شور و شیرین

روش صادرات پسته

صادرات پسته به صورت‌های مختلف مانند صادرات پسته خشک، پسته تازه، مغز پسته و… انجام می‌گیرد. روند صادرات پسته برای بسیاری از بازرگانان اهمیت زیادی دارد. در این مقاله در مورد چگونگی پسته صادراتی و روند آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع پسته صادارتی

پسته صادراتی ارقام مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها در مناطق مختلفی کشت می‌شوند، همه این انواع از نظر شکل ظاهری و قیمت  با هم متفاوتند. همچنین باید گفت که بازار خرید و فروش و میزان تقاضا برای پسته‌ها یکسان نیست. اما از مهم‌ترین ارقام پسته صادراتی ایران می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

انواع پسته صادارتی

پسته فندقی

این نوع پسته نسبت به دیگر انواع پسته سایز کوچک‌تری دارد. به دلیل اینکه پسته فندقی سایز کوچک و تعداد بیشتر در واحد وزن دارد، محبوبیت پیدا کرده است و بیشترین میزان صادرات را در بین انواع پسته دارد. این پسته در سایزهای 26-28، 28-30، 30-32 وجود دارد.

پسته احمدآقایی

اندازه این نوع  پسته بزرگ‌تر از پسته فندقی است و بهترین طعم را در بین دیگر پسته‌ها دارد به همین دلیل از پسته‌های محبوب برای صادرات می‌باشد  و در کشورهای شرق آسیا دارای مصرف بالایی است. این پسته در سایزهای 22-24، 24-26 وجود دارد.

پسته اکبری

پسته اکبری در مقایسه با احمدآقایی دارای دانه‌های کشیده‌تری است که همین ویژگی باعث شده تا قیمت بالاتری داشته باشد به‌گونه‌ای که گران قیمت‌ترین پسته صادراتی ایران می‌باشد. این پسته در سایزهای 20-22، 22-24 وجود دارد.

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی دارای اندازه درشت و گرد است و دارای طعم به‌خصوصی است. این پسته دارای سایزهای 18-20، 20-22، 22-24، 24-26 است.

پسته بادامی

این  نوع  پسته شبیه احمد آقایی است اما مغز آن شبیه به بادام است. پسته بادامی در سایزهای 24-26، 26-28، 28-30 وجود دارد.

مغز پسته

برای تهیه مغز پسته از پسته‌های دهان بسته استفاده می‎گردد.

مغز پسته سبز

این نمونه برای استفاده در صنایع غذایی، طعم‌دهی، استفاده در بستنی و دسرها کاربرد دارد.

مغز پسته سبز

شرایط صادرات پسته

برای شروع روند صادرات پسته، ابتدا باید به نیاز مشتری توجه شود. نوع پسته صادراتی بر اساس نیاز کشور واردکننده متفاوت است. به طور معمول برای صادرات پسته به کشورهای اروپایی از بهترین نوع آن استفاده می‌شود. اما در کشورهایی که  کمتر توسعه یافته‌اند به دلیل اینکه درآمد جامعه کمتر است، بیشتر پسته‌های با کیفیت متوسط صادر می‌شود. البته صادرات پسته با توجه به استانداردهای گمرک کشور صادرکننده و کشور واردکننده انجام می‌گیرد.

روند صادرات پسته ایران

پسته، یک محصول با ارزش برای صادرات است که مشتریان خاصی را در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی دارد. صادارت پسته به اروپا، ترکیه، گرجستان، عراق، چین، قطر، امارات، روسیه از جمله  مهم‌ترین مقاصدی است که در بخش صادرات پسته ایرانی صورت می‌گیرد. روند صادرات پسته ایران به صورت زیر است:

تأمین محصول

قبل از اینکه تجار شروع به فعالیت صادرات پسته ایرانی کنند ابتدا لازم است مطالعات متعددی انجام دهند و اطلاعات دقیقی راجع به مشتریان در کشورهای مقصد، نوع پسته مورد نظر این مشتریان، شرایط گمرکی کشورهای واردکننده، استانداردهای غذایی و بهداشتی کشور وارد کننده باید دست یافت تا بتوان بهترین پسته ایران را به آن‌ها صادر کرد.

بسته بندی پسته

بعد از اینکه مرحله تأمین محصول نوبت به بسته بندی می‌رسد. در بسته بندی محصول باید مواردی مانند نوع پسته و مشخصات تولیدی آن، شرکت تولید کننده، شرکت صادرکننده، شرکت واردکننده و مواردی از این قبیل ثبت شود تا خریداران بتوانند با اطلاع کامل پسته را خریداری نمایند.

اخذ مدارک استاندارد بودن پسته ایرانی

در صادرات پسته ایرانی قبل از اینکه محصول به مراحل گمرکی وارد شود باید استانداردهای لازم کسب گردند. این استانداردها علاوه بر اینکه باید توسط اداره استاندارد تایید شوند، تمامی تاییدات مورد نیاز واردات خشکبار در کشورهای مقصد را نیز بگیرند. به‌خصوص اینکه در کشورهای اروپایی  محصولات صادراتی باید تمامی آزمایشات و گواهی‌های معتبر بهداشتی و سلامت غذایی را داشته باشند و یا در برخی موارد خاص تاییدیه‌هایی از اداره غذا و دارو کشورهای مقصد دریافت کنند.

ارائه پسته به گمرک

بعد از اینکه  مراحل قبل به پایان رسید باید محصولات صادراتی را به گمرک شهرستان‌هایی که محصول در آن تولید می‌شود ارائه داد و مدارکی مانند اظهارنامه‌های نوع محصول، وزن، مشخصات و فاکتور محصول را تکمیل نمود.

اخذ گواهی سلامت پسته در گمرک

در گمرک‌های کشور، اداره استاندارد شرکت‌های صادرکننده خشکبار به‌خصوص در مراحل صادرات پسته ایرانی را ملزم به رعایت استانداردها، اخذ و ارائه مدرک تاییدیه استاندارد نموده است. اگر محصولی فله و یا بدون برند باشد و یا برند آن شرکت صادراتی ثبت نشده بود یا استانداردهای لازم را اخذ نکرده باشد، در اداره گمرک و اخذ تاییدیه استاندارد از این محصول صادراتی نمونه‌برداری می‌کنند و آن‌ها را بررسی و تست‌های آزمایشگاهی را روی آن انجام می‌دهند، و اگرمورد تایید بودند،  گواهی سلامت نباتات و بهداشت غذایی را برای آن صادر می‌کنند و بعد از اینکه این مرحله  طی شد، گواهی ترخیص بار در گمرک صادر می‌شود.

تحویل پسته صادراتی به شرکت حمل و نقل

بعد از اینکه مدارک تکمیل شد و انجام مراحل گمرکی به پایان رسید، باید بارنامه‌ای در خصوص صادرات پسته آماده شود. در این مرحله شرکت‌های صادرکننده با شرکت‌های حمل و نقل قرارداد بسته و مراحل گام به گام انجام کار را به آن‌ها ابلاغ می‌کنند و شرکت‌های حمل و نقل نیز مراحل این کار را به مشتریان اعلام می‌کنند.

دریافت بارنامه پسته و تسویه حساب

در صادرات پسته ایرانی معمولا همزمان با ارائه پیش‌نویس بارنامه ( که شامل مشخصات بار، مشخصات کشور مقصد و گیرنده بار است) که نشانه تحویل بار به باربری بین‌المللی است، درصدی از مبلغ معامله توسط فروشنده دریافت می‌شود. در عادی‌ترین روش بیست درصد از مبلغ به صورت پیش‌پرداخت و هشتاد درصد باقی‌مانده با ارائه بارنامه پرداخت می‌شود.

دریافت باقیمانده مدارک و گواهی مبدا صادرات پسته

شرکت حمل و نقل سایر مدارک گمرکی و تاییدیه بارنامه از گمرک و فروشنده را دریافت می‌کند و سپس  نسبت به دریافت گواهی مبدأ برای پسته صادراتی از اتاق بازرگانی اقدام می‌کند. در این حالت مدارک کامل شده و برای ارسال به کشور مقصد و ترخیص آن آماده هستند.

 

 

سود صادرات پسته

سود صادرات پسته

پسته از جمله مهم‌ترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی می‌باشد. همچنین یکی از مهم‌ترین محصولات در صادرات غیر نفتی ایران است. به دلیل اینکه پسته ارزش افزوده فراوانی را ایجاد می‌کند و همچنین حاشیه سود بسیار بالایی در اقتصاد کشاورزی در محصولات صادراتی دارد بسیار با اهمیت است و به همین دلیل مورد توجه بازرگانان، تجار و سرمایه‌گذاران است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.