شور و شیرین

چای ماسالا بررسی خواص و مضرات آن

چای ماسالا یک نوشیدنی گرم زمستانی است که در کافه‌ها و در بین افراد محبوبیت خاصی دارد. این نوشیدنی خوش طعم علاوه بر عطر خوب خود دارای خواص بی‌نظیری است. در این مقاله شما را به طور کامل با چای ماسالا و خواص آن آشنا می‌کنیم.

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا (Masala Tea) یک نوع نوشیدنی با عطر خاص و دارای طعم شیرین و تند است. چای ماسالا یک دمنوش هندی است که از ترکیب چندین نوع ادویه و شی، یک نوشیدنی خوش عطر و طعم تهیه می‌شود. نکته مهم در این نوشیدنی کثرت مواد و تنوعی است که در تهیه آن به کار برده می‌شود. اصلی‌ترین و پرکاربردترین عناصر موجود در این چای عبارتند از: چای سیاه، دارچین، زنجبیل، هل، آنیسون ستاره‎ای، رازیانه، جوزهندی، میخک، شیر. عطر چای ماسالا یا چای ادویه بسیار برانگیزاننده است و توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند. در هندوستان معمولا این چای از صفر در خانه تهیه می‌شود اما در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از پودر ادویه‌جات آماده استفاده می‌کنند.

 

چای ماسالا چیست؟

تاریخچه استفاده از چای ماسالا

طبق روایات چای ماسالا به 5 تا 9 هزار سال پیش برمی‎گردد. مردم بومی هند و تایلند بر این باورند که این چای یک دمنوش دارویی و متعلق به یکی از پادشاهان باستانی آن‎ها است. تقریبا 50 سال است که این چای در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و مصرف این چای در اروپا و آمریکا گسترش یافته است. در خود کشور هندوستان چای ماسالا از سال 1960 محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

 

ارزش غذایی ماسالا

چای ماسالا دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. این نوشیدنی دارای کالری کمتر از 100 است و می‌توان آن را بدون هیچگونه نگرانی مصرف کرد و از مزایای آن بهره مند شد. اگر این چای بدون شیر یا شکر مصرف شود، 0% چربی دارد. این چای جز نوشیدنی‌های لاغر کننده محسوب می‌شود.

 

ادویه‌های اصلی چای ماسالا

برای چای ماسالا دستورالعمل‎های زیادی وجود دارد، اما به طور کلی مواد اولیه آن‌ها با هم مشابه است، بنابراین می‏توان به سلیقه خود برخی مواد را به آن اضافه یا کم کرد. معمول‌ترین ادویه‌های به کار رفته در این چای شامل موارد زیر است:

  • هل
  • زنجیل
  • فلفل سیاه
  • دارچین
  • میخک
  • رازیانه

 

خواص چای ماسالا

در این بخش خواص چای ماسالا را بیان می‎کنیم:

جلوگیری از سرماخوردگی

ترکیبات موجود در چای ماسالا به آن خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی بخشیده است که برای درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا، سرفه و گرفتگی بینی مفید است. میخک و دارچین موجود در آن در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند و از مبتلا شدن به بیماری‎های مختلف و عفونت جلوگیری می‌کند.

ضد التهاب

چای ماسالا داری خواص ضد التهابی است که بیشتر از زنجبیل به دست می‌آید. میخک نیز ماده دیگری است که دارای تاثیرات مشابهی است. این دو ادویه همچنین به عنوان داروهای ضد درد هم شناخته شده‌اند.

 

ضد التهاب

تامین کننده انرژی

عنصر اصلی چای ماسالا، چای سیاه است. چای سیاه دارای کافئین است و همین باعث افزایش سطح انرژی بدن می‌شود. باید بدانید که کافئین بیش از حد دارای اثرات منفی است که سایر ترکیبات موجود در آن باعث تنظیم آن می‎گردند.

تقویت سیستم ایمنی

چای ماسالا برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است، زیرا میخک و دارچین موجود در آن برای بدن بسیار مفیدند. این ترکیبات باعث ایجاد خط دفاع می‌شوند که اجازه عبور عفونت‌ها را نمی‌دهد. کیفیت دارویی این نوشیدنی آن را به یکی از محبوب‌ترین داروها برای سلامتی تبدیل کرده است.

کمک به هضم غذا

ادویه‌هایی که در چای ماسالا به کار رفته‎اند بخصوص میخک و هل، برای کمک به فرآیند هضم غذا موثرند. وقتی زنجبیل هم به این ترکیبات افزوده شود، اثرات آن دارویی‎تر می‎شود و باعث آرام‎بخشی و طراوت بدن می‌گردد. هضم با کمک هل باعث افزایش بزاق می‎شود.

کنترل فشار خون

چای ماسالا در رفع مشکلات مربوط به فشار خون موثر است. اگر در فشار خون خود نساناتی دارید، چای ماسالا در این زمینه موثر است. این ماده دارای خواص آرامبخش روی خون است و این به تنظیم فشار خون کمک کرده و از این طریق از نوسانات در سطح فشار خون پیشگیری می‌کند.

کاهش گرفتگی های قاعدگی

مصرف چای ماسالا قبل از قاعدگی بخصوص خانم‎هایی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می‎برند موثر است، زیرا این نوشیدنی دارای اثر آرام‎بخش روی اعصاب و عضلات است و گرفتگی‏های عضلانی این دوره را رفع می‌کند.

پیشگیری از دیابت

مصرف منظم چای ماسالا به کنترل انسولین و گلوکز کمک می‏کند و باعث کاهش علائم بیماری دیابت می‎شود. دارچین موجود در این چای مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا را کم می‎کند.

کمک به کاهش وزن

از مواد اصلی تشکیل دهنده چای ماسالا، چای سیاه است که از چاقی جلوگیری می‎کند و جذب کالری در بدن را کاهش می‎دهد. همچنین در ترکیبات آن از شیر گاو یا شیر سویا استفاده می‌گردد که هر دو حاوی پروتئین فراوان هستند و فرد را برای مدت طلانی تری سیر نگه می‌دارد.

 

عوارض جانبی چای ماسالا

  • این چای سرشار از کافئین است و ممکن است عوارضی مانند اضطراب، بی‌خوابی، میگرن و فشار خون بالا را در پی داشته باشد.
  • چای ماسالا با داروهایی مانند کوآمیدین، هپارین، کلوپیدوگرل و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند NSAID مانند ایبوپروفن و ادویل تداخل دارد و خاصیت آن‎ها را از بین می‌برد.
  • افرادی که با تحمل لاکتوز در بدن مشکل دارند، بهتر است از شیر نارگیل و یا آب به جای شیر گاو استفاده کنند تا عوارض کمتری برای آن‎ها در پی داشته باشد.
  • این نوشیدنی با داروهای کاهنده فشار خون و قند خون تداخل دارد و باعث کاهش شدید فشار خون می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی می‌گردد.

 

عوارض جانبی چای ماسالا

میزان مصرف استاندارد چای ماسالا

در حال حاضر هیچ مطالعه دقیقی در مورد اینکه هر فرد به چه مقدار چای ماسالا نیاز دارد در دست نیست، اما باید بدانید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و حد تعادل را رعایت کنید. چای ماسالا حاوی کافئین است که برای برخی افراد مضر می‌باشد. هر فنجان آن حدود 25 میلی گرم کافئین دارد که نصف دوز کافئین توصیه شده در طول روز است. همچنین افرادی که فشار خون بالا دارند یا قند خون خون، پایین دارند باید از مصرف آن خودداری کنند و یا مصرف آن را به پایین‌ترین محدوده برسانند.

 

طرز دم کردن

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا:

  • میخک 6 عدد
  • هل 7 عدد
  • چوب دارچین 2 عدد
  • زنجبیل 2 تکه
  • پودر رازیانه 1 قاشق غذاخوری
  • دانه فلفل سیاه 2 عدد
  • آب ولرم 2 پیمانه
  • شیر 2 پیمانه
  • عسل به میزان لازم

تمامی این ادویه‌ها را در آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا حجم آب بعد از تبخیر نصف گردد. حال شیر را حرارت دهید تا مقداری از آن تبخیر شود، سپس شیر و عسل را اضافه کنید. چای را به آن بیفزایید و 3 تا 4 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید. در نهایت آن را از صافی بگذرانید و میل کنید.

شما عزیزان قادر هستید این محصول با ارزش را از طریق فروشگاه اینترنتی شور و شیرین به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.