شور و شیرین

قطاب چیست و از چه چیزی درست شده است؟

قطاب چیست و از چه چیزی درست شده است؟ یکی از ویژگی‌های ما ایرانیان در مهمانی‌ها این است که همواره علاقه‌مند به خرید و خوردن شیرینی  هستیم. شیرینی‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام مزه خوشمزه، لذیذ و خاص خود را دارند. یکی از شیرینی‌های سنتی که سوغات شهر یزد است و طرفداران بسیار زیادی دارد، شیرینی قطاب است. این شیرینی به دلیل طعم منحصر به فرد خود، یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران محسوب می‌شود.

قطاب و باقلوای حاج خلیفه یزدی

قطاب چیست؟

 

قطاب چیست؟

قطاب نوعی شیرینی ایرانی می‌باشد و از معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی شهرهای یزد و کرمان است. شیرینی سنتی قطاب دارای لایه‌های مختلفی است. به همین دلیل با قرار دادن این شیرینی خوشمزه در دهان خود، احساس خوشایندی خواهید داشت.

بافت شیرینی قطاب به‌صورت لایه لایه است. اولین لایه از شیرینی قطاب یک لایه نان مانند می‌باشد که در واقع، خارجی ترین لایه قطاب است و با پوششی از پودر قند پوشیده شده است. این لایه از مواد خاصی مانند آرد گندم، شیر، ماست و زرده تخم مرغ تهیه می‌شود بنابراین یک بافت شبیه به نان را هنگام خوردن ایجاد می‌کند. البته نانی که این شیرینی را در بر گرفته است، بیشتر شبیه به نان‌های روغنی می‌باشد. اما لایه سفید بر روی شیرینی قطاب چیست؟ وقتی لایه خارجی قطاب که شبیه به نان است ساخته می‌شود، آن را در پودر قند می‌غلطانند. این لایه سفید مربوط به پودر قندهایی است که روی نان قرار می‌گیرند.

خوشمزه‌ترین لایه قطاب مربوط به لایه میانی آن می‌باشد که هم مقوی است و هم باعث طعم و مزه خاصی به نان روغنی در لایه بیرونی قطاب است. لایه میانی قطاب نیز سه پودر خاص دارد. پودر قند، پودر هل و پودر بادام. این‌ها موادی هستند که باعث می‌شوند خوشمزه‌ترین شیرینی سنتی، یعنی قطاب به وجود آید. از آنجا که در لایه میانی قطاب مواد مقوی مانند پودر بادام وجود دارد، علاوه بر طعم منحصر بفرد این شیرینی، ارزش غذایی بالایی نیز دارد.

می‌توان گفت در مجموع دو سبک کلی برای تهیه قطاب وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم کرد:

قطاب یزد

این شیرینی در انواع سنتی یزدی و عسلی به‌دست می‌آید. قطاب یزدی دارای دو بخش لایه خارجی و مغز داخلی می‌باشد. لایه خارجی این شیرینی، نانی است که در روغن سرخ شده است و از موادی مانند آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ تهیه می‌شود. این شیرینی بعد از طبخ در پودر قند غلطانده می‌شود. در داخل این شیرینی نیز از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل استفاده می‌شود. در قطاب عسلی نیز، به‌جای پودر قند از عسل برای شیرین شدن استفاده می‌شود.

قطاب مخلوط حاج خلیفه یزدی

قطاب کرمان

قطاب کرمان نیز یکی از انواع این شیرینی سنتی است که در دو نوع گردویی و پسته‌ای به‌دست می‌آید. مانند قطاب یزدی، لایه بیرونی این شیرینی با خمیر درست می‌شود و تزیین آن نیز با پودر قند می‌شود و برای مغز آن نیز از مغز پسته و شکر آسیاب شده و  یا مغز گردو و شکر آسیاب شده‌استفاده می‌شود.

با خواص شگفت انگیز شیرینی قطاب آشنا شوید!

 

با خواص شگفت انگیز شیرینی قطاب آشنا شوید!

با توجه به مطالبی که بیان کردیم حتما متوجه شده‌اید که قطاب ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و تنها یک شیرینی دارای آرد یا قند نیست. اما آیا با خواص شگفت انگیز قطاب آشنایی دارید و می‌دانید که این شیرینی چه فوایدی برایتان دارد؟

  • از آنجا که بادام سرشار از ویتامین E است، برای پوست و نرمی پوست بسیار مفید می‌باشد و از پیری زودرس پوست جلوگیری خواهد کرد. از طرف دیگر، به دلیل اینکه خواص آنتی اکسیدانی دارد در سلامتی بدن بسیار موثر است. علاوه بر این بادام حاوی چربی‌های غیر اشباع است، به همین دلیل جزء موادی است که برای بدن مفید و لازم می‌باشد.
  • یکی از بهترین موادی که در این شیریین سنتی استفاده شده است هل می‌باشد. همانطور که می‌دانید هل طبع گرمی دارد و  کمک می‌کند که آرامش زیادی داشته باشید. از خواص عطر هل آرامش بخش بودن است، به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود در چای خود، یک دانه هل استفاده کنیم. پس می‌توانیم با خوردن یک قطاب خوشمزه ایرانی، طعم منحصر به فرد هل را به خود هدیه دهیم.

گز چیست؟ و چه خواصی دارد؟

برای خرید قطاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هرچند این شیرینی خوشمزه، ارزش یک بار امتحان کردن را دارد؛ اما نباید غافل شد که اگر خرید قطاب به درستی انجام نشود، طعم خوشمزه‌ای را تجربه نخواهید کرد. بنابراین بهتر است قبل از خرید قطاب به نکات زیر توجه کنید.

  • برای تهیه شیرینی قطاب حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید؛ زیرا این نوع شیرینی جز شیرینی‌هایی است که باید با دقت لازم نگهداری شود.
  • از تازه بودن قطاب اطمینان پیدا کنید؛ زیرا طعم و مزه قطاب تازه با طعم و مزه قطاب‌های مانده بسیار متفاوت است.

 

برای خرید قطاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکات نگهداری قطاب

قطاب یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی است که برای نگهداری آن لازم است نکاتی را رعایت کرد تا هم مزه و طعم آن برای مدت‌ها ثابت بماند و هم خواص آن از بین نرود.

  • سعی کنید از زمانی که قطاب را خریداری می‌کنید و تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید، آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید.
  • محل مناسب برای نگهداری شیرینی سنتی قطاب، در یک مکان خشک و خنک می‌باشد.
  • رطوبت باعث آسیب وارد شدن به بافت بیرونی قطاب می‌شود، بنابراین اگر در شهری زندگی می‌کنید که دارای رطوبت است، حتما قطاب را در ظرف در بسته نگه دارید.
  • در آخر نیز باید این نکته را بیان کنیم که عمر مفید قطاب تقریبا 15 روز است و بعد از 15 روز طعم و مزه قطاب تغییر پیدا می‌کند. بنابراین سعی کنید در همان روزهای ابتدایی که قطاب را خریداری می‌کنید، آن را مصرف کنید تا از طعم و مزه بی‌نظیر این شیرینی بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.