شور و شیرین

نخودچی را بهتر بشناسیم

نخودچی یک نوع آجیل است که مصرف آن در ایران، ترکیه و سوریه رایج است. این آجیل لذیذ از نخود تازه بدست می‌آید. نخود دانه خوراکی نوعی گیاهی یکساله است. برای تهیه این آجیل، نخود را آب پز کرده و سپس پوست آن را جدا می‌کنند و در نهایت در دیگ‌های بزرگ همراه با نمک، شکر ادویه جات یا ترشی تفت می‌دهند. برای اطلاع اطلاع از خواص نخودچی با ما همراه باشید.

نخودچی چیست؟

نخودچی دارای خواص بی نظیری است به همین دلیل دارای جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی است و درباره هیچ چیز به اندازه نخودچی در طب سنتی تاکید نشده است. نخودچی را از قدیم یک غذای مقوی و مغذی برای بیماران می‌دانستند و همین گویای فواید و اهمیت آن از قدیم تا به امروز بوده است. هرچند امروزه با پیدایش داروهای شیمیایی کمتر سراغ حبوباتی مثل نخودچی برای بهبود و تقویت بیماران می‌رویم اما باز هم نمی‌توان از خواص آن غافل شد. نخود انواع مختلفی دارد. اول اینکه گیاه آن دو نوع است، یا کاشته می‌شود و یا به صورت بیابانی و خودرو است.

نخود به رنگ‌های متفاوتی وجود دارد. نخود سفید، سرخ، سیاه و گاودانه رنگ که هر کدام از انواع آن دارای خواص گوناگونی هستند اما طبع همه آن‌ها گرم و خشک است اما نخود سیاه نسبت به بقیه انواع آن قوی‌تر است.

 

نخودچی چیست؟

جدول ارزش غذایی نخودچی

 

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی ۳۵۷ کیلوکالری
کربوهیدرات‌ها ۵۸٫۰۶ گرم
فیبر ۷٫۷۴ گرم
چربی ۵٫۰۴ گرم
چربی اشباع ۰٫۷۴ گرم
پروتئین ۱۹٫۹۴ گرم
درصدها نسبی‌اند

تفاوت نخود و نخودچی:

لازم به ذکر است که نخودچی هم در آجیل‌های مخلوط بخصوص آجیل مشکل‌گشا استفاده می‌گردد، از نخود تازه به دست می‌آید و برای تولید آن ابتدا باید نخودها را آب‌پز کرده، پوستشان را جدا کنند و سپس آن را با نمک و در برخی موارد با شکر تف دهند.

پس تفاوت نخود و نخودچی در این است که نخود پس از چند عملیات ساده به نخودچی تبدیل می‌شود و در انواع آجیل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخود به طور معمول در غذاهایی مثل آبگوشت کاربرد دارد اما از نخودچی در آجیل استفاده می‌شود. پس می‌توان انتظار داشت که نخود و نخودچی با هم خواص متفاوتی نداشته باشند.

خواص نخودچی

دیابت

نخود چی فیبر بالایی دارد. تحقیقات این را نشان می‌دهند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از رژیم‌هایی با فیبر بالا استفاده می‌کنند تا سطح قند خون پایین‌تری داشته باشند.

افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، مصرف فیبر بالا ممکن است باعث بهبود سطح قند خون، چربی و انسولین آن‌ها شود.

سلامت استخوان

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در نخودچی برای ایجاد و حفظ ساختار و قدرت استخوان کمک مفید است. مصرف مناسب ویتامین K برای سلامتی استخوان‌ها بسیار ضروری است زیرا باعث جذب کلسیم می‌شود و باعث می‌شود دفع ادرار کلسیم را کاهش دهد.

 نخودچی و فشار خون

داشتن یک سدیم کم (کم نمک) برای حفظ فشار خون ضروری است، اما افزایش مصرف پتاسیم نیز به همان اندازه به دلیل دارا بودن اثرات غضروفی مهم می‌باشد.

سلامت

فیبر بالا، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 همه موادی هستند که از سلامت قلب حمایت می‌کنند. نخودچی ها حاوی مقادیر زیادی فیبر است که برای کاهش کل کلسترول در خون کمک می‌کند و در باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود.

سرطان

سلنیوم معدنی در اکثر میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد، اما در نخودچی‌ها وجود دارد. این آنزیم ها باعث درست کار کردن کبد می‌شوند و باعث دفع برخی از ترکیبات سرطانی از بدن می‌گردند. سلنیوم در جلوگیری از التهاب نقش دارد و کاهش دهنده میزان رشد تومور است.

همچنین نخودچی‌ها فولات دارند که این ماده نقش مهمی در ایجاد و ترمیم DNA دارد و از این طریق باعث جلوگیری از تشکیل سلول‌های سرطانی از جهش در DNA می‌شوند. Saponins، Phytochemicals موجود که در نخودچی وجود دارد، باعث جلوگیری از ضرب و گسترش سلول های سرطانی در سراسر بدن است.

کلسترول

مطالعات نشان داده‌اند که  مصرف نخودچی در رژیم غذایی به کاهش مقدار لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد در خون منجر می‌شود.

 

خواص نخودچی

التهاب

کولین  موجود در نخودچی باعث کمک به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه است. کولین همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال امواج عصبی، جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.

هضم  منظم

نخودچی ها به دلیل محتوای فیبر زیاد آن‌ها، از یبوست جلوگیری می‌کنند و باعث منظم شدن دستگاه گوارشی سالم می‌شوند.

مدیریت وزن و سیری

الیاف رژیم غذایی نقش “عوامل مهارکننده” در دستگاه گوارش را دارند. این ترکیبات اشتها را کاهش داده و باعث می‌شود بدن برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند، در نتیجه به کاهش کالری مصرفی منجر می‌شود.

سندرم روده تحریک پذیر

هر چند نخودچی علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (آی‌بی‌اِس) را نادیده می‌گیرند، اما برای افرادی که تحت این شرایط قرار دارند ممکن است مفید واقع شوند.

نخودچی برای هضم غذا مفید است

100 گرم نخودچی تقریبا 15.5 گرم فیبر دارد که تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. فیبر بسیار قابل تورم باعث کاهش کلسترول شده و سلامت روده را برمی‌گرداند. به دلیل اینکه دو سوم فیبر نخودچی در بدن قابل حل شدن نیست، بدون تغییر به روده بزرگ می‌رود. آنها با تحریک چرخش روده، روده را تمیز کرده و باعث سالم نگه داشتن مخاط روده می‌شوند، که همین خطر مشکلات روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

مضرات نخودچی

نخودچی یک ماده نفاخ و دیرهضم است، بنابراین در خوردن آن باید تعادل را رعایت کرد به همین دلیل استفاده از این ماده غذایی در دوران بارداری و شیردهی ممنوع اعلام شده است. استفاده بیش‌ از حد نخودچی برای رحم و مثانه مضر است.

 

مضرات نخودچی

نخودچی چگونه درست میشود

تهیه نخودچی دارای فرآیند ساده ای است اما تهیه آن در منزل ممکن است کمی دشوار باشد.

طرز تهیه نخودچی اینگونه است که ابتدا نخودهای یک سایز، سالم و مناسب را جدا می‎کنند و درون آب جوش می‌ریزند تا پخته شود. پس از آبکش کردن پوست آن را جدا می‌کنند و آن را با نمک، شکر یا سایر مواد با استفاده از تجهیزات مخصوص تفت می‌دهند. به طور کلی طرز تهیه نخودچی در چند مرحله به صورت زیر است:

  • جداسازی نخودهای مناسب برای تهیه نخودچی بر اساس تمیزی، سالمی و اندازه
  • خیساندن نخودها
  • استراحت دادن به نخودها
  • جوشاندن نخودها
  • استراحت دادن
  • پوست کردن
  • برشته کردن یا تفت دادن نخودها و تولید نخودچی

 

شما هموطنان عزیز می توانین نخودچی شکلاتی و نخود چی دو آتیشه را از طریق فروشگاه اینترنتی آجیل و خشکبار شور و شیرین به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.