شور و شیرین

خواص نبات چیست و چه کاربردی برای سلامتی دارد؟

نبات قندی است که از نیشکر حاصل می‌شود که طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما، متبلور می‌شود و به صورت کریستال‌های زیبا شکل می‌گیرد. نبات دارای خواص زیادی برای درمان بیماری‌ها است و  طبع گرمی نیز دارد که استفاده از آن برای از بین بردن سرد مزاجی مفید است. در این بخش شما را با انواع نبات و خواص نبات برای درمان بیماری‌ها آشنا خواهیم کرد.

نبات چیست ؟

نبات نوعی قند است. بلورهای درخشان نبات طی تبخیر مخلوط آب و شکر به وجود می‌آیند. روند تولید نبات به این صورت است که مقداری شکر را  با آب جوش مخلوط کرده تا یک محلول فوق اشباع ایجاد شود. سپس نخی را در آب آویزان می‌کنند و بعد از مدت زمانی  خنک می‌شود و بلورهای نبات تشکیل می‌شوند. هرچه زمان کاهش دما بیشتر باشد، بلورهای درشت‌تری به وجود می‌آ‌ید، اما اگر این محلول به طور ناگهانی سرد شود بلورهای بسیار ریزی تشکیل می‌شود. فرایند تشکیل نبات ممکن است چند روز طول بکشد. از شاخه‌های نبات اغلب برای تزیین سفره‌های عقد به کار می‌روند و نبات‌های چوب دار هم برای نوشیدنی‌های گیاهی و چای استفاده می‌گردند.

نبات چیست ؟

انواع مختلف نبات

نبات شاخه‌ای

این نوع نبات، بلورهای نباتی هستند که به دور یک نخ تشکیل می‌شوند و آن‌ها  را شاخه نبات می‌گویند.

نبات چوبی

نبات چوبی، همان بلورهای نباتی هستند که به دور یک چوب تشکیل می‌شوند. همانطور که گفتیم نبات چوبی به نسبت نبات‌های نی‌دار پلاستیکی بهداشتی‌تر است و به دلیل این است که چوب مورد استفاده در این نبات، سه مرتبه جوشانده می‌شود و کاملاً بهداشتی است اما نی‌های پلاستیکی غیربهداشتی و حتی سرطان‌زا هستند.

نبات دندانه

نبات دندانه قابلیت شکنندگی بسیار بالایی دارد و در چای نیز به راحت حل می‌شود و برای مصارف خانگی آسان و مناسب است. برای مصرف نبات دندانه، نیازی به شکستن آن، با شیء یا دست نیست زیرا به گونه‌ای تهیه می‌شود که برای مصرف آماده است.

نبات مخلوط

نبات مخلوط در کف و جداره پاتیل‌ها به صورت تخته تشکیل می‌گردد و به دلیل شکل نامنظمی که دارد بیشتر به صورت فله عرضه می‌شود. چیزی که باعث تشکیل این نبات به صورت تخته شدن می‌شود، غلظت خیلی زیاد شیره در کف پاتیل‌ها است.

پرده نبات

این نبات از نظر کیفیت با دیگر انواع مانند شاخه نبات و چوبی تفاوتی ندارد و نوع تشکیل آن به صورتی است که روی پاتیل‌ها به وجود می‌آید. تنها تفاوت این نبات با نبات‌های دیگر ترد و نازک بودن آن است.

پودر نبات

این نوع نبات از شکر درشت‌تر است. پودر نبات همان خرده‌های نبات است که قابلیت حل شدن بالایی دارند.

خواص نبات

درمان  اسهال

به دلیل اینکه نبات دارای ساکارز است، خواص درمانی برای رفع نفخ دارد. علاوه بر این نبات یک ملین قوی است. بهتر است از نبات سوخته برای برطرف کردن اسهال استفاده شود. نبات سوخته را به این ورت تهیه کنید: نبات را روی حرارت بگذارید تا به قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. نبات سوخته تاثیر چند برابری برای درمان اسهال دارد.

ضد سرفه

اگر سرفه و درد قفسه سینه دارید، با ستفاده از مکیدن تکه‌ای نبات آن را رفع کرد.

کاهش خستگی و خواب آلودگی

اگر نبات با یک نوشیدنی داغ مانند چای‌ گیاهی مصرف شود، می‌تواند باعث کاهش خستگی و کمبود انرژی در افراد شود. اگر این خستگی به دلیل فعالیت‌های زیاد باید می‌توان از نبات زعفرانی استفاده کرد.

تقویت حافظه

از مصرف نبات با چای و یا آب داغ برای تقویت حافظه و درمان کم حواسی استفاده می‌شود.

فواید نبات

 کاهش درد

برای بهبود دردهایی که در اثر انقباض ماهیچه‌هابه وجود می‌آیند و همچنین کمردرد، پادرد، معده‌درد و دردهای شکمی می‌توان از نبات داغ می‌توان استفاده کرد.

افزایش انرژی و نشاط

یکی از دلایل استفاده از نبات همین دلیل است که باعث افزایش سطح انرژی و نشاط در فرد می‌گردد. به همین دلیل از نبات می‌توان با آب داغ، شیر، چای و یا نوشیدنی‌های دیگر استفاده کرد.

درمان دل درد

نبات  خواص تسکین دهندگی و ضد درد دارد. مصرف این ماده داغ باعث بهبود دل درد و کمردرد می‌گردد. برای جلوگیری از دردهای دوران قاعدگی در خانم‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

برای جلوگیری از جاری شدن آب دهان

با مصرف نبات داغ یا چای نبات قبل از خواب می‌توان از ریختن آب دهان به بیرون جلوگیری کرد.

 رفع بلغم

چهار نوع خلط متفاوت در بدن انسان وجود دارد مانند صفرا، دم، بلغم و سودا که در صورت افزایش بیش از حد هر یک، اختلال در بدن را به وجود می‌آورند. اما بلغم، ایجاد سردی و رطوبت در بدن را در پی دارد که با مصرف غذاهای سرد افزایش پیدا می‌کند. برای رفع این حالت از مواد غذایی با طبع گرم مانند نبات استفاده می‌شود.

رفع ترشی دهان

برای رفع ترش شدن دهان و پیشگیری از بوی بد دهان می‌توان از این ماده شیرین استفاده کرد.

 درمان تکرر ادرار

ضعف مثانه و تکرر ادرار برای افراد مشکلات زیادی را در پی دارد که برای رفع آن می‌توان از چای و نوشیدنی‌های گرم مصرف نمود.

درمان مشکلات گوارشی

نبات سرعت هضم غذا را افزایش می‌دهد و از ترش کردن یا آروغ زدن هم جلوگیری می‌نماید. با مصرف نبات می‌توان همچنین کرم‌های روده‌ای را از بین برد.

 طرز تهیه نبات :

برای تهیه نبات ابتدا شکر را در آب جوش حل کرده تا محلول سیرشده درست شود. سپس نخی در آب آویزان کرده و به آن زمان داده تا خنک شود و بلورهای نبات تشکیل شود.

آیا چای نبات چاق کننده است؟

طیق تحقیقات انجام شده در آمریکا، خوردن آب نبات نه باعث چاقی می‌شود و نه مرگ. دوستداران آب نبات می‌توانند مانند کودکان، بدون نگرانی آب نبات بخورند.

رژیم غذایی باعث می‌شود افراد عصبی و بی‌حوصله شوند اما مصرف آب نبات در رژیم غذایی، باعث خرسندی و نشاط در روحیه فرد می‌گردد. به دلیل اینکه نبات به سرعت جذب عضلات بدن می شود، بنابراین سوخت و ساز بدن را بالا برده که همین  برای کسانی که قصد لاغری دارند مفید است.

مضرات مصرف نبات:

استفاده بیش از حد از قند و نبات ضررهای فراوانی دارد. مصرف این مواد به افرادی که دیابت دارند، توصیه نمی‌شود. نبات به دلیل رطوبت کمتری نسبت به قند دارد ساختاری سخت‌تری هم دارد، علاوه بر این شیرین‌تر است. به همین دلیل است که مرف آن برای افراد چاق و دیابتی منع شده است.

مضرات مصرف نبات

نکات مهم هنگام خرید نبات

برای خرید نبات باید به مراکز خرید معتبر مراجعه کنید و آن را در بسته بندی‌های بهداشتی دریافت کنید. برای خرید نبات به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه کنید. نوع  چوب دار آن نسبت به نوعی که دارای نی‌های پلاستیکی است بهداشتی‌تر هستند زیرا نی پلاستیکی اغلب غیر بهداشتی است و این نی‌ها اگر با نوشیدنی‌های داغ تماس پیدا کنند، از آن‌ها سمومی خارج بیرون می‌آید که برای سلامتی مصرف کننده مضر است.

نبات را به صورت  فله‌ای خریداری نکنید چون این نوع به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی آلوده است. این نبات‌ها به شکل غیربهداشتی در انبارها نگهداری می‌شوند، بنابراین سعی کنید از آن‌ها خریداری نکنید. همچنین از خرید نبات زعفرانی  فله، که ممکن است با رنگ‌های شیمیایی و غیرمجاز درست کرده باشند، خودداری کنید.

برای خرید نبات به بلورهای شفاف آن نگاه کنید، اگر شفاف  و فاقد جوهر رنگ باشد  و از نظر ضخامت هم قطر کمی داشته باشد، بهترین نوع برای خرید است.

فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار شور و شیرین عرضه کننده بهترین نبات های کشور به منظور سهولت در خرید برای شما مشتریان عزیز امکان خرید اینترنتی را به صورت 24 ساعته و ارسال به سراسر کشور را فراهم نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.