شور و شیرین

روغن بادام و خواص آن برای پوست و مو

از گذشته تا به‌حال استفاده از روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین برای پوست و مو، توسط پزشکان و کتاب‌های طب سنتی توصیه شده است و توسط افراد مختلف امتحان و نتیجه خوبی نیز داشته است. با وجود اینکه در بادام تلخ مواد سمی و خطرناکی وجود دارد، نمی‌توان از مضرات روغن بادام تلخ به‌دلیل اینکه جایگاه خوبی در علم پزشکی و داروسازی به‌دست آورده است، گذشت. حال با این مطلب از شور و شیرین همراه باشید تا به سوالاتتان به طور کامل و جامع پاسخ دهیم.

 روغن بادام چیست؟

 تقریباً نیمی از وزن بادام خشک را روغن تشکیل می‎دهد. برای استخراج روغن بادام، مغز بادام را تحت‌ فشار قرار می‌دهند. این روغن که در بادام تصفیه نشده وجود دارد باعث محافظت از مواد مغذی و عطر و طعم آن می‌شود. برای اینکه بتوان روغن تصفیه‌ شده بادام را تولید کرد از گرمای زیاد و گاهی مواد شیمیایی استفاده می‌شود. هر چند روغن بادام تصفیه ‌شده دارای تحمل گرمای بیشتری است، اما ممکن است فاقد ارزش غذایی انواع روغن‌های بادام تصفیه نشده باشد. روغن بادامی که روغن بادام شیرین هم نام دارد، در واقع همان روغن بادام تلخ نیست. روغن بادام تلخ از انواع مختلف بادام تلخ به دست می‌آید و برای از بین بردن سمومی که در پوست بادام وجود دارد نیز تصفیه می‌شود.

 

 روغن بادام چیست؟

انواع روغن بادام

1- روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ از بادام تلخ تهیه می‎شود که حاوی یک گلیکوئید به نام آمیگدالین می‌باشد و هنگام پردازش تبدیل به هیدروسیانیک اسید می‌شود. اکثر درختان بادام که به‌صورت وحشی رشد می‌کنند، دارای بادام تلخ هستند که این بادام‎ها مقادیر زیادی گلیکوئید دارند. مصرف بادام تلخ می‌تواند باعث عواقب مرگبار شود. روغن بادام تلخ دارای خاصیت دارویی است و امکان دارد برای استعمال خارجی کاملا ایمن باشد، اما به دلیل خطر بالای مسمومیت، بهتر است از مصرف آن خودداری شود.

2- روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین که از بادام خوراکی (Prunus amygdalus var. dulcis) به ‌دست می‌آید و به دلیل طعم شیرین آن‌ها کشت می‌شود. از روغن بادام شیرین برای مراقبت از پوست و مو استفاده می‌شود که مصارف آشپزی زیادی نیز دارد.

خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو

خواص بادام شیرین برای مو

استفاده منظم از روغن بادام برای مو، باعث افزایش درخشندگی و حجم مو می‌گردد. روغن بادام یک منبع سرشار از منیزیم می‎باشد که باعث کمک به جلوگیری از ریزش مو می‌شود و همین دلیل بر آن است که از روغن بادام در محصولات مراقبت از مو، استفاده‌ فراوانی می‌شود. روغن‌بادام را یک یا دوبار در هفته بروی پوست سر خود قرار دهید. بعد از اینکه پوست سر خود را با آن ماساژ دادید، یک حوله را در آب گرم بگذارید و دور سرتان بپیچید. این کار باعث کاهش ریزش مو و بهبود وضعیت مو می‌شود. روغن بادام دارای آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای ذخیره و جوانسازی فولیکول‌های مو می‎باشد.

 

خواص روغن بادام شیرین برای مو

خواص بادام شیرین برای پوست

روغن بادام شیرین اسیدهای چرب فراوانی دارد که همین اسیدها باعث کنترل چربی پوست می‌شوند و از این طریق به درمان آکنه و جوش صورت نیز کمک می‌کنند. روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین E است و با همین ویتامین نیز به نرم شدن پوست‌های خشک کمک می‌کند، برای این کار باید هر شب قبل از خواب چند قطره روغن بادام شیرین را روی صورت خود ماساژ دهید و یک شب آن را روی صورت خود نگه دارید و سپس صبح روز بعد صورت خود را با آب سرد بشویید. از دیگر خواص روغن بادام شیرین این است که باعث می‌شود درجه شفافیت پوست افزایش پیدا کند و پوست را روشن می‌کند. این روغن باعث رفع آلودگی‌های پوست شده و آن را به شکل عمیق پاکسازی می‌کند. روغن بادام همچنین باعث تسکین التهاب پوست و درمان جوش‌های سرسیاه، آکنه و لکه‌های پوستی می‌گردد. یکی دیگر از خواص بی‌نظیر بادام شیرین ترمیم سلول‌ها و تولید کلاژن می‌باشد که از این باعث می‌شود علائم پیری و جوانسازی پوست به تعویق بیفتد.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو

فواید بادام تلخ برای موی سر

از بین بردن شوره سر: روغن بادام تلخ خواصی دارد که می‌تواند از پیدایش شوره سر جلوگیری کند. روغن بادام حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث از بین رفتن باکتری‌ها و قارچ‌های پوست سر انسان شده و ازشوره سر پیشگیری می‌کنند. پس اگر دارای مشکل شوره سر هستید می‌توانید با استفاده از روغن بادام تلخ از ایجاد شوره در بین موهای سر خود جلوگیری کنید و موهای شاداب و تمیزی داشته باشید.

درخشان کننده موی سر: به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری در روغن بادام تلخ این روغن کمک فراوانی به براق شدن و زیبایی موی سر می‌کند که قطعا با یک بار استفاده از آن، تاثیر شگفت‌آور آن روی زیبایی و درخشندگی موی خود را خواهید دید. چند قاشق روغن بادام تلخ را با همان میزان روغن آرگان مخلوط کنید و روی سرتان بمالید. این کار باعث درخشندگی هر چه بیشتر موهایتان می‌شود.

ترمیم موهای آسیب‌دیده: استفاده مداوم و منظم روغن بادام تلخ برای سلامت موها تاثیر مثبتی دارد. یکی از خواص استفاده مکرر از روغن بادام این است که موی سر را تغذیه کرده و همین مورد می‌تواند شکنندگی و ضعف موها را درمان کند و به تدریج موهایی که به هر دلیل ممکن است آسیب دیده باشند را ترمیم کرده و به آن‎ها شادابی و درخشانی می‌بخشد. پس اگر موهای شکننده دارید، روغن بادام یکی از راه‌های درمان است.

خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو

خواص روغن بادام تلخ برای پوست صورت

ویتامین E که در این روغن وجود دارد می‌تواند پوست را از آسیب اشعه UV خورشید محافت کند، همچنین از ایجاد چین و چروک‌های پوستی به دلیل استرس بالا رفتن سن بکاهد. از جمله دیگر خواص روغن بادام این است که به پاکسازی عمیق پوست صورت و بدن می‌پردازد، این روغن به راحتی به لایه‌های درونی پوست نفوذ می‎کند وآلودگی‌ها و مواد التهاب‌زا را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.