شور و شیرین

آشنایی با مویز و فواید آن

در این مقاله قصد داریم درمورد یکی از فراورده‌های انگور به‌نام مویز صحبت کنیم. مویز برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. اگر می‌خواهید در مورد مویز و خواص آن اطلاعات کسب کنید تا انتهای این مثاله با ما همراه باشید.

مویز سرخ هسته دار آفتاب خشک

مویز چیست؟

مویز نوعی میوه خشک و بسیار خوش ‌طعم می‌باشد. مویز از انگور سیاه خشک شده به‌دست می‌آید. انگوری که برای تهیه این نوع کشمش استفاده می‌شود، نوعی انگور سلطنتی به نام انگور سیاه یا انگور شانی می‌باشد. بهترین نوع این انگور در منطقه سردشت کشت می‌شود.

مویز چیست؟

 

ارزش غذایی مویز سیاه

تشکیل دهنده اصلی مقدار در ۱۰۰ گرم
انرژی (کالری) ۲۸۳ کیلوکالری
کربوهیدرات ۷۴.۰۸ گرم
پروتئین ۴.۰۸ گرم
چربی ۰.۲۷ گرم
آب ۱۹.۲۱ گرم
فیبر ۶.۸۰ گرم
قند ۶۷.۲۸ گرم
کلسترول ۰.۰۰ میلی گرم

 تفاوت مویز با کشمش

مویز نوعی کشمش می‌باشد که از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش تفاوت دارد اما از نظر خواص تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک‌تر هستند. اندازه مویز در برابر کشمش بزرگ‌تر است. با توجه به انگوری که برای تهیه مویز استفاده می‌شود می‌تواند دانه‌دار یا بدون دانه باشد. اما باکیفیت‌ترین و پرخاصیت‌ترین بین این دو نوع مویز، مویزی است که از انگور پر گوشت و کم دانه یا بی دانه به‌دست آید.

به دلیل اینکه مویز دارای موادی مانند آنتوسیانین و پلی فنولیک است در پیشگیری از سرطان و آلزایمر موثر است. مقدار زیاد آنتوسیانین که در مویز وجود دارد و باعث رنگ سیاه آن شده است، دلیلی بر چند برابر شدن ارزش آن در مقایسه با انگور سبز و کشمش می‌باشد.

مویز سیاه بدون هسته

خواص مویز: فواید شگفت انگیز مصرف مویز برای سلامتی!

آیا مصرف مویز در بارداری مفید است؟

مصرف مویز در بارداری فواید بسیار زیادی به همراه دارد. البته خانم‌های باردار باید این نکته را در نظر بگیرند که برای مصرف مویز در بارداری حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند. در ادامه خواص مویز در بارداری را به‌صورت یک لیست بیان می‌کنیم:

  1. وزن‌گیری
  2. استحکام استخوان‌ها
  3. مراقبت از دندان
  4. درمان یبوست
  5. درمان کم خونی
  6. پیشگیری از سرطان
  7. هضم آسان
  8. انرژی بالا
  9. تقویت سیستم ایمنی
  10. جلوگیری از رفلاکس اسید

 

خواص مویز: فواید شگفت انگیز مصرف مویز برای سلامتی!

مویز ودیابت

شاید این را نمی‌دانستید که بیشتر قند کشمش فروکتوز می‌باشد، این نوع قند برای جذب در بدن به انسولین نیاز ندارد. از زمان‌های گذشته مصرف مویز به جای قند در بین افراد متداول بوده است و اکثر افراد مبتلا به دیابت، کشمش و مویز را به هنگام نوشیدن چای مصرف می‌کنند و از فواید مویز برای دیابت  آگاهی دارند. انگور و فراورده‌های آن دارای عنصر کروم می‌باشند که این عنصر در کاهش قند خون موثر است. به دلیل اینکه انگور و فراورده‌های آن، قند دی ساکارید دارند، بهتر است افراد مبتلا به دیابت قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

آشنایی با سویا آجیلی و خواص آن

مویز و لاغری

نمی‌توان فواید مویز سیاه برای سلامت بدن را نادیده گرفت اما از دیگر خواص مویز که آن را تبدیل به یک میان وعده محبوب کرده است، تاثیر مویز در لاغری و کاهش وزن می‌باشد. مویز سرشار از فیبر بوده و با ایجاد احساس سیری، از پرخوری و در نتیجه افزایش وزن جلوگیری می‌کند. نکته‌ای که درمورد این خوراکی وجود دارد این است ‌که زیاده‌روی در مصرف مویز تاثیر عکس دارد و باعث افزایش وزن خواهد شد، بنابراین برای بهره‌مندی از خواص مویز و کاهش وزن لازم است مویز را طبق یک برنامه مشخص و در کنار یک رژیم درست و به صورت اصولی مصرف کرد.

مویز رطبی هسته دار

تاثیر مصرف مویز بر روی پوست

یک خاصیت مویز این است که مصرف آن روند پیری را کاهش می‌دهد و در از بین رفتن خطوط روی پوست کمک کننده است و باعث ایجاد لطافت و شادابی در پوست شما خواهد شد.

خواص مویز در مردان

با توجه به تحقیقات انجام شده، خواص مویز برای مردانی که از مشکلات جنسی رنج می‌برند رضایت بخش بوده است زیرا مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در این میوه وجود دارند به تقویت قوای جنسی کمک می‌کنند.

 

بنابراین می‌توان گفت یکی از فواید مویز سیاه برای بدن کمک به کاهش وزن می‌باشد. این ماده غذایی باعث چاقی نخواهد شد، البته اگر بعد از مصرف کشمش غذای دیگری مصرف نشود. مویز سرشار از فیبر می‌باشد. اگر قصد لاغر شدن دارید بهتر است کشمش و گردو را برای شام میل نمایید. این ماده مغذی هم در کاهش وزن موثر است و هم مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

بهترین زمان برای مصرف مویز چه موقع است؟

اگر می‌خواهید از تمامی مزایای مویز سیاه استفاده کنید بهتر است آن را هر روز صبح به‌صورت ناشتا مصرف کنید.

چه کسانی باید از خوردن مویز سیاه اجتناب کنند؟

افرادی که بیماری قندخون یا همان دیابت دارند بهتر است در مصرف مویز احتیاط کنند و برای مصرف این میوه خشک با پزشک مشورت کنند.

چه کسانی باید از خوردن مویز سیاه اجتناب کنند؟

آیا مویز قند دارد؟

پاسخ این سوال که ایا مویز قند دارد، مثبت است. قند مویزسیاه از نوع قند فروکتوز است. فروکتوز برای جذب شدن در بدن به انسولین نیازی ندارد، به همین دلیل است که گفته می‌شود افراد دیابتی می‌توانند مویز را جایگیزین قند کنند.

مضرات مویز سیاه

مویز خواص بسیار فراوان و ارزشمندی دارد، اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود ممکن است مضراتی ایجاد کند. کالری مویز خشک بسیار بالا است، به همین دلیل اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید باعث افزایش وزن خواهد شد. برخی دیگر از عوارض زیاده‌روی در مصرف مویز سیاه شامل مواردی مانند افزایش غلظت خون و بالارفتن فشار خون می‌باشد. علاوه بر این به دلیل اینکه مویز سیاه دارای طبیعتی گرم است، توصیه می‌شود افراد گرم مزاج آن را مصرف نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.