شور و شیرین

معرفی پسته فندقی

پسته فندقی از محصولات اصلی استان کرمان است که بیشتر در شهرستان‌های رفسنجان و سیرجان کشت می‌شود. دلیل نام‌گذاری این نوع پسته به پسته فندقی، شکل کروی و کوچک آن است. پسته فندقی هم‌خانواده پسته کله قوچی است و به دلیل اینکه انس بالایی است، قیمت ارزان‌تری نیز نسبت به پسته‌های دیگر دارد. در این مطلب می‌توانید اطلاعات جامعی درمورد پسته فندقی به‌دست آورید.

پسته فندقی چیست؟

یکی از پسته‌های محبوب در استان کرمان پسته فندقی است، به‌طوری‌که 55 تا 60 درصد باغ‌های پسته در این استان از نوع فندقی هستند. پسته فندقی نسبت به سایر ارقام پسته اندازه کوچکتر و ریزتری دارد. ظاهر ریز و فندق مانند این نوع پسته باعث شده است که، به پسته فندقی شهرت پیدا کند. پسته فندقی اغلب در استان کرمان و در شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان به تولید می‌رسد، اما در برخی از مناطق مختلف کشور نیز این رقم پسته پیدا می‌شود. پسته فندقی کرمان از لحاظ کیفیت در ایران و جهان حرف اول را می‌زند. ویژگی‌های پسته کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان، میزان فاصله و ارتفاع از سطح دریا است که باعث شده است این پسته طعمی متفاوت نسبت به سایر پسته‌ها پیدا کند.

ارزان ترین رقم پسته نسبت به سایر پسته‌ها همین نوع می‌باشد، شکل ریز و حجم بالای تولید وصادرات آن دلیلی بر پایین بودن قیمت پسته فندقی نسبت به ارقام دیگر است. به همین دلیل است که بیشترین میزان صادرات پسته از ایران پسته فندقی می‌باشد.

پسته فندقی چیست؟

ویژگی‌های ظاهری پسته فندقی

  • رنگ غالب مغز پسته سبز و هنگامی که رسیده می‌شود رنگ رویی آن قرمز خوش رنگ تبدیل می‌گردد.
  • ابعاد پسته خشک ۱۸ میلی‌متر می‌باشد.
  • پسته خشک فندقی به طور میانگین دارای عرض ۱۱ میلی‌متر است.
  • قطر پسته فندقی ۱۱.۶ میلی‌متر است.
  • رنگ رویی مغز این نوع پسته به رنگ ارغوانی است.
  • رنگ پوست آن نیز استخوانی کرم است.

 

مصارف استفاده

برای تهیه انواع دسر‌ها، سویق کودک، درست کردن انواع حلوا و شیرینی‌ها و دیگر موارد بهتر است از پسته‌های مقرون به صرفه و باکیفیتی مانند پسته فندقی استفاده کنید.

 

 

مزایای پسته فندقی

  • پسته منبع خوبی از فیبر می‌‎باشد بنابراین یک میان وعده عالی برای کودکان به شمار می‌رود.
  • این پسته دارای انواع ویتامین‌های A و E است و به عفونت‌هایی که در بارداری رخ می‌دهد کمک می‌کند تا رفع شوند.
  • پسته انواع ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین B6 را داراست.
  • پسته فندقی برای مادران باردار و شیرده یک انتخاب مناسب است و حتی می‌توان گفت یک منبع تغذیه‌ای کامل برای فرزند و جنین است. زیرا مواد معدنی بسیار مهمی دارد که هم برای رشد جنین داخل شکم و هم برای سلامت مادر مفید است.
  • پسته منبع خوبی از پروتئین است بنابراین یک میان وعده‌ مغذی و مفید برای گیاه‌خوارانی است که گوشت میل نمی‌کنند. ویتامین‌هایی که با خوردن گوشت در بدن تامین می‌شوند را می‌توان با خوردن پسته به‌دست آورد.
  • پسته فندقی یک منبع آنتی اکسیدانی بسیار قوی است.
  • پسته خاصیت ضد استرس برای افراد دارد. اگر مرتبا دچار استرس می‌شوید برای کاهش آن از پسته استفاده کنید. این خاصیت پسته که ضد استرس است به دلیل وجود تیامین در آن می‌باشد.
  • پسته فندقی برای افرادی که رژیم دارند یک انتخاب مناسب است. زیرا پسته فندقی از زیاد خوردن جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند تا برای مدت زیادی احساس سیری به وجود آید.
  • پسته سرشاز از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای رشد مغز کودک بسیار مفید می‌باشد. اگر کودک خردسال دارید بهتر است به او حتما پسته بدهید به‌خصوص برای کودکان در سنین رشد بسیارموثر است.
  • مصرف پسته چربی‌های بدن را کنترل می‌کند، یعنی باعث افزایش کنترل کلسترول خوب بدن می‌شود و کلسترول بد بدن را نیز کاهش می‌دهد.
  • در بین آجیل‌ها به لحاظ ارزش غذایی، پسته بسیار غنی‌تر از دیگر آجیل‌ها و دانه‌ها است که بیش‌ترین میزان ویتامین‌ها، چربی‌ها و مواد معدنی را دارد.

مزایای پسته فندقی 

چرا باید پسته فندقی بخریم؟

منشا پسته فندقی در ایران، استان کرمان است و یکی از انواع پسته‌های محبوب در این استان است. به همین دلیل است که  55 درصد از باغ‌های پسته کرمان را پسته فندقی تشکیل می‌دهد. پوست پسته فندقی، به رنگ کرم روشن است و بیشترین صادرات پسته در ایران نیز از همین پسته فندقی می‌باشد. اندازه این پسته بسیار ریز‌تر از سایر پسته‌ها است. اگر شما بخواهید این پسته را با دیگر انواع پسته‌ مقایسه کنید خواهید دید که تعداد بیشتری را شامل می‌شود. برای مثال اگر یک کیلوگرم پسته کله قوچی و یک کیلوگرم پسته فندقی خریداری کنید، می‌بینید که تعداد پسته فندقی بسیار بیشتر است و این به دلیل سایز و ابعاد ریز ‌آن می‌باشد. باید گفت در هر یک کیلوگرم پسته فندقی، 1000 تا 1100 عدد‌ پسته فندقی قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که پسته به‌صرفه و اقتصادی نامیده می‌شود.

 

 

 پسته فندقی بهترین گزینه برای صادرات

پسته فندقی در دو نوع صادر می‌شود: پسته آب خندان ( این نوع پسته به صورت مصنوعی خندان شده است) و پسته خندان طبیعی. در کشورهایی مانند آلمان، استرالیا، فرانسه و … که بازار کیفیت محور دارند، انتخاب معمول برای صادرات پسته خندان طبیعی است. اما کشورهایی مانند چین، روسیه و … که دارای بازار تناژ محور هستند، پسته خندان فندقی با پسته آب خندان فندقی مخلوط می‌باشد که فروش بهتری دارند.

 

 

چرا کشورهای اروپایی طرفدار دو آتیشه پسته فندقی هستند ؟

این امر دلایل متعددی دارد. برای مثال به دلیل اینکه هم ریز است و هم نسبت به اندازه‌اش تعداد بیشتری پسته را شامل می‌شود و مهم‌تر از همه اینکه مزه و طعم آن منحصر بفرد است. اگر یک کیلوگرم پسته فندقی و یک کیلوگرم پسته از انواع دیگر را مقایسه کنید خوهید دید یک کیلوگرم پسته فندقی، حجم بیشتری نسبت به دیگر پسته‌ها دارد. به همین دلایل است که طرفداران زیادی دارد و بخش مهمی از صادرات پسته ایران را در برمی‌گیرد.

چرا کشورهای اروپایی طرفدار دو آتیشه پسته فندقی هستند ؟

 نرخ پسته در بازار

قیمت پسته فندقی در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها شامل مواردی مانند کیفیت، انس پسته، رنگ مغز، رنگ پوسته، میزان درصد پوکی، درصد پسته‌های دهان بسته و … می‌باشد. همخوانی عرضه و تقاضا نیز تاثیر زیادی روی قیمت پسته فندقی در بازار دارد. اگر عرضه این محصول از تقاضا برای خرید کمتر باشد، قیمت پسته فندقی به صورت لحظه‌ای بالا می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.