شور و شیرین

حاج بادام-شیرینی سنتی یزد

شیرینی حاج بادام یا حاج بادامی یکی از شیرینی‌های خوشمزه یزد است. البته این شیرینی خوشمزه در برخی دیگر از شهرهای مرکزی و جنوبی ایران هم تهیه می‌شود، اما اغلب آن را با نام یزد می‌شناسند. درمورد کلمه حاج بادام دو روایت وجود دارد. بدیهی است که کلمه بادام به علت وجود بادام در این شیرینی است، اما وجود کلمه حاج چه معنی است؟ در ادامه همراه ما باشید.

حاجی بادام چیست؟

شیرینی حاجی بادام یکی از تنقلات و شیرینی‌های سنتی و مخصوص ایران است که ترکیبات غنی و بسیار خوشمزه، آن را به یکی از شیرینی‌های لذیذ تبدیل کرده است. این شیرینی بومی بخش هایی از مرکز کشور ما مثل استان یزد و یا منطقه نایین است و اما از سراسر ایران خواهان و طرفدار دارد. این شیرینی به دلیل خوشمزه بودن و نقلی بودن، جایگاه بسیار خوبی در بین خانواده‌های ایرانی به دست آورده است. این شیرینی خوش طعم در کاشان هم پخته می‌شود.

این شیرینی خوشمزه را می‌توان در منزل هم تهیه کرد و به جای قند در کنار چای استفاده نمود. باید گفت حاجی بادام جدا از اینکه دارای طعم منحصر به فردی است، به علت وجود بادام، آرد نخودچی (که در دستور تهیه کاشانی این‌گونه است) و جوزهندی، ارزش غذایی بسیاربالایی دارد.

 

حاجی بادام چیست؟

نیم نگاهی به نام حاجی بادوم

فلسفه ترکیب این دو کلمه و نامیدن آن به حاجی بادام خیلی هم پیچیده و سخت نیست. کلمه دوم یعنی بادام  به دلیل وجود مغز بادام در این خوراکی است اما کلمه حاجی داستان جالبی  دارد. در این مورد دو روایت وجود دارد:

روایت اول درباره نام این شیرینی این‌گونه است که:  وقتی حاج خلیفه به سفر حج مشرف می‌شود، مقداری خوراکی برای توشه راه از یزد به همراه خود می‌برد که یکی از این خوراکی‌ها همین شیرینی بادامی می‎باشد. وقتی حاج خلیفه از سفر حج برمی‌گردد متوجه می‌شود که مقداری شیرینی بادامی در جیب‌شان باقی مانده است که اصطلاحا می‌گویند این شیرینی‌ها هم حاجی شده‌اند.

در روایت دوم احتمال دارد که کلمه حاج از کلمه ترکی آجی به معنی تلخ گرفته شده باشد و چون در گویش یزدی تلفظ آجی شبیه به حاجی است، رفته رفته آجی بادام یا شیرینی بادام تلخ به حاجی بادام تغییر پیدا کرده است. 

ترکیبات شیرینی حاجی بادام

اگر بخواهیم درمورد یکی از شیرینی‌های مقوی ایران صحبت کنیم باید به همین شیرینی حاجی بادوم  توجه کنیم. شیرینی حاجی بادوم بر اساس موادی که در آن وجود دارد، دارای خواص بی‌نظیر و طعم فوق‌العاده‌ای است. ترکیبات به کار رفته در این  شیرینی شامل موارد زیر است:

  • مغز بادام
  • آرد نخودچی
  • آرد گندم
  • شکر آسیاب شده
  • پودر قند
  • تخم مرغ مایع پاستوریزه
  • هل
  • جوز هندی

تمامی مواد اولیه‌ای که در شیرینی به کار می‌روند، دارای ارزش غذایی بالایی هستند و برای بدن انسان مفید می‌باشند.

ترکیبات شیرینی حاجی بادوم

 

خواص شیرینی حاج بادامی

حاج بادامی دارای خواص فراوانی است. در زیر انواع خاصیت آن را بیان می‌کنیم.

  1. جوز هندی که در این شیرینی مورد استفاده قرار گرفته است، به تنهایی دردهای مفصلی و روماتیسمی را تسکین می‌دهد.
  2. چربی‌هایی که در این شیرینی اشباع نشده هستند برای بدن، سالم و مفیدند.
  3. ویتامین E موجود  در بادام، به این خوراکی خاصیت ضد پیری پوست می‌دهد.
  4. آرد موجود در ترکیبات این شیرینی، باعث جلوگیری از اسهال می‌گردد.
  5. این شیرینی با ترکیبات مفیدی که دارد باعث جلوگیری از خراش دیدن دستگاه هضم شده و پوستی شفاف را به ارمغان می‌آورد.

طرز تهیه حاجی بادام یزد

برای تهیه شیرینی حاجی بادام یزد می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

مواد لازم برای تهیه شیرینی حاجی بادام یزد

۳ عدد زرده تخم مرغ

یک لیوان فرانسوی دسته‌دار پودر قند

۱/۳ قاشق چای خوری جوش شیرین

حدود ۲۰۰ گرم پودر بادام

یک قاشق چای خوری پودر هل

یک قطره زعفران آب شده غلیظ

یک قاشق چای خوری جوز هندی

طرز تهیه حاجی بادام یزد

 

دستور پخت حاجی بادام یزد

آماده کردن خمیر شیرینی: در اولین مرحله برای تهیه شیرینی حاجی بادام یزد باید فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. حال ۲ عدد سینی در اندازه متوسط انتخاب کنید و سطح آن‌ دو را با استفاده از کاغذ روغنی مخصوص شیرینی بپوشانید. زرده تخم مرغ‌ها را جدا نمایید و در یک کاسه بریزید. پودر قند را به زرده‌ها اضافه کنید و با همزن آن قدر مواد را بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار شود. بعد از اینکه هم زدن مواد به پایان رسید پودر هل، زعفران آب شده و جوش شیرین را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند. در این مرحله برای مخلوط کردن از درجه کند همزن استفاده کنید و همان‌طور که مواد در حال مخلوط شدن با یکدیگر هستند، آرد بادام را به آرامی اضافه کنید.

این کار را باید تا زمانی انجام دهید که خمیر منسجم شده در یک قسمت از کاسه جمع شود و به دست نچسبد. توجه کنید که در این شیرینی از آرد بادام به جای آرد معمولی استفاده می‌شود، پس اگر قصد درست کردن این آرد را دارید، لازم است چند بار بادام آرد شده را الک کنید و مطمئن شوید که کاملا آرد شده است.

درست کردن شیرینی: در این مرحله برای تهیه شیرینی حاجی بادام یزد، باید از خمیر به دست آمده، گلوله‌هایی به اندازه فندق را جدا کنید و در سینی که روی آن کاغذ روغنی وجود دارد، قرار دهید. بعد از اینکه سینی پر شد، برای حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از اینکه این مدت زمان سپری شد باید شیرینی را تست کنید. برای این کار یک شیرینی را از وسط به دو نیم تقسیم کنید، اگر حالت ترد و شکننده‌ای داشت و نرم نبود، شیرینی شما آماده است. حال می‌توانید سینی را از فر  خارج کنید و سینی دوم را در فر بگذارید. اجازه دهید شیرینی‌ها کمی سرد شوند، سپس شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید.

دستور پخت حاجی بادام یزد

 

نکات و فوت و فن‌ های تهیه حاجی بادوم یزدی

  • برای تهیه حاجی بادوم یزدی در خانه باید حتما از پودر بادام بدون پوست استفاده کنید.
  • پودر بادام و پودر قند را قبل از استفاده دو بار الک کنید تا در انتها بافت شیرینی بهتر شود.
  • اگر شیرینی حاجی بادوم یزد را طبق دستور تهیه کنید، سطح شیرینی شما کمی ترک می‌خورد.
  • استفاده از زعفران برای تهیه حاجی بادوم اختیاری است و طبق سلیقه خود می‌توانید این شیرینی را بدون هیچ رنگ دهنده‌ای تهیه کنید.
  • برای درست کردن پودر بادام خانگی، ابتدا بادام‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش بیندازید. بگذارید سرد شوند و بعد پوست بادام‌ها را جدا کنید. بعد از اینکه پوست بادام را جدا کردید، آن‌ها را برای چند دقیقه روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند. برای مدت کمی بادام‌ها را با حرارت ملایم روی یک ماهیتابه تفت دهید تا کاملا خشک شوند. حال آن‌ها را آسیاب کنید و بعد از الک کردن برای درست کردن این شیرینی از آن‌ها استفاده کنید.

خرید

بهترین مکان برای خرید جهت خرید حاجی بادام اعلاء یزد ،  فروشگاه اینترنتی شور و شیرین است که امکان خرید اینترنتی آن را نیز فراهم آورده است و به دلیل فروش بالا دائما محصولات خود را با خریدهای جدید تازه‌سازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.