شور و شیرین

خواص تخمه آفتابگردان و فواید آن چیست ؟ خاصیت های آن کدامند

تخمه آفتابگردان در سالادها، نان‌ها، شیرینی‌ها و حتی به عنوان میان وعده در بین مردم محبوبیت بالایی دارد. این دانه‌ها غنی از چربی‌های سالم، ترکیبات گیاهی مفید و چندین ویتامین و ماده معدنی می‌باشند. تخمه آفتابگردان مغذی ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر یبوست و دیابت را کاهش دهد. در این مقاله مطالبی درمورد  ارزش غذایی، مزایا و نحوه مصرف تخمه آفتابگردان را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم.

تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان، میوه گیاه آفتابگردان یا Helianthus annuus است. دانه‌ها از گل‌های بزرگ گیاه برداشت شده که گاه قطر آن‌ها  بیش از ۱۲ اینچ (۳۰٫۵ سانتی متر) نیز می‌رسد. یک گل آفتابگردان ممکن است حداکثر ۲۰۰۰ دانه را در بر داشته باشد. تخمه آفتابگردان را با روش‌های مختلفی بو می‌دهند تا طعم و بو و بافت بهتری پیدا کنند هر چند می‌توان آن‌ها را به صورت خام هم خریداری نمود.

 

تخمه آفتابگردان چیست؟

انواع تخمه آفتابگردان چیست؟

دو نوع محصول عمده از گل آفتابگردان به دست می‌آید. یک نوع از این گل‌ها برای دانه‌هایی که مصرف خوراکی دارند رشد می‌کنند، و نوع دیگر که اکثریت نیز آن را کشت می‌کنند، برای روغن پرورش داده می‌شود. دانه‌های آفتابگردان که مصرف می‌کنیم  دارای پوسته‌های راه راه سیاه و سفید و غیرقابل خوراکی هستند. آن‌هایی که برای استخراج روغن آفتابگردان کاربد دارند، پوسته‌های سیاه و سخت دارند.

ارزش غذایی

ارزش غذایی یک اونس (حدود 30 گرم) تخمه آفتابگردان طبق جدول زیر است:

مشخصات تغذیه ای مقدار در یک اونس (حدود 30 گرم) تخمه آفتابگردان بدون پوست
کالری 165
پروتئین 5.48 گرم
چربی 14.1 گرم
کربوهیدرات 6.82 گرم
فیبر 3.15 گرم
ویتامین E 7.4 گرم
نیاسین 2 میلی گرم
کلسیم 19.8 میلی گرم
منیزیم 36.6 میلی گرم
زینک (روی) 1.5 میلی گرم
سلنیوم 22.5 میکروگرم
آهن 1.08 میلی گرم

فواید تخمه آفتابگردان

جوان سازی پوست صورت :

تخمه آفتابگردان مقادیر بالایی ویتامین E دارد که این ویتامین یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و جوانسازی پوست صورت را در پی دارد.

درمان آکنه و جوش صورت:

روغن آفتابگردان یک منبع خوب از اسید‌های چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و استریک اسید است که این اسیدها خواص ضد باکتریایی خود باعث  درمان آکنه و جوش صورت می‌شوند.

آشنایی با تخمه آفتابگردان دور سفید کله قوچی

درمان آکنه و جوش صورت:

 ضد آفتاب طبیعی:

تخمه یک منبع غنی از ویتامین E است که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند. ویتامین ای به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند.

 تقویت و افزایش رشد مو :

روی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد باعث تقویت و افزایش رشد مو شده، از طرف ویتامین E نیز در آن گردش خون در پوست سر را بهبود می‌دهد و باعث افزایش رشد مو می‌گردد.

 جلوگیری از ریزش مو :

تخمه آفتابگردان با دارا بودن ویتامینی مانند B۶ و مس باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

نرم کننده طبیعی مو:

روغن آفتابگردان حاوی اسید‌های چرب امگا ۶ بوده که به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای مو‌ها عمل می‌کند.

تخمه آفتابگردان برای کبد چرب:

ویتامین‌هایی مانند  A، D  و املاح معدنی در این تخمه به صورت فراوان وجود دارد که به سلامت کبد کمک می‌کند و سم‌زدایی کبد و درمان کبد چرب را افزایش می‌دهد.

تخمه هندوانه چیست؟ چه خواصی دارد؟

 

تخمه آفتابگردان برای کبد چرب

نوزادان و کودکان :

این تخمه باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت در نوزادان و کودکان می‌گردد. این ماده مغذی حاوی فیبر بالایی است که به هضم غذا کمک می‌کند و به رفع یبوست کودکان کمک می‌نماید. همچنین تخمه آفتابگردان برای درمان کم خونی در نوزدان و کودکان مفید است  زیرا یک منبع خوب از آهن است.

جنین و زنان باردار :

تخمه آفتابگردان مقادیر بالایی از فولات دارد که یک ماده مغذی و مفید برای جنین و زنان باردار در دوران بارداری است و از زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین جلوگیری می‌کند. مقادیر بالایی از روی در تخمه آفتابگردان موجود است که برای زنان باردار و زنان شیرده مفید است.

چشم:

روغن آفتابگردان سرشار از کاروتنوئید است.این ماده در بهبود سلامت چشم و بینایی نقش موثری دارد و از مبتلا شدن به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری می‌کند.

سرماخوردگی :

همانطور که گفتیم تخمه آفتابگردان مقادیر بالای از روی دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت  کرده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی نیز مفید است.

خواص تخمه آفتابگردان برای لاغری

تخمه آفتابگردان دارای کالری بالایی است، اما از مقادیر بالایی فیبر رژیمی نیز برخوردار است که به بهبود هضم، کاهش اشتها، لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

تخمه آفتابگردان و دیابت

طبق مطالعات مصرف تخمه آفتابگردان باعث کاهش میزان هیپرگلیسمی  و  کنترل قند خون در افرادی که  به دیابت مبتلا هستند می‌شود.

یبوست :

دارای مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده، درمان یبوست و بیماری‌های دستگاه گوارش می‌شود.

فشار خون :

تخمه آفتابگردان خام مقادیر بالایی منیزیم دارد که به تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کنند، در نتیجه به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا محسوب می‌شود.

بدنسازی :

همانطور ک گفتیم تخمه آفتابگردان مقادیر زیادی پروتئین، اسید‌های چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف دارد که به عنوان یک میان وعده‌ عالی برای بدنسازان شمرده می‌شود. ویتامین E موجود در این تخمه  از التهاب جلوگیری می‌کند و عملکرد در حین تمرینات بدنسازی را بهبود می‌دهد. ریبوفلاوین موجود در تخمه آفتابگردان باعث آزاد کردن انرژی کربوهیدرات ها، چربی‌ها و پروتئین شده و افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی را در پی دارد.

تخمه کدو و بررسی خواص شگفت‌انگیز آن

بدنسازی

نحوه مصرف تخمه افتابگردان

تخمه آفتابگردان به صورت خام یا بوداده مصرف می‌شود.

همچنین جوانه زدن دانه آفتابگردان نیز باعث کاهش اسیدهای آمینه و پلی فنول در آن می‌شود، در نتیجه کاهش مواد مغذی موجود در آن منجر به تاثیر بر هضم آن خواهد شد. برای این کار می‌توان دانه‌ها را در یک شیشه پرورش داد یا از جوانه زن‌های مخصوص استفاده کرد.

از مضرات تخمه آفتابگردان چه می‌دانید؟

طبق نظر متخصصین استفاده مداوم و فراوان از تخمه آفتابگردان در کنار تمام خواصی که دارد، باعث افزایش وزن می‌گردد. طبق نظرات کارشناسان در طب سنتی استفاده از تخمه خام آفتابگردان نسبت به تخمه بو داده آن مفیدتر است و یک میان وعده مناسب و پرکالری محسوب می‌شود. مصرف کردن تخمه در شب خوب نیست، زیرا بدن فرصت مناسب برای هضم آن را ندارد و در نتیجه افزایش وزن را در پی دارد. همچنین باید بدانید که استفاده از تخمه آفتابگردان هنگامی که احساس گرسنگی ندارید نیز کار اشتباهی است.

خرید تخمه آفتابگردان

فروشگاه اینترنتی شور و شیرین در زمینه فروش تخمه آفتابگردان نیز فعال می‌باشد. برای ثبت سفارش می‌توانید در صفحه محصولات ما، خرید خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.