شور و شیرین

شیر بادام و 18خاصیت مفید آن به همراه طرز تهیه آن

شیر بادام از نوشیدنی‌های فوق‎العاده مفید با بافت کرمی است که طعم مطبوعی دارد و از نظر ظاهری شباهت زیادی با شیر معمولی دارد. طبع شیر بادام گرم و تر ست. برای آشنایی با خواص این نوشیدنی با ما همراه باشید.

شیر بادام چیست؟

شیربادام یک نوشیدنی مغذی و کم کالری است که از قدیم بسیار محبوب بوده است. شیر بادام از ترکیب بادام آسیاب شده و آب به دست می‎آید که در پایان باید آن را از صافی گذراند. ظاهر این نوشیدنی شبیه به شیر اما دارای طعم آجیلی و مطبوع است. این نوشیدنی سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، ریبوفلاوین، ویتامین E و ویتامین D است.این یک گزینه عالی برای افرادی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند شیر گاو بخورند.

شیر بادام چیست؟

ارزش غذایی شیر بادام

مواد مغذی موجود در یک لیوان (220 میلی لیتر) شیر بادام به شرح زیر است:

کالری: 40

چربی: 3 گرم

کربوهیدرات: 2 گرم

پروتئین: 1 گرم

فیبر: 1 گرم

 

خواص شیر بادام برای سلامتی

کمک به استحکام دندان ها و استخوان ها

ویتامین D و پروتئین موجود در شیر بادام به اندازه شیر لبنی نیست، اما همچنان یک منبع خوب از ویتامین D است که باعث تقویت استخوان‌ها، دندان‎ها و افزایش تراکم استخوانی می‎شود. علاوه بر این‎ها بادام دارای چربی‌هایی است که برای سلامت استخوان مفیدند.

 

کمک به استحکام دندان ها و استخوان ها

شیر بادام سرشار از ویتامین E است

 

باداام به طور طبیعی سرشار از ویتامین E است. یک لیوان شیر بادام حدود 20 تا 50 درصد نیاز روزانه ما به ویتامین E را برطرف می‎کند.

کلسیم فراوانی دارد

بادام میزان کلسیم کمتری نسبت به شیر دارد، اما از آنجاییکه اکثر افراد شیر بادام را جایگزین شیر گاو می‎کنند، تولیدکنندگان شیر بادام کارخانه‎ای را با کلسیم غنی می‎کنند. یک لیوان شیر بادام 20 تا 45 درصد میزان کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‎کند.

منبع تامین ویتامین D

اکثر شیرهای بادام کارخانه‎ای با ویتامین D غنی می‎شوند. به طور میانیگین یک لیوان شیر بادام 25 درصد ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‎کند. اما شیربادام خانگی ویتامین D ندارد.

بدون لاکتوز

حساسیت به لاکتوز به دلیل کمبود آنزیم لاکتوز در بدن پیش می‎آید که در چنین مواقعی فرد توانایی هم لاکتوز را ندارد. حساسیت به لاکتوز باعث علائم ناراحت‎کننده زیادی مانند درد شکم و نفخ می‎شود. شیر بادام مناسب برای چنین افرادی است، زیرا لاکتوز ندارد.

فسفر کم و میزان مناسبی پتاسیم دارد

افرادی که بیماری کلیوی دارند از مصرف شیر به دلیل میزان بالای فسفر و پتاسیم خودداری می‎کنند، زیرا کلیه آن‎ها توانایی تمیزکردن فسفر و پتاسیم را از غذا ندارد و خطر رسوب این مواد در خون را در پی خواهد داشت. شیر بادام یک جایگزین مناسب برای چنین افرادی است و به بهبود سلامت کلیه را در پی دارد.

تقویت قلب و عروق

چربی‌های تک غیر اشباع که در شیر بادام وجود دارند برای تقویت قلب مفیدند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. همچنین به کاهش کلسترول بد خون کمک می‌کند و سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد.

شیر بادام روند ابتلا به آلزایمر را کند می کند

شیر بادام به دلیل اینکه ویتامین E دارد، سرعت زوال مغزی را کاهش می‌دهد و پیشرفت آلزایمر را کند می‌کند.

تقویت عضلات

شیر بادام تنها 1 گرم پروتئین در هر وعده دارد، اما مقادیر زیادی ویتامین از گروه B مانند آهن و ریبوفلاوین دارد که هم برای رشد ماهیچه‎ها و هم بهبود آن‌ها موثر است.

بهبود سلامت پوست

ویتامین E موود در شیر بادام یک نوع آنتی اکسیدان است که با مبارزه با فعالیت‌های رادیکال‎های آزاد موجود در غذا یا نور خورشید، سلامت بدن و پوست را بهبود می‎بخشد.

افزایش قدرت بینایی

ویتامین A برای بهبود تمرکز چشم و سلامتی آن‎ها مفید است. شیر بادام مقادیر خوبی از این ویتامین را دارد و با قدرت بینایی در ارتباط است.

افزایش قدرت بینایی

قند کم و مناسب افراد دیابتی

شیر بادام شیرین نشده قند بسیار کمی دارد و برای افرادی که مصرف مواد قندی خود را محدود کرده‎اند بسیار مناسب است. جایگزین کردن شیر بادام با شیرگاو برای افراد دیابتی که مصرف قند خود را محدودی دارند، مناسب است.

پیشگیری از میگرن

شیر بادام به تقویت عملکرد سالم بدن با ریبوفلاوین کمک می‎کند. این مکمل غذایی برای درمان نواقص مختلف استفاده می‎شود. کمبود ریبوفلاوین باعث یکی از این نواقص می‎شود که به صورت سردرد بروز می‎کند. شیر بادام مقادیر مناسبی از این مکمل را به همراه دارد.

مبارزه با سرطان

تحقیقات نشان داده‎اند که شیر بادام رشد سلول‎های سرطانی راکاهش می‌دهد و به دلیل اینکه حاوی چربی‌های تک غیر اشباع است، نقش مهمی در جلوگیری از سرطان آندومتر، کارسینوم هپاتوسلولار و برخی انواع خاص سرطان سینه دارد.

تقویت ایمنی بدن

شیر بادام حاوی ویتامین‎های D، A و E است که باعث تقویت ایمنی می‎شوند. برخی از اشکال شیر بادام حاوی ویتامین‎های آهن اضافه شده و B هستند که باعث تقویت سلامت ایمنی بدن می‌گردند.

کمک به خواب آرام

کلسیم موجود در شیر بادام باعث می‎شود که مغز بتواند ملاتونین یعنی هورمون خواب را تولید کند. همچنین شیر بادام گرم به آرام شدن و داشتن یک خواب آرام کمک می‎کند.

کمک به درمان آکنه

اسیدهای چرب اشباع نشده در شیر بادام می‎توانند باعث کاهش مبتلا شدن به آکنه شوند.

خواص مصرف شیر بادام در دوران بارداری

مواد مغذی فراوان موجود در شیر بادام باعث رشد جنین و تقویت بدن زنان باردار می‎شود. کلسیم فراوان موجود در آن باعث تقویت استخوان‎های زنان باردار و جلوگیری از پوکی استخوان آن‎ها می‎گردد. همچنین کلسیم در این ماده باعث پایین آمدن فشار خون بارداری شده و خطر ابتلا به پره اکلام پسی را کم می‎کند. ویتامین E موجود در آن برای درمان آکنه و لکه‎های پوستی دوران بارداری مفید است.

 

خواص مصرف شیره بادام در دوران بارداری

عوارض جانبی نوشیدن شیر بادام هنگام بارداری

  • کالری کمی دارد و در بارداری ممکن است شما را ضعیف کند.
  • اگر به آجیل آلرژی دارید نباید آن را مصرف کنید، زیرا واکنش آلرژیک در دوران بارداری خطرناک است.
  • اگر دچار اختلال در عملکرد تیروئید هستید باید از مصرف آن اجتناب کنید.

خواص شیر بادام برای نوزادان و کودکان

شیر بادام مواد مغذی فراوانی دارد که باعث بهبود رشد مغز نوزادان و کودکان می‎شود. این نوشیدنی شاخ گلیسمی پایینی دارد که به کنترل قندخون در نوزادان و کودکان کمک می‎کند و باعث می‎شود که در بزرگسالی به دیابت دچار نشوند.

طرز تهیه شیر بادام خانگی

200 گرم مغز بادام در برای 8 تا 12 ساعت در یک ظرف بخیسانید. بعد از این مدت پوسته‎های قهوه‏ای رنگ روی مغزها را جدا کنید و آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و 4 فنجان آب روی آن‎ها بریزید و بعد از چند دقیقه این مخلوط را ترکیب کنید.  ماده به دست آمده را از صافی بگذرانید. خمیر بادام باقی مانده را می‎توانید خشک کنید و به عنوان آرد بادام استفاده کنید. شیر بادام به دست آمده را در یک ظرف شیشه‎ای تمیز دردار بریزید و در یخچال نگهداری نمایید.

 

شما عزیزان می توانید از فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار شور و شیرین بادام اعلا و درجه یک را خریداری نمایید و شیر بادام مغذی را در منزل تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.