شور و شیرین

خواص بادام از کنترل دیابت تا پیشگیری از سرطان

متخصصان تغذیه همه توافق دارند که مصرف بادام برای همه افراد مفید است به همین دلیل مصرف آن به همه افراد توصیه می‌شود. قصد داریم در این مطلب دلایلی برای خوردن بادام و خواص بادام  را برایتان بیان کنیم.

تاریخچه بادام در ایران و جهان

بر اساس منابع، آسیای مرکزی و غربی خاستگاه بادام در جهان هستند. سابقه کشت و کار بادام در چین تا ده هزار سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است.

برخی از گیاه شناسان بادام را بومی ایران می‌دانند و دلیل آن نیز شناسایی بیش از 20 گونه بادام وحشی در ایران است.

امروزه کشت و پرورش بادام را در تمام مناطقی که بین عرض‌های 55 30 درجه شمالی قرار دارند و حتی در مناطقی مانند آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و استرالیا نیز می‌توان مشاهده کرد. انواع گونه‌های بادام از شمال غربی ایران تا فارس، کرمان، بلوچستان، دامنه‌های زاگرس، البرز و کوهستان‌های شرقی و مرکزی ایران گسترش یافته است.

تاریخچه بادام در ایران و جهان

جدول ارزش غذایی کره بادام

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی 614 کیلوکالری
کربوهیدرات 18.82 گرم
پروتئین 20.96 گرم
چربی 55.50 گرم
آب 1.64 گرم
فیبر 10.30 گرم
قند 4.43 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

almonds

خواص موجود در بادام

در مقایسه با سایر مغزها، بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید می‌باشد. بادام منبع غنی از ویتامین E، فسفر، فیبر، کلسیم، آهن، منیزیم، پروتئین، منگنز، ریبوفلاوین و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. علاوه بر این در بادام موادی مانند سلنیوم، نیاسین، روی و مس وجود دارد. بادام یک میان وعده عالی است زیرا می‌تواند مواد مغذی و مورد نیاز بدن را تامین کند. این مغز به دلیل اینکه دارای ارزش درمانی بالا و طعم خوبی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد استفاده می‌شود.

تاثیر بادام بر سلامتی

در این بخش به تاثیر بادام بر سلامتی می‌پردازیم:

تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان ضروری‌اند. این خشکبار دارای ریبوفلاوین و ال کارنیتین است که از جمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام باعث افزایش فعالیت‌های مغزی، دارای نقش موثر در ایجاد مسیرهای عصبی جدید و کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر است.

تنظیم سطح کلسترول

مصرف منظم و پیوسته بادام باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) شده و به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند.

بهبود سلامت استخوان

بادام یک منبع مفید از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فسفر است. باید گفت که فسفر تاثیر فوق‌العاده‌ای روی دوام و قدرت استخوان و دندان دارد و باعث جلوگیری از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان می‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از خواص بادام، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است. چربی‌های غیر اشباع، پتاسیم و پروتئین موجود در بادام همگی برای حفظ سلامتی قلب مفیدند. ویتامین E نیز یکی از آنتی اکسیدان‌های موثر است که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی شده و منیزیم موجود در آن نیز باعث جلوگیری از حمله قلبی می‌شود.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

تقویت دستگاه ایمنی

بادام یکی از منابع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موثر است و توانایی از بین بردن بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. این آجیل با آنتی اکسیدان‌های خود، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E در بادام در درمان بیماری‌های زیادی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی موثرند. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که ویتامین E دریافت می‌کنند، به میزان 30 تا 40 درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند.

مراقبت از پوست

اکثر افراد با خواص بادام برای مراقبت از پوست آشنا هستند و معمولا برای ماساژ نوزادان از آن استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه شیر بادام تاثیرات مثبتی روی پوست دارد معمولا در برخی از سوپ‌ها از آن استفاده می‌گردد.

کاهش التهاب

بدن نمی‌تواند برخی از اسیدهای چرب موردنیاز را بسازد بنابراین باید از مواد غذایی آن‌ها را تامین کرد. بادام دارای دو نوع اسید چرب لینولئیک و لینولنیک اسید است که به کاهش التهابات موجود در بدن کمک می‌کنند. این اسیدهای چرب باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) شده و در سلامت پوست  و مو هم موثرند.

تنظیم فشار خون

پتاسیمی که در بادام وجود دارد باعث تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک می‌گردد و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند.

تولید انرژی

وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین که در بادام وجود دارد باعث تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود.

جلوگیری از سرطان

یکی از خواص بادام این است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. بادام باعث می‌شود که غذا بتواند به راحتی از لوله گوارش عبور کند و در نتیجه باعث جلوگیری از سرطان روده بزرگ می‌گردد.

جلوگیری از دیابت

بادام از افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی جلوگیری می‌کند. بادام در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و باعث راحت‌تر شدن فرایند جذب می‌شود.

بادام سرشار از منیزیم است که به پیشگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می کند.

جلوگیری از دیابت

کاهش وزن

نوشیدن شیر بادام برای لاغری مفید است. اسیدهای چربی که در بادام وجود دارند در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری مناسب هستند. همچنین در بادام فیبرغذایی وجود دارد که با وجود کوچک بودن باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک کرده، وزن را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی بدن می‌گردد.

جلوگیری از یبوست

بادام سرشار از فیبر است و مانند سایر غذاهایی که فیبر دارند برای جلوگیری از یبوست مناسب است. البته بهتر است بعد از مصرف بادام مقدار زیای آب نوشیده شود تا جذب به صورت بهتر اتفاق بیفتد. البته در مصرف آن باید احتیاط نمود، زیرا در بادام اگزالات وجود دارد که باعث ایجاد مشکلاتی برای افرادی که بیماری کلیوی یا مشکلات کیسه صفرا دارند، می‌شود.

درمان کم خونی

کم خونی هنگامی اتفاق می‌افتد که توانایی سلول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن کاهش پیدا می‌کند. بادام سرشار از مس، آهن و ویتامین‌های فراوان است که به عنوان سرعت دهنده برای تولید هموگلوبین عمل می‌کنند.

سم زدایی طبیعی

سم زدایی بدن برای سلامت عمومی بدن مهم است. اگر بدن به خوبی سم زدایی نشود باعث ایجاد استرس، پوست چروکیده، ریزش مو و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. بادام و روغن آن از جمله موادی هستند که به سم زدایی بدن کمک می‌کنند.

خواص ضد پیری

بادام دارای خواص ضد پیری است. اگر روغن بادام را روی پوست خود استفاده کنید می‌توانید از خواص ضد پیری آن استفاده کنید. با تهیه‌ی ماسک‌های مختلف این کار را انجام دهید.

درمان آکنه، جوش های سرسیاه و سر سفید

بسیاری از مشکلات پوستی مانند انواع جوش‌ها به دلیل پرشدن منافذ پوست از چربی‌ها و آلودگی‌ها است. اسیدهای چربی که در بادام وجود دارند میزان ترشح چربی از غدد سبابه را کنترل می‌کنند و از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کنند. برای گرفتن نتیجه از بادام و روغن آن، باید مرتبا آن را روی پوست استفاده کنید.

باعث کاهش سیاهی و پف زیر چشم

بادام می‌تواند سیاهی زیر چشم و پف آن را به خوبی درمان کند. برای این کار مقداری بادام را خیسانده و سپس بکوبید تا خمیری تشکیل شود. این خمیر را قبل از خواب زیر چشمان خود قرار دهید و اجازه دهید تا صبح بماند.

باعث کاهش سیاهی و پف زیر چشم

مصرف بادام در زمان بارداری

بادام یکی از مواد مغذی است که حاوی اسید فولیک است واز برخی نقص‌ها در هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند. همچنین باعث می‌شود رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت را تحریک کند. برای مثال نقص لوله عصبی، که این یکی از شرایطی است که یا در جنین وجود ندارد و یا تشکیل نمی‌شود و پزشکان با تجویز مکمل‌های اسید فولیک به تکامل لوله عصبی جنین کمک می‌کنند.

میزان کالری موجود در بادام

یک فنجان بادام دارای 529 کالری است اما نیازی نیست که یکباره تمام این مقدار را مصرف کنیم. 25 درصد این مقدار در روز کافی است. برای مثال 23 عدد بادام 130 کالری دارد.

بادام را به چه صورت بخوریم ؟

بادام بهتر است به صورت خام مصرف شود تا از چربی و نمک زیاد دور بمانید، زیرا بو دادن بادام معمولا با چربی‌های مضر انجام می‌شود. علاوه بر این بهتر است پوست نازک آن جدا نشود و با پوست نازک میل شود، زیرا این بخش سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است و خواص ضد ویروسی و ضد التهابی فراوانی دارد.

عوارض بادام درختی چیست؟

  • بادام سرشار از فیبر است، اما اگر به همراه آب کافی مصرف نشود باعث یبوست می‌گردد.
  • فیبر اضافی موجود در بادام ممکن است به سایر مواد معدنی متصل شود و در جذب آن‌ها اختلال ایجاد کند.
  • این ماده مغذی کالری بالایی دارد و اگر بیش از نیاز روزانه مصرف شود باعث افزایش وزن می‌شود.
  • بعد از گردو و بادام هندی، بادام در بین آجیل‌ها بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کند. آماندین موجود در بادام یک ماده حساسیت زا محسوب می‌شود.
  • بادام سرشار از ویتامین E است و مصرف زیاد آن باعث جذب بیش از حد ویتامین E می‌شود که باعث ایجاد اشکال در انعقاد خون و منجر به خونریزی می‌شود.
  • بادام سرشار از اگزالات محلول در روده است که باعث ایجاد نارسایی در کلیه و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
  • باام به ویژه انواع تلخ آن می‌توانند منجر به مسمومیت با سیانید شوند.
  • بادام خام دارای پتانسیل حمل باکتری است، به همین دلیل وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تولیدکنندگان بادام را ملزم به پاستورازیسیون کرده است.

 

عوارض بادام درختی چیست؟

قیمت و خرید انواع بادام

قیمت بادام بر اساس کیفیت و موقعیت بازار متفاوت است و اغلب با نوسان همراه است. برای اطلاع از قیمت می‌توانید در سایت شور و شیرین اطلاع یابید و یا با ما تماس بگیرید.

مرکز خشکبار شور و وشیرین علاوه بر بادام، عرضه کننده تمامی آجیل‌ها و خشکبار موردنیاز شماست و آن‌ها را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد. این مرکز با ارائه امکان خرید آنلاین توانسته خریدی آسوده و با تضمین را برای شما خریداران گرامی فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.