شور و شیرین

کره بادام زمینی و خواص شگفت انگیز آن

کره بادام زمینی سرشار املاح ‌معدنی مفید برای بدن می‌باشد. برای درمان بسیاری از امراض و بیماری‌ها باید از کره بادام زمین استفاده کنید. هر چیزی که درمورد خواص بادام زمینی و کبد چرب، دیابت، بارداری، درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی و کمک به پاکسازی سلول‌های سرطانی در بدن شنیده‌اید درست هستند. می‌توانید در این مطلب با این خواص کره بادام زمینی بیشتر آشنا شوید.

زیستگاه بادام زمینی

بادام‌ زمینی که نام دیگرآن پسته‌شامی (همچنین بادام‌کوهی یا پسته زمینی) و نام علمی آن Arachis hypogaea  است. گیاه بادام زمینی بومی آمریکای جنوبی است و از آنجا نیز به نقاط گوناگون دنیا منتقل شده ‌است. بوته گیاه بادام زمینی، بوته‌ای یک‌ ساله است که دارای ارتفاع ۳۰ تا۵۰ سانتیمتری است. بادام زمینی بومیِ برزیل است و برای کِشت این گیاه آب و هوای گرم مناسب‌ است. بادام زمینی ساقه‌ای راست دارد و برگ‌های آن از دو زوج برگچه تشکیل شده است، همچنین گل‌های آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد که پس از تلقیح، دمِ گل خم می‌شود و به سطح خاک می‌رسد و سپس کم‌کم در خاک فرو می‌رود تا میوه در داخل خاک به وجود آید.

زیستگاه بادام زمینی
خواص کره بادام زمینی

جدول ارزش غذایی کره بادام زمینی

 

جدول ارزش غذایی کره بادام زمینی بدون نمک
تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 589 کیلوکالری
کربوهیدرات 21.57 گرم
پروتئین 24.06 گرم
چربی 49.94 گرم
آب 1.14 گرم
فیبر 8.00 گرم
قند 8.41 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

 

جدول ارزش غذایی کره بادام زمینی با نمک
تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 589 کیلوکالری
کربوهیدرات 21.57 گرم
پروتئین 24.06 گرم
چربی 49.94 گرم
آب 1.14 گرم
فیبر 8.00 گرم
قند 8.41 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

خواص کره بادام زمینی

پروتئین

کره بادام زمینی 7.02 گرم پروتیین در هر 2 قاشق غذا خوری دارد. طبق رژیم غذایی rda مقادیر برای زنان 45 گرم و برای مردان 56 گرم است، که طبق سن و سطح فعالیت آن‌ها متفاوت است.

منیزیم

هر 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، 57 میلی گرم منیزیم دارد. طبق توصیه rda مصرف منیزیم در مردان 400-420 و برای زنان 310-320 باید باشد.

فسفر

هر وعده کره بادام زمینی حاوی 107 میلی گرم فسفر است، که حدود 15.3 درصد از مقادیر توصیه شده برای بزرگسالان است. فسفر در بدن باعث ساخت سلول‌ها و استخوان‌های سالم شده و به تولید انرژی در سلول‌ها کمک می کند.

روی

یک وعده کره بادام زمینی حدودا دارای  0.85 میلی گرم روی برای بدن است، که حدود 7.7 درصد میزان دریافت روزانه برای مردان و برای زنان 106 % از مقادیر توصیه شده است. از فواید روی برای بدن تقویت سیستم ایمنی، سنتز پروتئین و تشکیل DNA  است.

نیاسین

کره بادام زمینی دارای 4.21 میلی گرم نیاسین در هر وعده است که نقش مفیدی در مصرف 14 تا 16 میلی گرمی توصیه شده دارد. نیاسین برای بهبود هضم و عملکرد عصبی تولید انرژی مفید است.

ویتامین B-6

کره بادام زمینی، 0.17 گرم ویتامین B در هر وعده دارد که تقریباً 14 درصد از مقدار توصیه شده 1.3 میلی گرمی توسط rda دریافت می‌شود، ویتامین B نقش مهمی در مهار واکنش‌های آنزیمی در بدن دارد و یک ویتامین ضروری برای سلامت قلب و سیستم ایمنی است.

خواص آنتی اکسیدانی

کره بادام زمینی به دلیل وجود اسید فولیک، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. از دیگر آنتی اکسیدان‌های موجود در آن رزوراترول است که یک آنتی اکسیدان پلی فنلی است و در کنترل بیماری‌های مزمن موثر است.

 

خواص موجود در کره بادام زمینی
خواص کره بادام زمینی

پتاسیم

کره بادام زمینی دارای پتاسیم است که یک عنصر تعادلی سیال در بدن است و به عنوان الکترولیت عمل می‌کند. پتاسیم یک عنصر مهم برای قلب است که در مقادیر زیاد کره بادام زمینی وجود دارد.

غنی از فیبر

بادام زمینی و کره آن، فیبر بسیار بالایی دارد، فیبر رژیمی یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی ما است، زیرا کمبود فیبر رژیمی باعث به مشکلات و بیماری‌هایی مانند یبوست، دیابت، کلسترول و بیماری‌های قلبی می‌شود.

فواید استفاده از کره بادام زمینی

کاهش وزن

این خاصیت در کره بادام زمینی ممکن است به این دلیل باشد که بادام زمینی‌ احساس سیری و پر بودن را می‌دهد که این احساس به لطف پروتئین، چربی و فیبر در آن است.

فواید استفاده از کره بادام زمینی
خواص کره بادام زمینی

کاهش خطر ابتلا به دیابت

کره بادام زمینی علاوه بر این که حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است، منبع غنی از چربی‌های مفید است. چربی‌های مفید باعث تحریک عملکرد انسولین در بدن می‌گردند. بنابراین با مصرف منظم کره  بادام زمینی می‌توان احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش داد.

تقویت انرژی

پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب موجود در کره بادام زمینی باعث افزایش انرژی روزانه می‌شوند. همچنین این ماده با خاصیت کنترل قند خون باعث چلوگیری از کاهش خطر افت این فاکتور در بدن می‌شود. علاوه بر این مصرف کره بادام زمینی بخصوص در وعده صبحانه احساس سیری بیشتری را به همراه دارد.

سلامت ماهیچه و اعصاب

کره بادام زمینی باعث تنظیم دمای بدن، سم زدایی بدن، تولید انرژی، استحکام استخوان و دندان و حفظ سلامت دستگاه عصبی می‌گردد و این به دلیل وجود منیزیم است که عملکرد بیش از 300 فعالیت شیمیایی بدن را کنترل می کند.

دشمن سنگ كيسه صفرا

طبق مطالعات، مصرف مرتب کره بادام‌ زمینی، احتمال ابتلا به سنگ صفرا در مردان و همچنین برداشتن کیسه صفرا در زنان کاهش می‌یابد. این به دلیل وجود فیبرهای غذایی، فیتوسترول و منیزیم در بادام زمینی است. این یک راه ساده و آسان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

تقویت و بهبود سلامت قلب

کره بادام زمینی حاوی بسیاری از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب تک اشباعی (MUFA)، اسیدهای چرب چند غیراشباع (PUFA)، نیاسین و منیزیم است که باعث سلامت قلب می‌شوند.

مصرف کره بادام زمینی در بدن سازی

بسیاری از بدنسازها و علاقمندان به تناسب اندام، به دلایل مختلفی به مصرف کره بادام زمینی روی می‌آورند.  بادام زمینی (Peanut) به لطف مقدار بالای کالری، یک راه ساده برای افزایش جذب کالری و چربی غیراشباع است که برای کسب کالری برای ورزشکاران مناسب است.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه

طبق مطالعات خوردن کره بادام زمینی و آجیل در هر سنی خصوصا در 30 سالگی احتمالا باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری خوش خیم سرطان سینه BDD می‌گردد. حتی افرادی که دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان هستند در صورت خوردن کره بادام زمینی در خطر کمتری خواهند بود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون

به نظر می‌رسد که بادام زمینی و مصرف کره بادام زمینی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، به ویژه در زنان، می‌شود. علت این امر به طور کامل مشخص نیست، اما ممکن است با محتوای فیبر همراه با چربی‌های غیر اشباع ضد التهابی درارتباط باشد.

کاهش آلرژی

مصرف کره بادام زمینی در زمان بارداری باعث کاهش احتمال حساسیت کودک به بادام زمینی می‌شود. اگر خودتان به بادام زمینی حساسیت ندارید، با مصرف یک قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی می‌توانید حساسیت غذایی را از بین ببرید.

حفظ سلامت پوست

کره بادام زمینی یک منبع غنی از ویتامین E است. این ویتامین باعث کمک به حفظ رطوبت پ وست شده و از چین و چروک یا لکه‌های فلس‌دار جلوگیری می‌کند.

 

حفظ سلامت پوست

پیشگیری از میگرن

کره بادام زمینی یک منبع غنی از منیزیم است، که با کاهش فرکانس و شدت میگرن در ارتباط است. بهتر است آن را به طور منظم مصرف کنید، تا باعث جلوگیری از بروز میگرن در وهله اول شوید.

مضررات و عوارض جانبی کره بادام زمینی

از بزرگترین خطرات احتمالی مرتبط با مصرف کره بادام زمینی و بادم زمینی، حساسیت داشتن به آن است. از جمله علایم حساسیت حالت تهوع، اسهال، درد شکمی، آسم و آنافیلاکسی است. در صورتیکه آنافلاکسی درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.

همچنین در مورد یکی دیگر از عوارض مصرف کره بادام زمینی باید گفت که این ماده غذایی مقدار زیادی کالری و انرژی دارد. اگر کالری دریافتی کره بادام زمینی از حدی که بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه خود به آن نیاز دارد، خارج شود، دیگر کالری آن سوزانده نمی‌شود و جذب بدن می‌شود که باعث افزایش وزن و چاقی در افراد مختلف می‌شود.

آیا خوردن کره بادام زمینی در طول دوران بارداری ضرر دارد؟

تخمین زده شده است که حدود 1.4 % از کودکان به بادام زمینی حساس هستند. به دنبال یافتن دلیل آن، یک پیشنهاد محققان این بود که شاید آنچه مادر در دوران بارداری می‌خورد، روی آنها تاثیر داشته است، به همین دلیل به مادران توصیه شده است که رژیم غذایی خود را در دوران بارداری تغییر دهند، تا از مواد آلرژن‌هایی مانند بادام زمینی یا آجیل جلوگیری شود.

برای خرید کره بادام زمینی به صورت اینترنتی می‌توانید با فروشگاه اینترنتی شور و شیرین تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم جهت تهیه بهترین کره بادام زمینی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.