شور و شیرین

آشنایی با شکر پنیر و خواص آن

یکی از بهترین جایگزین‌های قند معمولی برای افرادی که قادر به کنار گذاشتن قند معمولی نیستند، شکر پنیر بجنورد یا همان آبنبات بجنورد است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با شکر پنیر بجنورد، تفاوت شکر پنیر و قند، و دیگر اطلاعات درمورد این خوراکی آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شکر پنیر چیست؟

شکر پنیر نوعی نقل به شکل آب نبات درشت و تقریبا چهار گوش و مکعب شکل است که با مواد معطر مانند زنجبیل و وانیل،  خوشبو و شده و در میهمانی‌ها  و مراسم‌های مختلف استفاده می‌شود. شکر پنیر که آبنبات بجنورد نیز نامیده می‌شود، از بهترین جایگزین‌های قند معمولی به شمار می‌رود اما از نظر مواد تشکیل دهنده و خواص با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. شکر پنیز در سال‌های قبل، به شکل ساده تهیه می‌شد اما امروزه با خلاقیت و تنوع سازندگان آن، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

قیمت شکر پنیر مربع ساده

 ترکیبات و مقدار انرژی شکر پنیر

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم:

  • انرژی:۳۶۱ کیلوکالری
  • عناصر معدنی:فسفر، پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم
  • ویتامین‌ها:ویتامین ب۲، رتینول، ویتامین آ

انواع شکرپنیر

بعضی از تولیدکنندگان در شهرهای مختلف ایران، آبنبات بجنورد را با مواد طبیعی و معطر مانند هل، دارچین، گشنیز پسته، گردو، بادام، پودر نارگیل و بادام ترکیب می‌کنند. این مواد طبیعی، علاوه بر اینکه باعث خوش طعم شدن شکرپنیر می‌شوند، خواص دارویی و درمانی نیز به آن اضافه می‌کند.

 

انواع شکرپنیر

فرق بین شکر پنیر و آبنبات

در بعضی از شهرها‌آبنبات، شکر  پنیر نامیده می‌شود. اما این دو با یکدیگر تفاوت دارند. آبنبات از شکر خالص تولید می‌شود اما شکر پنیر علاوه بر شکر از آرد برنج با آرد گندم به‌دست می‌آید.

قیمت شکر پنیر گرد با طعم گل محمدی

 مزیت‌های آبنبات بجنورد

قند موجود در شکر پنیر از نوع قند مصنوعی نیست و قند طبیعی است که از نیشکر و چغندر گرفته شده و بعد از پردازش‌هایی تبدیل به شکر پنیر می‌شود. از طرف دیگر، قندی که در میوه‌هایی مانند کشمش،‌ توت خشک، خرما و … وجود دارد از نوع قند فروکتوز است.
این قند به سرعت جذب بدن می‌شود و کالری آن نیز مانند دیگر قندها می‌باشد یعنی به ازای هر یک گرم ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد و مصرف زیاد این خوراکی‌ها مانند دیگر قندهای معمولی عوارضی در پی خواهد داشت. هر یک حبه آبنبات بجنورد که از قند حبه هم کوچک‌تر است حدود ۲ گرم وزن دارد. اگر فرض کنیم که هر یک گرم قند ۴ کیلوکالری انرژی تولید کند، انرژی دریافتی بدن با خوردن یک حبه شکرپنیر ۸ کیلوکالری می‌باشد. در حالی که با خوردن چای با تعدادی خرما، کشمش، توت خشک و امثال آن، حدود پنچاه تا شصت کیلوکالری انرژی دریافت می‌شود.

گز چیست؟ و چه خواصی دارد؟

ویژگی‌های آبنبات بجنورد

برای تولید شکرپنیر از شکر تصفیه شده  استفاده می‌شود و تمام ناخالصی‌های شکر حذف خواهد شد. وجود این ناخالصی‌ها در قند باعث به‌وجود آمدن سنگ صفرا و سنگ کلیه می‌شود. ساختار مولکول‌های شکری که برای تهیه شکرپنیر استفاده شده است کاملا بازسازی شده و تجزیه آن در بدن انسان بسیار آسان‌تر می‌باشد.

افزودنی‌های طبیعی موجود در شکرپنیر دارای خواص دارویی هستند و باعث می‌شوند نوشیدن چای برایتان مفید باشد.
برای از بین بردن رنگ شکر خام در تولید قند، از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، اما از آنجا که برای تولید شکرپنیر از شکر تصفیه شده استفاده می‌شود، هیچ ماده شیمیایی در تهیه آن کاربرد ندارد.

در تولید قند برای خروج سریع آب از آن از شتاب دهنده‌هایی استفاده می‌شود، اما در فرآیند تولید شکرپنیر، مواد شیمیایی کاربرد ندارند.
برای تولید قند تمامی املاح، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در شکر گرفته می‌شود، اما در تولید شکرپنیر از افزودنی‌های طبیعی مانند پسته، هل، کنجد، نارگیل، پودر لیمو و… استفاده می‌شود که باعث می‌شود منبع خوبی از فیبر،املاح، ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

شکر پنیرهای ترکیبی با مغزها و طعم‌های گیاهی، خواصی درمانی دارند که مصرف هر یک در درمان برخی از اختلالات جسمی نقش دارند. ماده اولیه برای تهیه شکرپنیر شکر خالص یا ساکارز است که طی برخی واکنش‌های گرمایی ساکارز را به قند میوه و شیر(فروکتوز ‌و لاکتوز) تبدیل می‌کند.

قطاب چیست و از چه چیزی درست شده است؟

ویژگی‌های شکر پنیر

خرید شکر پنیر

شکر پنیر امروزه با طعم‌های مختلف در تمامی شهرها ابل خرید است. خرید این شیرینی محبوب که یادآور خاطرات کودکی می‌باشد مانند هر کالای دیگری در سایت شور و شیرین به‌صورت آنلاین قابل انجام است. پیشنهاد ما به شما استفاده از شکرپنیر به همراه چای، برای یک بار هم که شده می‌باشد تا هم از طمع آن و هم خواص آبنبات بجنورد ، بهره‌مند شوید.

قیمت شکر پنیر گرد با طعم هل

نگهداری

خوش گواری آبنبات بجنورددر تازگی و طراوت آن می‌باشد. آبنبات بجنورد که در چند روز اول بعد از تولید به‌مصرف برسد بسیار مطلوب و خوشمزه است. اگر شکر پنیر در یخچال نگهداری شود حالت تازگی و چسنبدگی خود را ۱۰ تا ۱۵ روز حفظ خواهد کرد. اگر بسته پلاستیکی شکرپنیر را ظرف در بسته‌ای قرار دهید و در یخچال بگذارید، می‌توانید این خوراکی را برای مدت بیشتری تر و تازه نگه دارید.

بهتر است شکرپنیر را در ظرف‌های دردار نگهداری کنید تا به آن هوا نرسد زیرا اگر تنها یک روز در معرض هوا قرار بگیرد، کاملا سفت شده و خوردن آن دشوار می‌شود.

مدت زمان نگهداری آبنبات بجنورد

اگر آبنبات بجنورد در شرایط مطلوبی نگهداری شود، شکرپنیرها تا چند ماه تازه خواهند ماند.

موارد منع مصرف شکر پنیر

  1. افراد دیابتی
  2. افرادی که به افزودنی‌های موجود در آبنبات بجنورد مورد نظر حساسیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.