شور و شیرین

آفات مهم درختان پسته و مبارزه با آن‌ها

آفات پسته دارای تنوع زيادی هستند و هر آفت نيز دارای طرز خسارت و بيولوژيی خاص خود است. در روش سنتی مبارزه با آفات با توجه به جمعيت و خسارت هر آفت و بدون در نظر گرفتن ساير آفات و وضعيت اكولوژيک منطقه به صورت شيميايی انجام می‌شود به‌طوری‌كه مصرف بی‌رويه سموم باعث ايجاد مقاومت حشرات و به‌هم خوردن تعادل زيست محيطی و از بين بردن دشمنان طبيعی می‌شود.

آفات پسته

سن پسته

سن پسته یکی از آفات پسته است که در اواسط  فروردین از مکان زمستانی خارج شده و روی میزبان‌های وحشی تخم‌گذاری و تغذیه می‌کند. در اواخر خرداد نیز هنگامی که میزبان‌ها خشک شوند در مناطق کوهستانی به طرف باغ‌های پسته هجوم می‌برند و از میوه‌های پسته مصرف می‌کنند. به طور معمول سن‌ها روی گیاهان علفی و درختچه‌ها زندگی می‌کنند و اگر به برخی از آن‌ها دست زد، بوی نامطبوعی از خود پخش می‌کنند. سن‌ها ممکن است در اثر از بین رفتن زیستگاه‌ یا افزایش بیش از حد جمعیتشان به طرف باغ‌های پسته می‌روند. امکان دارد این حشرات باعث خشک شدن میوه‌های در حال مغز گرفتن شوند.

از این پسته‌ها یک قطره‌ شفاف خارج می‌شود که نشان دهنده محل تغذیه سن است. در مراحل پیشرفته، تغذیه‌ سن‌ها باعث ایجاد لکه فرورفته و قهوه‌ای ‌رنگ در مغز پسته می‌شود.

راه‌های مبارزه با سن آفت پسته

1- عدم حذف علف‌های هرز میزبان (به‌خصوص علف‌هایی مانند علف شور، اسپند، خارشتر) روی ردیف کاشت.

2- نصب کردن تله در شب برای به دام انداختن آفت.

3- سمپاشی در شب(روی درختان و علف‌های هرز) با سموم توصیه شده حفط نباتات همراه با محلول‌های کاهنده PH(ایمپروو) می‌توان باعث کاهش خسارت تا حد قابل قبولی شد.

سنک پسته

سنک‌ پسته نیز یکی از آفات پسته است که باعث وارد شدن خسارات اقتصادی می‎شود، اما به دلیل این که خسارت بالایی را به باغ وارد نمی‌کند، باغداران کمتر به آن توجه می‎کنند. خسارتی که این حشرات به گیاه وارد می‌کنند به این صورت است که خرطوم خود را به درون نسج گیاهی و به خصوص میوه  وارد می‌کنند و از آن تغذیه  می‌کنند. آفت سنک پسته در اوایل بهار و از مرحله تشکیل میوه تا شروع سخت‌ شدن پوست استخوانی پسته، با تغذیه از میوه‌های نابالغ و حساس، خسارت شدیدی را به کشاورز وارد می‌کند. این آفت‌ها به دلیل اینکه جثه کوچکی نسبت به سن‌های معمولی دارند، به گندم، پسته و … خسارت می‌زنند، به سنک یا سن‌ کوچک معروف هستند.

برای مبارزه با سنک، می‌توان از سموم زیر استفاده کرد:

1- سولفور 1/5 در هزار لیتر آب
2- فنیترتیون: 1/5 در هزار لیتر آب
3- افوریا: نیم لیتر در هزار لیتر آب
مخلوط کردن سم با ۲ تا ۳ لیتر روغن ولک نیز، باعث می‌شود که سم به صورت بهتری روی آفت  تاثیر بگذارد.

کاپنودیس آفت پسته

این حشره یک نوع سوسک نسبتا بزرگ است، کاپنودیس بالغ در دو تیپ مختلف از نظر اندازه در استان کرمان وجود دارد که هر دو به یک زیر گونه متعلق هستند. این حشره دارای رنگ سیاه مات و لکه‌های سفید و پراکنده است. کاپنودیس یا سوسک ریشه پسته یکی از آفت‌هایی است که باعث خشک شدن و نابودی درختان پسته  می‌شود. خسارت این آفت به صورت بیماری گموز یا پوسیدگی طوقه در نواحی آلوده است. معمولا درختانی که از نظر اقدامات زراعی به‌خصوص آبیاری در تنگنا باشند بیشتر در معرض حمله سوسک ریشه پسته قرار دارند.

راه مبارزه با کاپنودیس آفت پسته:

برای مبارزه شیمیایی با این آفت در زمان مشاهده جمعیت زیاد حشرات کامل می‌توانید 10 لیتر از محلول 4 در هزار فنیتروتیون (سومیتیون) را در 10 سانتی‌متری اطراف طوقه بریزید و سپس 10 لیتر آب نیز روی همان قسمت بریزید.

راه مبارزه با کاپنودیس آفت پسته:
آفات پسته

کرم پسته

کرم مغز خوار  پسته در کشور ما دارای دو نسل است. کرم‌های نسل دوم که آفت پ سته هستند در اواسط تابستان پیدا می‌شوند و به پوست خارجی پسته حمله می‌کنند و باعث سیاه شدن پوست خارجی و بد رنگ شدن پوست سخت پسته می‌شوند. این کرم‌ها باعث بد رنگ کردن شکل ظاهری پسته شده و همین باعث کم شدن ارزش بازاری آن می‌شود .حشرات کامل در تابستان به این صورت ظاهر می‌شوند و در شهریور ماه به میوه پسته حمله می‌کنند وخسارات قابل توجهی را به کشاورز وارد می‌کنند.

کنه‌های پسته

کنه پسته دو دسته دارد:

کنه  گالزای پسته: این نوع کنه‌ها باعث بد قوارگی بر گ‌ها ،خوشه‌ها وحتی سرشاخه‌های درختان می‌شوند که باعث می‌شود از محصول آن‌ها کم شود.

کنه معمولی پسته: نوزادان این کنه‌ها از دم خوشه ودمبرگ‌ها تغذیه می‌کنند که باعث سیاه شدن و ریختن برخی میوه‌ها می‌شوند و اگر جمعیت آن‌ها زیاد شود باعث ریختن برگ‌ها نیز می‌شوند.

روش کنترل کنه های پسته

برای این نوع آفت معمولی پسته می‌توان در مرداد و شهریور با یکی از سموم زیر سم پاشی کرد:

  • گوگرد وتابل به نسبت 2 تا 3 در هزار
  • نئورون به نسبت 2 در هزار

همچنین برای مبارزه با این نوع آفت می‌توان از گوگرد پاشی نیز استفاده نمود.

پسیل پسته

یکی از آفت‌های رایج در باغ‌های پسته، آفت پسیل پسته است که دارای سابقه‌ طولانی می‌باشد به‌گونه‌ای که از گذشته‌های بسیار دور نیز این آفت درختان پسته را تهدید می‌کرد. یک معضل جدی برای باغداران آفت پسیل پسته است و سالانه به منظور مقابله با آن هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و به لحاظ اقتصادی خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. پسیل پسته دارای چند نسل در سال است به همین دلیل است که میزان خسارتی که میزان خسارت وارده آن بسیار زیاد است. یکی از خصوصیات این نوع آفت این است که سرمای زیر صفر درجه را به خوبی تحمل می‌کند و از بین نمی‌رود. این آفت سه دوره زندگی دارد، در ابتدا تخم است سپس پوره یا نوزاد و در نهایت به یک حشره کامل تبدیل می‌گردد که برخی نر و برخی نیز ماده هستند. برخی راه‌های مقابله با این نوع آفت شامل سموم کم خطر، شخم زمستانه و تله می‌باشد.

پسیل پسته
آفات پسته

سوسک ریشه پسته

این نوع سوسک‌ها، سوسک‌های درشتی هستند که سیاه رنگ بوده، خال‌های پراکنده سفید دارند، کم تحرک هستند و می‌توان آن‌ها را با دست گرفت. خسارت این سوسک به لارو آن مربوط است که وقتی از تخم درمی‌آید، ریشه درخت را سوراخ می‌کند و از قسمت کامبیوم یعنی قسمتی که باعث رشد ریشه می‌شود، تغذیه می‌کند. سوسک ریشه پسته را در باغ‌هایی وجود دارد که دیر به دیر آبیاری می‌شوند و از نظر کوددهی، هرس هر ساله و زیر و رو کردن خاک اطراف درخت رسیدگی نمی‎شوند.

روش کنترل سوسک ریشه پسته:

بهتر است برای شاداب و قوی نگه داشتن درختان باغ به آن‌ها رسیدگی بیشتر و مداوم داشت. اقداماتی مانند شخم خاک اطراف درختان، کوددهی حداقل در هر دو سال یک‌بار و همچنین هرس هر ساله باعث رونق درختان می‌شود وآفاتی مانند سوسک ریشه پسته که جز آفات ثانویه است نمی‌تواند به درختان آسیب بزند. اگر درخت به دلایلی مبتلا به این آفت باشد می‌توان برای کنترل آفت از روش زیر استفاده نمود:

مخلوط 6 در هزار آندوسولفان در آب به دور طوقه پاشیده شود. زمان این سم پاشی بهار است.

 

جهت خرید پسته درجه یک به فروشگاه اینترنتی شور و شیرین مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.