شور و شیرین

قیمت پسته 1400 (قیمت روز پسته ایران و جهان) + عوامل و دلایل

یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین مغزهای هر مدل آجیل، پسته است و دلیل آن نیز کاملا واضح است. طعم عالی، رنگ و شکل زیبا و خواص خوراکی بسیار زیاد آن دلیل همین پرطرفدار بودن آن است. ممکن است شما نیز خرید پسته را انجام داده باشید و با انواع مختلفی از آن مواجه شده باشید که هر کدام می‌توانند بر اساس تفاوت‌هایی در ظاهر، طعم، میزان خندانی و… قیمت‌های متفاوتی دارند. بهتر است بدانید که بزرگترین کشور صادر کننده جهان ایران است و از بین تمامی ارقام صادراتی پسته، انواع رفسنجانی از همه مشهورتر و محبوب‌تر می‌باشند. در این مقاله قصد داریم تا درمورد قیمت پسته و عوامل موثر بر آن صحبت کنیم.

 عوامل موثر بر قیمت پسته

ریز یا درشت بودن پسته

یک معیار عددی برای نشان دادن اندازه پسته، اونس پسته یا سایز پسته است. برای محاسبه انس پسته باید 142 گرم پسته را به گروه‌های 5 تایی تقسیم ‌کنند، سپس تعداد این گروه‌ها انس پسته را مشخص می‌‌کند. مثلا پسته اکبری که دارای سایز درشتی است اونس 20-22 و پسته فندقی که سایز کوچکی دارد دارای اونس 28-30 می‌باشد.

هرچه اونس پسته پایین تر باشد یا ه بیان دیگر هر چه سایز درشت‌تری داشته باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. مثلا  پسته اکبری که دارای انس 20-22 است نسبت به سایر پسته‌ها بیشتر می‌باشد.  انس پسته‌های اکبری و کله قوچی معمولا از انواع احمد آقایی و فندقی کمتر است.

پسته صادراتی

نوع پسته

پسته دارای انواع مختلفی است. برخی از انواع آن اکبری، احمدآقایی، فندقی، کله قوچی  می‌باشند. به‌طور کلی بیشتر این نام‌ها  تبدیل به برندهایی شده‌اند که در قیمت‌گذاری پسته‌ها تاثیر دارند. مثلا صرفا نام پسته اکبری به‌عنوان یک پسته خوش فرم و خوشمزه فارغ از اینکه کیفیت پسته چگونه است، مطمئنا بر قیمت‌گذاری آن تاثیر خواهد داشت.

ظاهر پسته

ظاهر پسته یکی از عوامل تاثیرگذار بر ارزش مالی پسته است. مسلما پسته‌ای که دارای پوست استخوانی سفید، تمیز و بدون لکه است در مقایسه با پسته‌ای که پوست شکسته، زرد، کدر و تیره دارد، قیمت بالاتری خواهد داشت. به همین دلیل است که برای برداشت صحیح پسته از کارگران کارآزموده استفاده می‌گردد تا این کار به درستی انجام شود و پسته‌ها دچار لکه نشوند. اگر فرآیند فرآوری پسته (یعنی پوست کنی، خشک کردن و …) را بتوان به درستی و با دستگاه‌های با کیفیت انجام داد از شکستگی پوست پسته و لکه‌دار شدن آن جلوگیری می‌شود.

خندان بودن پسته

پسته‌ای که به اندازه قابل قبولی خندان باشد و مغز آن بیشتر قابل رویت باشد، قیمت بالاتری دارد. اگر برداشت پسته در زمان مناسبی اتفاق بیفتد و جز ارقام با کیفیت باشد، به‌طور طبیعی پوست استخوانی خود را می‌شکند و خودنمایی می‌کند. متاسفانه برخی از فروشندگان در بازار پسته آب خندان را به قیمت پسته خندان طبیعی به مشتری می‌فروشند. پسته‌هایی که به‌طور طبیعی باز نشده‌اند پسته آب خندان نام دارند. این پسته‌ها از طریق شوک حرارتی حاصل از قرار دادن پسته در آب گرم و فرو بردن آن در آب سرد ایجاد می‌شوند.

کهنه یا تازه بودن پسته

این اصطلاح که پسته امساله به این موضوع اشاره می‌کند که پسته محصول امسال است. پسته‌ای که بیش از یک سال مانده باشد، بو و طعم نامطبوعی پیدا می‌کند که در اثر فساد چربی موجود در پسته، ایجاد می‌شود. بسیاری از دلالان پسته‌هایی را که مانده‌اند، با نمک یا ادویه‌جات دیگر بو داده تا طعم بد آن چشم‌گیر نباشد. برخی دیگر نیز برای ماندگاری بیشتراز قرص استفاده می‌کنند. به‌طور کلی قیمت پسته امساله، بیشتر از دیگر پسته‌ها است.

میزان پوچی پسته

هرچند که امروزه پسته‌های پوچ در کارگاه‌های فرآوری پسته جدا می‌شوند اما تا چندی پیش وجود پسته پوچ بار یکی از عوامل کاهش قیمت پسته بود.

قیمت پسته صادراتی

چرا قیمت پسته نسبت به سایر آجیل‌ها بالاست؟؟!

  • هزینه‌های سربار تولید پسته بالا است.
  • به دلیل اینکه برای تولید پسته به شرایط دشوار محیطی نیاز است، قیمت پسته خام بالا است.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث بالا بودن هزینه پسته می‌باشد، بلوغ و باروری دیرهنگام است که افزایش هزینه‌ها و کاهش نرخ برگشت سرمایه را در پی دارد.
  • عوامل اقتصادی بر قیمت پسته بسیار تاثیر گذار هستند.
  • پایین بودن بهره‌وری هر درخت نیز یکی دیگر از عوامل بالا بودن قیمت پسته است.

پیش بینی قیمت پسته در سال 1401

به صورت کلی تجارت در هر زمینه‌ای به داشتن اطلاعات کافی و پیش‌بینی روند قیمت محصولات  نیازمند است. در مورد پیش‌بینی قیمت پسته در سال 1401 باید گفت که با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های تولید قیمت پسته روند صعودی در پیش دارد و  پسته با نرخ بالایی در بازار خرید و فروش می‌شود. با توجه به اینکه هزینه خرید و نگهداری تجهیزات بالا رفته‌اند و حقوق نیروی انسانی نیز افزایش یافته است، شرکت‌ها ناچار به افزایش قیمت پسته هستند در نتجه با توجه به تمامی این عوامل باید شاهد  بالا رفتن قیمت پسته باشیم. برای اینکه پیش‌بینی دقیقی از قیمت پسته داشته باشیم باید اخبار و هزینه‌های جانبی که بیان کردیم را به طور دقیق بررسی  کرد.

قیمت پسته صادراتی

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت پسته صادراتی تاثیرگذار است، فضای رقابتی صادرات پسته است. در حال حاضر ایران، آمریکاو ترکیه  3 کشور اول صادرکننده پسته در جهان هستند که قیمت پسته صادراتی نیز توسط همین کشورها تعیین می‌گردد. همچنین عوامل مختلفی دیگری مانند بسته‌بندی، نوع پسته، کیفیت، حجم سفارش و … وجود دارند که روی قیمت پسته صادراتی تاثیرگذارند و باعث افزایش یا کاهش قیمت پسته صادراتی می‌شوند.

قیمت پسته صادراتی

قیمت روز پسته

یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین پسته‌های جهان، پسته ایرانی است که دارای درخواست زیادی برای خرید است و هر ساله مقادیر زیادی از پسته‌های کشورمان به کشورهای خارجی صادر می‌شود. بیش از 90 درصد پسته کشورمان صادراتی است، به همین دلیل با اینکه پسته تولید داخلی است اما قیمت آن بر‌اساس قیمت دلار تنظیم می‌شود. با توجه به اینکه نوسانات ارز در کشور بسیار بالا است، نمی‌توان قیمت ثابتی برای پسته به صورت ثابت بیان کرد و ممکن است قیمت پسته روز به صورت لحظه‌ای تغییر پیدا کند. بنابراین برای معامله بهترین راه حل این است که قیمت پسته روز را به صورت لحظه‌ای بررسی کنید. در حال حاضر می‌توانید از قیمت روز پسته، با ورود به صفحه محصولات شور و شیرین و یا تماس با ما اطلاع یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.