شور و شیرین

خلال بادام از جمله تنقلات خوشمزه، مغذی و مفیدی است که دارای طرفداران زیادی نیز می‌باشد زیرا منبعی سرشار از پروتئین، ویتامین‌های B،D،E،A، فیبر و مقادیر خوبی از کربوهیدرات است. در این مطلب شما را درمورد خلال بادام  راهنمایی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

خلال بادام چیست؟

یکی از عواملی که در تعیین کیفیت خلال بادام نقش دارد، کشیدگی و خردشدگی کم بادام می‌باشد. به طور معمول بادام  به دو صورت ایرانی و خارجی عرضه می‌شود که بعد از پوست‌گیری به هلال تبدیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مصرف خلال بادام، بهتر است از خلال بادام تازه استفاده کنید زیرا فاقد مواد نگهدارنده است. خلال بادام تازه مقادیر زیادی پروتئین، فیبر، ویتامین و چربی مفید برای قلب دارد.

خلال بادام چیست؟

خواص خلال بادام

بادام اسید چرب غیر اشباع ندارد. از طرف دیگر موادی مانند  فیبر رژیمی، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین و مواد معدنی مانند منیزیم به مقدار فراوانی در آن وجود دارد. کالری و انرژی خلال بادام بالاست و به عنوان یک منبع انرژی و ماده مغذی در رژیم‌های غذایی کاربرد دارد. ارزش غذایی ۵۷ گرم از مغز بادام به صورت زیر است:

  • انرژی 207 کالری
  • پروتئین 5 گرم
  • فیبر 5 گرم
  • کربوهیدرات 7 گرم
  • شکر 5 گرم
  • ویتامین E 16 میلی گرم (%61 DV)
  • ریبوفلاوین 4/0 میلی گرم (44% DV)
  • منگنز 8/0 میلی گرم (44% DV)
  • منیزیم 97 میلی گرم (36% DV)
  • فسفر 172 میلی گرم (29% DV)
  • کلسیم 96 میلی گرم (5/9% DV)
  • آهن 33 میلی گرم (4% DV).

ویژگی خلال بادام با کیفیت

خلال بادام مانند دیگر خوراکی‌ها باید از یک مکان معتبر خریداری شود تا  از خواص و کیفیت بالای آن مطمئن بود. خلال بادام باید از محصولات اولیه سالم و باکیفیت تهیه گردد. یکی از ویژگی‌های بادام این است که حاوی کلسیم و ویتامینE  است به همین دلیل برای کودکان و‌نوزادان نیز بسیار مفید است. به دلیل استفاده گسترده‌ای که از این ماده غذایی مغذی می‌شود می‌توان دریافت که خواص و ویژگی‌های منحصر بفرد آن فراوان است و همواره مورد استفاده افراد زیادی قرار می‌گیرد. بادام فواید زیادی برای بدن دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

کاهش کلسترول بد (LDL) و کاهش بیماری‌های قلبی

بادام سرشار از چربی است اما این چربی‌ها از نوع اشباع نشده هستند. چربی‌های اشباع نشده باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که تمامی مغزها انسان را از خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و کلسترول بد نجات می‌دهند.

محققان طی یک مطالعه دریافته‌اند که افرادی که در هفته پنج بار آجیل مصرف می‌کنند، 50 درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

ویژگی خلال بادام باکیفیت

آنتی اکسیدان است

در بادام ویتامین E وجود دارد. این ویتامین یکی از انواع آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها برای بدن فواید بسیاری دارند. برای مثال از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند، بیماری‌هایی از قبیل: سرطان ، بیماری‌های قلبی، آلزایمر، عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن، آب مروارید ، ضعف ماهیچه‌ها و همچنین می‌تواند بر سلامت پروستات تأثیرگذار باشد. آنتی اکسیدان‌ها همچنین از آسیب به سلول و DNA  جلوگیری می‌کنند.

از گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند.

بادام سرشار از منیزیم و پتاسیم است. اگر منیزیم به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد، به جریان خون وارد شده و می‌تواند اکسیژن و مواد مغذی را سریع‌تر حمل ‌کند، همچنین باعث جلوگیری از افزایش ضربان قلب می‌شود. بادام مقدار منیزیم بسیار بیشتری نسبت به جو یا حتی اسفناج دارد. پتاسیم در انقباض ماهیچه‌ها، جریان عصبی، متعادل سازی فشار خون و عملکرد بهتر قلب نقش موثری دارد.

روش تهیه خلال بادام

  1. ابتدا بادام را خیس کنید تا پوست آن به راحتی جدا شود. بسته به اینکه کهنگی بادام چقدر است زمان خیس خوردن متفاوت است. به همین دلیل باید در این مدت به طور مرتب چک شود. یک بادام را بردارید اگر پوست آن به راحتی جدا شود به معنی این است که آماده شده است اما اگر پوست به دانه چسبیده بود و یا به سختی جدا شد باید باز هم در آب باقی بمانند.
  2. بادامی که پوستش رو می‌کنیم خودش دو قسمت می‌شود و اینجاست که به پرک بادام خانگی می‌رسیم. برای به‌دست آوردن خلال بادام باید با کمک تخته آشپزخانه و چاقویی تیز هر پرک بادام را برش زده و خلال کنید. هر پرک را به دو یا 3 قسمت تقسیم کنید تا بیش از حد ریز نشوند. در اینجا نکته مهم این است که اگرمیزان بادام زیادی دارید و خلال کردن آن‌ها زمانبر است  و می‌هواهید در این بین وقفه ایجاد کنید بادام‌ها را حتما در آب نگهداری کنید، چون وقتی بادام از آب خارج شود به مرور ترد و شکننده شده و کار خلال شدن آن به راحتی انجام نمی‌گیرد و می‌شکند.
  3. وقتی کار خلال کردن لادام به پایان رسید، خلال‌ها را در آبکش بریزید و روی آن‌ها آب بریزید. سپس اجازه دهید که خشک شوند. آن‌ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید و جلوی پنکه قرار دهید  تا خشک شوند.  اگر برای خشک کردن آن‌ها از پنکه استفاده نکنید خلال‌ها بد رنگ و زرد می‌شوند.

روش تهیه خلال بادام

قيمت خلال بادام

خلال بادام دارای دو دسته خلال بادام زمینی و خلال بادام درختی است که هر دو دارای ظاهر بسیار شبیه به هم هستند اما قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

خلال بادام درختی، طعم و مزه بهتری نسبت به خلال بادام زمینی دارد به همین دلیل قیمت خلال بادام درختی نسبت به قیمت خلال بادام زمینی بیشتر است؛ به این دلیل ‌که خلال بادام زمینی ارزان‌تر است برای تزئین شیرینی و مواد غذایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قیمت تمام‌ شده این محصولات آن کمتر شود.
در هنگام خرید خلال بادام می‌توانید  به دو روش این دو  خلال بادام زمینی و خلال بادام درختی را از هم تشخیص دهید: روش اول مقایسه خلال بادام از نظر ظاهر است. خلال بادام زمینی نسبت به خلال بادام درختی تپل‌تر و قدآن نیز کوتاه‌تر است اما خلال بادام درختی لاغرتر و کشیده‌تر است.  روش دوم تشخیص این دو خلال بادام از یکدیگر چشیدن مزه خلال بادام است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.