شور و شیرین

پسته اوحدی و ویژگی‌های آن

پسته یکی از آجیل‌های خوشمزه و خاصی است که به دلیل طعم نسبتا شیرین و رنگ جذاب و بکری که دارد شناخته می‌شود. پسته یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌هایی است که در سراسر دنیا وجود دارد و از هزاران سال پیش در خاورمیانه نیز کشت می‌شده است. از انواع مختلف پسته، پسته اوحدی می‌باشد. این پسته، حدود 60 تا 70% محصول پسته‌ ایران را به خود اختصاص داده است. اما چرا اسم این پسته اوحدی است؟ این محصول توسط کشاورزی به نام آقای اوحدی کشف و شناسایی شد و به دلیل اینکه خلاقیت زیادی هم نداشته؛ فامیلی خود را روی این محصول می‌گذارد و این پسته با نام اوحدی مشهور می‌شود.

پسته اوحدی چیست؟

پسته اوحدی معروف‌ترین پسته ایران است که در حدود 60 تا 70 درصد کشت پسته در کشور را به خود اختصاص داده است. این نوع پسته در سال‌های 1320 تا 1330 در روستای فتح آباد از توابع رفسنجان توسط مهدی اوحدی شناسایی شد، به همین دلیل است که پسته اوحدی نامگذاری شد. این پسته از نخستین ارقامی است که در حدود 3 دهه پیش به خراسان برده شد. در کل پنجاه هزار هکتار پسته در خراسان وجود دارد که ده هزار هکتار آن رقم اوحدی است و مقدار بیشتری از این در شهرستان‌های بردسکن، خلیل آباد و گناباد وجود دارد.

 

پسته اوحدی چیست؟

پسته اوحدی شور

پسته‌های شور شده از دیر باز برای ما ایرانی‌ها مطلوبیت خاصی داشته‌اند.از تمام ارقام پسته مانند اوحدی می‌توان  پسته شور تهیه کرد و این قابلیت در تمام پسته‌های ایرانی وجود دارد. مغز پسته به دلیل اینکه دارای پروتئین و چربی بالایی است، زمان بیشتری نیز برای هضم و جذب آن نیاز است. پروتئینی که در پسته وجود دارد دیر هضم نیست ولی برخی افراد با مصرف آن درگیر سوءهاضمه می‌شوند. به همین دلیل چنین افرادی بهتر است پسته شور مصرف کنند.

برشته کردن این پسته باعث می‌شود که هضم پروتئین آن بهبود پیدا کند، اما باید در شرایط مناسبی انجام گیرد تا آثار نامطلوبی بر چربی موجود در دانه نداشته باشد، زیرا چربی‌های غیراشباع از مقاومت کمتری در مقابل حرارت دارند.

مشخصات پسته اوحدی

پسته اوحدی یا فندقی که دارای نام تجاری round است یکی از مهم‌ترین انواع پسته تجاری ایران می‌باشد. این پسته یکی از انواعی است که دارای سازگاری و مناسب برای کشت در اکثر مناطق پسته کاری است. این پسته جز پسته‌های گرد است و دارای ظاهر کروی و ریز است. این محصول از مقرون به صرفه‌ترین پسته‌های ایرانی است و به دلیل ظاهر ریزی که دارد، تعداد بیشتری پسته در یک کیلو قرار می‌گیرد. درخت این پسته دارای طول تقریبی ۳ متر است. این پسته مهم ترین نوع پسته‌ای است که در استان کرمان کاشته می‌شود و تقریبا ۶۰% اراضی پسته استان را به خود اختصاص داده است. پوسته استخوانی این پسته به رنگ کرم و رنگ مغز آن ارغوانی است. این بیشترین میزان تولید پسته به اوحدی تعلق دارد و میزان تقاضای بالایی در داخل و خارج از کشور نیز برای آن وجود دارد. خرید و فروش این پسته به‌صورت خندان، مخلوط خندان و دهان بست و آب خندان در بازارهای کشور انجام می‌گیرد. قیمت پسته اوحدی با توجه به نوسانات ارز دچار تغییر است زیرا این پسته از انواع پسته صادراتی است و از این پسته به‌صورت خام و بو داده در انواع آجیل‌ها استفاده می‌کنند.

 

مشخصات پسته اوحدی

ریخت شناسی

درخت پسته اوحدی دارای قدرت رشد متوسط و عادت رشد گسترده‌ای است.غالبیت انتهایی این درخت قوی و تولید شاخه جانبی در آن محدود است. برگ‌های درخت آن اکثرا دارای سه برگچه و اندازه برگچه انتهایی از برگچه‌های جانبی بزرگتر است. اندازه جوانه گل این پسته کوچک است. تراکم خوشه پایین دارد و رنگ پوست سبز میوه آن به رنگ ارغوانی قرمز است.

گلدهی و میوه‌دهی درخت اوحدی

درخت پسته اوحدی از ارقام زودگل تا متوسط گل است. به طور متوسط گلدهی این پسته در سال‌های مختلف از 3 فروردین شروع و تا 10 فروردین ادامه پیدا می‌کند. رشد مغز پسته از هفتم تیرماه شروع شده ودر اواسط شهریور ماه میوه‌ها قابل برداشت می‌باشند. با وجود اینکه در پایان فصل رشد از هر خوشه تنها 20 دانه پسته را می‌توان برداشت نمود، به دلیل اینکه محور خوشه طویل  است تراکم پسته در خوشه کم می‌باشد. وزن هر دانه پسته نزدیک به 2.7 گرم و 38 درصد آن نیز پوست سبز تشکیل شده است. انس آن نیز 28 است و از هر 100 گرم پسته خشک می‌توان 57 گرم مغز استخراج کرد.

صادرات پسته اوحدی یا فندقی

شاید نمی‌دانستید که عمده صادرات پسته ایران به سایر کشورها به‌خصوص کشورهای اروپایی و CIS از همین پسته می‌باشد بنابراین صادرات پسته اوحدی یکی از مهم‌ترین انواع پسته صادراتی است. تنها ایرادی که این پسته دارد اندازه‌ کوچک آن است زیرا دارای اندازه‌ کوچک‌تری نسبت به سایر پسته‌ها می‌باشد و به همین دلیل دارای قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر پسته‌ها است.

اما باید گفت که از نظر طعم و مزه تفاوتی با دیگر انواع پسته‌ ندارد و طعم مطلوب و قیمت مناسب آن نیز باعث شده است تا طرفداران بیشتری هم در کشورهای اروپایی و هم کشور خودمان پیدا کند.

صادرات پسته اوحدی یا فندقی

خرید پسته اوحدی

خرید پسته اوحدی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دلایلی مانند خوش طعم بودن، زیبایی ظاهری و قیمت مناسب از مهم‌ترین علل خرید این پسته یا  فندقی هستند.

این محصول که در فروشگاه شور و شیرین موجود است، از پسته‌های درجه یک به دست می‌آید، به همین دلیل است که علاوه بر استفاده در آجیل مراسم‌ها و مهمانی‌ها می‌توان از آن به‌عنوان یک میان وعده سالم و مقوی استفاده نمود. به دلیل اینکه از مواد طبیعی برای برشته کردن و بو دادن این پسته استفاده می‌شود و از ماده افزودنی شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود، می‌توان با خیال راحت آن را یک میان وعده برای کودکان نیز استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.