شور و شیرین

پشمک چیست؟ | تاریخچه پشمک | طرز تهیه پشمک

پشمک نوعی شیرینی می‌باشد که با استفاده از مواد ساده‌ای به دست می‌آید و بافت آن به‌صورت رشته‌های باریک و الیافی است که در دهان به راحتی آب می‌شود. این شیرینی خوشمزه برای بدن فوایدی نیز دارد که در این مقاله شما دوستان را با خواص پشمک آشنا خواهیم کرد.

قیمت پشمک الیافی وانیلی

پشمک چیست؟

پشمک نوعی شیرینی است که با کثرت ورزش و کشش مانند موی و پشم به‌دست می‌آید. پشمک ایرانی با پشمک‌هایی که امروزه در شهربازی‌ها به فروش می‌رسد تفاوت دارد و روش تهیه متفاوتی نیز دارد که امروزه به پشمک بروجردی شهرت دارد و به احتمال زیاد منشا آن در شهر بروجرد است.

اما پشمک پفی را با عبور جریان هوای گرم و مرطوب از روی شکر تهیه می‌کنند. وقتی هوای گرم به شکر برخورد می‌کند، به شکل نیمه جامد درمی‌آید. سپس به دلیل برخورد جریان ممتد هوای گرم با بلورهای نیمه جامد شکر و همچنین وجود رطوبت هوا، بلورها به شکل رشته‌هایی بلند و باریک تبدیل می‌شوند. برای اینکه بتوان بعد از تولید بلافاصله آن را مصرف کرد، این رشته‌ها را  به دور تکه‌ای از چوبی خیس می‌پیچند و برای دیگر مصارف نیز پشمک را به شکل دیگری به شیوه‌های گوناگون بسته‌بندی می‌کنند. گاهی برای ایجاد طعم‌های متفاوت، به شکر مورد استفاده در فرایند تولید پشمک مواد دیگری مانند اسانس میوه‌ها، قهوه، کاکائو و زعفران را اضافه می‌کنند. پشمک به خودی خود به رنگ سفید است اما گاهی نیز رنگ‌های خوراکی به آن اضافه می‌کنند و پشمک‌هایی رنگی یا رنگارنگ تولید می‌کنند.

 

پشمک چیست؟

انواع پشمک

پشمک‌ها گاهی تنها با استفاده از شکر تولید می‌شوند. طعم این نوع پشمک با طعم شکری که از آن به دست می‌آید تفاوت چندانی ندارد. پشمک‌هایی که برای مصرف بلافاصله هستند بیشتر از این گونه می‌باشند. در نوع دیگر تولید پشمک، ماده یا موادی ماده یا مواد دیگری مانند کاکائو، قهوه، زعفران، هل، رنگ‌های خوراکی را اضافه می‌کنند و انواعی از پشمک‌های زیر را تولید می‌کنند.

  • پشمک زعفرانی
  • پشمک وانیلی
  • پشمک زعفران پسته
  • پشمک پرتقالی
  • پشمک وانیلی
  • پشمک توت فرنگی
  • و …

تاریخچه

مشهورترین نوع پشمک جهان توسط ویلیام موریسون و جان واتون آمریکایی تولید شد و پشمک و ماشین ساخت آن را برای نخستین بار در سال ۱۸۹۷ میلادی اختراع کردند. این دو مخترع، دستگاه خود را نخستین بار در سال ۱۹۰۴میلادی در نمایشگاه جهانی رونمایی کردند که بسیار هم مورد استقبال تماشاگران این نمایشگاه قرار گرفت. بعد از این نمایشگاه، پشمک در فرهنگ‌های مختلف با اسم‌های متفاوت شناخته شد که یا به دلیل شکل آن یا از روش ساخت آن گرفته شده بود. امروزه این خوراکی با نام‌های متفاوتی مانند آبنبات پنبه‌ای (انگلیسی آمریکایی)، آبنبات ابریشمی (انگلیسی بریتانیایی)، چرخ‌شکر (هلندی)، پشمک (فارسی) شناخته می‌شود. پشمکی که امروزه تولیده می‌شود با استفاده از ماشینی با قطعات مکانیکی و چرخان می‌باشد؛ این دستگاه توسط ژوزف لزکو، دندانپزشکی اهل نیواورلئان لوئیزیانا در سال ۱۹۲۱ میلادی اختراع شد. بعد از سال ۱۹۷۰ میلادی پشمک به صورت صنعتی تولید و بسته‌بندی شد. در ایران نیز پشمک آمریکایی بعد از جنگ جهانی دوم وارد شد و  برای اولین بار در شهر بروجرد تهیه شد که به ان پشمینه نام گرفته بود.

 

قیمت پشمک الیافی زعفرانی

 

تاریخچه پشمک

بررسی خاصیت پشمک

شاید شما نیز جز آن دسته از افرادی باشید که  فکر می‌کنید پشمک هیچ خاصیتی ندارد اما به دلیل اینکه در تهیه آن از موادی مانند هل، آرد، روغن‌های گیاهی، پودر کاکائو، شکر، زعفران و دیگر افزودنی‌ها استفاده می‌شود فوایدی دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

افزایش قدرت تمرکز مغز

یکی از فواید جالب پشمک الیافی این است که به دلیل وجود شکر در ترکیبات آن، خاصیت آرام بخشی دارد که به افزایش قدرت تمرکز مغز نیز منجر می‌شود و به بهبود زخم‌ها نیز کمک خواهد کرد.

پیشگیری از اسهال

اسهال از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر افراد است. این مشکل به خصوص اسهالی که به علت مصرف دارو ایجاد شود را می‌توان با مصرف پشمک رفع کرد زیرا، آرد موجود در آن باعث جلوگیری از اسهال می‌شود. علاوه بر این برای ترمیم خراش روده نیز بسیار موثر است.

تقویت بدن

یه دلیل اینکه پشمک در ترمیبات خود هل دارد، باعث تقویت بدن شده و کمک زیادی به سر حال شدن و ایجاد روحیه خوش بینی در فرد می‌شود.

علاوه بر فوایدی که در بالا برای پشمک الیافی بیان شد، پشمک کربوهیدرات‌های ساده‌ای دارد و کالری کمتری در مقایسه با دیگر شیرینی‌ها دارد، علاوه بر این پشمک دارای شکر، سدیم، کالری، چربی و کلسترول کمتری است. بنابراین می‌توانید به عنوان یک دسر سالم از آن استفاده کنید.

معرفی پشمک حاج عبدالله

 

بررسی خاصیت پشمک

قیمت پشمک الیافی کاکائویی

روش تولید پشمک اصیل ایرانی

  • اولین مرحله برای تهیه پشمک این است که باید شکر را بپزید تا به شیره تبدیل شود. اجازه دهید تا شکر قوام بیاید. برای پختن شکر باید آن را با آب ترکیب کنید و بجوشانید تا غلیظ شود و یا اینکه شکر را با گرمای ملایم 100 درجه سانتی گراد گرم کنید تا آب شود.
  • در مرحله دوم یک سینی را چرب کنید. سپس شکر قوام آمده را در آن بریزید و روی شعله قرار دهید تا کمی گرم شود. حال مایع را به صورت کلاف در آوردید و  بگذارید از هر طرف چند نفر آن را بکشند تا کشیده و دراز شود. باید آن را روی هم برگردانید و دوباره آن را بکشید تا کاملا سفت شود.
  • در مر حله بعد آرد سفید را در روغن داغ تفت دهید سپس کف سینی بریزید و سینی را حرارت دهید.
  • حال باید مایع به دست آمده را چند نفری با دست‌های روغنی بچرخانید تا به شکل پشمک تبدیل شود. اکنون پشمک آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

روش تولید پشمک اصیل ایرانی

  • برای رنگی کردن پشمک می‌توانید از زعفران، کاکائو یا حتی رنگ‌های خوراکی استفاده کنید.
  • مراحل پخت پشمک سختی خودش را دارد. بنابراین اگر جز افرادی هستید که زود ناامید می‌شوید بهتر است از انجام این کار خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.