شور و شیرین

خواص عناب خشک و تازه برای سلامتی

یکی از میوه‌هایی که برخی از افراد ممکن است با آن آشنایی نداشته باشند عناب است. به همین دلیل در این مطلب به معرفی عناب و خواص آن پرداخته ایم تا با آن آشنایی بیشتری پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

عناب چیست؟!

عناب (Ziziphus jujuba) میوه یک درختچه متوسط است که ارتفاعی تا 10 متر دارد. این درختچه در مناطق گرمسیر و خشک می‌روید و دارای برگ‎های کوچک سبز رنگ، بدون کرک و تخم‎مرغی شکل است که در زمستان ریخته می‎شوند. میوه عناب خواص دارویی زیادی دارد که در ابتدا سبز و گرد است و بعد از روییدن به رنگ قرمز درمی‌آید و زیتونی شکل و چروک می‌شوند. عناب به نام خرمای قرمز یا خرمای چینی هم شناخته می‎شود. از عناب به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود: آبنبات‌های طعم‌دار، به صورت شربت، به صورت طعم‎دهنده و اسانس درون انواع چای و دمنوش و کیک و … همچنین به صورت کنسرو شده و گاهی به صورت عادی و به عنوان تنقلات نیز قابل استفاده است.

 

عناب چیست؟!

خواص عناب تازه چیست؟

عناب سرشار از انرژی، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. این میوه یک منبع عالی از چربی، کربوهیدرات، سدیم، نیاسین، روی، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن می‌باشد. از خواص عناب می‌توان به درمان سرماخوردگی، موثر در دستگاه گوارش، افزایش ایمنی بدن، موثر در بارداری، مفید برای دندان، پوست و مو و …. اشاره نمود. در ادامه مقاله خواص عناب را به طور مفصل بررسی می‌کنیم.
انجیر خشک و خواص درمانی آن

خواص شگفت انگیز عناب (از درمان سرماخوردگی تا افزایش ایمنی بدن)

در  این بخش به خواص عناب اشاره می‎کنیم:

عناب برای سرماخوردگی

در طب سنتی ایران، جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد کاربرد دارد. اگر دچار سرماخوردگی هستید و خشکی سینه و سرفه دارید، عناب یک داروی گیاهی مناسب و کارآمد است. عناب لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C دارد که به دلیل لعاب فراوان، نرم‌کننده سینه و ضد سرفه است. جوشانده عناب در رفع گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس تاثیر دارد.

 

عناب برای سرماخوردگی

خاصیت عناب برای دندان

عناب باعث مقاومت دندان در مقابل پوسیدگی شده و برای دندان درد نیز می‌توان سائیده عناب را در محل کرم خوردگی دندان قرار داد.

نارنگی خشک چیست؟

خواص و فواید عناب برای پوست و مو

  • به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‎ها باعث کند شدن روند پیری پوست می‎شود.
  • باعث تصفیه خون شده و سموم را نیز از بدن دفع می‎کند و باعث روشن‎تر شدن پوست می‎شود.
  • برای خشکی و خارش پوست مفید است.
  • خوردن عناب باعث کاهش بیماری پوستی گال یا جرب می‎شود.
  • عصاره عناب به رفع و کاهش چین و چروک پوست و خشکی و قرمزی و همچنین رفع آفتاب سوختگی کمک می‎کند.
  • این میوه باعث افزایش رشد موی سر می‌شود.
  • مغز این میوه در سرعت بخشیدن به بهبود زخم‎ها و بریدگی‎ها کاربرد دارد.
  • این میوه دارای اسیدآمینه‏‌های مهمی است که در روند بهبود زخم تاثیر دارند.

خواص عناب برای کبد چرب

عناب برای پاکسازی کبدی و تنظیم آنزیم‎های کبد مفید است. این میوه با کاهش میزان آنزیم‌های کبدی که نشانه آسیب‌های بافتی هستند، آن را در برابر بیماری‎ها محافظت و از کبد چرب جلوگیری و آن را درمان می‌کند.

افزایش ایمنی بدن

عناب آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد. ویتامین‌های C و A در کنار مواد آنتی اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری جلوگیری می‌کند. ویتامین C باعث تحریک تولید گلبول‌های سفید شده تا وظیفه ایمنی بدن را بر عهده گیرند. این خاصیت عناب از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان جلوگیری می‌کند.

عناب و دستگاه گوارش

در زمان مبتلا شدن به اسهال، عناب می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کم کند. میوه خشک به عنوان ملین است. حتی تاثیر آن برای درمان یبوست هم اثبات شده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک می‌کند و در جلوگیری از نفخ نیز موثر است.

خواص عناب در بارداری

در طب سنتی عناب برای درمان نازایی توصیه شده است. همچنین عناب در دوران بارداری برای کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز کمک می‎کند. در طب اسلامی عناب برای جنین نیز مفید دانسته شده است. مطالعات نشان می‎دهند که عناب برای درمان کیست تخمدان نیز موثر است.

 

خواص عناب در بارداری

آیا عناب لاغر می کند

عناب یکی از میوه‌های خوشمزه است که کالری کمی دارد و کاملا بدون چربی است، فیبر و پروتئین بسیار بالایی دارد که این مواد برای افزایش احساس سیری در بدن مفیدند و به طور بالقوه در کاهش وزن و لاغری نیز موثرند. در طول روز و بین وعده‎های غذایی با استفاده از عناب می‎توانید احساس سیری سریعی را داشته باشید. این میوه می‎تواند شما را از ریزه‎خواری دور کند و تمایلی به استفاده از میان وعده‎های ناسالم و پرکالری نداشته باشید.

طب سنتی و عناب

در طب سنتی عناب ملایم و مایل به تر است. مصرف جوشانده آن برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفلوانزا و انواع گلودرد استفاده می‎شود. این میوه دارای لعاب فراوان عناب، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیاد ویتامین C است. لعاب این میوه در نرم کردن سینه موثر است ونقش ضد سرفه بودن را دارد.

مضرات عناب

مصرف عناب خواص متعددی دارد اما زیاده‎روی در مصرف آن عوارض جدی را برای سلامتی به دنبال دارد. برای مثال مصرف زیاد عناب باعث کاهش غرایز جنسی شده و با معده درد و نفخ نیز بی‌ارتباط نیست. مصرف زیاد عناب برای افرادی که غلظت خون دارند مناسب نیست.

تداخل دارویی عناب

عناب با داروهایی که باعث کاهش قند خون می شوند تداخل دارد. مصرف عناب با گیاهانی که باعث کاهش قند خون می‎شوند باعث افت بیش از حد قند خون می‎شود. برای مثال گیاهان و مکمل‎هایی مانند زیر:

سیر، شنبلیله، پسیلیوم، صمغ گوار، پنجه شیطان، خیار چنبر تلخ، مکمل کرومیوم، شاه بلوط هندی، جینسنگ چینی، جینسنگ سیبری، آلفا-لیپوئیک اسید.

داروهایی که با عناب تداخل دارند شامل موارد زیر هستند:

  • داروهایی که به وسیله کبد تجزیه می‎شوند
  • داروهای دیابت
  • داروهای آرام‎بخش
  • فناستین

تداخل دارویی عناب

طریقه مصرف عناب

خواص عناب هم در میوه تازه و هم در خشک آن موجود است. اما میوه تازه آن پوستی کمی سفت دارد و برای افرادی که معده حساس دارند ممکن است هضم سختی داشته باشد. اما عناب تازه طعم و بوی خوبی دارد.

عناب خشک را می‎توان به صورت دم کرده مصرف نمود. برای این منظور چند عناب را در مقداری آب جوش بریزید و مانند چای دم کنید. طعم و عطر این دمنوش بسیار دلنشین و دوست داشتنی است.

خرید عناب

خریداران عزیز به راحتی قادرند به فروشگاه خشکبار فروشی شور و شیرین مراجعه کنند و عناب مورد نیاز خود را تهیه کنند. علاوه بر این افرادی که نمی‌توانند در فروشگاه ما حضور یابند، با مراجعه به صفحه محصولات شور و شیرین، از کیفیت و قیمت عناب اطلاع پیدا کنند و آن را به صورت آنلاین خریداری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.