شور و شیرین

آشنایی با قهوه سبز و خواص آن

از رایج ترین نوشیدنی‎های سراسر جهان قهوه است که بسیاری از افراد به مصرف آن تمایل نشان می‎دهند و همواره به دنبال خرید قهوه مرغوب و باکیفیت هستند. قهوه سبز خام نیز یکی از انواع قهوه پرمصرف به حساب می‌آید که به صورت دمنوش باری لاغری نیز مفید است. در اینجا تلاش می‌کنیم که اطلاعات کامل و جامعی را در مورد قهوه سبز خام در اختیارتان قرار دهیم.

قهوه سبز چیست؟

دانه قهوه سبز همان دانه قهوه‌ای است که رست یا برشته نشده است، یعنی مراحل تولید قهوه را تا مرحله خشک شدن ادامه می‌دهند. از دانه سبز قهوه می‌توان قهوه دم کرد اما این همان قهوه‌ای که روزانه مصرف می‌کنیم نیست، بلکه نوشیدنی است که بیشتر شبیه به دمنوش‌ها است. برای دم کردن قهوه سبز، دانه‌های قهوه باید مدت زمان بیشتری را در آب جوش غوطه ور بمانند.

قهوه سبز چیست؟

تفاوت قهوه سبز با قهوه رست شده

خواص هر دو قهوه یکسان است زیرا قهوه رست شده همان قهوه سبز است که با حرارت برشته شده است. اما با حرارت دیدن دانه‌های قهوه سبز برخی از خواص آن تغییر می‌کنند که آن‌ها را بیان می‌کنیم.

·         آنتی اکسیدان قهوه سبز بیشتر از قهوه برشته شده است.

·         قهوه سبز طعم تلخی ندارد.

·         قهوه سبز بافت محکم‌تری نسبت به قهوه برشته شده دارد.

·         قهوه سبز اسیدیته بیشتری نسبت به قهوه رست شده دارد.

·         قهوه سبز کافئین بیشتری  دارد.

·         قهوه برشته شده، سبک‌تر از قهوه سبز است.

تعریف دانه های قهوه سبز

دانه قهوه سبز همان میوه‌های قهوه هستند که هنوز تفت داده نشده‌اند. تمام دانه‌های قهوه ویژگی‌های مختلف طعم و مزه منطقه‌ای که در آن رشد می‌کنند را به خود می‌گیرند. بیشتر آن‌ها یکی از این دو نوع هستند:

  • Arabica
  • Robusta

شیمی دانه سبز قهوه

  • نیمی از وزن دانه قهوه را کربوهیدرات و نیم دیگر شامل مخلوطی از آب، پروتئین، چربی اسیدها و آلکالوئیدها هستند. ساختار دانه سبز قهوه سه بعدی سلولزی یا پلی ساکاریدی است که شامل تقریبا یک میلیون سلول است.
  • قندها به ویژه ساکارز حدود 6 الی 9 درصد وزن خشک دانه سبز قهوه را تشکیل می‌دهند و باعث ایجاد شیرینی در فنجان می‌شوند.
  • روغن‌ها به ویژه تری اسیل گلیسرول‌های اولیه حدود 16% وزن خشک قهوه را تشکیل می‌دهند. میزان روغن دانه قهوه نشان دهنده کیفیت قهوه است  وهر چه بالاتر باشد کیفیت بالاتری نیز دارد.
  • پروتئین‌ها و آمینواسیدهای آزاد حدود 10 تا 13 درصد وزن خشک قهوه سبز را تشکیل می‌دهند.
  • کافئین حدود 1 درصد وزن خشک قهوه سبز را تشکیل داده و باعث تلخی قهوه هستند.
  • کلروژنیک و کافئین برای تشکیل عطر و طعم و تاثیر سلامتی قهوه سبز و عصاره‌های آن مهم‌اند.
  • آب در حالت ایده آل حدود 10 تا 11 درصد وزن قهوه را تشکیل می‌دهد.
  • اسیدهای آلی در درجه اول اسید کلروژنیک 7 تا 10 درصد وزن خشک دانه قهوه سبز را تشکیل می‌دهد. این اسید در اسیدیته ترشی گسی و تلخی قهوه موثر است.
انواع دانه قهوه سبز

انواع دانه قهوه سبز کدام است؟

همانطور که گفتیم قهوه سبز در واقع نوع خام و بو نداده دانه گیاه قهوه است. این دانه خواص زیادی دارد به همین دلیل مدتی است که استقبال ویژه‎ای در کشور از آن شده است.از این محصول انواع مختلفی وارد ایران می‌شود زیرا این محصول یک محصول وارداتی است. نامگذاری بر روی انواع دانه قهوه بر اساس اینکه در کجا کشت و برداشت می‌شود صورت گرفته است. برای مثال از قهوه‌های معروف و پرطرفدار در ایران می‌توان قهوه‌های پاراگوئه‌ای، کلمبیا، برزیل، اندونزی و همچنین قهوه ژاپن را نام برد.

خواص دانه قهوه  سبز

1. دانه قهوه سبز خام برای کاهش وزن

اغلب افرادی که با مشکلات چاقی درگیر هستند به دنبال محصولات طبیعی و گیاهی برای کاهش وزن خود هستند تا بتوانند با مصرف مرتب از آن به وزن ایده‌آل خود برسند. مصرف مرتب قهوه خام که درصد اسیدکلروژنیک  دارد تا 49 درصد و مصرف نامنظم آن تا 39 درصد  باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد می شود. به طور کلی قهوه سبز خام برای لاغر شدن مفید است به این صورت که روزانه پودر قهوه سبز خام را با آب داغ و عسل ترکیب کرده و به صورت ناشتا مصرف کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ایی که در سایت healthline در همین زمینه منتشر شده است نیز مراجعه نمایید.

2.   افزایش سلامت بدن در برابر اثرات رادیکال های آزاد!

تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تاثیرات منفی می‌شود. بین رادیکال‌های آزاد و بسیاری از مشکلات مزمن سلامتی مانند بیماری‌های التهابی و قلبی عروقی، سرطان و آب مروارید ارتباط نزیکی وجود دارد. در دانه‌های قهوه سبز ترکیبات بیواکتیو عامل مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. فلانوئیدها، پلی فنول‌ها و اسید کلوژنیک‌های موجود در دانه قهوه سبز حاوی خواص آنتی اکسیدان هستند.

3.   افزایش میزان متابولیسم

در دانه‌های قهوه سبز اسید کلوژنیک وجود دارد که باعث افزایش میزان متابولیسم پایه و تقویت متابولیسم بدن می‌شود. در صورت مصرف منظم، دانه‌های قهوه سبز با جلوگیری از آزاد شدن بیش از حد گلوکز از کبد به خون، سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کنند.

4.   دانه قهوه سبز به عنوان یک ملین طبیعی (ضد یبوست)

دانه‌های قهوه سبز ملین طبیعی هستند، بنابراین به عنوان یک درمان خانگی موثر برای حرکات نامنظم روده می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. دانه قهوه سبز باعث تقویت حرکات روده شده و این حرکات را آسان می‌کنند.

5.   دیابت را درمان کنید

دیابت به دلیل سطح بالای قند خون در بدن ایجاد می‌شود. یکی از فواید دانه قهوه سبز، درمان دیابت است. دانه‌های قهوه سبز باعث کنترل سطح قند خون شده و حساسیت به انسولین را در بدن افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف دانه‌های قهوه سبز به مبتلایان به دیابت نوع 2 توصیه می‌شود.

6.   خستگی را برطرف کنید

استفاده از دانه قهوه سبز باعث رفع سرگیجه و خستگی می‌شود و انرژی از دست رفته بدن را بر می‌گرداند.

پودر قهوه سبز گرانول

همانطور که گفتیم قهوه سبز یک قهوه روست نشده است که مقادیر فراوانی اسید کلروژنیک دارد و این از تجمع چربی احشایی جلوگیری می‌کند. پودر قهوه سبز گرانول مانند دانه‌های آن غنی از دو فیتوکمیکال گیاه مغذی به نام‌های کافئین و اسید کلروژنیک است. دانه‌های قهوه سبز به صورت پودری هم وجود دارند که می‌توانید برای استفاده، پودر قهوه سبز گرانول را تهیه نمایید.

خرید دانه قهوه سبز از عمده فروشی ها

خرید هر نوع محصولی از جمله محصولات خوراکی به دو شیوه عمده و خرده و در حجم کم قابل امکان است. به طور کلی اگر به میزان زیادی از این محصول نیاز دارید بهتر است آن را به صورت عمده خریداری کنید، دلیل این موضوع هم این است که باعث می‌شود قیمت نهایی فروش قهوه سبز کمتر شود در نتیحه برای شما مقرون به صرفه خواهد بود و سود بیشتری را می‌توانید از آن خود کنید.

قیمت قهوه سبز خام تحت تاثیر چه عواملی تعیین می‌شود؟

به طور کلی دو نوع قهوه روبوستا و عربیکا در بازار خشکبار وجود دارد که هر کدام دارای مدل های مختلفی هستند  اما به طور کلی قیمت قهوه روبوستا از قهوه عربیکا بالاتر است. قیمت هر کیلو قهوه نیز در بازار تحت تاثیر عواملی مانند جنس، برند تولیدکننده، عطر و طعم، درجه فرآوری، شرایط بازار و … تعیین می‌شود، به همین دلایل است که قیمت قهوه سبز خام روزانه دچار می‎شود.

قیمت دانه قهوه سبز در بازار ایران

قبلا هم بیان کردیم که این محصول به عنوان یک محصول وارداتی است، به همین دلیل با توجه به اینکه از کدام کشور آمده و دارای چه کیفیتی است بسیار مهم می‌باشد. قیمت این نوع قهوه با توجه به کیفیتی که دارد می‌تواند تحت تاثیر تغییرات ارزی نیز قرار بگیرد و افزایش یا کاهش پیدا کند. عامل دیگر که نقش تعیین کننده‌ای در تعیین قیمت این محصول دارد وجود تعداد واسطه‌هایی است که محصول را به دست مشتری می‌رسانند. به بیان دیگر هر چه تعداد واسطه‌ها کمتر باشد و بتوان آن را از فروشنده اصلی تهیه کرد قیمت مناسب‌تری را خواهد داشت می توانین جهت کسب اطلاع از قیمت این محصول به فروشگاه اینترنتی شور و شیرین مراجعه نمایید.

سوالات متداول

بافت قهوه سبز محکم‌تر است یعنی به راحتی آسیاب نمیشه؟

قهوه سبز بهتر است به صورت پودر و آسیاب شده خریداری شود و یا اگر دانه‌های قهوه را خریداری می‌کنید بهتر است از آسیاب‌هایی استفاده کنید که تیغه‌های محکم‌تری دارند.

به قهوه‌های دم شده با قهوه سبز می‌توان مواد دیگری اضافه کرد؟

بله هر ماده دیگری که بخواهید می‌توانید به آن اضافه کنید. از موادی مانند شیر، خرما، عسل، نعنا، هل و … می‌توان استفاده کرد.

نمی‌توان از ترکیب هردو قهوه استفاده کرد و قهوه دم کرد؟

خیر زیرا عصاره Coffee extract در قهوه سبز به مدت زمان بیشتری برای خارج شدن نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.