اطلاع از قیمت چیا در مرکز فروش آنلاین شور و شیرین می‌توانید به صفحه محصولات این فروشگاه معتبر مراجعه نمایید. فروشگاه‌ اینترنتی شور و شیرین در زمینه فروش انواع آجیل و خشکبار مشغول فعالیت است که به سادگی می‌توانید در کمترین زمان ممکن تمامی نیازهای خود را از طریق سایت این فروشگاه سفارش دهید و ثبت نمایید.

قیمت دانه چیا در شور و شیرین

خرید دانه چیا

خرید اینترنتی دانه چیا در فروشگاه اینترنتی شور و شیرین به‌سادگی قابل انجام است.  برای خرید دانه چیا، انواع میوه خشک، شکلاتآ آجیل و خشکبار با بالاترین کیفیت و تضمین شده می‌توانید از طریق سایت شور و شیرین اقدام کنید. با خرید اینترنتی محصولات مورد نظر خود بدون حضور در فروشگاه می‌توانید در وقت و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

فروش اینترنتی دانه چیا نیز در شور و شیرین انجام می‌شود و این فروشگاه انواع خشکبار مرغوب و درجه یک را با قیمت مناسب، به‌صورت اینترنتی و حضوری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. به همین دلیل افرادی که به دنبال خرید چیا هستند، به صفحه اصلی محصول مراجعه نمایند و قیمت روز آن را استعلام کنند و در صورت تمایل اقدام به ثبت سفارش نمایند. این مجموعه محصول خریداری شده توسط مشتری را در سریع‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه به سراسر کشور ارسال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.