شور و شیرین

معرفی پسته کوهی

پسته کوهی که نام دیگر آن بنه است، یک گیاه دارویی و بسیار خوشمزه است. نوع خام این میوه دارای طعم ترش است و نیازی به شکستن ندارد اما با رسیدن این میوه پوسته آن سفت شده و برای مصرف باید آن را شکست و  میل کرد. ما امروز در سایت شور و شیرین قصد داریم شما را با این میوه بیشتر آشنا کنیم به همین منظور تعدادی عکس و اطلاعات در رابطه با پسته کوهی و خواص آن برای شما تهیه کرده‌ایم.

 پسته کوهی چیست؟

پسته کوهی ( بنه یا کُلخُنگ ) میوه درخت کوهستانی است که به رنگ نارنجی خوش رنگ است. اندازه آن يک نخود و دم ميوه بلند است. بنه دارای دو نوع ریز و درشت می‌باشد که نوع ریز آن وقتی رسیده باشد به رنگ سبز پررنگ درمی‌آید و به راحتی زیر دندان‌ها نرم می‌شود و دارای طعم بسیارخوشمزه‌ای است. اما بنه درشت پوسته‌ای سفت دارد و نمی‌توان آن را به راحتی زیر دندان‌ها شکست، همچنین همزمان با رسیدن خرما زامردان میوه‌اش نیز رسیده می‌شود و می‌توان از آن مصرف کرد.

 پسته کوهی چیست؟

نوع نارس پسته کوهی به صورت خام و بدون نیاز به شکستن پوسته قبل از سخت‌شدن پوسته خورده می‌شود، مغز پسته کوهی شبیه به پسته اما بسیار کوچک‌تر است. میوه پسته یا بنه، ترش مزه و به رنگ سبز تیره‌ است. در بعضی مناطق ایران مغز بنه یا کُلخُنگ رسیده را بعد از اینکه آسیاب یا له کردند در آب جوش می‌ریزند و غذایی به نام آب‌بنه با آن درست می‌کنند که در استان کرمان به این غذا قاتق بنه گفته می‌شود.بنه یکی از انواع حبوبات بسیار گرم است و به دلیل اینکه روغنی است دارای چربی و همچنین انرژی بالایی است.

برداشت میوه بنه

میوه پسته وحشی شفت است و در جوانی دارای پوسته سبز رنگ و بخشی از آن هم به رنگ قرمز است. می‌توان از آن برای معطر کردن ترشی و … استفاده نمود. این میوه هنگامی که نیمه رسیده است در اردیبهشت ماه بهره‌بردای می‌شود اما معمولا در اواخر تابستان می‌رسد و زمان بهره‌برداری از بنه‌های رسیده در فصل پاییز وقتی است که رنگ آن‌ها سبز تیره شود. زمان بهره‌برداری از گال در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز قبل از شروع باران‌های پاییزی است که بتوان آن‌ها را از روی درخت جمع‌آوری کرد و بلافاصله آن‌ها را خشک و آماده مصرف نمود.

روغن پسته کوهی

به طور متوسط روغن پسته وحشی دارای ۵۹%چربی است و غنی از اسيدهای چرب غيراشباع می‌باشد. این اسيدهای چرب غيراشباع شامل موارد می‌باشند:

  • ۶۹%اسید اولئیک
  • ۱۷%اسیدلینولئیک
  • ۹/۶%اسیدپالمیتیک
  • ۳/۱%اسید استئاریک
  • ۱/۳%اسید پالمیتولئیک

خواص بنه یا کُلخُنگ

پسته کوهی یک مسکن برای درد کمر، درد پشت و درد قولنج است، همچنین ضماد این میوه برای درمان ورم‌ها و زخم‌های سخت مفید است. از آن جایی که بنه دارای ویتامین‌های A و اقسام B و D است، تقویت کننده اعصاب می‌باشد، ترک لب را درمان و از شب‌کوری جلوگیری می‎‌کند، نرمی استخوان را درمان کرده و برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز مفید است.

خواص پسته کوهی

در صنعت داروسازی با استفاده از صمغ پسته کوهی، نوعی پماد تهیه می‌کنند که استفاده آن بر روی بدن مانع از گزش پشه می‌شود. سقز مقوی معده است و به هضم غذا کمک کرده و اشتها را تحریک می‌کند. ضماد کُلخُنگ را با پیه ذوب می‌کنند و برای رفع کجی و ترکیدن ناخن از آن استفاده می‌کنند، همچنین یک روش مفید برای جلوگیری از شکستگی ناخن است. مخلوط سقز با روغن زیتون برای برطرف کردن ورم‌ها و ترک پوست ضروری می‌باشد.

طبع پسته کوهی تازه گرم و خشک است اما طبع بنه خشک خیلی گرم و خشک می‌باشد. خوردن پسته کوهی برای تقویت نیروی جنسی مفید است، همچنین مدر و قاعده‌آور بوده  و برای درمان اسهال‌های ساده می‌توان از دم کرده پوست و برگ این گیاه مصرف کرد.

فروش پسته کوهی

مقدار فروش پسته کوهی به عوامل مختلفی مانند حجم تولید سالانه، قیمت پسته کوهی، میزان عرضه و تقاضا و … بستگی دارد. به طور کلی افراد در چند سال اخیر شناخت بیشتری نسبت به این محصول پیدا کرده‌اند و افراد بیشتری به خرید بنه یا کُلخُنگ تمایل پیدا کرده‌اند، همین موضوع باعث شده است که  فروش پسته کوهی در کشور پررونق‌تر شود. به دلیل اینکه در اواخر تابستان حجم بالایی از بنه یا کُلخُنگ در بازار موجود است، میزان فروش پسته کوهی نیز در این بازه زمانی بالاتر می‌رود و می‌توان گفت بازار فروش پسته کوهی در این بازه زمانی در پررونق ترین حالت خود قرار می‌گیرد. در صورتی‌که نیاز به خرید پسته کوهی داشته باشید می‌توانید به صفحه محصولات در سایت شور و شیرین مراجعه کنید و نسبت به خرید پسته کوهی اقدام نمایید.

[fusion_button link=”tel:09166645910″ text_transform=”” title=”” target=”_self” link_attributes=”” alignment_medium=”” alignment_small=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” sticky_display=”normal,sticky” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” border_radius=”” border_color=”” border_hover_color=”” size=”” stretch=”default” margin_top=”” margin_right=”” margin_bottom=”” margin_left=”” icon=”” icon_position=”left” icon_divider=”no” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]دریافت قیمت انواع پسته[/fusion_button]

 

فروش پسته کوهی

قیمت پسته کوهی

در زبان عامیانه به پسته کوهی بنه گفته می‌شود. به دلیل اینکه این میوه ارزش غذایی بالا و طبع گرم و خشکی دارد، برای درمان یا پیشگیری برخی از بیماری‌ها مانند مشکلات مفصل و بهبود بیماری‌های التهابی و … استفاده می‌شود. همچنین بنه برای تهیه برخی از غذاهای سنتی، ترشی، روغن و … کاربرد دارد. بنابراین با توجه به این موارد، بسیاری از افراد عادی و یا افرادی که دارای کسب و کاری در ارتباط با این محصولات هستند، به دنبال این هستند که از قیمت کُلخُنگ یا بنه به طور روزانه مطلع شوند، زیرا قیمت پسته کوهی، به صورت مستقیم روی قیمت محصولاتی که آن‌ها تولید می‌کنند تاثیرگذار است. از جمله فاکتورهایی  که روی قیمت بنه تاثیرگذار است، این است که بنه یا کُلخُنگ از نوع با پوسته و یا بدون پوسته می‌باشد. بخشی از پسته‌های کوهی که برداشت می‌شود مستقیما در بازار عرضه می‌شوند و بخش دیگر نیز برای عملیات جداسازی پوسته به سالن‌های سورت و بسته‌بندی ارسال می‌گردند. باید این مورد را نیز بیان کرد که قیمت مغز کُلخُنگ یا پسته کوهی به دلیل اینکه در بردارنده هزینه‌های نیروی انسانی، هزینه نگهداری دستگاه و … می‌باشد، از نوع دیگر بیشتر است. برای اطلاع از قیمت پسته کوهی می‌توانید به سایت شور و شیرین مراجعه کنید و یا با فروشندگان ما تماس بگیرید.

مضرات مصرف بنه

به دلیل دشتن طبع گرم بنه برای افراد گرم مزاج مضر است.

 

جهت کسب اطلاع از قیمت انواع پسته و خرید پسته کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.