شور و شیرین

پسته اکبری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

شهرستان رفسنجان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و قرارگیری در فاصله مناسبی از سطح دریا و برخورداری از رطوبت و اقلیم معتدل یکی از مناطق بسیار مناسب برای کشت انواع مختلف پسته است. پسته اکبری یکی از ارقام پسته در شهرستان رفسنجان است که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد‌. یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی تولید شده در بسیاری از استان‌های کشور پسته است و از مهم‌ترین منابع تامین کننده درآمد و سودآوری صادرات در استان‌های مختلف به شمار می‌آید. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکز کاشت و برداشت پسته در کشور ما، شهرستان رفسنجان در استان کرمان است. این استان خود به تنهایی تامین کننده ۹۰ درصد از نیاز بازار تقاضای داخلی و خارجی است و بهترین نوع پسته‌های شناخته شده در جهان را کشت می‌کند.در این مقاله قصد داریم به معرفی این پسته بپردازیم.

 

 

پسته اکبری چیست ؟

اگر بخواهیم بگوییم که پسته اکبری چیست باید بگوییم که معروف‌ترین نوع پسته در بین انواع آن پسته اکبری است. اگر به دنبال لاکچری‌ترین و لوکس‌ترین پسته‌ها هستید باید به شما، این پسته را معرفی کنیم که اولین انتخاب خواهد بود. این پسته به دلیل شکل ظاهری و همچنین نوع کشت، همیشه نسبت به سایر پسته‌ها قیمت بیشتری داشته است. این نوع پسته توسط کشاورزی به نام اکبر تاج آبادی به ثمر رسید، به این صورت که ارقام مختلفی از درختان پسته را پیوند داد و در نهایت به نوع مرغوبی از آن دست پیدا کرد. این محصول به نام این کشاورز در بازار خرید و فروش می‌گردد. هم اکنون ایران و آمریکا از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ این محصول هستند.

پسته اکبری چیست ؟

انواع پسته اکبری:

  • پسته خام طبیعی
  • پسته بو داده
  • پسته بو داده و نمک
  • پسته بو داده و نمک زده
  • پسته بو داده و نمک زده با آهک اضافه شده

 

 

مزیت‌های کلی پسته اکبری چیست ؟

  1. اگر پسته اکبری تازه و دستچین باشد و به خوبی بوداده شود، مزه ترد و بسیار خوشمزه‌ای خواهد داشت که این یکی از دلایل محبوبیت آن است.
  2. این پسته کشیده و زیباست و لوکس‌تر به نظر می‌رسد و معمولا اشخاص با دیدن پسته زیباتر این تصور را دارند که حتما بهتر است و مرغوبیت بهتری دارد!
  3. این پسته به راحتی پوست گرفته می‌شود و نیازی نیست که برای پوست کردن آن انرژی خاصی را وارد کنید و این هم یک حالت لوکس به این پسته بخشیده است. همچنین برای خانم‌های که ناخن بلند دارند یک مزیت است که زحمتی را برای پوست کردن ایجاد نمی‌کند!

 

علت نامگذاری

نام گذاری ارقام پسته دارای مبنای علمی خیلی دقیقی نیستند. این نام معمولا بر اساس نام شخصی است که این پیوند را تکثیر کرده است.

 

علت نامگذاری پسته اکبری

12 ویژگی برجسته پسته اکبری

پسته اکبری یکی از مرغوب‌ترین انواع پسته است که ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر نمونه‌های مشابه متمایز کرده است. در ادامه به بررسی خصوصیات این پسته می‌پردازیم:

  1. این مغز دانه مرغوب در حالت تازه و دستچین بودن، دارای طعم لذیذ و مطلوبی دارد.
  2. دانه‌های این پسته از نظر رقم و اندازه مغز دانه تقریبا یکسان هستند.
  3. از ویژگی‌های پسته اکبری این است که دارای ظاهر و اندازه کشیده است. کشیده‌ترین رقم در بین انواع پسته‌ها همین نوع است.
  4. وزن هر عدد پسته اکبری خشک، در حدود 2 گرم است.
  5. ابعاد یک عدد پسته خشک شده در حدود 12/22 میلی‌متر است.
  6. رنگ این پسته در هنگام رسیدن قرمز روشن و رنگ پوشش جلویی مغز این پسته بنفش قهوه‌ای است.
  7. مغز دانه پسته اکبری زرد کم رنگ است و رنگ پوست آن استخوانی کرم تیره است.
  8. در بین این پسته‌ها، نمونه‌هایی که مزه غیر طبیعی داشته باشند، وجود ندارد.
  9. این پسته را می‌توان به راحتی از پوست سخت خارج نمود و نیازی به فشار اضافی نیست.
  10. این محصول به دلیل اینکه دارای ظاهر زیبا و شکیل است، به عنوان آجیل لوکس مجلسی استفاده می‌گردد.
  11. این پسته مناسب‌ترین نوع پسته برای صادرات به کشور‌های مختلف است.
  12. در پرورش این محصول از آفات زنده استفاده نمی‌شود.

تفاوت پسته اکبری با دیگر پسته‌ها

پسته ویژگی ظاهری
پسته احمد آقایی دراز و بادامی شکل
پسته اکبری کشیده و خوش فرم
پسته فندقی گرد و ریز
پسته کله قوچی گرد و درشت

کیفیت پسته اکبری :

معمولاً برای پسته اکبری می‌توان سه درجه کیفیت را تعیین کرد که در این قسمت آن‌ها را بیان می‌کنیم.
 

  • درجه‌ یک یا طبیعی خندان: این نوع پسته به‌صورت صد در صد طبیعی و روی درخت خندان می‌شود. به طور معمول با سایزهای (انس) ۱۸ دانه تا ۲۸ دانه یافت می‌شود.
  • درجه‌ دو یا کلاس B: این نوع پسته به طور معمول از مخلوط پسته اکبری خندان و آبخندان حاصل می‌شود. دارای کیفیت میانه و قیمت میانه‌ای است. این محصول معمولا دارای صادرات به تمام کشورها است.
  • درجه سه یا آبخندان: این نوع پسته همان پسته اکبری دهان بسته است که به روش مکانیکی بعد از برداشت خندان می‌شود. کیفیت این نوع پسته پایین‌تر است و قیمت بسیار ارزانی دارد. عمده مشتریان این نوع پسته کشور عراق و روسیه است.

کیفیت پسته اکبری

صادرات

این نوع پسته به‌سختی قادر به اخذ گواهی‌های استاندارد معتبر اتحادیه اروپا است، زیرا برای کشورهای اتحادیه اروپا مهم‌ترین مساله، استانداردهای بهداشتی می‌باشد و سخت‌ترین آن نیز گواهی آفلاتکسین (آفلاتوکسین نوعی سم قارچی است برای کسب اطلاع بیشتر کلیک کنید) است. برداشت این پسته نیز به این صورت است که نسبت به دیگر پسته‌ها باید مدت بیشتری روی درخت تا زمان رسیدن و برداشت باقی بماند و در آخرین روزهای فصل برداشت بیشترین آفت افلاتکسین جذب این نوع پسته می‌گردد. در عین حال صادرات آن برای بازار کشورهای هند و عربی گزینه مناسبی است.

 

خرید اینترنتی پسته اکبری

از قدیم الایام برای خرید پسته باید به چند نکته توجه ویژه می‌شد. مهم‌ترین نکته برای خرید پسته اکبری که باید به آن توجه کرد، پر مغز بودن و خندان بودن پسته است چون پسته‌ای که رسیده و مرغوب و پر مغز باشد دهانه پوسته آن از هم باز می‌شود و چون مانند دهان خندان می‌شود به آن پسته خندان می‌گویند. در خرید این محصول باید توجه داشت که کرم خورده نباشد و بوی کهنگی ندهد. بهترین مکان برای خرید این محصول فروشگاه شور و شیرین است که امکان خرید اینترنتی آن را نیز فراهم آورده است و به دلیل فروش بالا دائما محصولات خود را با خریدهای جدید تازه‌سازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.