شور و شیرین

پسته تازه

پسته (Pistachio) یکی از انواع آجیل های خوشمزه است، درخت آن بومی آسیا به ویژه کشورهای ایران و عراق است. ایران بزرگترین تولید کننده پسته در جهان است و بعد از آن نیز کشورهای آمریکا و ترکیه می باشند. این محصول فواید زیادی برای بدن دارد که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

پسته خام چه خاصیتی دارد؟

پسته تازه در زمان و فصل برداشت آن در دسترس است. پسته خام سرشار از ویتامین و مواد مغذی طبیعی است که به آن ها اشاره میکنیم:

پسته تازه در طب سنتی

پزشکان و محققان در طب سنتی، با اشاره به اینکه مغز پسته دارای مقادیر بالای آهن است، خون ساز می باشد و به کسانی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند توصیه می شود. از نظر آن ها تقویت ذهن و مغز، آرامش بخشی قلب و آرام کردن اعصاب، درمان اسهال معمولی و اسهال خونی، باز کردن مجاری کبد و تسکین دهندگی سرفه از جمله خواص این آجیل می باشد. البته باید توجه کرد که بسیاری از این اطلاعات که توسط آن ها ارائه شده است اعتبار علمی ندارند.

خواص پسته

برای دیابت

با وجود اینکه میزان کربوهیدرات موجود در پسته از اکثر آجیل ها بیشتر است اما شاخص گلیسمی پایینی دارد، به همین دلیل باعث افزایش قند خون نمی شود. یک پژوهش نشان می دهد که هنگام مصرف 2 اونس پسته همراه با یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات، پاسخ قند خون افراد سالم بعد از صرف غذا 20 تا 30 درصد کاهش پیدا می کند. در یک پژوهش دیگر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بعد از خوردن 25 گرم پسته برای میان وعده و دو بار در روز، 9 درصد کاهش در قند خون ناشتا دیده شده است. همچنین این محصول سرشار از فیبر و چربی های سالم، آنتی اکسیدان های کاروتنوئید و ترکیبات فنلی است. تمامی این مواد برای کنترل قند خون مفیدند.

برای پوست و مو

پسته تازه خواص متعددی برای مو دارد، از جمله اینکه به دلیل وجود اسیدهای چرب باعث تحریک رشد موهای سالم می شود و برای تقویت مو فوق العاده است. علاوه بر این استفاده از ماسک موی آن باعث تغذیه مو شده و رطوبت رسانی مو را انجام می دهد. در کل این محصول باعث بهبود بافت مو شده و برای موهای آسیب دیده و خشک مناسب است.

برای آقایان؛ افزایش عملکرد جنسی آقایان

در برخی مقالات به خواص پسته برای قوای جنسی آقایان اشاره شده است. باید گفت اختلال نعوظ با عملکرد قلب در ارتباط است، زیرا اگر قلب دچار مشکل باشد عمل نعوظ دچار اختلال می شود. بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که آجیل هایی مانند پسته، گردو و بادام برای قلب موثرند و به مردانی که دچار اختلال نعوظ اند کمک زیادی کند.

پسته خام برای کودکان

وجود کلسیم و آهن موجود در این محصول باعث استحکام استخوان ها و دندان ها، درمان بیماری های ناشی از فقر آهن می باشد. این دانه مغذی به دلیل اینکه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است در رشد مغز کودک موثر است. البته مصرف این محصول به تنهایی نمی تواند باعث جذب آهن شود  بلکه سایر مواد غذایی که حاوی آهن هستند، به این موضوع کمک می کند.

پسته تازه در بارداری

پسته پروتئین زیادی دارد و پروتئین هم یکی از مواد مغذی ضروری در دوران بارداری است زیرا در رشد عضله و بافت جنین موثر است. علاوه بر این ،به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب نیز کمک می کند، بنابراین به کنترل سطح چربی در بارداری کمک می کند. ویتامین های آ و ای موجود در آن خواص آنتی اکسیدانی دارند که باعث می شود مشکلات عفونی از بین برود و از بروز آن ها نیز جلوگیری شود. برخی از خانم های باردار ممکن است به یبوست دچار شوند که یک مشکل رایج در حاملگی است، این محصول یک منبع فیبر است که از یبوست جلوگیری می کند.

برای لاغری و تناسب اندام

از خواص پسته لاغری و کاهش وزن است. باید گفت که آجیل ها دارای کالری بالایی هستند اما اگر به همراه یک رژیم غذایی مناسب مصرف شوند باعث کاهش وزن نیز می گردند. در واقع فیبر موجود در پسته باعث جلوگیری از ابتلا به یبوست، بهبود فرآیند گوارش و خروج مواد زائد بدن به دلیل ارتقای عملکرد روده می شود. علاوه بر این پروتئینی که در آن وجود دارد باعث افزایش مدت زمان احساس سیری و در نتیجه کاهش وزن می شود.

فصل پسته تازه

فصل پسته تازه و برداشت آن در ایران و در استان های مختلف با هم تفاوت چندانی ندارد و تقریبا در یک فصل یعنی شهریور انجام می گیرد. برای مثال در رفسنجان واقع در استان کرمان که بزرگترین باغ های پسته ایران و جهان در آن قرار دارند فصل برداشت این محصول در اواخر مرداد ماه یعنی (15 تا 20 مرداد) تا اواخر شهریور ماه (بین 20 تا 25 شهریور) است.

انواع پسته

در ایران 4 نوع پسته تولید می شود، که شامل موارد زیر هستند:

ارزش غذایی :

پسته حاوی مواد مغذی مانند زیر است:

·         کربوهیدراتها، پروتئین، چربی، اسیدهای آمینه و فیبرهای رژیمی

·         غنی از پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، روی، سدیم و مواد معدنی است.

·         این آجیل دارای ویتامین های ضروری مانند ب6، کا، فولات، اسید، ویتامین ث، آ، تیامین، کولین و بتایین است.

در 100 گرم مغز پسته منابع زیر موجود است:

·         130 میلی گرم کلسیم

·         5/7 میلی گرم آهن

·         2/5 گرم آب

·         950 میلی گرم پتاسیم

·         71/0 میلی گرم ویتامین ب 1

·         54 گرم مواد چرب

·         500 میلی گرم فسفر

·         15 گرم مواد نشاسته ای

·         20 گرم پروتئین

·         230 واحد ویتامین آ

·         5/1 میلی گرم ویتامین ب 3

برای مدت طولانی پسته تازه را چگونه نگهداری کنیم؟

این محصول را می توان برای مدت 1 تا 2 سال در فریزر نگهداری کرد. برای این کار باید آن را در یک ظرف مناسب برای دماهای پایین که هوابند نیز باشد برای نگهداری در فریزر قرار داد. با این روش مطمئن باشید که طعم و کیفیت آن برای مدت طولانی حفظظ می شود.

پسته را می توان بدون مغز کردن نیز منجمد کرد. در واقع اگر این محصول همراه با پوست خریداری شود بهتر می توان آن را در فریزر نگهداری کرد. مغز پسته در صورتی که به صورت صحیح نگهداری شود تا 1 سال نیز تازه باقی می ماند، در حالی که پسته هایی که در پوست هستند می توانند تا 2 سال نیز باقی بمانند.

جهت خرید پسته درجه یک و اعلا می توانین به فروشگاه اینترنتی شور و شیرین مراجعه نمایید و این محصول با ارزش را با روشی آسان خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.