شور و شیرین

فرآورده‌های حاصل از محصول پسته

مغز پسته یکی از آجیل‌های مورد علاقه بسیاری از افراد است. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که می‌توان از پسته استفاده نمود، سرو آن به همراه سایر خشکبار و مغزهای آجیل است. به غیر از این مورد در تهیه انواع دسر و شیرینی از این مغز استفاده می‌شود. باید بدانید که فرآورده‌های حاصل از پسته بیش از این‌ها هستند. برای نمونه، ما در این مقاله به چند نوع از فرآورده‌های حاصل از محصول پسته را بیان می‌کنیم. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیش‌تر با  فرآورده‌های حاصل از پسته آشنا شوید.

کره پسته

کره پسته یکی فرآورده‌های غذایی حاصل از پسته است که از آسیاب و برشته کردن پسته خام با شکر و همچنین اضافه کردن برخی طعم دهنده‌ها مانند هل به دست می‌آید،برای تهیه کره پسته معمولا از ترکیب ۸۰ درصد مغز پسته دهان بسته و ۲۰ درصد شکر و وانیل استفاده می‌شود. دلیل انتخاب پسته دهان بسته این است که این نوع پسته بهترین نوع آن از نظر سلامت است. این محصول به این دلیل کره نامیده شده است که در طی فرایند تولید، روغن پسته از آن جدا نمی‌گردد و چربی آن کاملا در محصول باقی می‌ماند  که باعث می‌شود کره خمیری شود. باید این را بدانید که روغن و چربی پسته فاقد کلسترول است.

کره پسته

روغن پسته

روغن پسته همان عصاره مغز پسته است که به دلیل اینکه دارای اسیدهای چرب مفید و مقدار فراوانی ویتامین E است پرطرفدار شده است. این روغن دارای طبع گرم و خشک است که یک گزینه مناسب برای درمان سرد مزاجی است. استفاده از روغن پسته در آشپزی، می‌تواند طعم و عطری عالی به غذا ببخشد و رایج‌ترین کاربرد آن استفاده در سالاد است. همچنین عطر خوب روغن پسته باعث شده است تا از آن در صنعت عطرسازی استفاده گردد. مصرف خارجی و موضعی این روغن می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.

قاووت پسته

قاووت پسته یک خوراکی بی‌نظیر، خوش‌طعم و مقوی است که به دلیل وجود پسته، دارای مقدار زیادی مواد مغذی و همچنین سرشار از املاح و مواد معدنی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مصرف قاووت  پسته خواص فوق‌العاده ای را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. قاووت به دلیل اینکه از موادی کاملا طبیعی و مقوی تهیه می‌شود و همچنین به دلیل داشتن طعم بی‌نظیر و خواص فراوان، یک میان وعده  انرژی‌زا و پرطرفدار به شمار می‌رود. برخی از خواص قاووت شامل موارد زیر می‌شود:

  • قاووت پسته یکی از سوغاتی‌های اصیل کرمان است که افزایش قوای جسمی را در پی دارد.
  • قاووت پسته سرشار از آهن و یک انرژی‌زای عالی است. مغز پسته دارای مقدار بالایی ماده معدنی آهن است که برای رفع سرگیجه و بی‌حالی بسیار موثر است و به عنوان یک میان وعده خوشمزه و انرژی‌بخش و آرام‌بخش مفید است.
  • قاووت پسته باعث کمک به تقویت بینایی و دید چشم می‌شود. این به دلیل ترکیبات مغز پسته است که حاوی کورونوئید می‌باشد به همین دلیل باعث تقویت بینایی چشم می‌گردد.
  • قاووت پسته یکی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای افزایش قوای جنسی محسوب می‌شود.
  • قاووت پسته برای درمان کم‌خونی و تقویت سیستم ایمنی فوق‌العاده عمل می‌کند. همان‌طور که گفتیم، پسته حاوی مقادیر زیادی آهن است به همین دلیل یک گزینه بسیارخوب برای کمک به درمان کم خونی به شمار می‌رود، به همین دلیل است که به خانم‌های باردار وشیرده و دختران جوان توصیه می‌شود.

مربای مغز پسته

یکی از فرآورده‌های پسته مربای مغز پسته است که از قدیم تا به حال مورد توجه افراد بوده است و دارای عطر و طعم بسیار خوبی است و از ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مربای مغز پسته انواع ویتامین‌ها و فیبرها را در خود جای داده است و با داشتن کلسیم به استخوان‌سازی و با آهن به خون‌سازی کمک بسیاری می‌کند.

مربای مغز پسته

مربای پوست پسته

مربا­ها انواع مختلفی دارند و یکی از این انواع مربا، مربا­ی پوست پسته است که از انواع فرآورده‌های پسته محسوب می‌شود. مربا­ی پوست پسته همانطور که از نامش مشخص است از پوست پوسته به دست می‌آید. شاید باورش سخت باشد زیرا پوست پسته به‌طور عادی قابل خوردن نیست ولی از همین پوست غیرقابل خوردن یک ماده‌‌ خوراکی لذیذ به دست می‌آید. مربای پوست پسته خواص و فواید بسیار زیادی دارد. از مربای پوست پسته به عنوان مکملی در کنار صبحانه استفاده می­‌شود. همچنین یک دسر خوشمزه است که می­توانید از آن به عنوان دسر نیز استفاده کنید. مربای پوست پسته را می­توان با کمترین امکانات، در خانه نیز تهیه نمود.

ترشی پوست پسته

شاید از شنیدن نام ترشی پوست پسته تعجب کرده باشید؛ اما باید بگوییم که این ترشی نه تنها بسیار خوش عطر و طعم است بلکه خواصی زیادی نیز دارد. شاید با شنیدن نام پوست پسته به یاد رنگ‌رزی بیفتید؛ اما باید بدانید که علاوه بر این ویژگی خواص خوراکی زیادی نیز دارد. استفاده از پوست پسته می‌تواند در رفع بوی بد دهان، رفع التهابات و زخم‌های درون دهان، رفع حالت تهوع، درمان سکسکه و بهبود وضعیت لثه‌ها کمک می‌کند.

خلال پسته

خلال پسته یا پسته خلال شده یکی از فرآورده‌های پسته است که با جدا کردن پوست کالک پسته یعنی پوست مغز پسته و برش آن به برش‌های نازک به دست می‌آید. هر چه پسته سبزتر و کشیده‌تر باشد، برای برش دادن مناسب‌تر است. خواص خلال پسته با مغز پسته یکسان است، بنابراین سرشار از ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی مانند آهن و منیزیم است. خلال پسته در درمان سرماخوردگی مفید است و باعث افزایش قدرت جنسی می‌شود. مصرف پسته دارای تاثیر موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. خلال پسته طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی دارد که همین باعث شده است به یکی از محبوب‌ترین آجیل‌ها تبدیل شود.

 

خلال پسته

پودر پسته

مغز پسته گاهی به صورت پودری نیز تهیه می‌شود. برای  تهیه پودر مغز پسته می‌توان به فروشگاه‌ها مراجعه کرد و یا در خانه برای تهیه آن اقدام نمود. از پودر پسته برای درست کردن انواع کیک، شیرینی و یا به صورت مخلوط همراه گردو در صبحانه می‌توان استفاده کرد. امروزه پودر پسته در بین مردم بسیار کاربردی شده است و حتی کارخانه‌های کیک و شیرینی‌پزی نیز از آن استفاده‌های زیادی دارند. پودر پسته در اکثر شهرها تهیه می‌شود برای مثال امروزه پودر پسته شیراز، رفسنجان، یزد، بوشهر و …  بسیار مشهور هستند و در اکثر شهرها این پودرها عرضه می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.