شور و شیرین

تخمه هندوانه چیست؟ چه خواصی دارد؟

تخمه هندوانه یکی از انواع تخمه است که مواد مغذی فراوانی دارد که معمولا به صورت بو داده و به‌عنوان میان وعده یا همراه آجیل به مصرف می‌رسد.

تخمه هندوانه معمولا به دو رنگ سفید که هسته هندوانه نارس است و سیاه که هسته هندوانه رسیده است وجود دارد. با وجود خواص فراوانی که این تخمه دارد اغلب مردم بعد از مصرف هندوانه آن را نادیده می‌گیرند و دور می‌ریزند. در این مطلب مطالب مفیدی درمورد این نوع تخمه گردآوری کرده‌ایم.

قیمت تخمه هندوانه

آیا تخمه هندوانه چربی دارد؟

دلیل اینکه تخمه هندوانه چاق کننده است وجود چربی در آن می‌باشد البته باید بدانید که این نوع چربی برای بدن مضر نیست و بیشتر از نوع چربی غیر اشباع می‌باشد و میزان چربی اشباع آن پایین است.

آیا تخمه هندوانه چربی دارد؟

ایا تخمه هندوانه باعث چاقی میشود ؟

در پاسخ به اینکه تخمه هندوانه چاق کننده است باید پاسخ مثبت داد. تخمه هندوانه دارای کالری نسبتا بالایی است و همین کالری بالا می‌تواند باعث چاقی شود. دلیل اینکه تخمه هندوانه چاق کننده است وجود چربی در تخمه هندوانه می‌باشد البته باید گفت این چربی برای بدن ضرری ندارد و از نوع چربی غیر اشباع می‌باشد و چربی اشباع آن پایین است. اگر مشکل چاقی نداشته باشید تخمه هندوانه فوایدی نیز خواهد داشت که یکی از این فواید دفع سموم بدن است.

آشنایی با تخمه آفتابگردان دور سفید کله قوچی

ارزش غذایی 100 گرم تخمه هندوانه

جدول زیر مربوط به ارزش غذایی تخمه هندوانه است:

ارزش غذایی 100 گرم تخمه هندوانه

 

تشکیل دهنده اصلی مقدار در100 گرم
انرژی (کالری) 557 کیلوکالری
کربوهیدرات 15.31 گرم
پروتئین 28.33 گرم
چربی 47.37 گرم
آب 5.05 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

 

خواص تخمه هندوانه

خواص تخمه هندوانه برای کبد

در تخمه هندوانه اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ وجود دارند که برای کبد مفید هستند و با سم‌زدایی و پاکسازی کبد، به درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب کمک می‌کنند.

تخمه کدو و بررسی خواص شگفت‌انگیز آن

خواص تخمه هندوانه برای کبد

تخمه هندوانه و سرطان

تخمه‌های هندوانه غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، سدیم، فسفر و روی هستند و همان‌طور که قبلا نیز بیان کردیم، چربی‌های موجود در این دانه‌ها، جز اسیدهای چرب غیر اشباع و پلی غیر اشباع قرار می‌گیرند. علاوه بر این تخمه‌ها سرشار از ویتامین‌های B می‎باشند که طبق گفته انجمن جامعه سرطان آمریکا، این ویتامین‌ها مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌کنند و از دیگر توابع مهم بدن حمایت می‌کنند. تخمه‌های هندوانه نیز سرشار از نیاسین که یک ویتامین B قوی است درحفظ سلامت سیستم‌های عصبی و گوارشی و سلامت پوست نقش موثری دارند.

خرید آجیل

خواص تخمه هندوانه در بارداری

فولاتی که در تخمه هندوانه وجود دارد از نقایص زایمان جلوگیری می‌کند و در تشکیل سلول‌های خونی و مغز استخوان موثر است. همچنین تخمه هندوانه در تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار نقش مهمی دارد و آهنی که در این نوع تخمه وجود دارد از بروز کم خونی جلوگیری می‌کند.

مبارزه با خستگی با تخم هندوانه

اگر یک مشت تخم هنداونه بخورید می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد و باعث رفع احساس خستگی‌تان شود. این دانه‌ها سرشار از آهن هستند که یکی از عناصر مهم هموگلوبین خون می‌باشند و اکسیژن را در بدن حمل می‌کند تا انرژیتان حفظ شود. علاوه بر این آهن کممک می‌کند که کالری‌ها در بدن به انرژی تبدیل شوند. همچنین در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش دارند. دانه‌های هندوانه در ترکیبات تشکیل دهنده خود دارای اسید آمینه‌ای به نام ال-سیترولین هستند که برای کاهش احساس خستگی و ضعف مفید است.

خواص تخمه هندوانه برای فشار خون

تخمه هندوانه دارای پروتئین بسیار بالایی است و متشکل از اسیدهای آمینه‌ مختلفی است. یکی از انواع مختلف این اسید آمینه‌ها، آرژنین می‌باشد. هر چند خود بدن مقداری آرژنین تولید می‌کند اما مصرف آرژنین بیشتر از راه تغذیه باعث کمک به تنظیم فشار خون و حتی درمان بیماری عروق کرونر قلب می‌شود. از آنجا که تخمه هندوانه بمب منیزیم است، این منیزیم در تنظیم فشار خون موثر است. اگر در بدن خود کمبود منیزیم داشته باشیم، باعث افزایش فشار خون خواهد شد. علاوه بر این کم بودن منیزیم در بدن، که یکی از مواد مغذی مهم در کنترل فشار خون است، باعث کاهش سطح پتاسیم نیز می‌شود.

خواص تخمه هندوانه برای پوست و مو

از دیگر خواص تخم هندوانه برای پوست و مو است. ساختار مو متشکل از پروتئین است، بنابراین هر خوراکی که حاوی پروتئین باشد برای سلامت موها مفید است. تخم هندوانه نیز از این جهت یک ماده مغذی عالی برای مو است. نکته دیگر این است که تخم هندوانه حاوی مقادیر فراوانی آهن است که موها را تقویت و زیاد می‌کند و در پیشگیری از خشک شدن مو موثر است. علاوه بر این مغز تخمه هندوانه دارای مس است که در کاهش سفید شدن مو موثر عمل می‌کند.

همچنین تخمه هندوانه ویتامین سی فراوانی دارد که برای کمک به سلامت بدن مفید است و از پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند و با تولید کلاژن پوست را نرم می‌کند.

 

خواص تخمه هندوانه برای پوست و مو

عوارض جانبی و مضرات تخمه هندوانه

  • اگر مغز تخمه هندوانه خام را به صورت بیش از حد مصرف کنید، احتمال دارد باعث اضافه وزن شود.
  • مصرف بیش از اندازه تخمه هندوانه بو داده و نمکی باعث افزایش فشار خون خواهد شد.

تخمه هندوانه تفت داده

برخی از افراد دوست ندارند برای جوانه‌زدن تخم هندوانه صبر کنند بنابراین آن را به‌صورت بوداده مصرف می‌کنند. هرچند بخشی از مواد مغذی و خواص این دانه‌ ارزشمند با بو دادن از بین خواهد رفت، اما یکی از روش‌های رایج مصرف تخم هندوانه، شور کردن و بو دادن آن است.

برای این کار باید دانه‌ها در ماهیتابه‌ای با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به‌مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تفت داده شوند تا دانه‌ها ترد شوند. اگر مقدار کمی روغن زیتون نیز روی دانه‌ها اسپری کنید، تخمه‌های هندوانه تفت داده شده طعمی عالی و لذیذ پیدا خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.