شور و شیرین

آشنایی با سویا آجیلی و خواص آن

سویا آجیلی چیست؟ دانه‌های سویا بو داده، سویا آجیلی نامیده می‌شوند و به عنوان یک تنقلات خوشمزه، در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. دانه‌های سویا بوداده شده، به دو شکل شور یا بدون نمک وجود دارند. آجیل سویا به طور طبیعی سرشار از چربی‌های اشباع و غیر اشباع است، بنابراین یک وعده غذای بسیار سالم و پر کالری محسوب می‌شود، در این مقاله قصد داریم درمورد سویا آجیلی صحبت کنیم.

قیمت سویا آجیلی

مشخصات کامل سویا آجیلی چیست؟

دانه‌های سویا جز طبقه بندی حبوبات در نظر گرفته می‌شوند و یک دانه حبوباتی محبوب هستند. منشا سویا آسیا می‌باشد. افرادی که به رژیم‌های گیاهخواری علاقه دارند، به جای گوشت از دانه‌های سویا استفاده می‌کنند. سویا یک غذای سالم و سرشار از پروتئین می‌باشد و دارای کاربردهای تغذیه‌ای مختلفی است. از جمله بهترین اشکال دانه‌های سویا، سویا آجیلی است.

مشخصات کامل سویا آجیلی چیست؟

سویا آجیلی چیست؟

آجیل سویا یک آجیل واقعی نیست، بلکه همان دانه‌های سویا هستند که برشته شده‌اند. البته باید گفت آجیل سویا به بادام زمینی بو داده شباهت زیادی دارد و جالب است بدانید که بادام زمینی نیز مانند آجیل سویا در دسته حبوبات قرار می‌گیرد. تفاوت حبوبات و آجیل در این است که، حبوبات گیاهانی هستند که میوه‌های آن‌ها، درون غلاف‌هایی قرار گرفته‌اند و درون این غلاف چندین دانه خوراکی وجود دارد اما آجیل‌ها میوه درختانی هستند که به صورت تک دانه به بار می‌نشینند و یک پوسته کاملا سخت نیز اطراف این دانه را می‎گیرد.

طعم سویا آجیلی چیست؟

آجیل سویا در طعم‎های مختلفی مانند شور، فلفلی و یا لیمویی در دسترس است. آجیل سویا در فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی و خشکبار و همچنین برخی از سوپر مارکت‌ها به فروش می‌رسد. ۱۰۰ گرم آجیل سویا ۴۵ گرم پروتئین دارد، که تقریبا نیاز روزانه بدن به پروتئین را مهیا می‌کند.

آشنایی با مویز و فواید آن

ارزش غذایی سویا آجیلی

دانه‌های سویا چربی اشباع شده کمی دارند اما مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پروتئین، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، تیامین و فولات بالایی دارند. در هر 100 گرم سویا مواد مغذی زیر وجود دارد:

  • ۱۴۱ کیلو کالری
  • ۱۲.۳۵ گرم پروتئین
  • ۶.۴ گرم چربی
  • ۱۱.۰۵ گرم کربوهیدرات
  • ۴.۲ گرم فیبر

خرید آجیل

ارزش غذایی سویا آجیلی

کالری سویا آجیلی  چه قدر است؟

کالری سویا آجیلی در هر ۱۰۰ گرم، تقریبا ۱۴۱ کیلو کالری می‌باشد.

آیا سویا آجیلی پروتئین دارد؟

سویا یک پروتئین کامل می‌باشد و این به معنی این است که سویا هر نه اسید آمینه ضروری را در خود دارد. این یکی از منابع مهم پروتئین به ویژه برای افرادی است که از رژیم گیاهخواری تبعیت می‌کنند.

خواص سویا آجیلی

در این بخش درمورد آجیل سویا و خواص آن صحبت می‌کنیم:

  • از جمله مهم‌ترین خواص اجیل سویا نقش این ماده در کاهش فشار خون می‌باشد. طبق بررسی‌های انجام شده مصرف روزانه آجیل سویا بدون نمک در تنظیم فشار خون بسیار موثر است.
  • آجیل سویا برای زنان بسیار مفید است و برای کمک به کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه موثر است.
  • از خواص و فواید سویا آجیلی برای مردان نفش موثر آن در پیشگیری از سرطان پروستات می‌باشد. سویا آجیلی در کاهش اثرات منفی هورمون مردانه تستوسترون موثر است.  طبق نظر متخصصان، ممکن است هورمون تستوسترون در رشد سلول‌های سرطانی غدد پروستات اثر بگذارد و ایروفلاوون‌ها می‌توانند باعث بلوکه شدن هورمون تستوسترون شوند. بنابراین استفاده از دانه‌های سویا که سرشار از ایروفلاوون هستند، برای مردان بسیار مفید است.
  • یکی دیگر از خواص دیگر آجیل سویا این است که سرشار از فیبر می‌باشند، بنابراین نقش ویژه‌ای در پیشگیری از یبوست و سلامت معده و روده دارند. از دیگر فواید سوایا آجیلی جلوگیری از مشکلات و ناراحتی‌های معده و روده، جلوگیری از سرطان روده، جلوگیری و کمک به درمان بیماری بواسیر می‌باشد.
  • سویا آجیلی مقادیر بالایی از مواد معدنی مفید مانند کلسیم دارد. بنابراین یکی از بارزترین خواص مصرف خشکبار سویا برای تمامی سنین به‌خصوص کودکان و سالخوردگان، حفظ سلامت استخوان‌ها می‌باشد. اگر این دانه‌های پرخاصیت به صورت مرتب و روزانه مصرف شوند از پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کنند.
  • سویا آجیلی در کمک به عملکرد غده تیروئید موثر است، به‌خصوص برای پیشگیری و درمان کم کاری تیروئید موثر است.
  • از آنجا که دانه سویا میزان انسولین خون را تنظیم و کنترل می‌کند، مصرف آن به افراد دیابتی توصیه می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که فیبر موجود در دانه‌های سویا، در کاهش سطح گلوکز خون تاثیر مثبتی دارد. علاوه بر این یکی از تحقیقات که روی بیماران چاق دیابتی انجام شده است، نشان داده که فیبر موجود در این دانه، در افراد احساس سیری ایجاد می‌کند بنابراین برای بیماران دیابتی که دچار مشکل اضافه وزن هستند بسیار مفید است.
  • سویا ‌آجیلی دارای ترکیباتی مانند ایزوفلاوون، اسیدهای آمینه، آرژنین، گلایسین، فیبر و الیاف گیاهی، فینواستروژن‌ها، ساپونین و لیستین است، بنابراین مصرف به اندازه و متعادل آن برای کاهش میزان کلسترول خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید است.
  • ایزوفلاوون‌هایی که در آجیل سویا وجود دارند برای درمان و جلوگیری از پیر شدن پوست و رفع چروک موثرند و در داشتن پوست شاداب، جوان و بدون چروک بسیار مفیدند.
  • از دیگر فواید سویا تامین انرژی و کالری مورد نیاز کودکان و نوجوانان است. هر فنجان سویا آجیلی ۴۵۰ تا ۵۰۰ کالری انرژی دارد.

عوارض و مضرات سویا آجیلی

عوارض و مضرات سویا آجیلی

  • مصرف بیش از حد و خودسرانه دانه سویا نیز مانند بسیاری از مواد دیگر توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد این ماده برای افرادی که مشکل اضافه وزن دارند توصیه نمی‌شود زیرا میزان چربی و کالری آن بسیار بالا است، بنابراین می‌توان گفت آجیل سویا چاق کننده است.
  • از آنجا که این دانه حاوی استروژن است، در مردان باعث کاهش تعداد اسپرم، ناباروری و افزایش احتمال مبتلا شدن به برخی سرطان‌ها می‌گردد.
  • اگر کودکانتان به شیر گاو حساسیت دارند نباید دانه سویا و شیر آن را مصرف کنند زیرا به دلیل وجود اگزالات، می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • افرادی که دچار مشکل آسم هستند نباید از این خوراکی استفاده کنند زیرا ممکن است در بدن علائم آلرژیکی به‌وجود آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.