شور و شیرین

بادام مامایی را بیشتر بشناسیم

بادام مامایی یکی از ارقام پرطرفدار بادام است که خواص زیادی دارد و با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شود. بادام مامایی یک بادام‌ ایرانی است که در دسته‌ بادام‌های درختی قرار می‌گیرد و یکی از بهترین و معروف‌ترین بادام‌های درختی است. این بادام ویژگی‌های خاص خود را دارد که در این مطلب آن‌ها را بررسی می‌کنیم. این بادام خواص بسیار زیادی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. بادام در صنایع غذایی و دارویی جایگاه ویژه ای دارد و روغن آن بیشتر برای مصارف بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود و برای درست کردن صابون به کار می‌رود. فروشگاه اینترنتی شور و شیرین بادام مامایی را به اینترنتی به فروش می‌رساند.

بادام مامایی چیست

در پاسخ به این سوال باید گفت که بادام مامایی یکی از ارقام مختلف نهال بادام است که زمان گلدهی آن متوسط تا دیر برآورد شده است. زمان رسیدن محصول این درخت، میانه و متوسط، پوست میوه آن نسبتا چوبی و سخت و کیفیت میوه با توجه به تیپ‌های گوناگونی که دارد متفاوت است. بهترین نوع این بادام به خارج از کشور، به‌خصوص کشور هندوستان صادر می‌شود.

میزان مغز این بادام در حدود 36 درصد تخمین زده شده و طعم آن شیرین است. درصد دوقلو بودن مغز نیز 48 درصد برآورد شده است و می‌توان گفت مغز آن اغلب جفت و دوقلو است. در میان سایر ارقام، مغز بادام مامایی بهترین رنگ را دارد و تقریبا طلایی رنگ است. به دلیل میزان چربی مناسبی که در این بادام  وجود دارد، در تولید محصولات آرایشی وبهداشتی مورد استفاده واقع می‌شود، علاوه بر این در صنایع آجیل و خشکبار نیز جای خود را دارد.

خاستگاه و منطقه رویش بادام مامایی

تقریبا 57 درصد از زمین‌های زیر کشت بادام را بادام مامایی در بر می‌گیرد و دارای عملکرد مطلوبی نیز می‌باشد. مرجع تولید کننده و صادرات بادام مامایی در ایران، استان‌های چهار محال و بختیاری و آذربایجان غربی هستند و تقریبا 65 درصد از باغ‌های زیر کشت بادام در این استان‌ها به این نوع بادام اختصاص داده شده است.

 

خاستگاه و منطقه رویش بادام مامایی

 بادام مامایی و خواص بی نظیر آن

  • بادام مامایی تاثیر فراوانی روی تقویت هورمون مردانه و افزایش قدرت حافظه دارد.
  • این بادام برای درمان دردهای مفصلی و دیسک کمر نیز بسیار مفید واقع می‎شود.
  • این بادام باعث تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر می‎شود.
  • مصرف این بادام به صورتی که آسیاب شده باشد و با آب و عسل مخلوط شود که اصطلاحا به آن شیر بادام نامیده می‎شود برای تقویت قوای جسمانی بسیار مفید است و در بهبود مشکلات عصبی و بی‎خوابی نقش موثری دارد.
  • شیر بادام به دلیل اینکه دارای کلسیم بسیار بالایی است برای درمان پوکی استخوان مفید است البته خوردن یک مشت مغز بادام مامایی نیز دارای همین خاصیت است. اما به دلیل اینکه دیر هضم است کسانی که دارای معده ضعیف و حساسی هستند بهتر است از شیر بادام استفاده کنند.
  • این محصول برای زنان باردار نیز توصیه شده است زیرا باعث استحکام استخوان‎های جنین می‎گردد.
  • این بادام به دلیل داشتن انواع ویتامین‎ها باعث زیبایی پوست می‎گردد.

خصوصیات ظاهری

پوست بادام مامایی رسیده، سفت است و تقریبا 48 درصد آن‌ها دو هسته دارند و یا به اصطلاح دوقلو هستند. شکل این بادام بزرگ است و هر 100 گرم از آن تقریبا 564 کالری دارد. هنگامی که این بادام هنوز کال و نرسیده است، پوسته سختی به دور خود دارد. اما اگر کاملا رسیده باشد، پوسته سخت دور آن خود به خود باز می‌شود و قابل برداشت است. مغز شیرین و باب طبع مصرف کنندگان، اصلی‌ترین عامل محبوبیت این بادام است. هر دانه از وزن این بادام تقریبی ۴ گرم می‌باشد و این در صورتی است که ۳۶ درصد از این مقدار را وزن مغز بادام تشکیل می‌دهد. رنگ مغز بادام طلایی یا همان قهوه‌ای روشن نزدیک است. به همین دلیل است که در هنگام فروش، این بادام‌ها در ردیف گران‌ترین‌ها قرار می‌گیرد.

 

خصوصیات ظاهری مغز بادام مامایی

تاثیر تک مغز یا دو قلو بودن در قیمت بادام مامایی

به دلیل اینکه این بادام صادراتی است، نحوه قیمت گذاری آن با بقیه ارقام بادام دارای تفاوت است. در نحوه قیمت گذاری  بادام مامایی، برای تفکیک بار با کیفیت و درشت از بار نامرغوب علاوه بر درصد مغز به پوست چوبی، تعداد مغز در هر صد گرم نیز اندازه‌گیری می‌گردد.

میوه های این بادام که دارای کیفیت خوبی هستند، تقریبا 70 درصد تک مغز می‌شوند و این تک مغز بودن باعث بالا رفتن وزن مغزها شده و باعث  افزایش قیمت محصول تولیدی آن نسبت به بقیه تیپ‌های بادام مامایی می‌شود. تک یا جفت بودن مغز میوه در شرایط یکسان مدیریت باغ، در قیمت نهایی محول تاثیر زیادی ندارد.

در این بادام جفت مغز، درصد مغز بالا است و هم زمان دانه شمار نیز زیاد می‌شود که همین مووع باعث کاهش قیمت این بادام می‌شود، اما در کل وزن بیشتری خواهیم داشت و بادام رقم مامایی تک مغز، شامل وزن کمتر و دانه شمار پایین‌تر و بنابراین قیمت بالاتری می‌شود.

تشخیص کیفیت بادام مامائی

همانطور که می‌دانید یکی از ارقام بادام، بادام مامایی است که کیفیت متفاوتی دارد و از نوع باکیفیت آن برای صادرات استفاده می‌گردد. کیفیت بادام وابسته به سایز آن است و برای صادرات نیز لازم است جنس یکدست و سایز قابل قبولی داشته باشد.

 

تشخیص کیفیت بادام مامائی

صادرات مغز بادام

بیشتر بادام مامایی که در ایران تولید می‌شود، به کشور هند صادر می‌گردد. در گذشته صادرات این بادام در گذشته با پوست سخت آن به کشور هندوستان انجام می‌شد، اما امروزه به دلیل اینکه هزینه‌های گمرکی و نقل و انتقال افزایش پیدا کرده است، ابتدا فرآیندهای فرآوری بادام مامایی انجام می‌دهند و سپس مغز آن را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

این مسئله باعث اشتغال‌زایی افراد زیادی شده است و باعث بالا رفتن ارزش افزوده این محصول را نیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.