شور و شیرین

میوه درمانی: انبه خشک و خواص و فواید آن

انبه خشک یکی از میوه‌های بسیار مغذی و مفید می‌باشد. از آنجا که انبه طبع گرمی دارد یکی از بهترین میوه‌ها محسوب می‌شود. این میوه سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان می‌باشد. یکی از تولیدکنندگان این میوه کشور آفریقای جنوبی می‌باشد. علاقه‌مندان به میوه خشک انبه می‌توانند به عنوان یک میان وعده به هنگام انجام کار، مسافرت یا در بارداری استفاده نمایند. این میوه خشک شده نیز مانند دیگر میوه‌های خشک دارابی طرفداران خاص خود می‌باشد. در این مطلب از شور و شیرین شما را با خواص انبه خشک آشنا می‌کنیم.


جهت خرید انبه خشک کلیک نمایید.


انبه خشک چیست؟

همان‌طور که مشخص است، انبه خشک شکل خشک شده میوه انبه از درخت انبه می‌باشد که نام علمی آن (Mangifera indica)  است. یکی از محبوب‌ترین میوه‌های استوایی که دارای طعم شیرین است همین انبه می‌باشد و فواید زیادی برای بدن دارد. با این وجود انبه که یک میوه فصلی است خیلی سریع فاسد می‌شود. یک راه برای ماندگاری بیشتر این میوه، خشک کردن آن خشک کردن است.

انبه خشک چیست؟

تاریخچه انبه خشک

انبه یکی از میوه‌های بومی آسیای جنوبی می‌باشد. انبه نزدیک به 4000 سال یکی از غذاهای مهم در طب سنتی آیورودا هند محسوب می‌شد و اکنون نیز به سراسر جهان صادر می‌شود.

انواع انبه خشک

انبه خشک بیشتر به شکل ورقه‌ای تولید می‌شود که به دلیل استفاده از سولفیت، ماندگاری آن افزایش پیدا کرده و انبه را نرم می‌کند. شکل دیگری از انبه خشک، حبه‌‌ای می‌باشد. نوعی انبه خشک کریستالیزه شده با شهد نیز وجود دارد که قبل از خشک شدن آن را در مخلوطی از آب و شکر خیس می‌کنند.


قیمت انواع میوه خشک


ارزش غذایی انبه خشک

انبه دارای ارزش غذایی و کالری بالایی می‌باشد. این میوه سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و ویتامین A  و C می‌باشد. علاوه‌براین آهن و کلسیم نیز در ترکیبات آن وجود دارد.  خواص حدود 40 گرم انبه خشک به شرح زیر می‌باشد:

مشخصات مقدار
کالری 120 گرم
پروتئین 2 گرم
چربی 0 گرم
کربوهیدرات 28 گرم
فیبر 2 گرم
شکر 20 گرم

 

مهمترین مزایای سلامتی انبه خشک چیست.

برخی از مهم‌ترین مزایای سلامتی انبه خشک شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. افزایش گردش خون
  2. تناسب اندام
  3. محافظت از پوست
  4. تقویت بینایی
  5. بهبود خواب برای زنان
  6. افزایش تراکم استخوان‌ها

خواص و مزایای انبه خشک

انبه خشک؛ یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی

ازآنجاکه انبه خشک حاوی آهن است، در بهبود و درمان کم خونی موثر است که باعث افزایش میزان گردش خون در بدن می‌شود. مواد معدنی موجود این محصول از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند. انبه خشک در کنترل گلیسمی موثر عمل می‌کند. به همین دلیل است که استفاده از این خشکبار برای افراد دیابتی خطری ندارد و باعث کمک به تنظیم قند خون آن‌ها می‌شود.

خواص و مزایای انبه خشک

خاصیت انبه؛ تقویت بینایی

انبه غنی از ویتامین A می‌باشد که یک ویتامین پراهمیت برای سلامت چشم محسوب می‌شود. در کل ویتامین A از بیماری‌هایی مانند شب کوری، آب مروارید و پیر چشمی در بزرگسالان جلوگیری می‌کند. علاوه‌براین مواد معدنی بتا و کاروتن آنتی اکسیدان معروفی می‌باشد که بر روی بینایی تاثیر فراوانی دارد. انبه خشک شده در ترکیبات خود مقادیر زیادی از این مواد مغذی دارد، بنابراین می‌توان گفت ازجمله خواص انبه خشک این است که از بروز بیماری آب مروارید و دژانرسیون جلوگیری می‌کند.


میوه خشک پاپایا چیست و چه خواصی دارد؟


انبه خشک؛ معجزه درمان‌گر سرطان پوست

  • یکی دیگر از خواص انبه ی خشک این است که از بروز سرطان پوست جلوگیری می‌کند.
  • اگر از انبه در طولانی مدت استفاده شود می‌تواند اگزما و جوش‌های سرسیاه را از بین ببرد.
  • علاوه‌براین انبه میزان متوسطی از چربی مفید و ویتامین C در ترکیبات خود دارد و همین ویژگی برای رفع خشکی و افتادگی پوست مفید است.
  • ویتامین Cموجود در انبه برای تولید کلاژن در پوست مناسب می‌باشد. کلاژن در از بین بردن چین و چروک و ایجاد صافی و نرمی پوست صورت نقش دارد. کلاژن یکی از پروتئین‌های مهم بدن است که باعث ترمیم سلول‌های پوستی و جوان‌سازی پوست می‌شود.
  • از آنجاکه انبه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است برای التهابات و ورم‌های پوستی موثر عمل می‌کند.

انبه خشک؛ معجزه درمان‌گر سرطان پوست

پوست انبه؛ درمانگر بیماری‌های پوستی

شاید برایتان جالب باشد که علاوه بر خواص یاد شده برای چیپس انبه، پوست انبه نیز مزایای زیادی برای پوست ما دارد. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. کاهش چین و چروک
  2. افزایش رشد و تکثیر مجدد
  3. از بین بردن لکه‌های پوستی
  4. بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  5. جوان‌سازی پوست

آیا انبه خشک شده یک میان وعده سالم است؟

یکی از میان‌ وعده‌های سالم و راحت، استفاده از انبه خشک است اما در مصرف آن باید حد اعتدال را رعایت نمایید. ازآنجاکه این میوه، منبع خوبی از ویتامین‌ها و ترکیبات زیست فعال گیاهی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، در مقابل بیماری‌های ضد التهابی و حتی سرطان از بدن محافظ‌ت‌ می‌کند.

مصرف انبه خشک به‌جای میان‌وعده‌های معمولی نمکی یا شیرین می‌تواند جایگزین مناسبی باشد و در عین حال نیز برای رفع هوس شیرینی‌جات نیز کمک کننده است. به‌طور معمول  به‌صورت ورقه‌ای خشک می‌شود و با توجه به ضخامت اسلایس‌ها، ممکن است دارای بافت ترد یا جویدنی باشد. انبه خشک شده را می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده به تنهایی مصرف کنید یا آن را به محصولات پخته شده، ماست، غلات یا مخلوط با آجیل اضافه کنید.


خرمالوخشک و خواص و فواید آن


موارد منع مصرف انبه خشک

  1. انبه خشک شده را نباید بیش از حد استفاده کنید زیرا باعث افزایش قند خون خواهد شد.
  2. برخی افراد به انبه آلرژی دارند بنابراین  بهتر است از این میوه خشک استفاده نکنند.
  3. اگر از انبه خشک بیش از حد استفاده کنید باعث افزایش وزن شما خواهد شد.
  4. برای مصرف انبه خشک حد اعتدال را رعایت نمایید.

موارد منع مصرف انبه خشک

بهترین روش مصرف انبه خشک

انبه خشک بسته ای را می‌توانید به غلات یا سالاد اضافه نمایید. علاوه‌براین افرادی که به این میوه علاقه‌‌مند هستند، اما در مکان زندگی آن‌ها انبه رشد نمی‌کند بهترین گزینه می‌باشد.

نگهداری از انبه خشک‌شده

انبه‌ خشک‌شده را باید درون ظرف‌ مناسب بدون هوا، در یک مکان خشک و خنک نگهداری نمایید و از خوردن آن لذت ببرید.
میوه‌های خشکی که با این روش نگهداری می‌شوند از 9 تا 12 ماه قابل‌استفاده هستند. انبه خشک بسته بندی، بعد از اینکه باز شد باید زودتر استفاده شود. برای اینکه از خراب شدن زودهنگام آن‌ها جلوگیری کنید بهتر است این میوه‌ها را در یک کیسه‌ دربسته در داخل یخچال قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.