شور و شیرین

پسته کله قوچی یکی از مشهورترن انواع پسته‌های ایران است. مغز درشت فندقی شکل و ثمردهی خوب آن باعث گسترش و محبوبیت این نوع پسته شده است. اگرچه پسته کله قوچی جزء ارقام زودگل است اما از ارقام زودرس نیست؛ و در ردیف ارقام دیررس قرار می‌گیرد. گل‌دهی این پسته به‌طور متوسط از ۷ فروردین آغاز می‌شود و در ۱۲ فروردین پایان می‌یابد. پسته کله قوچی بیش‌تر در معرض خطر سرمای بهاره قرار دارد  زیرا همانطور که گفتیم جزو ارقام زودگل است.  زمان برداشت پسته کله قوچی نیز دهه دوم شهریور ماه است. برای اینکه با این پسته آشنایی بیشتری  پیدا کنید در ادامه همراه ما باشید.

پسته کله قوچی چیست؟

پسته کله قوچی دارای  ظاهر گرد، درشت و بزرگ‌ترین مغز در بین ارقام مختلف پسته است.  بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین پسته جهان کله قوچی است. پسته کله قوچی مغزی بسیار خوشمزه و لذیذ دارد که هنگام خوردن آن حس خوبی به شما را به‌دست خواهید آورد. به دلیل اینکه این نوع پسته اندازه بزرگی دارد، در هر کیلوگرم از آن تعداد کمتری پسته وجود دارد.

شکل ظاهری این پسته شبیه به پسته فندقی است ولی پسته کله قوچی دارای اندازه‌ای بزرگ‌تر، درشت‌تر و وزن بالاتری است. در واقع می‌توان گفت پسته کله قوچی جزء خانواده پسته فندقی است. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیل محبوبیت و خرید و فروش عمده پسته کله قوچی در بازار، اندازه بزرگ و شکل  فندقی آن است. به دلیل درشت بودن و وزن بالاتر پسته کله قوچی این پسته انس پایینی دارد یعنی تعداد آن‌ها در یک کیلو کمتر است و به معنای درشت بودن آن پسته می‌باشد.

پسته کله قوچی چیست؟

علت نامگذاری

چون این رقم از پسته در رفسنجان و توسط فردی به نام حاج علی شریفی معرفی شد، این رقم پسته حاج شریفی نیز نامیده می‌شود. علت اصلی نامگذاری این رقم پسته کله قوچی بزرگی دانه و داشتن سری است که به قوچ شباهت دارد. رنگ پوست سخت این پسته سفید مایل به کدر می‌باشد و مغز آن سرخ تیره شکل است.

 

مشخصات پسته کله قوچی چیست؟

ویژگی‌های پسته کله قوچی به صورت زیر است:

  • پوست تازه آن هنگام رسیدن به رنگ قهوه‌ای سرخ  است و پوست تازه هنگام رسیدن شکاف می‌خورد.
  • ابعاد کلی دانه آن به طول 13/20 میلی‌متر است.
  • شمایل دانه این نوع پسته کروی شکل و شبیه به فندق می‌باشد.
  • وزن مغز خشک پسته با حداقل رطوبت 0/587 گرم است.
  • رنگ رویی مغز پسته سبز مایل به خاکستری است.
  • رنگ پوست دانه پسته سفید استخوانی مایل به تیرگی است.

 

مزایای استفاده از پسته کله قوچی

محبوبیت و شهرت پسته کله قوچی را می‌توان در درشتی مغز پسته و همچنین طعم بسیار خوب و قیمت مناسب آن خلاصه کرد. می‌توان گفت که ظاهر پسته کله قوچی ظاهری شبیه به پسته فندقی دارد ولی در حقیقت امر این نوع پسته نسبت به نوع فندقی درشت‌تر و دارای وزن سنگین‌تری است، به همین دلیل در هر کیلو تعداد کمتری پسته را شامل می‌شود.

پسته کله قوچی می‌تواند خواص زیادی را برای بدن انسان داشته باشد که چند مورد از آن‌ها را در این قسمت بیان می‌کنیم:

  • بسیار خون ساز است
  • مغز و ذهن را تقویت می‌کند
  • آرامش قلب و آرام کردن اعصاب
  • باز کردن مجاری کبد
  • معده را تقویت می‌کند
  • باعث تسکین سرفه می‎‌‌‌شود

مزایای استفاده از پسته کله قوچی

کاربرد پسته کله قوچی مغز ریز و مغز درشت

پسته کله قوچی مانند دیگر انواع پسته در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد که به دلیل ظاهر این نوع پسته است. پسته کله قوچی بسته به کیفیتی که دارد در داخل کشور استفاده‌های متفاوتی دارد، این پسته دارای دو نوع کله قوچی درشت و کله قوچی ریز است.

نوع درشت این پسته در آجیل‎های مجلسی و همچنین برای صادرات در کشورهای با بازار کیفیت محور کاربرد دارد. اما پسته‌های ریز کله قوچی که بازار خرید خوبی ندارند، کیفیت مغز خوبی دارند که همین باعث می‌شود از آن در صنعت بستنی‌ فروشی و شیرینی‌پزی استفاده گردد. در هر کیلوگرم پسته کله قوچی 700 تا 800 دانه پسته وجود دارد، چون این پسته درشت و دارای وزن سنگینی است، تعداد آن در یک کیلویی وزن آن، نسبت به سایر ارقام پسته کمتر که همان انس پایین پسته کله قوچی می‌باشد.

 

صادرات پسته کله قوچی

در کشورهایی دارای بازار کیفیت محور هستند، مانند کشورهای پیشرفته  آلمان، انگلستان، استرالیا و …؛ پسته‌های کله قوچی با کیفیت بالا و خندان طبیعی دارای صادرات خوبی است. اما کشورهایی که بازار تناژ محور دارند مانند کشورهای در حال پیشرفت چین، روسیه و …  که اولویتشان مقدار بار است، پسته‌های آب خندان (خندان مصنوعی) نیز با پسته مرغوب ترکیب شده که باعث بالا رفتن  حجم آن و پایین آمدن کیفیت و البته قیمت آن می‌گردد.

 

صادرات پسته کله قوچی

خرید پسته

پسته کله قوچی به دلیل اینکه قیمت مناسبی دارد جز پرفروش‌ترین انواع پسته در ایران است که بزرگ‌ترین بازار آن را بازارهای صادراتی منطقه و آسیای شرقی تشکیل می‌دهند. خرید پسته بیشتر به صورت عمده و خام انجام می‌گیرد که بر حسب نیاز، مشتریان نسبت به طعم دار کردن آن و عرضه در بازار اقدام می‌کنند. بهترین زمان برای خرید پسته کله قوچی در پایان فصل برداشت و ماه‌های اول فصل پاییز می‌باشد که به دلیل وجود میزان بار فراوان در انبارهای ضبط پسته می‌توان با قیمت مناسبی،  پسته کله قوچی را خریداری کرد. برای خرید پسته کله قوچی بعد از وارد شدن به سایت شور و شیرین می‌توان آن را به صورت مستقیم و بدون واسطه خریداری کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دست شما برسد.

 

 

 

 

کلید:

مشخصات پسته کله قوچی چیست؟

ویژگی‌های پسته کله قوچی

صادرات پسته کله قوچی

خرید و فروش عمده پسته کله قوچی – باباپسته

رقم پسته کله قوچی

معرفی و خرید پسته کله قوچی

خرید پسته کله قوچی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.