شور و شیرین

کشمش و خواص باورنکردنی آن

یکی از خوراکی‌های مفید و پرفایده برای بدن کشمش است. این خشکبار مقوی حاوی آنتی اکسیدان‌ها است و مانع از تخریب سلولی می‌شود. در این مقاله می‌توانید با خواص بیشتری از این میوه خشک آشنا شوید.

کشمش چیست؟

کشمش‌ها از خشک شدن انگور در مقابل نور خورشید یا خشک‌کن تهیه می‌گردند، به طور طبیعی شیرین هستند و طعم آن به طور گسترده در پخت و پز غذایی در سراسر جهان، به ویژه دسرها مورد علاقه افراد زیادی است. کشمش میوه رسیده انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود درآن با نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد. کشمش نیز مانند دیگر خشکبارها در تمام طول سال یافت می‌شود.

 

کشمش چیست؟

انواع کشمش

میوه انگور تنوع زیادی دارد و کشمش نیز به عنوان انگور خشک شده انواع مختلفی دارد که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کشمش تیزابی یا قلمی (انگوری، زرد یا دودی): انگور بی دانه به روغن تیزاب آغشته شده و با دود گوگرد خشک می‌شود که رنگ آن زرد کهربایی مایل به قهوه‌ای است.

کشمش آفتاب خشک: انگور بدون دانه در مقابل آفتاب خشک می‌شود و به رنگ قهوه‌ای است. این کشمش به عنوان کشمش پلویی شناخته می‌شود.

کشمش سایه خشک: این نوع کشمش بعد از اینکه خشک می‌شود همچنان رنگ سبز خود را دارد. این کشمش از انگور عسگری تهیه می‌شود، البته کشمش سبز قلمی هم با این روش از انگورهای درشت و سبز به دست می‌آید.

مویز: مویز یک کشمش سیاه است که از انگورهای سیاه مجلسی قرمز یا انگور شاهانی به دست می‌آید و دارای هسته و قند زیادی است. این نوع کشمش نسبت به بقیه دارای حبه‌های درشت‌تر و گوشتی بیشتری است و خاصیت آن از کشمش‌ها و انگورهای سبز بیشتر است.

ویتامین ها و ارزش تغذیه ای موجود در کشمش

این میوه خشک شده سرشار از مواد معدنی است که خواص بی‌شماری دارد. ارزش غذایی 100 گرم این میوه خشک شده دارای 295 کالری است. ترکیبات موجود در 100 گرم از کشمش شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پتاسیم 23%
  • کربوهیدرات 26%
  • ویتامین ث 9%
  • منیزیم 7%
  • ویتامین B12 10%
  • فیبر 28%
  • پروتئین 5%
  • کلسیم 2%

Raisins are 15% water, 79% carbohydrates (including 4% fiber), 3% protein, and contain negligible fat (table). In a 100 gram reference amount, raisins supply 299 kilocalories and moderate amounts (10–19% DV) of the Daily Value for several dietary minerals, riboflavin, and vitamin B6

خواص کشمش

درمان نفخ شکم

در کشمش فیبر وجود دارد که باعث می‌شود مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش دفع شوند. این می‌تواند از بروز بیماری‌های روده، رشد باکتری‌ها و ناراحتی‌های ناشی از نفخ شکم محافظت شود.

درمان کم خونی

افرادی که به دلیل کمبود آهن دچار کم خونی شده‌اند، لازم است از این میوه خشک به صورت منظم استفاده کنند.

غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها دارای خواص ضد سرطانی و ضد تخریب سلول‌های بدن هستند. اگر در طول روز از این میوه خشک استفاده کنید از سرطان‌های مختلف جلوگیری خواهید نمود.

خواص کشمش

بهبود سلامت استخوان

برای پیشگیری از مبتلا شدن به پوکی استخوان، مصرف این میوه خشک توصیه می‌گردد زیرا با دارا بودن مقدار زیادی کلسیم می‌تواند کمبودهای بدن را رفع کند.

افزایش باروری

کشمش‌ها باعث تحریک میل جنسی و برانگیختگی می‌شوند، زیرا حاوی آمینو اسیدی به نام آرژنین هستند که مسئول تقویت میل جنسی هر فرد است. آرژنین آفرودیسیاک یک ماده طبیعی است که سطح حرکت اسپرم را افزایش داده و هیمن باعث می‌شود که شانس تخمک‌گذاری در رابطه جنسی بالا رود.

بهبود سلامت پوست

در کشمش مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها وجو دارد که باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین پوست می‌شود و به درمان چین و چروک و جوانسازی پوست صورت کمک می‌کند. رزوراترول‌های موجود در کشمش نیز به پاکسازی خون و پوست کمک کرده و باعث جوانسازی پوست می‌شوند.

بهبود سلامت مو

افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند و زیبایی موهای خود را از دست داده‌اند بهتر است کشمش را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. ویتامین‌های موجود در کشمش، کمبودهای بدن را برطرف می‌کند و مانع از ریزش مو می‌شود.

تنظیم خواب

کم خونی و فقر آهن باعث ایجاد مشکلات بی خوابی می‌شود، بنابراین مصرف کشمش که غنی از آهن است باعث خواب خوب شبانه می‌گردد.

کنترل سطح کلسترول

کشمش حاوی میزان بالایی از پتاسیم، فیبر، پلی فنول‌ها، فنولیک اسید، تانن‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است که باعث سوزاندن کلسترول و همچنین پایین آوردن فشار خون می‌شوند که از همین راه سلامت قلب و عروق را بهبود می‌دهد.

کاهش فشار خون

کشمش به دلیل دارا بودن پتاسیم می‌تواند مقدار قابل توجهی فشار خون را کنترل کند. پس اگر فشار خون دارید، از کشمش در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

کنترل دیابت

برخی مطالعات نشان داده‌اند که کشمش واکنش انسولینی بعد از صرف غذا را کاهش می‌دهد که نشان می‌دهد کشمش می‌تواند جلوی فوران یا جهش یکباره انسولین بعد از صرف غذا را بگیرد که در غیراینصورت برای بیماران دیابتی خطرناک است.

موثر برای عملکرد بهتر کلیه ها

افرادی که به سنگ کلیه و نارسایی کلیوی دچار هستند، می‌توانند از کشمش به دلیل داشتن پتاسیم استفاده کنند.

سم زدایی بدن

هدف اصلی کبد، حذف سمومی است که در بدن پیدا می‌شوند. برای کمک به کبد و خارج کردن آن از زیر بار فشار دفع سموم، می‌توان هر روز به اندازه کافی کشمش مصرف کرد زیرا تفاوت عظیمی ایجاد می‌کند.

موثر بر بهداشت دهان و دندان

در ترکیبات کشمش الئانولیک اسید وجود دارد که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. علاوه بر این به دلیل اینکه آنتی اکسیدان‌های قوی دارد از عفونت‌های دهان و لثه پیشگیری می‌کند.

موثر بر بهداشت دهان و دندان

سلامت چشم ها و بینایی

این میوه خشک با ترکیباتی که دارد باعث می‌شود، نور چشم افزایش یابد و چشم را از تنبلی و ضعیف شدن نجات دهد. اگر در طول شبانه روز ساعات زیادی را به مطالعه می‌گذرانید این میوه خشک را همراه خود داشته باشید.

کاهش استرس

اگر از افراد استرسی هستید لازم است از دمنوش‌های کشمش استفاده کنید. با استفاده از دمنوش‌های آرامبخش این میوه مقوی می‌توانید استرس خود را کاهش  دهید. همچنین اگر در طول روز دچار استرس‌های کاری هستید پیشنهاد می‌شود این میوه خشک را همراه خود داشته باشید.

کشمش را چگونه بخوریم ؟

  • کشمش را می‌توان به قسمتی از رژیم غذایی خود اضافه کرد، برای صبحانه به جای شکر یا هر نوع شیرینی از کشمش می‌توان استفاده کرد.
  • برای شام می‌توان آن را روی سیب زمینی پخته یا سبزیجات ریخت.
  • در سالاد می‌توان از کشمش استفاده کرد تا طعم لذت‌بخشی به آن دهد.
  • از کشمش می‌توان روی کلوچه و پنکیک به عنوان شیرین کننده استفاده کرد و مصرف شکر تصفیه شده را کاهش داد.
  • این میوه خشک را می‌توان به عنوان میان وعده به رژیم غذایی خود اضافه نمود.
  • شکلات‌های کشمشی نیز دارای انرژی بالایی هستند.

نحوه نگهداری از کشمش

بهترین روش نگهداری از کشمش این است که آن را در یک مکان خشک و خنک قراردهید.  اگر آن را برای بیش از دو ماه نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در یک ظرف دردار قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید، به این ترتیب می‌توانید زمان بیشتری از آن مصرف کنید.

اگر کشمش را برای مصرف بعدتان می‌خواهید، توصیه می‌شود آن را در یخچال نگهداری کنید. می‌توان آن را تا یک سال در یخچال و تا دو سال در فریزر نگهداری نمود. نگهداری طولانی مدت ممکن است باعث کریستالیزه شدن یا بلوری شدن قند کشمش می‌شود.

برای جلوگیری از آن کشمش‌ها را از ظرف دردار به کیسه ذخیره‌سازی انتقال دهید و هوای داخل کیسه را خارج کنید. کیسه را به خوبی مهر و موم کنید و آن را در یخچال یا کابینت قرار دهید. حتی می‌توان آن‌ها را در آب گرم شست تا کریستال‌هایشان جدا شوند.

کشمش را چگونه بخوریم

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از کشمش

  • فیبر بیش از حد موجود در کشمش برای شکم مضر است.
  • اگر بیش از حد از کشمش استفاده شود، برای سلامت قلب مضر است.
  • مصرف بیش از حد کشمش که حاوی فیبرهای رژیمی یا الیاف برای سلامت گوارش است، مضر می‌باشد و ممکن است به ضعف جذب مواد مغذی، گاز روده، انسداد روده ای و … ایجاد شود.
  • مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان‌‌ها نیز مضر است. اگرچه آنتی اکسیدان‌ها برای بدن مناسب‌اند اما مصرف آن‌ها در طولانی مدت باعث آسیب رسیدن به سیستم بدن می‌شوند.

چه تعداد کشمش باید در طول روز مصرف شود؟

از کشمش باید روزانه حدود 30 گرم استفاده شود.

آیا کشمش باعث افزایش وزن می شود؟

کشمش کالری بسیار بالایی دارد و اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث اضافه وزن می‌شود.

 

اگر قصد خرید کشمش را دارید می توانید انواع کشمش را در فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار شور و شیرین با هم مقایسه کنید و با خیالی آسوده بهترین نوع کشمش را از بهترین فروشگاه اینترنتی آجیل خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.