شور و شیرین

نارنگی خشک چیست؟

نارنگی دارای خواص بینظیری است. این میوه درمان 100 نوع بیماری را انجام می دهد و پوست آن نیز برای درمان و سلامت موثر است. نارنگی زیبایی سلامت پوست و مو را تضمین می کند، صفرا بر و فرو نشاننده لهیب معده و کبد است، مفرح قلب، رافع خفقان، مسکن اعصاب و مفید برای کلیه بیماران است.

نارنگی یک میوه پاییزی است که چسبندگی خون را درمان می کند، اگر نیاز به خواب راحت دارید، نارنگی بخورید. این میوه حاوی بتاکاروتن و مقادیر فراوانی ویتامین A است که برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. این موارد تنها بخشی از خواص و فواید این میوه است در ادامه می توانید با خواص بی نظیر آن آشنا شوید.

نارنگی خشک چیست؟

برای اینکه بدانیم نارنگی خشک چیست و با خواص آن آشنا شویم، باید ابتدا با نارنگی آشنا شویم. نارنگی میوه ای از دسته مرکبات است. این میوه شبیه به پرتقال است اما اندازه کوچکتری دارد. این میوه در اوایل ورود به بازار دارای رنگ سبز است، ولی اصولا با رنگ نارنجی شناخته می شود. مزه نارنگی ترش، شیرین و گاهی ملس است، دارای پوستی نرم است و می توان آن را به راحتی جدا کرد. این میوه خوشمزه در تمام فصل ها در دسترس نیست به همین دلیل است که آن را خشک می کنند تا در دیگر فصل ها هم بتوان از آن استفاده کرد. نارنگی خشک به دو صورت در بازار وجود دارد:

  • نارنگی خشک شده بدون پوست
  • نارنگی خشک شده حلقه ای با پوست

خواص عناب خشک و تازه برای سلامتی

میوه نارنگی چه خاصیتی دارد

نارنگی برای دیابت

برخی از محققان در دانشگاه غربی اونتاریو معتقدند که نارنگی منبع کاملی از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این ترکیب در سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی نقش موثری دارد. به همین دلیل است که می توان گفت نارنگی از بیماری ناشی از چاقی در بدن مانند دیابت نوع 2 جلوگیری می کند.

از دیگر فواید آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. از چاقی جلوگیری می‌کند

نارنگی خشک از بدن در مقابل چاقی و اضافه وزن محافظت می کند. این میوه دارای فیبر فراوان است که مانع از چاقی می شود. نارنگی خشک بدون پوست یا با پوست می تواند عضو یک رژیم غذایی خوشمزه و سالم باشد. استرس یکی از عوامل چاقی است، اما نارنگی خشک از ترشح هورمون کورتیزول که عامل استرس است، جلوگیری می کند.

انجیر خشک و خواص درمانی آن

2. برای موهای شما مفید است

نارنگی خشک مقادیری ویتامین A دارد که از ضعیف شدن موها جلوگیری می کند و باعث تنظیم چربی موها می گردد. نارنگی خشک همچنین دارای ویتامین B12 است که برای رشد مو مفید است. بنابراین اگر از ریزش مو رنج می برید، می توانید با مصرف این میوه خشک از ریزش مو جلوگیری کنید. در نارنگی خشک ویتامین ث نیز موجود است که باعث درخشش و براقیت مو می شود.

3. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

ویتامین ث در حفظ ایمنی بدن نقش مهمی دارد و نارنگی خشک نیز به عنوان میوه ای که منبع ویتامین ث است نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. با تقویت شدن سیستم ایمنی بدن، احتمال ورود ویروس به بدن کاهش پیدا می کند و به سرماخوردگی و عفونت نیز مبتلا نمی شوید.

طبق گزارش منتشر شده در مقاله ایی از “healthline“خوردن نارنگی برای سیستم ایمنی شما مفید است زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین توانایی بدن شما را برای دفاع از خود در برابر ویروس ها و باکتری ها تقویت می کند.

4. به عضله سازی کمک می‌کند

سرشار از پتاسیم است که نقش مهمی در عضله سازی دارد. وجود پتاسیم در این میوه خشک، آن را به میوه خشک محبوب ورزشکاران تبدیل کرده است.

5.میوه خشک نارنگی و عروق خونی

نارنگی خشک سرشار از پتاسیم است. پتاسیم نیز از گرفتگی عروق در اثر لخته شدن خون جلوگیری می کند. بنابراین می توان گفت که نارنگی خشک در پیشگیری از سکته ها نقش موثری دارد.

6.میوه خشک نارنگی و تناسب اندام

پتاسیمی که در میوه خشک نارنگی وجود دارد برای تقویت عضله ها و ماهیچه ها مفید است. ورزشکاران و افرادی که به دنبال تقویت عضلات و ماهیچه های خود هستد با مصرف چیپس نارنگی می توانند به تقویت عضلات خود بپردازند. علاوه بر این به دلیل کالری و قند کمی که دارد برای لاغری مفید است. افرادی که دارای رژیم هستند و همچنین بیماران دیابتی برای شیرین کردن دم نوش خود می توانند از چیپس نارنگی خشک استفاده کنند.

7.برای جلوگیری از سکته

نارنگی به بهبود سلامت قلب کمک می کند. فیبر، ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم برای سلامت قلب مفیدند.

8.نارنگی خشک می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند

این میوه غنی از پتاسیم و حاوی مقداری کمی سدیم است. این مقادیر به رگ ها کمک می کنند که آرام شوند و بتوانند فشار خون مناسب را حفظ کنند.

9. جلوگیری از سرطان

نارنگی خشک ترکیبی به نام لیمونویید دارد که به گفته برخی محققان در جلوگیری از گسترش سرطان خون و سرطان سینه جلوگیری می کند. این تحقیق روی حیوانات انجام شده است اما هنوز مشخص نیست که برای انسان هم پاسخ مثبت دارد یا خیر.

10.نارنگی خشک برای داشتن دستگاه گوارش سالم تر

میوه خشک نارنگی مقدار مساوی با 3 تا 4 اونس آب معدنی، آب دارد. بله باید تاکید کرد که میوه خشک نارنگی یکی از آبدارترین میوه ها است. این مقدار زیاد آب به همراه ویتامین A که در آن وجود دارد باعث می شود که به جذب مواد مغذی از غذایی که فقط به خوردن و مرطوب نگه داشتن بخش گوارشی کمک می کند، تشویق شود.

11. تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C  موجود در این چیبس، باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. با استفاده از میوه نارنگی خشک احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، تب و سایر علائم کاهش می یابد. بنابراین اگر می خواهید تمام سال را سالم بمانید، مصرف نارنگی خشک توصیه می شود.

آشنایی با حبه هلو

طرز تهیه موهیتو نارنگی:

2 عدد لیمو ترش تازه

30 گرم نارنگی خشک

2 قاشق غذاخوری شکر

2 لیوان سودای سرد

15 تا 20 برگ نعنای تازه

چند قطره رنگ زرد خوراکی

2 لیوان یخ

ابتدا باید هسته لیمو جدا و سپس آب لیمو ترش نیز گرفته شود. حال نارنگی خشک را در لیمو ترش قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه خیسانده شود. سپس آن را به همراه شکر، یخ، سودا، برگ نعنا و رنگ خوراکی در داخل مخلوط کن بریزید تا نعناها خرد شوند  وکاملا با هم یکدست شوند. سپس نوشیدنی به دست آمده را در ظرف مورد نظر سرو کرده و با برگ نعنا و نارنگی خشک یا تازه تزیین کنید.

بیرچر نارنگی یافا و سیب

این یک صبحانه کم چرب و باحال است که با جو دو سر خوابانده شده در آب سیب به همراه دارچین، مقداری دانه انار و نارنگی یافا تهیه می شود. طرز تهیه آن را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

مواد لازم:

  • جو دو سر 200 گرم
  • پودر دارچین نصف قاشق چایخوری
  • آب سیب 500 میلی لیتر
  • سیب لبنانی سفت و رنده شده 4 عدد
  • یافا برش خورده 2 عدد
  • بادام بدون پوست برشته شده 1 قاشق غذاخوری
  • دانه انار 2 قاشق غذاخوری

خواص توت فرنگی خشک

جو دو سر را به همراه دارچین از شب قبل در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. آب سیب و سیب رنده شده را به آن ها اضافه کنید و روی آن را با یک دستمال بپوشانید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. صبح روز بعد باید تکه های نارنگی در آن ریخته شوند و سپس بین 4 کاسه تقسیم شود. روی آن را با بادام و دانه های انار تزیین کنید.

روش‌های خشک کردن نارنگی

شور و شیرین برای خشک کردن نارنگی از 3 روش عمل می کند:

روش اول: خشک کردن در آفتاب

  • این روش برای خشک کردن نیاز به یک روز گرم و آفتابی دارد.
  • نارنگی ها پوست گرفته شده و سپس به اسلایس های هم اندازه برش زده می شوند و سپس ورقه های نارنگی روی یک سینی استیل ضد زنگ قرار داده می شوند و زیر نور خورشید گذاشته می شوند.
  • سینی حاوی میوه باید از زمین فاصله داشته باشد، به همین منظور بهتر است سینی روی یک آجر قرار داده شود.
  • سینی حاوی میوه باید با توری نازک پوشانده شود تا روی آن ها گرد و غبار ننشیند.
  • برای تسریع در روند خشک کردن میوه بهتر است زیر سینی از ورق آلومینیوم استفاده شود.
  • هر چند روز یک بار باید نارنگی ها چک شوند و نارنگی های خشک و چروکیده جمع آوری شوند.

روش دوم: خشک کردن به وسیله‌ی فر

  • بعد از اینکه نارنگی ها پوست گرفته شدند باید برش و سپس در سینی فر چیده شوند و سپس آن ها را داخل فر قرار می دهند.
  • فر باید با دمای 54 تا 71 درجه سانتی گراد گرم شود.
  • سینی فر باید هر 2 ساعت یک بار چرخانده شود.
  • زمانی که بافت میوه ها چرم مانند شد، باید از فر خارج شوند.

روش سوم: خشک‌کردن نارنگی با دستگاه میوه خشک‌کن

  • در این روش ابتدا نارنگی ها برش زده می شوند.
  • دستگاه خشک کن روی تنظیمات خشک کردن میوه قرار می گیرد و اگر دارای این تنظیمات نباشد، روی درجه 57 درجه سانتی گراد تنظیم می شود و سپس میوه ها در دستگاه قرار می گیرند.
  • با توجه به نوع و ضخامت میوه در حدود 24 تا 48 ساعت زمان برای خشک کردن نیاز دارند.
  • هنگامی که رطوبت میوه ها خیلی از بین نرفته است و نسبتا سفت هستند، جمع آوری می شوند.

ویتامین ث نارنگی خشک

ویتامین ث که در نارنگی موجود است به مقدار فراوانی در میوه خشک آن نیز وجود دارد و طی فراوری این محصول از بین نمی رود. نارنگی و ویتامین ث موجود در آن باعث می شود که التهاب و ورم های بدن بهبود پیدا کند. به همین دلیل است که نارنگی خشک از بهترین میوه های خشک برای افراد باردار و دارای رماتیسم و سالمندان به شمار می رود.

طبع نارنگی خشک چیست؟

هر میوه ای دارای طبع خاص خود است، اما متخصصان طب سنتی، طبع نارنگی خشک را وابسته به مزه آن می دانند. اگر نارنگی خشک ترش مزه باشد، طبع سرد و خشکی دارد و اگر شیرین مزه باشد، طبع گرم و تر دارد.هر فرد با توجه به طبع خود و مزه نارنگی می تواند آن را در رژیم غذایی خود جای دهد.

ارزش غذایی میوه خشک نارنگی

نارنگی خشک نیز مانند هر میوه خشک دیگری ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی دارد. بسیاری از افراد در هنگام میل نمودن تغذیه خود، دوست دارند بدانند که چه مقدار مواد مغذی دارد. ارزش غذایی نارنگی خشک در 100 گرم به شرح زیر است:

انرژی: 53 کیلو کالری

کربوهیدرات: 13.34 گرم

پروتئین: 0.81 گرم

چربی کل: 0.31 گرم

کلسترول: .

فیبر خوراکی: 1.8 گرم

ویتامین A: 0.34 میکروگرم

ویتامین D: 0

ویتامین E: 0.2 گرم

ویتامین K: 0

ویتامین C: 26.70 گرم

تیامین: 0.06 میلی گرم

B2: 0.04 میلی گرم

B3: 0.38 میلی گرم

B4: 10.20 میلی گرم

B5: 0.22 میلی گرم

B6: 0.08 میلی گرم

B9: 16.00 میکروگرم

B12: 0.2 میلی گرم

عوارض مصرف بیش از حد نارنگی خشک

1.عوارض جانبی میوه خشک و زیاده روی در مصرف آن

نارنگی یک میوه اسیدی است و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، زیرا به لایه مینا دندان آسیب وارد می کند. اسید موجود در آن باعث نازک شدن مینا دندان می شود. تخلیه مینا دندان باعث مشکلاتی مانند عفونت و مشکلات دهانی و حساسیت دندان می شود زیرا وظیفه آن حفاظت از دندان در برابر باکتری، ویروس و انواع مختلف بیماری ها است.

2.سوزش معده از عوارض مصرف زیاد آن

مصرف بیش از اندازه آن باعث التهاب و یا زخم معده می شود و باعث سوزش معده می شود. ماهیچه هایی که از بالا آمدن و رسیدن اسید معده به مری جلوگیری می کنند اسفانکترها هستند که اگر به خوبی کار نکنند باعث می شود اسید معده رها شود و به مری برسد که باعث ایجاد سوزش می شود که به آن سوزش سردل می گویند. این میوه اسیدی است و اگر بیش از حد مصرف شود باعث ایجاد سوزش سردل می شود.

3.مصرف زیاد باعث کم آبی و ادرار مکرر می شود

این میوه غنی از ویتامین C است. این ویتامین به از بین بردن مایعات و سدیم بدن کمک می کند. بنابریان اگر به صورت بیش از حد، این میوه مصرف شود باعث خروج مایعات بدن و نمک می شود. عدم وجود نمک در بدن باعث ادرار بیش از حد می شود که منجر به آب زدایی و یا کمبود مایعات بدن می شود.

4.نارنگی خشک اگر خوب تمیز نباشد، آلوده به آفت کش است

اگر نارنگی تمیز نباشد، به دلیل وجود آفت کش ها روی پوست آن، بر سلامت تاثیر خواهد داشت. بهترین راه این است که قبل از خشک کردن، به خوبی شسته و تمیز شود.

5.مصرف نارنگی خشک زیاد باعث تهوع، استفراغ و درد لگن می شود

همانطور که گفتیم نارنگی اسیدی است و مصرف بیش از حد آن باعث افزایش اسید معده می گردد. اسید معده چیزی است که باعث ایجاد تهوع، درد و استفراغ می شود. اسید آن باعث فرسایش خاک و آستر معده می شود.

6. می تواند ریسک سنگ کلیه و سنگ صفرا را افزایش دهد

اگر اسید ناشی از نارنگی زیاد شود باعث تشکیل بلورهایی می شود که این بلورها خود باعث ایجاد سنگ کلیه و سنگ صفرا می شوند، زیرا مانع جذب کلسیم در بدن می شود.

7.نامناسب برای پوست خشک

همانطور که بیان کردیم ویتامین C موجود در نارنگی در صورتی که بیش از حد مصرف شود باعث کاهش مایعات بدن می شود. این کمبود آب در پوست باعث خشکی می شود و تاثیر بیشتر آن در پوست هایی ظاهر می شود که دارای خشکی ناشی از کمبود آب یا مایعات در بدن هستند.

8. افزایش جوش

نارنگی خشک ماده ای اسیدی است که دارای تاثیراتی بر روی جوش است. این اتفاق معمولا با خونریزی شدید و آکنه اتفاق می افتد و می تواند باعث ایجاد اثر زخم روی صورت شود. اگر پوستتان حساس است و با آن مشکل دارید می توانید از خوردن آن خودداری کنید.

9. مناسب برای موهای خشک

بسیاری از مردم اعتقاد دارند که استفاده مستقیم از اسیدها روی مو در رفع ریزش مو موثر می باشد. نارنگی خشک با تمام مزایایی که دارد می تواند باعث ریزش مو شود. این اتفاق زمانی می افتد که از نارنگی خشک روی پوست و مو استفاده شود.

10. فیبر خیلی زیاد نارنگی خشک خوب نیست

در نارنگی خشک مقادیر زیادی فیبر وجود دارد که برای سلامتی بدن مفید است اما فیبر زیاد باعث گرفتگی عضلات، اسهال و … می شود.

11.نارنگی خشک برای برخی افراد پوست چرمی می سازد

دارای اثر جانبی است که باعث تغییر رنگ پوست در مدت زمان طولانی می شود. ممکن است تغییرات رنگ در برخی قسمت ها روشن تر و در قسمت های دیگر تیره تر به نظر برسند.

خرید نارنگی خشک

این روزها فروشگاه ها و برندهای فراوانی در زمینه فروش میوه های خشک مانند نارنگی خشک فعالیت دارند. اما ما باید کدام یک را انتخاب کنیم؟ پیشهاد ما خرید از یک فروشگاه معتبر است. فروشگاهی که از بهترین و تازه ترین میوه ها برای تهیه میوه خشک استفاده می کند و محصول را با کیفیت درب منزل به مشتری تحویل می دهد. تمامی این موارد از ویژگی های فروشگاه شور و شیرین است. در سایت شور و شیرین می توانید تمامی میوه های خشک را مشاهده و خریداری نمایید. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به محصولات ما سری بزنید تا به مشتری دائمی تبدیل شوید.

نارنگی و تداخل دارویی

افرادی که در نسخه دارویی خود داروهایی که باعث افزایش میزان کلسیم خون می شوند، دارند؛ باید مراقب باشند که مصرف بیش ز حد این میوه باعث افزایش بیش از حد پتاسیم در بدن آن ها می شود که عوارض جانبی را در پی دارد. بنابراین افرادی که داروهای حاوی پتاسیم را مصرف می کنند باید در مصرف نارنگی دقت کنند و با مشاور خود برای مصرف این میوه مشورت کنند.

شرایط نگهداری نارنگی خشک

جهت حفظ کیفیت این محصول موارد زیر را رعایت کنید:

  • در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
  • ترجیحا در بسته های اصلی زیپ دار و جیسنک نگهداری شود.
  • دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • اگر قرار است از این محصول بیش از 6 ماه نگهداری شود بهتر است در شرایط فریز باشد.
  • برای حفظ کیفیت می توان آن ها را در ظروفی مانند بطری های خالی نوشابه قرار داد و مقدار کمی نمک در کف ظرف ریخته شود و سپس در کابینت گذاشت.

شما بزرگواران میتوانید این میوه خشک را از فروشگاه اینترنتی خشکبار و آجیل شور و شیرین به صورت اینترنتی خریداری نمایید و آن را درب منزل دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.