شور و شیرین

معرفی نقل و انواع آن + خرید نقل

امروزه خرید نقل که یکی از تنقلات است، در بازار انجام می‌شود. در قدیم از نقل به‌ عنوان شیرینی در مراسم شادی استفاده می‌کردند و روی سر عروس و داماد می‌پاشیدند اما امروزه از نوع غیرخوراکی نقل برای این منظور و همچنین برای برخی تزئینات استفاده می‌شود. اما نوع خوراکی آن که سفید رنگ است و سوغات شهرهایی مانند ارومیه، تبریز و آذربایجان است و در بسیاری از مراسمات از آن استفاده می‌شود.

نقل چیست؟

نقل نوعی شیرینی است که معمولا سفید رنگ است و از سوغات معروف شهر ارومیه است که از شیره، شکر و چیزهایی مانند دانه‌های معطر هل، تخم گشنیز یا خلال بادام، گردو، پسته و مانند آن تهیه می‌شود. همچنین با گیاهانی مانند گل محمدی، گلپر و گیاهانی مانند آن تزئین و استفاده می‌شود.

 

نقل چیست؟

مشخصات نقل درجه یک

از جمله خوراکی‌هایی که در بیشتر نقاط کشور شناخته شده و مورد مصرف می‌باشد نقل است. مراکز عرضه آجیل به عنوان مرکز خرید نقل در اکثر نقاط کشور شناخته شده هستند، که علاوه بر اینکه محصولات آجیلی را عرضه می‌کنند، نقل را نیز در سبد فروش خود دارند. در بررسی این خوراکی سنتی و میزان کیفیت آن فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تازه یا مانده بودن نقل
  • نوع بسته بندی و پکینگ محصول
  • رنگ و ظاهر نقل

معرفی انواع نقل موجود در بازار

نقل‌ها بر اساس نوع مغز مصرفی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

نقل گردویی

به دلیل اینکه قیمت گردو دارای افزایش قیمت بوده است، این نوع از نقل در طی ماه‌های اخیر گران‌ترین نقل موجود در بازار بوده است. نقل‌های گردویی که می‌توانند در طعم‌های مختلفی تولید شوند دارای سایز درشت‌تری نیز نسبت به بقیه نقل‌ها هستند.

نقل بادامی

نقل‌های بادامی دارای اندازه کوچکتر یا ریزتری هستند. این نقل ها کاربرد زیادی دارند. این نقل‌ها علاوه بر اینکه همراه با چای استفاده می‌شود، در مراسمات جشن و عروسی نیز مانند نماد شادی و سرور مورد کاربرد دارند.

نقل گشنیزی

یکی دیگر از انواع نقل‌ها، نقل گشنیزی می‌باشد. به دلیل اینکه گشنیز دارای قیمت مناسبی در بازار است، نقل‌های گشنیزی نیز دارای قیمت مناسبی نسبت به دیگر انواع نقل است. این نقل‌ها معمولا در عطاری‌ها و با طعم‌های مختلف به فروش می‌رسند.

نقل مغز گشنیزی درشت

نقل گشنیزی ریز چهار طعم

معرفی انواع نقل موجود در بازار

خواص نقل

به دلیل اینکه برای تهیه نقل از شکر و انواع مغزها و طعم دهنده‌ها استفاده می‌شود، دارای کالری بالایی است و انرژی مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین ‌کند. با توجه به ترکیباتی که در نقل استفاده می‌شود می‌تواند خواص متفاوتی داشته باشد. زیرا برای تولید نقل، هیچ فرآیند شیمیایی وجود ندارد و ترکیبات مختلف از نظر فیزیکی تغییر شکل می‌دهند. برای مثال در نقل زعفرانی، به دلیل اینکه در آن از زعفران  استفاده شده است باعث بهبود گردش خون و افزایش سوخت و ساز بدن می‌گردد و در نهایت اختلالات کلیه، مثانه و کبد را درمان می‌کند. در نقل گردویی نیز به دلیل اینکه در آن گردو وجود دارد به کاهش کلسترول بد کمک قابل توجهی می‌کند که باعث سلامت قلب و مقاومت بدن در برابر ابتلا به نارسایی‌های قلبی می‌گردد.

اگر انواع نقل‌ها با قند جایگزین شوند و همچنین کمی تحقیق درمورد برخی خواص درمانی ترکیبات به کار رفته در آن می‌توان به نکات خوبی درمورد آن‌ها رسید و دانست که از هر نقل در چه مواردی استفاده شود تا نتیجه بهتری به دست آید.

 طعم دهنده‌های طبیعی

طعم دهنده‌های طبیعی مانند بید مشک، زعفران، گل محمدی، دارچین، زنجبیل، بهار نارنج و … هستند. از جمله نقل‌هایی که در طعم‌های مختلف تولید می‌شوند و بر اساس ذائقه مشتریان خاص خود را دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقل گردویی
  • نقل بادامی
  • نقل بید مشکی
  • نقل گل محمدی
  • نقل زعفرانی
  • نقل پسته‌ای
  • نقل ابریشمی بیدمشکی
  • نقل وانیلی
  • نقل گشنیزی
  • نقل آلبالویی
  • نقل گشنیزی آلبالویی
  • نقل زنجبیلی
  • نقل دارچینی
  • نقل به لیمویی

رایج ترین اوزان به کار رفته در نقل

برای بسته بندی نقل معمولا از دو وزن استفاده می‌شود:

نقل‌های یک کیلویی: که برای بسته بندی آن، با توجه به کیفیت محصول و نوع مخصوص یا معمولی از جعبه‌های کتابی و معمولی استفاده می‌گردد و بیشتر توسط خانواده‌های پر تعداد و علاقمند به نقل انتخاب می‌شود.

نقل‌های نیم کیلویی: این وزن چون دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به یک کیلویی است و همه نیز می‌توانند آن را خریداری کنند، به همین دلیل استقبال خوبی  در سراسر کشور دارد.

 

رایج ترین اوزان به کار رفته در نقل

فروش 

یکی از وزن‌های رایجی که برای بسته بندی نقل از آن استفاده می‌شود نقل کیلویی است. بازار فروش نقل یک کیلویی خوب است و در غالب فروشگاه‌های عرضه کننده نقل می‌توان آن را  خریداری نمود و در دسترس است. فروش نقل همچنین به صورت آنلاین نیز انجام می‌گیرد و خریداران عمده آن تنها با مراجعه به سایت شور و شیرین می‌توانند برای خرید انواع نقل  اقدام کنند. بازار خوب فروش نقل در شهرهای مختلف باعث شده است که مراکز توزیع نقل در بیشتر شهرهای کشور افزایش پیدا کند. هر چند عمده‌ترین این مراکز در شهر تهران و دیگر کلانشهرها پیدا می‌شود اما میزان تقاضای شهرهای کوچک نیز افزایش پیدا کرده است.

قیمت نقل

نقل‌ها با توجه به ترکیبات مورد استفاده و بسته بندی‌های مختلفی که دارند دارای قیمت‌های متفاوتی نیز می‌باشند . نقل‌هایی که هسته آن‌ها گرده بیدمشک و روکش سفید آن خلل و فرج دارد، گران‌ترین نقل است. امروزه بسته بندی نقل‌ها اکثرا نیم کیلویی و یا یک کیلویی می‌باشند.

راهنمای خرید 

امروزه به دلیل پیشرفت رسانه‌های جمعی، علاوه بر اینکه امکان خرید سنتی و حضوری وجود دارد می‌توان از خرید اینترنتی نیز برای تهیه این محصول استفاده کرد. باید گفت خرید اینترنتی به واسطه صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا هر مشتری در هر جایی که باشد می‌تواند محصول خود را سفارش دهد.

1نظر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.