شور و شیرین

هلو خشک و خواص آن

هلو خشک از انواع خشکبار پر طرفدار می‌باشد  که پوست سرخ و بافت گوشتی سفید یا زعفرانی دارد. اعتقاد بر این است که خاستگاه میوه هلو مربوط به هشت هزار سال پیش در چین است. هلو هم‌خانواده میوه‌هایی مانند آلو، زردآلو، گیلاس و بادام می‌باشد. این گروه از میوه‌ها دروپ یا میوه سنگی نامیده می‌شود، این نام به این دلیل است که یک دانه خوراکی در پوسته سخت و سنگی قرار دارد که یک بافت گیاهی آن را احاطه کرده است.

برگ هلو خشک که برش نازکی از هلو به‌صورت خشک شده  است را می‌توان به‌عنوان تنقلات و میان‌وعده به تنهایی میل کرد و یا در غذاهای مختلف از آن استفاده کرد. علاوه بر اینکه برگه هلو  طعم و مزه خوبی دارد بسیار هم مغذی است و کمپلکسی از فواید شگفت‌انگیز مانند بهبود دهنده هضم غذا، شاداب کننده پوست و تسکین دهنده آلرژی می‌باشد. در این مقاله خواص شگفت انگیز چیپس هلو را برای شما بررسی خواهیم کرد. پس در ادامه با ما در شور و شیرین همراه باشید.


اسلایس هلو خشک شده


طبع میوه خشک هلو

برگه هلو خشک طبع سرد و معتدلی دارد. برگه هلو سرشار از ویتامین‌هایی مانند ویتامین  A، بتا کاروتن، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، فولات و پانوتنیک اسید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، منگنز، فسفر، روی، مس و فیبر است. در بین مردم کشور ما، برگه هلو خشک شده اغلب به‌عنوان یک میان‌وعده خوشمزه استفاده می‌شود.

 

طبع میوه خشک هلو

ارزش غذایی یک فنجان برگه هلو

  • کالری هلو : 382
  • قند : 66.8 گرم
  • کربوهیدرات : 98 گرم
  • فیبر : 13.1 گرم
  • پروتئین : 5.8 گرم
  • چربی : 1.2 گرم

تركيبات شيميایی

گل و مغز هسته هلو حاوی ماده‌ای به‌نام اميگدالين است. برگ و شاخه درخت هلو حاوی اميگدونيتريل و فلاوونول گليكوسيد می‌باشد .مغز هسته هلو سمی می‌باشد و اگر به‌صورت مداوم مصرف شود باعث مسموميت خواهد شد به همین دلیل است که تنها از مقدار کمی از آن برای معالجه امراض به‌کار برده می‌شود، این مقدا کم نیز باید تحت نظر پزشک باشد.

خواص هلوخشک برای سلامتی بدن

1. ضد سرطان

یکی از خواص هلو خشک این است که منبعی سرشار از ترکیبات کاروتنوئیدی است. این ترکیبات به هلو خواص ضد تومور و سرطان بخشیده‌اند و با انواعی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ مبارزه می‌کنند.

خواص هلوخشک برای سلامتی بدن


میوه خشک حبه‌ای مخلوط


2. تقویت دستگاه ایمنی

هلو حاوی ترکیبات اسید آسکوربیک و روی می‌باشد. این ترکیبات در بهبود عملکرد طبیعی بدن موثرند. روی و ویتامین C  ترکیباتی هستند که برای درمان عفونت‌ها و کم کردن احتمال بیماری‌هایی مانند اسهال، سرماخوردگی و مالاریا در بدن مفید هستند.

3. سرشار از آنتی اکسیدان

از دیگر فواید هلو خشک این است که گوشت و پوست این میوه خشک خواص آنتی اکسیدانی بسیار زیادی دارد. آنتی اکسیدان‌هایی مانند لوتئین، زآگزانتین و بتاکریتوکسانتین در هلو خشک وجود دارند که باعث کمک به مهار رادیکال‌های آزاد مشتق از اکسیژن در بدن می‌شوند و در برابر بیماری‌های مضر از بدن محافظت می‌کنند.

4. مراقبت از پوست

هلو خشک شده سرشار از ویتامین C است. نقش این ویتامین حفاظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد مضر و عفونت‌ها می‌باشد. علاوه بر این در برابر اشعه فرابنفش روی پوست اثر حفاظتی دارد.

5. سم زدایی بدن

هلو یکی از میوه‌هایی است که دارای نقش پاکسازی و سم‌زدایی از بدن است، این میوه به سم‌زدایی سموم مضر از کلیه و کبد کمک می‌کند. عصاره هلو، عناصر حافظت کننده هپاتو دارند که برای درمان بیماری سمیت هپاتو ناشی از درمان طولانی مدت برای بیماری‌های مختلف مانند میگرن، سل و دیابت بسیار مفید است.

6. مانع از بروز هیپوکالمی

از دیگر خواص هلو خشک است که دارای پتاسیم می‌باشد. پتاسیم ماده‌ای است که در سیگنال‌دهی مناسب اعصاب و عملکرد سلولی بدن نقش مهمی دارد. پتاسیمی که در هلوی خشک وجود دارد در کمک به فرایندهای سوخت و ساز بدن و تنظیم بافت عضلانی نیز موثر عمل می‌کند.

7. جلوگیری از آلزایمر

یکی از فواید هلو این است که عصاره آن در سیستم کولینرژیک مرکزی تاثیر مثبتی دارند. سیستم کولینرژیک در بدن ما یک سیستم انتقال دهنده عصبی می‌باشد که باعث سرعت بخشیدن به عملکرد یادگیری می‌شود. اجزای موجود در هلو از دژنراسیون سیستم کولینرژیک جلوگیری کرده و از این طریق از اختلالات مختلفی مانند بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کنند.

8. مقابله با پیری زودرس

یکی از ترکیبات موجود در هلو روی است که به این میوه خواص ضد پیری بخشیده است. اگر خوراکی‌هایی مانند هلو که سرشار از روی هستند را مصرف کنیم بدن ما آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که از آسیب سلولی رادیکال‌های آزاد جلوگیری می کند. علاوه بر این سطح هورمون تولید مثل تستوسترون در بدن را بالا برده که در روند تغذیه ارگانهای تولید مثل مردان موثر است.

9. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از جمله خواص هلو خشک رفع یبوست و تنظیم کردن کار روده‌ها است. برای این منظور لازم است 20 تا ۲۵ گرم هلو خشک  را برای ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب جوش قرار دهید و آب آن را روزی یک لیوان بعد از غذا بنوشید. علاو بر این  ثابت شده است که جوشانده هلوی خشک باعث از بین رفتن کرم کدو و کرم معده می‌شود.

خواص هلو خشک

10. جلوگیری از ریزش مو

در هلو مقادیر فراوانی ویتامین و اکسیدان وجود دارد که باعث سالم نگه داشتن مو و کاهش ریزش آن‌ها را کاهش  می‌شود.

قیمت هلو خشک شده در فروشگاه اینترنتی شور و شیرین

برای اینکه از قیمت هلو خشک با بالاترین کیفیت اطلاع پیدا کنید به صفحه محصولات ما مراجعه نمایید. مشتریان محترم می‌توانند باکیفیت‌ترین آجیل و خشکبار را با قیمت مناسب از فروشگاه شور و شیرین تهیه نمایند.می‌توانید مقدار مورد نیاز هلو خشک را در وزن‌های مختلف به‌صورت اینترنتی و آنلاین خریداری کنید.


قیمت انواع میوه خشک


عوارض و مضرات هلوخشک

اگر برگه هلو از راه درست خشک نشود ممکن است دچار آلودگی با قارچ و آفلاتوکسین شود. اگر در مصرف هلو خشک زیاده روی کنید به دلیل اینکه مقادیر زیادی قند دارد باعث آسیب رساندن به  دندان‌ها و همچنین چاقی و افزایش وزن می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.